Paard verstijft buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kallista90

Paard verstijft buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 20:18

:wave:

Al 2,5 jaar rijd ik op Chica, een manegepaard met russische gebruiksaanwijzing. Sinds oktober rijd ik haar naast de maandagles ook in de zondagles en sinds februari mag ik haar op woensdag (of donderdag) ook nog vrijrijden/losgooien. Ik zie haar dus 3 maal in de week. Nu wil ik haar op de zondag en woensdag graag even buiten in de paddock zetten, omdat de manegepaarden erg weinig (zeg maar gerust niet) buiten komen.

Eerder lukte het wel, wat twijfelend, maar binnen +- 5 min stond ze lekker in de paddock. Nu is ze 2x geschrokken bij de paddocks (eenmaal door een happend paard, eenmaal door menkarretjes die met veel gerammel het terrein opkwamen), waardoor ze nu veel angst voor het buitenterrein lijkt te hebben. De paddocks en de buitenbak kan ik nu niet meer komen, want zodra we buiten komen staat mevrouw te blazen en te snuiven. Als er iets eng is gaat ze op de rem en als ik wat druk op het halster zet gaat ze achteruit lopen.

Daarbij is het misschien handig te vermelden dat we de buitenbak wel makkelijk bereiken als we les hebben, waarschijnlijk omdat er dan paarden voor ons aan lopen. Helaas is het geen optie om achter andere paarden aan de paddock in te lopen.
Daarbij is Chica een erg gevoelig paard, ze is bijvoorbeeld erg onrustig bij drukke ruiters en over het algemeen erg rustig bij mij. Maar als ik maar een beetje angst/wantrouwen heb, vertrouwt zij de boel ook niet meer.

Maar wat o wat kan ik nu doen om te zorgen dat ik Chica weer in de paddock kan zetten? Ik wil zo graag dat deze ouwe tantie af en toe de beentjes kan strekken!

Grondwerk is ondanks dat het een manegepaard is een optie (vooral op de woensdag), maar aan wat voor oefeningen moet ik dan denken?

Alvast bedankt!

Roosjelief

Re: Paard verstijft buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:57

Blijven oefenen. En er vooral niet vanuit gaan dat het in 1 keer gaat lukken. Goed naar haar lichaamstaal kijken. Wat geeft ze aan? En blijf vooral zelf kalm.

Als ze buiten gaa stil staan laat haar maar even staan. Laat haar kijken, wacht even tot ze de situatie weer onder controle heeft, en vraag haar daarna weer een stapje verder te doen. Ik leg hierbij de nadruk op VRAAG, want een angstig paard dwingen werkt niet.

Zorg er in iedergeval wel voor dat ze niet achteruit gaat, of om draaid, laat haar op haar eigen tempo vooruit lopen. Neem de tijd. Wil ze om je heen draaien, laat haar maar. Maar laar haar niet in haar eigen paniek verzinken. Draait ze door in haar eigen paniek, corigeer haar lichtjes, zet haar even stil, leid haar gedachte even af, en ga rustig verder.

Ga ook vooral niet met HOOOOOO... RUUSSSTIG maar meisje.. RUUUUUSSTiiig... NIIIIIIIIIIIIIIIIIIks aan de hand. Dat toontje wekt vaak alleen maar meer paniek op.

Blijf rustig, kijk gewoon een beetje rond in je omgeving, trek je vooral niks aan van haar angstige gedrag
Laat haar het tempo bepalen, maar wel voorwaarts.

Dat is mijn advies! Succes

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:17

en dat allemaal aan een lang touw (leadrope) en niet vlakbij het halster vastpakken.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:22

Ik weet niet of ze direct de paddock kan zien als je met haar buiten komt maar.......
wellicht is het een idee om een maatje van haar er vast in te zetten?
Of anders iemand te vragen mee te lopen met een voor haar bekend paard ervoor en dan samen in de paddock?
Kan ze zich daar ook gelijk een beetje aan vast houden als er iets levensgevaarlijks aan de hand is :+

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:20

cissy schreef:
en dat allemaal aan een lang touw (leadrope) en niet vlakbij het halster vastpakken.

:j

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:26

Een paard is een kuddedier, je haalt haar uit de kudde en vindt het zelf ook eng, dat werkt dus niet.
Als jij als leider al angst hebt kan je niet verwachten dat Chica het wel vertrouwt.
Samen met een ander paard en zelf meer zelfvertrouwen hebben,duidelijk voorhaar uitlopen, rust uitstralen , dan moet het toch lukken.

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 16:20

Het is niet zo dat ik het zelf eng vind en er gebeurt ook niks waar ik bang van wordt. Naar mijn idee straal ik al veel rust uit, maar misschien nog niet genoeg, toch nog even extra op letten dus!
ik zal toch eens kijken of ik kan regelen of er inderdaad een ander paard mee kan lopen.. en anders vooral aan de gang met de tips van Roosjelief. Als ik jouw tips zo lees, ben ik bang dat ik misschien toch wat te dwingend ben geweest..
ben benieuwd hoe het morgen gaat!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:22

Staan er op dat moment ook andere paarden bij de paddock?

Kans is nl groot dat zij als manegepaard het sowieso erg vervelend vind om alleen te zijn en dus eigenlijk altijd andere paarden moet zien.

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 16:37

De laatste keren dat ik heb geoefend stonden er inderdaad geen paarden buiten..
zal morgen dan toch echt eens kijken of iemand voor mij aan kan lopen, of dat ik eventueel een ander rustig paard/pony eerst in een paddock ernaast zet..
wieweet gaat het dan opeens een stuk beter!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:02

Lief van je trouwens dat je zo ook om haar denkt :-) Leuk voor haar dat ze wat meer mogelijkheden krijgt :-)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:34

Dat doet mijn verzorg paard ook. Het is dan wel een Jazz dus een erg drukke paard is ze zeker wel. Zodra je gaat trekken of druk blijft houden bij haar blijft ze stil staan maar wat ik nu doe is: Ik laat het touw losjes hangen ik sta meer naar voren en wacht een paar telen soms wel een minuut. Dan zeg ik kom maar heel rustig en dan loopt ze meestal ''dronken'' mee. Als zij der eenmaal doorheen is is alles goed. Maar dat moet je maar eens proberen. het schijnt hoe vaster je het paard hebt hoe eerder ze denken dat er gevaar is. Zodra je losjes bent hebben ze eerder de nijging om te komen en kijken. Succes!

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 20:48

ben net terug van de manege en heb nog eens een poging gedaan :)
er stonden paarden in de wei (direct achter de paddock) en zelf heb ik goed gelet op mijn houding en gevoel en heb ook inderdaad het halstertouw losjes gehouden.. en het ging al een stuk beter!
De paddock zelf was nog een stapje te ver, maar we kwamen tot het kleine stukje gras, zon 5 meter voor de paddock en daar heb ik haar even laten grazen, daarna ook niet meer verder gevraagd, ik dacht dan hebben we mooi positief afgesloten!
daarna nog even half uurtje gereden en nog even losgelaten in de binnenbak..
aanstaande zondag of volgende week woensdag weer verder, kijken of we dan nog een stukje dichterbij kunnen komen!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 07:51

+:)+ dat heb je top gedaan zo!!!!

Dat komt wel weer goed als je op deze manier door gaat.

succes!!

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:26

goedzo..! Keep up the good work!

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 21:46