Problemen met voetje optillen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Indra_S

Problemen met voetje optillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 15:08

Hoi,

Ik heb een shet van 5 jaar die ik nu zo'n 2,5 jaar verzorg. In het begin konden ze eigenlijk niks en we hebben ze dus alles geleerd. Met poetsen is ze altijd heel braaf en ze tilde altijd braaf haar hoefje op. Bij de hoefsmid had ze ook nooit problemen. Ik was laatst op vakantie en heeft mijn vriendin voor ze gezorgd(we verzorgen ze samen) Toen ik terug was een haar hoeven ging uitkraben sloeg ze hem uit mijn hand. Ik probeerde het weer,maar ze sloeg hem meteen weer weg. Ik heb het met beloningen geprobeert, geprobeert hem vast te 'klemmen', maar ze geeft je de kans niet om hem echt goed vast te pakken.
Ik heb aan me vriendin gevraagd of ze iets raars had gedaan, maar ze zei dat ze alleen de hoeven heeft uitgekrabt en dat dat prima ging..
Nu is mijn vraag wat moet ik doen? Ik kan hem wel oppakken en daarna slaat ze hem weg...

Chaos

Re: Problemen met voetje optillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 15:10

Vasthouden. :D

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 15:10

Haha dat snap ik, maar dat is het probleem nou juist, dat lukt niet. Want ze gooit hem echt half steigerend de lucht in.

Sorry was beetje vage uitleg :o

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 15:17

Had laatst hetzelfde probleem :P

Goed vastzetten zodat ze niet gaat steigeren ofzo, en dan haar hoefje pakken paar seconde vasthouden, dan flink belonen ( Dus klopje, braaf zeggen ofzo en hoef weer neerzetten ) . En dan weer hoefje pakken en steeds iets langer en rustig beetje hoevekrabben. Tot ze braaf blijft staan (:

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 15:18

Oké dus gewoon opbouwen?

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 15:35

Ja, als ze echt zo vervelend doet als jij zegt wel :P En als dat niet helpt, niet alleen belonen als hij het goed doet maar ook straffen als hij het fout doet. ( Dus tikJE en streng nee zeggen, of iets in die richting )

De pony die dat bij ons ook deed, die doet dat nu ook niet meer. Hij tilt zijn hoef nu gewoon op. (:

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:10

Mijn verzorgShetlander is heel zenuwachtig met hoevenuitkrabben...
Ik heb eigen pas één keer haar achterbenen uitgekrabt. Ik ben helemaal opnieuw begonnen; heel rustig met hand richting het been, eerst een beetje over de helft van het been aaien, steeds wat meer, heel overdreven belonen als ze het netjes toeliet. Daarna het been vast gaan pakken en heel voorzichtig optillen, tot ik deze week eindelijk rustig kon uitkrabben *\o/*.
Als dit zo goed blijft gaan, ga ik het grootste probleem, de achterbenen, heel voorzichtig ook deze stapjes proberen.

Inderdaad heel rustig aan opbouwen, en veel belonen, dan komt het wel goed.

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 17:02

Oke, super bedankt allemaal! Ik denk dat er iets met haar benen is gebeurt in die ene week waar ze gewoon heel erg van geschroken is. Vandaag laat ze al wat meer toe, en loopt ze niet zo te draaien zodra ik bij haar benen kom :D

mitchellvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:27

proberen vast te houden, maar vooral goed uit kijken

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:01

Ja, vastpakken en vasthouden is toch echt de beste manier. Ook als ze gaan zwaaien, slaan, gewoon goed vasthouden tot ze het been stil houden, dan loslaten en belonen. Dat uitbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:05

Heeft hij hier geen last van?
http://www.bokt.nl/wiki/Kramperigheid

Dit heeft mijn paard namelijk. Rustig optillen, vast houden en wachten tot ze ontspant is het enige wat helpt. En daarna belonen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:02

Gewoon doorpakken, mijn eige paardje flikt dat soort geintjes de laatste tijd ook. Dan zakt ie bijna door z'n benen of springt ie op 3 benen opzij. Geef 'm dan altijd een por tegen z'n buik/bil en zeg 'niet doen!'. Ik hou de hoef dan wel stevig vast, ookal slaat ie ermee heen en weer, hij moet maar weten dat ik niet gediend ben van dat gedrag O:)

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 07:53

Zwartsnoepje schreef:
Heeft hij hier geen last van?
http://www.bokt.nl/wiki/Kramperigheid

Dit heeft mijn paard namelijk. Rustig optillen, vast houden en wachten tot ze ontspant is het enige wat helpt. En daarna belonen.

Ik denk het niet, want daar staat dat het alleen in de achterbenen voor komt, de achterbenen slaat ze net zoals haar voorbenen uit... Maar bedankt dat je het zei :)

Oke dus even een conclusie wat de meeste van jullie zeggen: Het been optillen e goed vast houden, eventueel met ze tweeë zodat ze hem minder goed kan uitslaan. Als ze weer gek op drie benen gaat springen en dergelijke dat straffen. Pas als ze normaal haar been stilhoud loslaten en uitgebreid belonen. Dit is dus wat jullie allemaal zeggen! Ik zal het morgen meteen proberen, gister deed ik het weer en nu is ze wel zo ver dat ze gewoon stil staat als ik haar been vastpak. Ik denk dat ze nogal gebruikt maakt van de situatie... Nogmaals super bedankt! :j

elizewe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 16:11

Inderdaad wat je in je laatste post zegt. Belonen is erg belangrijk! Dan weet ze dat ze het goed doet. Met z'n tweeën vasthouden lijkt mij alleen niet zo handig..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:47

Met zijn tweeën een been vasthouden?
Met 2 handen ja, maar maar één persoon hoor! Anders is het gevaarlijk.

dohoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:45

Ik gebruik voor jonge pony's wel eens een touw om ze te leren een beentje omhoog houden. Ik doe het touw gewoon om het been en trek er voorzichtig aan tot het zijn been optilt, dan houdt ik dat even vast en laat ik het been weer zakken. werkt naar mijn idee efficiënter en veiliger dan met je handen. Na een aantal keer kan ik het been zonder problemen oppakken. Ik beloon door de druk weer van het been te halen (anders kost het een hele emmer aan snoepjes)