Shetlander hengst dominant gedrag corrigeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roosjelief

Shetlander hengst dominant gedrag corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 14:45

Ik ben sinds kort bezig met een shetlander hengstje van een jaar of 8-10 dacht ik zo.

Hij is al een behoorlijke tijd hengst dus. Hij is altijd gebruikt voor shows en kent als het goed is ook een aantal kunstjes.
Dit kleine kereltje is echter een behoorlijke druktemaker en is ook zeker geen merrie's om zich heen gewend.

We zijn nu een paar weken verder, hij is wat gewend, iets rustiger geworden. Maar het blijft 1 bonk hormonen wat op alles let behalve mij.
Brullen, steigeren, bijten, rondjes om me heen lopen, alles word uit de kast gehaald. En ik kan het hem niet eens kwalijk nemen, hij is al zo lang hengst en nooit geen merries om zich heen gewend, en nu moet hij nog leren zich te gedragen.

De hengst is behoorlijk dominiant, met mijn stem kan ik zijn gedrag even corrigeren, maar waarna hij na 3 seconden weer afgeleid is en verder gaat. Ik kan gewoon heel moeilijk zijn aandacht erbij houden. Heb je zijn aandacht is het een schat van een dier.

Ga je echter het gevecht met hem aan tollereerd hij dit op zekere hoogte, maar op een bepaald punt barst de bom en vecht hij terug en valt daadwerkelijk ook aan.

Nou ben ik zelf al druk bezig geweest, maar ik zou graag een aantal andere oogpunten willen zien over hoe ik dit zou kunnen aanpakken. Dus ik zou graag wat andere meningen/ervaringen/ methodes willen horen van anderen zodat mijn kennis hierover wat breeder word.

Casteratie was al in mijzelf opgekomen, alle informatie daarover heb ik rond.

Ben benieuwd wat jullie denken over deze situatie..!

Dennis

Re: Shetlander hengst dominant gedrag corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:48

Streng zijn, streng zijn, streng zijn.

En idd castreren.

Ik heb een hele fijne pony, 13 jaar lang (dek)hengst geweest, altijd enorm lief en braaf (reden kindjes van 6 tot 12 jaar op). Hij is vorig jaar gecastreerd en is enorm veel geconcentreerder geworden. Verder nog de zelfde grappenmaker die ik altijd had, maar hij heeft net wat meer rust in zijn hoofd en lijf.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:53

Zowiezo éérst castreren, dan zou ik er pas verder mee gaan. Zoals je zelf ook zegt; hij is één bonk hormonen. En hoe frustrerend moet het voor zo'n beestje zijn, met die gierende hormonen, ook nog eens bij merrie's, terwijl hij hetgeen zijn instinct hem mee heeft gegeven (dekken dekken dekken, kortom; hengst zijn) niet kan uitoefenen. Dan is het logisch dat zo'n beest uit pure frustratie dergelijk gedrag gaat vertonen.

Tuurlijk is castratie geen wondermiddel en zal het in dit geval misschien niet alles oplossen, maar denk dat je 90%, zoniet meer, van het probleem al grotendeels hebt opgelost als je hem hebt gecastreerd.

Je kan wel tig tips geven, maar ik zou die castratie gewoon doorzetten dus, en wel zsm! Dat is voor hem alleen maar fijner, daarbij zijn er nu nog niet al te veel vliegen e.d. dus ik zou zeggen, nu is hét perfecte moment. En daarna kan je er dan echt wat mee, denk dat je nu wel bezig kan blijven met corrigeren, maar dat haalt toch niets uit.

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 15:01

Dennis schreef:
Streng zijn, streng zijn, streng zijn.

En idd castreren.

Ik heb een hele fijne pony, 13 jaar lang (dek)hengst geweest, altijd enorm lief en braaf (reden kindjes van 6 tot 12 jaar op). Hij is vorig jaar gecastreerd en is enorm veel geconcentreerder geworden. Verder nog de zelfde grappenmaker die ik altijd had, maar hij heeft net wat meer rust in zijn hoofd en lijf.

Beide met jullie zeer zeker eens, maar soms is door complicaties casteratie niet mogelijk ;)

Streng zijn in wel op zicht? Als hij aanvalt, terug vechten tot hij hopelijk op geeft...? Stem? Zweep/ tikje onder de buik..?

Er zijn zovele manier van streng zijn ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:08

Waarom zou een castratie niet mogelijk zijn?
Ik heb de mijne wel op de kliniek via de lies laten castreren. Koste 4x zo veel als ik ooit voor hem betaald heb.

Gezeur niet accepteren. Ho is ho, bij bijten meteen een tik. Zo zacht als mogleijk is en zo hard als nodig (bij drijgen een stem verheffing, bij aanvallen mag een schop onder z'n billen best).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:13

Voor mij precies hetzelfde als Dennis hierboven;
hoezo castratie niet mogelijk?
Als een klophengst bijv. zou betreffen is castratie vaak nog altijd mogelijk, alleen kost het je dan een stuk meer........

Heb je dat geld er niet voor over, vraag ik me af wat je dan met het beestje doet. Want eerlijk is eerlijk, als hij echt zo extreem is, is de kans toch erg klein dat je dat kan corrigeren zonder hem te laten castreren.
En op deze manier is het uiteraard ook helemaal niet eerlijk naar het beestje toe, hij doet niet voor niets zo, hij is zelf waarschijnlijk 1 groot stuk frustratie.

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 15:23

Jongens jongens ik zeg helemala niet dat het hengsje niet gecastereerd gaat worden. Het hengstje is niet van mij en ik vind het al helemaal niet fair om er mee te gaan gooien dat ik he geld er niet voor over zou hebben. Niet echt vriendelijk om direct met dat soort conclusies te gaan gooien niet..?

Ik zeg niet welke actie ik ga ondernemen of wat niet. Ik wil graag mijn kennis verbreden. Niets meer niets minder

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 15:27

Dennis schreef:
Waarom zou een castratie niet mogelijk zijn?
Ik heb de mijne wel op de kliniek via de lies laten castreren. Koste 4x zo veel als ik ooit voor hem betaald heb.

Gezeur niet accepteren. Ho is ho, bij bijten meteen een tik. Zo zacht als mogleijk is en zo hard als nodig (bij drijgen een stem verheffing, bij aanvallen mag een schop onder z'n billen best).

En wat als hij blijft aanvallen? wat voor klappen hij ook krijgt. Dat soort hengsten heb je ook, die gaan door tot ze er dood bij neer vallen.
Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:42

Dan heeft hij een kronkel in z'n kop en zou ik mijn handen er af trekken.

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 15:53

Dennis schreef:
Dan heeft hij een kronkel in z'n kop en zou ik mijn handen er af trekken.

Duidelijk... :+

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:14

Roosjelief schreef:
Jongens jongens ik zeg helemala niet dat het hengsje niet gecastereerd gaat worden. Het hengstje is niet van mij en ik vind het al helemaal niet fair om er mee te gaan gooien dat ik he geld er niet voor over zou hebben. Niet echt vriendelijk om direct met dat soort conclusies te gaan gooien niet..?

Ik zeg niet welke actie ik ga ondernemen of wat niet. Ik wil graag mijn kennis verbreden. Niets meer niets minder

Ja maar jij vraagt hier toch om advies? Of zie ik het nou verkeerd? :?
Enige juiste advies wat hier gegeven kan worden, is castratie. Vervolgens zeg je zelf 'soms is castratie door complicaties niet mogelijk ;) '
Daarmee impliceer je dat mensen gaan denken dat castratie van deze pony dus, volgens jou, niet mogelijk zou zijn.
Mijn reactie lijkt me daarom ook geheel logisch, gezien ook het feit dat je blijkbaar niet alles verteld (dat hoeft ook niet, maar dan kan je mensen ook niet kwalijk nemen als ze het dan niet weten), ik bedoel, ik ging er vanuit dat het beestje wel van jou was, want nergens staat genoemd dat dit niet zo is, daar kom je nu pas mee. En door zo'n cryptische uitspraak betreffende dat castreren niet altijd mogelijk is, geef je eigenlijk al aan dat je iets anders wil horen dan die optie.
Ik zeg niet op voorhand dat je het geld er niet voor over hebt, maar je hébt mensen die het er niet voor over hebben. Dat was meer bedoeld van 'als dit, dan dat'. Stel dát je er het geld niet voor over hebt, dan is het nog eens heel erg zonde van al je tijd en moeite, want dan zal het waarschijnlijk al helemaal niets worden met dit dier. Zo bedoelde ik dat.

Als hij blijft aanvallen, wat voor klappen hij ook krijgt.......... Tsja, dan ga ik idd wat dat betreft ook met Dennis mee, dan is er echt wat mis met het dier, en dan zou ik daar verder ook niet meer mee bezig willen, dan issie wellicht beter af in de worst.....
't is jammer, er lopen zoveel dieren rond en juist ook heel veel shetten, die helaas nooit een behoorlijke opvoeding hebben gehad en de consequentie die ze nodig hebben, ook nooit hebben gehad. En ja, dat is soms heel lastig, soms zelfs onmogelijk om dat nog recht te breien.....

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 16:23

JoyCiej007 schreef:
Roosjelief schreef:

Ja maar jij vraagt hier toch om advies? Of zie ik het nou verkeerd? :?
Enige juiste advies wat hier gegeven kan worden, is castratie. Vervolgens zeg je zelf 'soms is castratie door complicaties niet mogelijk ;) '
Daarmee impliceer je dat mensen gaan denken dat castratie van deze pony dus, volgens jou, niet mogelijk zou zijn.
Mijn reactie lijkt me daarom ook geheel logisch, gezien ook het feit dat je blijkbaar niet alles verteld (dat hoeft ook niet, maar dan kan je mensen ook niet kwalijk nemen als ze het dan niet weten), ik bedoel, ik ging er vanuit dat het beestje wel van jou was, want nergens staat genoemd dat dit niet zo is, daar kom je nu pas mee. En door zo'n cryptische uitspraak betreffende dat castreren niet altijd mogelijk is, geef je eigenlijk al aan dat je iets anders wil horen dan die optie.
Ik zeg niet op voorhand dat je het geld er niet voor over hebt, maar je hébt mensen die het er niet voor over hebben. Dat was meer bedoeld van 'als dit, dan dat'. Stel dát je er het geld niet voor over hebt, dan is het nog eens heel erg zonde van al je tijd en moeite, want dan zal het waarschijnlijk al helemaal niets worden met dit dier. Zo bedoelde ik dat.

Als hij blijft aanvallen, wat voor klappen hij ook krijgt.......... Tsja, dan ga ik idd wat dat betreft ook met Dennis mee, dan is er echt wat mis met het dier, en dan zou ik daar verder ook niet meer mee bezig willen, dan issie wellicht beter af in de worst.....
't is jammer, er lopen zoveel dieren rond en juist ook heel veel shetten, die helaas nooit een behoorlijke opvoeding hebben gehad en de consequentie die ze nodig hebben, ook nooit hebben gehad. En ja, dat is soms heel lastig, soms zelfs onmogelijk om dat nog recht te breien.....

Nee eigenlijk vraag ik niet om advies. Maar om een andere kijk dan de mijne op deze situatie. Jij VIND dat de enige goede oplossing casteratie is, maar daar kan een ander wel een heel anders over denken. Ik zeg ook zeer zeker niet dat ik het niet met je eens ben. Maar er zijn zoveel paardeliefhebbers op bokt, met zoveel meer meningen/ methoden en kijk op dingen. En die zou ik graag horen over deze situatie.

Dat het grootste gedeelte voor casteratie zou kiezen, was mij duidelijk, maar ik zou zo graag de alternatieven willen horen. Niet omdat ik deze perse wil toepassen maar om mijn eigen kennis te verbreden aangezien ik dit geen allerdaags paard vind, en ik nou eenmaal geintresseerd ben in het paarden gedrag. Casteratie is misschien een oplossing voor mijn probleem, maar geen antwoord op mijn vraag.

Hopelijk is hier meer duidelijkheid mee over mijn bedoelingen