Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
alison_belle schreef:nee dan vertrouwd ze je nog steeds niet als ze zo snel van je schrikt.
Dat vertrouwen heb je dan ook niet zo maar eventjes gewonnen....daar gaat tijd en geduld in zitten.
2 stapjes naar voren en weer 1 stapje terug.
Ken je het verleden van dit dier?
kschulte schreef:Blijft altijd rustig, ook als zij schrikt. Neem de tijd voor elk klein ding wat je met haar wilt doen.
Ga er vanuit dat zelfs iets als meelopen aan een touwtje al een hele overwinning is, geeft haar overal de tijd voor. Pas als iets vertrouwt voelt van beide kanten, dan weer een klein volgend stapje erbij.
Ik denk dat je goed bezig bent om haar vertrouwen te winnen, maar dat je je moet realiseren dat dit nog wel eens veel langer kan duren dan je had gehoopt. (met terugvallen waardoor het nog langer gaat duren)
Als je er begeleiding in kan krijgen zou natuurlijk wel fijn zijn.
.cissy schreef:probeer eens te herleiden wat haar triggert om om te slaan in gedrag en ga dat gedrag gebruiken om haar te leren wennen aan gekke situaties zodat ze ziet dat de wereld om haar heen best leuk is. Probeer in de buurt van de wei te oefenen met bijv schriktraining of ander grondwerk voordat je haar ook nog uit haar vertrouwde omgeving haalt.
Hoeveel ervaring heb je zelf om hiermee om te gaan?
Soms kunnen dingen juist heel snel gaan als je weet hoe je met haar angsten en onzekerheden kunt omgaan. Een onzeker paard heeft een duidelijke leider nodig die vertrouwen uitstraalt en niet te heftig reageert maar laat zien dat ze je kan vertrouwen, dat is niet makkelijk. Dat heb je in je of dat heb je niet, je kunt het leren maar niet in een uurtje. Als zo'n onzeker paard eenmaal weet dat jij er voor haar bent dan krijgt ze rust in haar koppie en zul je zien dat ze hun best gaan doen.
heb je haar aan een halstertouw of aan een leadrope? Mag ze bij je vandaan lopen of hou je haar bij je als ze angstig wordt en wat doe je dan zelf op dat moment? cissy schreef:maar al wandelend kun je ook aan het vertrouwen werkenheb je haar aan een halstertouw of aan een leadrope? Mag ze bij je vandaan lopen of hou je haar bij je als ze angstig wordt en wat doe je dan zelf op dat moment?
maar ik bedoelde meer even wachten met de schriktraining
.alison_belle schreef:Hoe korter jij het touw houd hoe nerveuzer zij zal worden.
Misschien is het dan handig om eerst wat te oefenen aan het halster gewoon lopend in de bak.
Net zo lang tot zij netjes met haar neus bij jouw schouder blijft.....ook als je achteruit loopt of opzij
Lautjuhaa schreef:@ Slofje
Ik ga er inderdaad niet vanuit dat het zo snel goed zal gaan en ik heb er ook het geduld voor. Schriktraining (na lange tijd) is wel een goed idee. Ze is nu 13 en ze heeft al eens een zadel en hoofdstel in gehad, heb alleen het idee dat dat niet met zachte hand is geweest...
@ alison_belle
Ik denk dat ze altijd wel samen heeft gestaan. Ik zag haar voor het eerst toen ze ongeveer 6 was, en weet niet wat er in die tijd daarvoor is geweest en of ze toen misschien alleen heeft gestaan, nu staat ze in ieder geval al 7 jaar bij (een aantal ervan) dezelfde pony's.
Ik kan gewoon geen hoogte van haar krijgen. Het ene moment gaat het goed en denk ik ja ze vertrouwt me, en het andere moment kan het ineens omslaan..
alison_belle schreef:Hoe korter jij het touw houd hoe nerveuzer zij zal worden.Misschien is het dan handig om eerst wat te oefenen aan het halster gewoon lopend in de bak.
Net zo lang tot zij netjes met haar neus bij jouw schouder blijft.....ook als je achteruit loopt of opzij
Tylermen schreef:Lautjuhaa schreef:@ Slofje
Ik ga er inderdaad niet vanuit dat het zo snel goed zal gaan en ik heb er ook het geduld voor. Schriktraining (na lange tijd) is wel een goed idee. Ze is nu 13 en ze heeft al eens een zadel en hoofdstel in gehad, heb alleen het idee dat dat niet met zachte hand is geweest...
@ alison_belle
Ik denk dat ze altijd wel samen heeft gestaan. Ik zag haar voor het eerst toen ze ongeveer 6 was, en weet niet wat er in die tijd daarvoor is geweest en of ze toen misschien alleen heeft gestaan, nu staat ze in ieder geval al 7 jaar bij (een aantal ervan) dezelfde pony's.
Ik kan gewoon geen hoogte van haar krijgen. Het ene moment gaat het goed en denk ik ja ze vertrouwt me, en het andere moment kan het ineens omslaan..
Ik snap het ff niet meer, eerst zeg je dat je het paard al 10 jaar kent, en dan zeg je nu dat ze 13 is , en dat je der voor het eerst zag toen ze 6 was, dan zou je der nu ongeveer 7 jaar kennen. Vreemd
.
. (voor zover er duidelijkheid in zit).