Paard reageert heftig op andere paarden (verlatingsangst?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anniick

Paard reageert heftig op andere paarden (verlatingsangst?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 20:49

Ik zit met een probleem waar ik me even geen raad meer weet.

Mijn paard staat sinds kort op het land in een kudde, het naar voren halen om te poetsen gaat allemaal prima. zeker als ik hem sta te poetsen en er zijn geen andere paarden, is er geen probleem.
Maar zodra er een ander paard bij is, en die loopt weg, of er loopt gewoon een paard langs, reageert hij er zo heftig op. Hij wilt het liefste gewoon meelopen, het is dat hij aan een touw vaststaat. Ik heb ook wel gehad dat ik hem vast had, ik moest zijn hoofd in de hoek van de stal duwen, anders rende die er zo achteraan. En het is echt een paard wat zijn kracht en gewicht gebruikt. Vandaag was dat ook het geval, en toen heb ik even gewacht tot hij rustig was en toen naar buiten gelopen. Hij is dan zo gestresst/in paniek!

Overigens heeft hij altijd al veel waarde gehecht aan andere paarden; het is altijd stressgevend als een paard van hem vandaan loopt.

Hebben jullie misschien tips voor mij hoe dit op te lossen / hem meer te laten ontspannen bij het zien van weglopende paarden?
Of moet ik dit probleem meer bij mijzelf zoeken?