Bang in de bak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aibelle

Bang in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 16:20

Hoi,

Ik heb sinds een maandje of 2 een verzorgpony. Ze is aan 1 oog blind, maar voor de rest een superlief paardje. Het enige probleem is, zodra ik in de bak met haar aan het werk wil is ze erg bang. In de paddock is er niets aan de hand, ik kan hier rustig rijden en grondwerk doen, maar als ik al op weg ben naar de bak word alles eng.

Ik rijd zonder zadel en bitloos op haar, en ze rent vaak weg. Ze schrikt van elk klein dingetje. Het vreemde is dat het alleen in de bak is. Overal kan ik alles met haar doen, behalve daar.
Zodra ze er vandoor gaat kan ik haar ook niet meer houden. Ze reageert niet goed op de druk van het hoofdstel. Ik wil niet gaan trekken, het enige wat ik kan doen is haar de hoek insturen..

Hierbij heb ik dus twee vragen: Zou er een bepaalde reden kunnen zijn dat ze zo bang is in de bak, en hoe kan ik het oplossen? En hoe zorg ik dat ze reageert op de druk en niet zomaar doorrent?

toedelou

Re: Bang in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:08

Hoe reageert ze als je grondwerk doet in de bak? Of als je gewoon aan de hand met haar stapt in de bak? (evt. zonder hoofdstel en zadel, maar met alleen een halster)

Aibelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 09:54

toedelou schreef:
Hoe reageert ze als je grondwerk doet in de bak? Of als je gewoon aan de hand met haar stapt in de bak? (evt. zonder hoofdstel en zadel, maar met alleen een halster)

Minder erg als bij het rijden, maar nog steeds heel schrikachtig. Ze loopt niet ontspannen, te blazen en rond te kijken, en soms verstijft ze. Ook met het longeren gaat het beter als bij het rijden, maar ze heeft momenten dat ze wegschiet in de galop en blijft rennen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:01

Kwestie van wennen. Door het veel te doen zal die angst wel over gaan. Als je ze 3 á 4 keer in de week de bak mee in neemt en dan vanalles doen dus gewoon een loslaten, grondwerk of rijden. Of als die mogelijkheid er is ga je paard eens poetsen in de bak. Zorg dat ze ook ontspanning heeft in de bak. Dan is het meestal een kwestie van een paar weken.

toedelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:54

Persoonlijk zou ik het rijden in de bak even laten voor wat het is. Ik weet niet of je compleet ontspannen zit op je paard, maar ikzelf zou behoorlijk gespannen op mijn paardje zitten omdat ik weet wat ze allemaal kan doen. En dat lijkt me niet dat je paard dan ook kan ontspannen.

Ik zou beginnen in de bak met grondwerk en stappen aan de hand, misschien over wat balkjes heen stappen. Poetsen vind ik ook een hele goede tip! Misschien een paar keer voeren in de bak?

Net zolang tot het paard ontspant en daarna pas gaan rijden, dus pas als je paard helemaal ontspannen is en je compleet vertrouwd in de bak.

elizewe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:04

Probeer het paard gewoon op andere manieren vertrouwd te maken met de bak. Inderdaad poetsen eten geven grondwerk e.d.

Jij zit ws niet relaxed op je paard. Als jij er vertrouwen in hebt / er zeker van bent dan is je paard ook wat zekerder. Als jij bang bent dat hij van alles gaat doen dan word hij ook bang.

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:08

Ik zou je verzorgpony eerst rond laten kijken voordat je dr echt aan het werk zet. en stel haar/hem gerust om dr op haar hals te wrijven en rustig tegen dr te praten, om haar op dr gemak te laten voelen.

Aibelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 12:18

Dankje voor de tips iedereen :)

Ik heb inderdaad het rijden even 'stopgezet' en ben nu begonnen met grondwerk in de bak. Het gespannen zitten op het paard is geen probleem, aangezien ik van mezelf weet dat ik er heel relaxed op zit.

Weet iemand nog leuke grondwerkoefeningen? Ik ben al bezig met The 7 games en balkjes lopen.