Ik had dat probleem ook, pony vroeger altijd alleen gestaan en haar gekocht en een shetlander erbij gezet (andere pony is een welsh (20 jaar)) het was nooit echt goede vrede, maar ach altijd beter dan alleen. De shetlander heeft echt een goude karakter, zo lief.
Nu heb ik er nog een shetlander bijgezet die gewend is te leven in kudde verband en ook samen te eten plus knuffelen. Dit paardje heeft net als mijn andere shet een gouden karakter, hun hebben de klik dus al gevonden. Nu ziet mijn andere merrie (welsh) hoe hun samen omgaan en nu mag mijn nieuwe shet zelfs af en toe van haar hooi eten. Ze komen ook dichter bij elkaar in de buurt, beide shets zonder dat ze iets gemeens doet.
Voor mij heeft het enorm geholpen door 2 dezelfde karakters (mijn shets hebben beide dezelfde karakters) bij elkaar te zetten, hele liefdevolle, speelse karakters. Een merrie die graag moeder speelt (zoals mijn welsh) moet wel iets om handen hebben en 2 pony's erbij die lekker speels zijn doet het altijd goed. Als je dan ook nog 2 pony's hebt die graag samen eten en samen drinken en eigenlijk altijd graag samen willen zijn, dat scheelt enorm veel.
Bij mij is het een uitkomst geweest, mijn welsh is zo veel rustiger en vriendelijker in de kudde. Er kunnen nu dingen waar ik eerst altijd bang voor was maar nu niet meer hoeft. Er is rust en speelsigheid in de kudde, daar ben ik enorm blij mee.
Stop dus niet met zoeken maar ga opzoek naar het goede, kijk naar het karakter van je paard en zoek een paardje die daar bij past, klikt het niet 100% kun je net zoals mij proberen een paardje te zoeken diie matcht met pony 2 zodat hun een goed voorbeeld kunnen geven.
Meerdere paarden doen het ook altijd goed, een 'kudde' is voor mij minimaal 3. Ze hoeven het niet met iedereen te vinden, doen wij mensen ook niet maar als ze meerdere vriendjes hebben zit er altijd wel een tussen waar ze het beste mee op kunnen schieten en als ze die gevonden hebben laten ze de rest meestal met rust.