De shetmerrie heeft bij ons altijd de rol van Alpha-merrie vertolkt, zij is altijd de leider van de groep geweest en is ook eerlijk gezegd gewoon een b*tch naar andere, vooral vreemde pony's/paarden.
Toen ik hen bij mijn Welsh merrie zette, zijn er ook serieus echt rake klappen gevallen. Maar dit had ik dan ook wel verwacht. Vooral de shetmerrie heeft toen veel klappen uitgedeeld, de shetruin was meer onderzoekend.
Ja, de weide ziet er niet uit en de pony's ook niet, was op dat moment erg modderig en ze hadden net in de modder liggen rollen
Na een paar dagen bij elkaar merkte ik dat mijn Welsh merrie steeds onzekerder werd, en zich steeds meer liet leiden door de shetten. Ze kwam altijd naar me toe als ik haar riep, of als ik het land in kwam. Maar toen ze net een paar dagen, en daarna ook een paar weken, bij mijn shetten stond, durfde ze niet meer te komen. De shetten kwamen er voor staan, echt zo van 'jij komt er mooi niet langs!'. Verder werd ze bij het hooi weggetrapt, en als ze in de schuilstal stond te eten en de shetmerrie wilde daar staan, werd ze ook de stal uitgetrapt.
Na een paar weken werd dit minder, en de laatste tijd ging het naar mijn idee eigenlijk gewoon vrij goed. De Welsh staat nog steeds als laagste in rang, en werd wel eens weggetrapt bij een stukje gras of bij het hooi (ik maak daarom altijd minstens 2 hopen hooi) maar echt gemeen werd er niet gedaan.
Tot ik afgelopen week de shetmerrie uit de wei had gehaald en even met haar gewerkt had. Bij terugkomst zag ik hoe de shetruin mijn Welsh merrie héel gemeen en agressief, aan het rondjagen/opjagen was. Oren plat in de nek, ogen spoten vuur, en hij dook er steeds op om haar te grijpen, hij beet haar ook echt een aantal keer. De Welsh merrie was compleet in paniek en héel erg bang, deed precies wat er van haar 'gevraagd' werd en vloog in de rondte. Af en toe vloog de shetruin er van voren op af, om haar te doen wenden, zodat ze de andere kant op ging.
Het leek bijna op een soort van 'longeren'; ruin stond in het midden veel bombarie te maken, Welsh cirkelde er om heen, en af en toe schoot de ruin als een pijl naar haar toe om haar even flink te grijpen en nog meer voorwaarts te jagen. Dit ging een aardig tijdje door, heb op dat moment niet ingegrepen omdat dat naar mijn idee 'even de rangorde opnieuw bepalen' was.
Echter, nu hoor ik van mijn verzorgster dat het vanavond weer gebeurd is. Ditmaal stond de shetmerrie er gewoon bij, maar die deed er verder niets op uit. Zelfde verhaal, de shetruin joeg mijn Welsh merrie weer in de rondte, heel agressief, oren strak in de nek en af en toe beet hij haar flink. De Welsh merrie leek nu volgens haar wat minder bang, durfde af en toe wel wat te trappen maar dat haalde niets uit.
De afgelopen weken heb ik wel heel vaak gezien dat, als ik met de Welsh merrie had gewerkt, en haar weer terug in de groep gooide, dat de shetruin meteen bij haar begon te snuffelen, en dat zij daar altijd hengstig op reageerde, en dan ook echt begon te piesen. Dat vond ik ook al apart, want dat zou betekenen dat ze weken achter elkaar hengstig zou moeten zijn geweest, aangezien ik dit meerdere malen per week, meerdere weken achter elkaar heb gezien.
Even ter toevoeging; ik ben echt niet zo'n persoon die meteen bij iedere dreiging of klap binnen een groep begint te piepen dat ik het zielig vind; er moet gewoon een rangorde zijn, en toevallig is de Welsh merrie de laagste in rang binnen deze samenstelling. Dat ze dan af en toe wordt weggejaagd bij het eten oid, tsja dat hoort er bij.
Maar hier schrok ik toch wel even van..... Ik heb de pony's haast praktisch aan huis staan, en ben er dan ook haast iedere dag te vinden op diverse tijdstippen. Maar er zullen vast genoeg momenten zijn dat er zoiets gebeurd, en ik het niet kan zien. Misschien is het dus ook nog wel vaker gebeurd dan deze 2x, dat weet ik niet. Maar ben zo bang dat dit door blijft gaan.
Ik wil zo graag wat doen, want de Welsh merrie deed/doet echt niets verkeerd, het is niet zo dat ze stug door blijft eten als ze wordt weggejaagd, of dat ze in de weg loopt oid. Dat opjagen/in de rondte jagen kwam ook helemaal vanuit het niets. Had bij haar al een klein wondje ontdekt na de eerste keer, maar ik heb er eerlijk gezegd geen zin in dat ze stelselmatig zal blijven worden gepest door die 2.
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn, en wat ik hiertegen zou kunnen doen? Van de ruin snap ik er ook niets van; hij is nooit echt hengst geweest, ik dacht eerst dat dit toch misschien nog wat 'hengstenhormonen' konden zijn, maar dit heeft hij nooit zo gedaan....
Zit niet te wachten op een veulen van die 2. Als het écht moet, tsja dan moet het maar, maar wil het liever niet. Je merkt toch dat ze het fijner vinden om samen te staan. Heb de merrie ook in stapjes geintroduceerd bij de shetten, de merrie stond toen nog apart, in het stukje er naast, met een paar draadjes er tussen. Draadje ging iedere x wat lager, en na 1,5 week zijn ze bij elkaar gekomen. Verder is het ook wat onpraktischer voor mij (qua weide-indeling e.d.) als ze apart moeten staan. Niet dat dat de reden is dat ik het niet wil, maar zie dat wel echt als laatste redmiddel, zie niet graag een pony alleen staan.