Ruin jaagt merrie heel agressief op, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Ruin jaagt merrie heel agressief op, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 21:20

Sinds begin maart dit jaar heb ik een 12 jarige shetmerrie, een 6-jarige shetruin (pas met 4 gecastreerd) en een 6 jarige Welsh A merrie bij elkaar staan. De Welsh merrie heb ik pas sinds september 2010, zij heeft volgens mij in haar vorige kudde nooit een leidende positie gehad. De shetruin is nu 6, en is pas op zijn 4e gecastreerd. Hij heeft nooit echt hengstengedrag vertoond, was eigenlijk altijd een doetje en heeft als hengst ook nooit gedekt. Kon met hem probleemloos langs merrie's lopen, maar hij heeft van veulen af aan ook een hele consequente opvoeding gehad. Hij is overigens de zoon van de shetmerrie.

De shetmerrie heeft bij ons altijd de rol van Alpha-merrie vertolkt, zij is altijd de leider van de groep geweest en is ook eerlijk gezegd gewoon een b*tch naar andere, vooral vreemde pony's/paarden.

Toen ik hen bij mijn Welsh merrie zette, zijn er ook serieus echt rake klappen gevallen. Maar dit had ik dan ook wel verwacht. Vooral de shetmerrie heeft toen veel klappen uitgedeeld, de shetruin was meer onderzoekend.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ja, de weide ziet er niet uit en de pony's ook niet, was op dat moment erg modderig en ze hadden net in de modder liggen rollen

Na een paar dagen bij elkaar merkte ik dat mijn Welsh merrie steeds onzekerder werd, en zich steeds meer liet leiden door de shetten. Ze kwam altijd naar me toe als ik haar riep, of als ik het land in kwam. Maar toen ze net een paar dagen, en daarna ook een paar weken, bij mijn shetten stond, durfde ze niet meer te komen. De shetten kwamen er voor staan, echt zo van 'jij komt er mooi niet langs!'. Verder werd ze bij het hooi weggetrapt, en als ze in de schuilstal stond te eten en de shetmerrie wilde daar staan, werd ze ook de stal uitgetrapt.
Na een paar weken werd dit minder, en de laatste tijd ging het naar mijn idee eigenlijk gewoon vrij goed. De Welsh staat nog steeds als laagste in rang, en werd wel eens weggetrapt bij een stukje gras of bij het hooi (ik maak daarom altijd minstens 2 hopen hooi) maar echt gemeen werd er niet gedaan.

Tot ik afgelopen week de shetmerrie uit de wei had gehaald en even met haar gewerkt had. Bij terugkomst zag ik hoe de shetruin mijn Welsh merrie héel gemeen en agressief, aan het rondjagen/opjagen was. Oren plat in de nek, ogen spoten vuur, en hij dook er steeds op om haar te grijpen, hij beet haar ook echt een aantal keer. De Welsh merrie was compleet in paniek en héel erg bang, deed precies wat er van haar 'gevraagd' werd en vloog in de rondte. Af en toe vloog de shetruin er van voren op af, om haar te doen wenden, zodat ze de andere kant op ging.
Het leek bijna op een soort van 'longeren'; ruin stond in het midden veel bombarie te maken, Welsh cirkelde er om heen, en af en toe schoot de ruin als een pijl naar haar toe om haar even flink te grijpen en nog meer voorwaarts te jagen. Dit ging een aardig tijdje door, heb op dat moment niet ingegrepen omdat dat naar mijn idee 'even de rangorde opnieuw bepalen' was.

Echter, nu hoor ik van mijn verzorgster dat het vanavond weer gebeurd is. Ditmaal stond de shetmerrie er gewoon bij, maar die deed er verder niets op uit. Zelfde verhaal, de shetruin joeg mijn Welsh merrie weer in de rondte, heel agressief, oren strak in de nek en af en toe beet hij haar flink. De Welsh merrie leek nu volgens haar wat minder bang, durfde af en toe wel wat te trappen maar dat haalde niets uit.

De afgelopen weken heb ik wel heel vaak gezien dat, als ik met de Welsh merrie had gewerkt, en haar weer terug in de groep gooide, dat de shetruin meteen bij haar begon te snuffelen, en dat zij daar altijd hengstig op reageerde, en dan ook echt begon te piesen. Dat vond ik ook al apart, want dat zou betekenen dat ze weken achter elkaar hengstig zou moeten zijn geweest, aangezien ik dit meerdere malen per week, meerdere weken achter elkaar heb gezien.

Even ter toevoeging; ik ben echt niet zo'n persoon die meteen bij iedere dreiging of klap binnen een groep begint te piepen dat ik het zielig vind; er moet gewoon een rangorde zijn, en toevallig is de Welsh merrie de laagste in rang binnen deze samenstelling. Dat ze dan af en toe wordt weggejaagd bij het eten oid, tsja dat hoort er bij.
Maar hier schrok ik toch wel even van..... Ik heb de pony's haast praktisch aan huis staan, en ben er dan ook haast iedere dag te vinden op diverse tijdstippen. Maar er zullen vast genoeg momenten zijn dat er zoiets gebeurd, en ik het niet kan zien. Misschien is het dus ook nog wel vaker gebeurd dan deze 2x, dat weet ik niet. Maar ben zo bang dat dit door blijft gaan.

Ik wil zo graag wat doen, want de Welsh merrie deed/doet echt niets verkeerd, het is niet zo dat ze stug door blijft eten als ze wordt weggejaagd, of dat ze in de weg loopt oid. Dat opjagen/in de rondte jagen kwam ook helemaal vanuit het niets. Had bij haar al een klein wondje ontdekt na de eerste keer, maar ik heb er eerlijk gezegd geen zin in dat ze stelselmatig zal blijven worden gepest door die 2.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn, en wat ik hiertegen zou kunnen doen? Van de ruin snap ik er ook niets van; hij is nooit echt hengst geweest, ik dacht eerst dat dit toch misschien nog wat 'hengstenhormonen' konden zijn, maar dit heeft hij nooit zo gedaan....

Jessix

Re: Ruin jaagt merrie heel agressief op, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:07

Het heeft niet zo zeer met hengst zijn te maken, ook paarden kunnen elkaar niet aardig vinden. Ook in merrie groepen, ruinen groepen of gemengd worden wel eens paarden de wei uit gemept. Soms is de combinatie gewoon niet goed.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:14

Ik heb precies hetzelfde probleem, maar dan met mijn haflinger merrie en 3jarige tinker ruin.. Heb ze daarom 's nachts apart staan maar zodra ze er 's ochtends weer bij gaat is het ongeveer hetzelfde verhaal als hierboven..
Dus ik lees even mee! Hoop ook op een oplossing.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 12:46

Jessix schreef:
Het heeft niet zo zeer met hengst zijn te maken, ook paarden kunnen elkaar niet aardig vinden. Ook in merrie groepen, ruinen groepen of gemengd worden wel eens paarden de wei uit gemept. Soms is de combinatie gewoon niet goed.

maar ze staat/stond ook regelmatig met hem te kroelen.... als ze elkaar echt niet mogen, lijkt me dat ook niet echt logisch.....
Als ze elkaar echt niet mogen heb ik wel een groot probleem, aangezien ze alle3 van mij zijn, en ik er ook echt geen 1 weg wil hebben, en ik vind het sneu om er 1 apart te zetten.

@ nouksjens: Maak je het probleem dan niet alleen maar groter, door ze (tijdelijk) steeds te scheiden en dan weer bij elkaar te zetten?

Heb de neiging er volgende keer tussen te springen en desnoods een paar rake klappen uit te delen, maarja denk dat ik daar ook weinig mee opschiet....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:51

Ik vraag me af of dit over gaat en zou de welsh merrie of de shethengst gewoon apart zetten - beter voor iedereen. Wij hebben ook wel af en toe een paard alleen lopen - ik krijg nooit het idee dat ze dat vervelend vinden, ze kunnen bij ons over het draadje heen contact maken met de rest.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:03

Ik denk dat het nieuwe ponietje beschouwd wordt als een indringer. De merrie en haar zoon zijn natuurlijk een hecht clubje. Eerst besloot de kuddeleider hem op te jagen, daarna nam de zoon het gedrag over. Sowieso wordt aangeraden om paarden altijd in even getallen te houden, zodat ze in ieder geval allemaal een vriendje hebben. Dus per 2 of per 4 of per 6. Misschien dat het kan werken als je de merrie met de nieuwe een poosje samen zet en de zoon apart houdt. Zo kunnen die 2 misschien vriendjes worden. Wie weet dat als je ze dan weer samenzet, dat de kuddeleider dan het pestgedrag van haar zoon niet meer accepteert. En probeer anders eens contact te krijgen met Machteld van Dierendonk, zij weet alles van kuddes en heeft een advies 'buro' voor paardengedrag en is ethologe.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 13:13

Kendra schreef:
Ik vraag me af of dit over gaat en zou de welsh merrie of de shethengst gewoon apart zetten - beter voor iedereen. Wij hebben ook wel af en toe een paard alleen lopen - ik krijg nooit het idee dat ze dat vervelend vinden, ze kunnen bij ons over het draadje heen contact maken met de rest.

Het is toch echt inmiddels een ruintje ;) Zit niet te wachten op een veulen van die 2. Als het écht moet, tsja dan moet het maar, maar wil het liever niet. Je merkt toch dat ze het fijner vinden om samen te staan. Heb de merrie ook in stapjes geintroduceerd bij de shetten, de merrie stond toen nog apart, in het stukje er naast, met een paar draadjes er tussen. Draadje ging iedere x wat lager, en na 1,5 week zijn ze bij elkaar gekomen. Verder is het ook wat onpraktischer voor mij (qua weide-indeling e.d.) als ze apart moeten staan. Niet dat dat de reden is dat ik het niet wil, maar zie dat wel echt als laatste redmiddel, zie niet graag een pony alleen staan.

Ik heb het eigenlijk ook niet eerder gezien bij ze, het is wel echt iets van de laatste tijd, dus hoop wel dat het over gaat.

@ kamille: op zich valt het nog wel mee met de hechtheid tussen moeder en zoon, het zijn geen echt 'dikke vriendjes' oid, ze accepteren elkaar gewoon. Moet zeggen dat we hier jaren een oneven aantal pony's hebben gehad (3, of 5, soms 6) en dat dit ook wel goed ging. Dat was de shetmerrie met nakomelingen, en 1 shetruintje wat er later bij is gekomen. Die is ook nooit echt gepest.
Uiteindelijk is de shetmerrie wel goede vriendjes geworden met dat andere shetruintje, maar daar is wel héel lang over heen gegaan, wel een jaar denk ik.
Dankjewel, misschien dat zij idd een oplossing weet.

Vind het gewoon apart dat dit zich pas nu voor doet; als ze elkaar niet zouden mogen of echt niet bij elkaar zouden kunnen, had dit meteen in het begin toch ook al zo moeten zijn? Op een gegeven moment stonden de welshmerrie en de shetruin gewoon rustig met z'n 2en in de schuilstal uit dezelfde hooiruif te eten.....

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:20

JoyCiej007 schreef:
op zich valt het nog wel mee met de hechtheid tussen moeder en zoon, het zijn geen echt 'dikke vriendjes' oid, ze accepteren elkaar gewoon. .

ze hebben toch ook een hele tijd gescheiden gestaan.

misschien is het juist een idee om otje even uit de groep te halen, zodat cuup en roos alleen elkaar hebben en het daar mee moeten doen.
hier heeft dat wel een keer gewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 13:23

xElienx schreef:
JoyCiej007 schreef:
op zich valt het nog wel mee met de hechtheid tussen moeder en zoon, het zijn geen echt 'dikke vriendjes' oid, ze accepteren elkaar gewoon. .

ze hebben toch ook een hele tijd gescheiden gestaan.

misschien is het juist een idee om otje even uit de groep te halen, zodat cuup en roos alleen elkaar hebben en het daar mee moeten doen.
hier heeft dat wel een keer gewerkt

Dat klopt idd ook nog ja. Cup is pas met 4 gecastreerd, dus heeft vanaf 1 jaar altijd gescheiden van z'n moeder gelopen om 'ongelukjes' te voorkomen. Pas een aantal weken na de castratie is hij weer bij zijn moeder gekomen. Dus toch zo'n 3 jaar gescheiden van elkaar geweest.
Dat is misschien ook nog een optie. Ben bang dat als ik Cup en Roos uit elkaar haal, dat het probleem alleen maar erger wordt als ze weer bij elkaar komen te staan, dan wordt Roos natuurlijk nóg minder geaccepteerd. Wat Ot zou doen na een tijdje uit te kudde, dat weet ik eigenlijk niet, kan best zijn dat die ook weer heel b*tchie zal gaan doen naar Roos.

Pff, lastig hoor. Misschien was ze ook wel hengstig, en dat Cup haar daarom even op dreef, en dat het nu over zal zijn. Ik weet het niet. Ben aankomende dagen weer veel thuis, dus zal het goed in de gaten proberen te houden.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:35

Ik geloof meteen dat een wei afzetting niet helpt bij het communiceren tussen paarden; je ruin weet dat je welsh niet weg kan en vraagt haar misschien verder weg te gaan en zij kan dit op haar beurt weer niet doen, want de wei heeft maar een bepaalde oppervlakte. Je kan de situatie anders maken door een labyrint in het midden van je wei te maken die je met paaltjes en lint afzet, zodat er misschien meer rustpunten zijn voor beide partijen als ze aan verschillende kanten van het draad staan.
Ik zou als test je ruin en andere merrie uit zicht zetten en kijken wat je welsh doet. In onze wei werd een derde (in een andere wei het alpha) paard ook altijd op een vervelende manier weggejaagd of actief opgezocht om vervolgens weer weggejaagd te worden door de anderen twee, maar zodra die twee uit zicht waren was dat paard erg ongerust.
Ik denk dat dit niks met rangorde te maken heeft, die is allang bepaald. Het neemt niet weg dat elk paard opnieuw wil laten blijken waar hij staat en vooral wil laten zien waar de ander staat. Om het kort te zeggen: je ruin is geen schurk en je merrie is niet zielig en ik zou ze zeker niet uit elkaar halen, want een paard alleen zetten: dat is pas mensgericht denken...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 13:39

Zunzuncito schreef:
Ik geloof meteen dat een wei afzetting niet helpt bij het communiceren tussen paarden; je ruin weet dat je welsh niet weg kan en vraagt haar misschien verder weg te gaan en zij kan dit op haar beurt weer niet doen, want de wei heeft maar een bepaalde oppervlakte. Je kan de situatie anders maken door een labyrint in het midden van je wei te maken die je met paaltjes en lint afzet, zodat er misschien meer rustpunten zijn voor beide partijen als ze aan verschillende kanten van het draad staan.
Ik zou als test je ruin en andere merrie uit zicht zetten en kijken wat je welsh doet. In onze wei werd een derde (in een andere wei het alpha) paard ook altijd op een vervelende manier weggejaagd of actief opgezocht om vervolgens weer weggejaagd te worden door de anderen twee, maar zodra die twee uit zicht waren was dat paard erg ongerust.
Ik denk dat dit niks met rangorde te maken heeft, die is allang bepaald. Het neemt niet weg dat elk paard opnieuw wil laten blijken waar hij staat en vooral wil laten zien waar de ander staat. Om het kort te zeggen: je ruin is geen schurk en je merrie is niet zielig en ik zou ze zeker niet uit elkaar halen, want een paard alleen zetten: dat is pas mensgericht denken...

Als ze echt alleen achter blijft maakt ze een paar minuutjes even heel veel bombarie, maar dat is vooral als ze nog in het zicht zijn. Zodra ze de hoek van de straat om zijn, wordt ze wel rustig en is er niets meer aan de hand.
Echter moet ik opmerken dat dit nog niet is gebeurd in deze samenstelling; eerder stond ze samen met een ander shetruintje, wat prima ging (die ruin is heel onderdanig, altijd laagste in rang) en daar gebeurde het eerst wel bij.
In deze samenstelling ben ik nooit in de situatie gekomen dat ik de 2 shetten samen weg haal, maar dat zou ik eens kunnen proberen.

Of zo'n 'labyrint' praktisch mogelijk is, moet ik nog even bekijken, dat moet wel goed afgezet worden want 1 of 2 stroomdraadjes nodigt de ruin wel uit om er onder door te gaan. Ze breken hier bijna nooit uit, maar als ik ze daartoe veel kans geef, dan neemt het ruintje wel het voortouw daarin.

En alleen zetten, nee dat is ook echt iets wat ik echt niet zou willen. Maargoed, stel dat de welsh straks iedere x helemaal lens wordt geslagen, of constant wordt opgejaagd, dan is die situatie ook niet houdbaar meer.....

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:45

Dus ook zij was eerst een "hogere" rang voordat ze naar deze wei verhuisde? Ik vond dat verhaal van het paard wat bij ons stond altijd heel apart; van hoogste rang in de ene wei naar laagste rang in de volgende wei. Ik heb weleens gehoord dat mensen ook positieve ervaringen hebben met grondwerk, dat daar paarden nog weleens zelfvertrouwen door krijgen en dat dan ook meenemen in hun gedrag/ rang, maar ja, daar moet je ook de tijd voor hebben en ik weet niet of het vaak werkt...
Je kan misschien ook schapengaas gebruiken, dan is er geen gaatje om onderdoor te gaan, ik weet niet hoe dat zit met stroom, maar volgens mij kan dat er ook op gezet worden. Succes in ieder geval.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 13:48

Zunzuncito schreef:
Dus ook zij was eerst een "hogere" rang voordat ze naar deze wei verhuisde? Ik vond dat verhaal van het paard wat bij ons stond altijd heel apart; van hoogste rang in de ene wei naar laagste rang in de volgende wei. Ik heb weleens gehoord dat mensen ook positieve ervaringen hebben met grondwerk, dat daar paarden nog weleens zelfvertrouwen door krijgen en dat dan ook meenemen in hun gedrag/ rang, maar ja, daar moet je ook de tijd voor hebben en ik weet niet of het vaak werkt...
Je kan misschien ook schapengaas gebruiken, dan is er geen gaatje om onderddoor te gaan, ik weet niet hoe dat zit met stroom, maar volgens mij kan dat er ook op gezet worden. Succes in ieder geval.

Ja, bij dat andere shetruintje was zij wel overduidelijk de baas. Niet dat ze veel nodig had hoor, een keertje dreigen en ruintje ging braaf voor haar aan de kant. Maar dat waren er natuurlijk maar 2. Hiervoor heeft ze bij de fokker in een kudde gestaan, samen met haar moeder volgens mij, maar daar zal ze denk ik nooit een echte leidende functie hebben gehad. De mensen waarvan ik haar heb gekocht, hebben haar maar 2 maandjes hooguit gehad, toen stond ze op stal en kwam ze af en toe met anderen naar buiten volgens mij, maar dat weet ik niet precies.

Maar ze is volgens mij nooit echt de leider van een kudde geweest, zo gedraagt ze zich ook niet.