Al 2,5 jaar rijd ik op Chica, een manegepaard met russische gebruiksaanwijzing. Sinds oktober rijd ik haar naast de maandagles ook in de zondagles en sinds februari mag ik haar op woensdag (of donderdag) ook nog vrijrijden/losgooien. Ik zie haar dus 3 maal in de week. Nu wil ik haar op de zondag en woensdag graag even buiten in de paddock zetten, omdat de manegepaarden erg weinig (zeg maar gerust niet) buiten komen.
Eerder lukte het wel, wat twijfelend, maar binnen +- 5 min stond ze lekker in de paddock. Nu is ze 2x geschrokken bij de paddocks (eenmaal door een happend paard, eenmaal door menkarretjes die met veel gerammel het terrein opkwamen), waardoor ze nu veel angst voor het buitenterrein lijkt te hebben. De paddocks en de buitenbak kan ik nu niet meer komen, want zodra we buiten komen staat mevrouw te blazen en te snuiven. Als er iets eng is gaat ze op de rem en als ik wat druk op het halster zet gaat ze achteruit lopen.
Daarbij is het misschien handig te vermelden dat we de buitenbak wel makkelijk bereiken als we les hebben, waarschijnlijk omdat er dan paarden voor ons aan lopen. Helaas is het geen optie om achter andere paarden aan de paddock in te lopen.
Daarbij is Chica een erg gevoelig paard, ze is bijvoorbeeld erg onrustig bij drukke ruiters en over het algemeen erg rustig bij mij. Maar als ik maar een beetje angst/wantrouwen heb, vertrouwt zij de boel ook niet meer.
Maar wat o wat kan ik nu doen om te zorgen dat ik Chica weer in de paddock kan zetten? Ik wil zo graag dat deze ouwe tantie af en toe de beentjes kan strekken!
Grondwerk is ondanks dat het een manegepaard is een optie (vooral op de woensdag), maar aan wat voor oefeningen moet ik dan denken?
Alvast bedankt!
Leuk voor haar dat ze wat meer mogelijkheden krijgt