Kunnen paarden "te hard van stapel lopen" met elkaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

i_s

Kunnen paarden "te hard van stapel lopen" met elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 12:35

Sinds kort heb ik 2 paarden aan huis. Mijn ruin heeft een vriendin erbij gekregen omdat ik niet wilde dat hij alleen kwam te staan. Hij heeft altijd met paddock/weidemaatjes gestaan en zij stond jarenlang alleen. Mijn ruin was in groepen altijd laag in rang, maar ok met andere paarden. Het was natuurlijk een enorme gok hoe het zou klikken met de merrie erbij. Nou het klikt, en hoe! Ze zijn heel erg "klef" met elkaar, heel veel schoften knabbelen en overal likken, tegen elkaar aan staan, samen uit de ton drinken etc. Op de pensionstallen waar ik heb gestaan heb ik nooit zulke fysiek kleffe paarden gezien. Wel regelmatig even schoften knabbelen, en dan klaar.

Misschien denk ik nu teveel als mens, maar: kunnen paarden ook te hard van stapel lopen met elkaar? Hij vindt het blijbaar geweldig dat hij nu eens een keer niet de pispaal is, en zij is blijkbaar dolblij niet meer alleen te staan. Blijkbaar raken ze nogal een snaar bij elkaar. Bestaat er tussen paarden ook zoiets als: hoge pieken, diepe dalen? Ik moet er niet aan denken dat de heftigheid waarmee ze nu in love zijn, omslaat in agressie naar elkaar. Mijn beste scenario was eigenlijk - gezien mijn lage rang ruin - een wederzijds gedoogbeleid, maar dit non stop gefrunnik had ik nooit verwacht. Ter info: ze staan pas 3 dagen bij elkaar en zijn 15 en 20 jaar oud.

Akhal_Teke

Re: Kunnen paarden "te hard van stapel lopen" met elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:38

Als het zo goed gaat zullen ze niet ineens agressief worden naar elkaar. Tenzij de situatie weer verandert en je er bv nog een pony bij zet ofzo.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:42

mijn paard (17) en zijn vriendin (24) hebben al tien jaar een relatie en tijdens de hengstigheid zo'n relatie als jij beschrijft. Er is nooit echte agressie geweest tussen die twee. Wel tussen mijn machoruin en andere paarden om zijn vriendin 8-)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:43

Juist een laag geplaatste ruin gaat vaak heel goed met 1 merrie.

Mijn ruin was vaak het pispaaltje in de groep, maar met mijn dominante merrie ging het super.
Hij luisterde perfect naar haar en daarom ging het zo goed.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:51

Ik heb meerdere koppeltjes lopen, merrie + ruin. Vrijwel altijd worden ze zo klef zoals jij beschrijft. Maar zet er geen tweede ruin bij, want dat breekt de hel los is mijn ervaring. Twee merries en 1 ruin gaat dan weer wel makkelijker. Leuk dat je ruin nu een echt maatje heeft.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:54

Dit zal niet snel omslaan hoor. Het enige nadeel misschien, als ze zo heeeel gek zijn van elkaar, is dat het lastig wordt om ze te scheiden (bijv. als je gaat rijden of wandelen).

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:56

Mijn ruin en merrie lebberen elkaar ook constant af.
Het is nogal een klef stel.
Ruin kan prima alleen achterblijven, de merrie absoluut niet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:59

Ze zijn gewoon allebij blij met een nieuw vriendje en hebben goed gezelschap en een flinke krabbelsessie gemist.
Wees blij dat ze elkaar lief vinden, het had ook anders uit kunnen pakken :)

Hier hebben we 4 weilanden met paarden en in elke wei zitten van dat soort koppels die elkaars BFF zijn, ruin/ruin, merrie/merrie en merrie/ruin en dan allemaal dus ook gewoon in hun eigen groepen van gemiddeld 7 paarden.

Koppeltje van 2 merries die heel klef neus aan neus dezelfde sprietjes opzoeken en elkaar knabbelen en kop aan kont vliegen wegjagen. Koppeltje ruinen die samen de wei op stelten zetten en stoeien, allemaal erg leuk om te zien!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:36

Klef zijn met elkaar en te hard van stapel lopen heeft niks met elkaar te maken!!

Ik ken bosjes van dit soort koppeltjes die jarenlang klef met elkaar zijn. Zo erg zelfs dat de merrie van het stel speciaal hengstig wordt voor de ruin, omdat ze elkaar weer zien (vakantiemaatjes).
Lekker klef laten doen, niks mis mee.