Hij is zo prikkelbaar.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JustLaura

Hij is zo prikkelbaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 12:59

Hey mede-bokkers,

Mijn shetlanderruintje van 12 doet de laatste tijd echt gemeen tegen mij, zonder reden.
Vanmorgen wou hij me heel de tijd bijten en draaide hij z'n kont naar me,
waarbij hij het op een lopen zette toen ik z'n wondje in z'n manen met zalf wou insmeren.
Normaal is hij heel erg aardig en hapt hij niet zo veel.
Meestal hangt ie wat bij me rond als ik bij 'm ben,
maar tegenwoordig gaat hij het liefst van al zo ver mogelijk grazen op de weide.
Hij reageert echt heel prikkelbaar en ik snap niet echt waarom?

Groetjes

Fiefster

Re: Hij is zo prikkelbaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:17

Wat vervelend voor je!
Dit doet hij waarschijnlijk niet zomaar. Er zal heus wel een reden zijn. Daar moet je alleen even achterkomen ;)
Wanneer is het precies begonnen? Is er toen iets gebeurd op het land? (Misschien kun je dat ook aan iemand anders vragen.)
Heeft ie misschien ergens pijn (die wond)?
Heeft hij het de hele tijd of gewoon op sommige dagen minder zin? Het kan echt van alles zijn!

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 13:26

Hij doet toch al een paar weken zo, ik had gehoopt dat hij gewoon in een slechte bui zou zijn
en dat het over zou gaan, maar niet dus.. Ik kan niks bedenken wat er op de weide gebeurd zou zijn..
Wel heb ik gemerkt dat hij vaker ligt, ik heb het deze maand 2x gezien 's morgens, maar dat is wss omdat ik ietsje vroeger was dan normaal, maar dat is toch iets wat ik niet zo van 'm gewend ben.Wanneer hij me ziet springt ie direct terug recht en wacht ie tot ik bij hem ben. Ik wou 'm aaien maar dan hapte hij weer zo naar me..
Ik mocht echt niet meer aan hem komen.. Van dat wondje heeft hij eigelijk geen last en ik denk ook niet dat ie pijn heeft.
Soms doet ie ineens heel aardig tegen me (daar profiteer ik dan ook van :) )..
Hij doet het een beetje fiftyfifty: heel erg aardig/gemeen.
Ik weet echt niet wat aan met hem, soms heb ik gewoon zin om naar huis te gaan als hij weer wegloopt naar de weide..

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:31

Doe je wel eens dingen met hem zoals grondwerk/freestyle? Het kan zijn dat jullie band gewoon een beetje is verstoord door miscommunicatie. Als ik in jou positie stond was ik gewoon even veel gaan lezen over hoe paarden communiceren en hoe grondwerk werkt. Waarschijnlijk heeft hij geen respect meer voor jou en voelt hij zich de leider. Een paard uit de kudde hoeft de leider ook niet zo te behandelen, dan wordt hij snel op zijn plek gezet..

Succes!

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 13:36

Hij laat me echt links liggen en besteed maar weinig aandacht aan mij.
Ik hoop echt dat het snel overgaat..
Ik ga straks wat lezen, heb er boeken over..
groetjes en bedankt

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:42

Ik herken jou verhaal wel een beetje. Alleen dat was een haflinger die naar je ging bokken zodra je vond dat hij wat actiever moest lopen. Superstout natuurlijk. Dus ben met hem gaan freestylen totdat hij echt zijn hoofd omlaag deed, ging kauwen en likken en zijn oor echt naar binnen draaide. Dat was het moment dat hij mijn gezag erkende en dat hij mij ging respecteren als leider zijnde. Daarna werd hij in het werk veel leuker. Met poetsen werd hij al geïnteresseerder en als ik vond dat hij teveel in mijn persoonlijke ruimte stond, hoefde ik hem maar strak aan te kijken en me een beetje groot te maken en meneer liep een stukje achteruit.

Het is niet zo dat ze bang voor je moeten zijn, maar ze moeten denken: goh, dat is een leuk paard die te vertrouwen is. Dan hebben ze respect voor je, maar als je ze vraagt om bij je te komen doen ze dat ook maar al te graag!

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel!