Vervelend gedrag????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosali00

Vervelend gedrag????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 19:59

Hallo Allemaal.

Ik zit met een probleem. Ik heb een vosmerrie gekocht...van 16 jaar. Een ontzettend brave merrie tijdens het rijden. Maar op de wasplaats en bij de hoefsmid heeft ze nogal wat problemen. Ze wil bijvoorbeeld niet aan de ketting staan. Ik heb haar vanmiddag vast gezet want dit moet ze toch leren omdat ik mezelf moet redden en er niet altijd mensen zijn die haar vast kunnen houden. Toen ik haar vast zetten aan de ketting aan 2 kanten heeft ze 4 keer over een halster kapot getrokken. Ze bleef eerst super braaf staan maar zodra ik aan haar zadel zat of haar wilde borstelen was het mis. Als iemand haar vast houd op de wasplaats en ik haar ondertussen opzadel of borstel wil ze er constant van tussen. Ze loopt met grote passen naar voren en walst je gewoon omver. Dit doet ze keer op keer. Ik duw haar terug zodra ik merk dat ze naar voren wil maar dan zet ze zoveel kracht en gaat ze met mij of een iemand die mij les geeft ervan door. Er is dus altijd iemand nodig om haar op te zadelen alleen kan ik het niet. Ik was vanmiddag ook erg boos op haar, elke keer heeft ze wat anders en probeert ze wat uit. Of het is even de voorbenen iets omhoog gooien tijdens het aan singelen, of naar voren lopen, of weigeren mee te lopen naar de wasplaats. Vanmiddag was ik het zat en heb ik haar vast gezet aan 2 kettingen die ze dus 4 keer over kapot trok, eerst blijft ze rustig staan en dan beloon ik haar en dan heeft ze door dat ze vast staat en word ze boos. Ze heeft zichzelf niet zeer gedaan hoor! Maar tijdens het afspuiten loopt ze rustig weer naar voren om er van tussen te gaan.
Inmiddels heeft ze de hoefsmid ook al een flink klap verkocht tijdens het bekappen. Ze had toen een praam op en een pasta in. Ik denk zelf dat ze te verwend is of dat ik een andere methode moet toepassen. Ik blijf verder heel rustig, om da strijd niet groter te maken.

Kan iemand hier mee helpen of heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil dat het gewoon niet elke keer een strijd word! :( ;(

Alvast bedankt!!!

groetjes Rosali

Signe

Re: Vervelend gedrag????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 20:42

Nee, een strijd moet het niet zijn. Blijkbaar is er iets mis in de computer van je paard waardoor het systeem crasht. Het is een rare term om te gebruiken voor een paard, maar het komt wel overeen. Onze paarden moeten veel nadenken in omgang met ons, maar ze zijn van nature dieren die op instinct afgaan. Eerst doen dan denken. Daar tussen kunnen ze heel snel schakelen. Het lijkt dan voor ons alsof ze het met opzet doen, alsof ze erover nagedacht hebben. Maar instinct en nadenken kan niet tegelijk, het is het een of het ander. Nadenken doen ze in ontspanning en rust en bij spanning schiet het instinct aan.

Hoe zorg je er nu voor dat je paard ontspannen blijft staan. Je moet haar herprogrammeren. Nu voelt ze spanning bij het staan aan de ketting. Ze moet leren dat dat niet nodig is. Je vind de oplossing in grondwerk en horsemanship. Het beste is om lessen of hulp daarin te nemen, een kenner kan zien wanneer een paard spanning heeft. Ga met haar werken aan ontspanning, aan het halster, los in de bak. Los op de poetsplaats en uiteindelijk vast op de poetsplaats. Maak daarbij gebruik van de triggers die de spanning creeeren, de ketting, het zadel, de singel, de hoeven optillen.

Het is helemaal niet erg dat je paard niet vast wil staan als je haar leer om los te blijven staan. Het is wel erg een paard dat bang wordt van vaststaan, steeds weer vast te zetten omdat het de mens beter uitkomt.

Het wordt een heel verhaal en ik wil afsluiten met de tip om een osteopaat of fysiotherpeut naar haar en het zadel te laten kijken. Pijn kan ook een oorzaak zijn die eerst uitgesloten moet worden.

rosali00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 20:48

Dit ga ik zeker proberen...ik denk dat het beter is om opnieuw alles te proberen ik heb een boek van horsemanship..en ken iemand die hiermee werkt. Misschien biedt dat de oplossing. Ze heeft toch een bepaalde angst en ja het komt ons als mens zijnde beter uit...Maar als ze blijft staan zonder weg te lopen is het probleem ook opgelost...dan hoeft ze niet vast...Bedankt voor de tips!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 20:55

Fijn dat je het gaat proberen. Nog een kleine tip om de angst voor de poetsplaats weg te halen, is haar daar te voeren, mits dat ontspannen gaat. Voor paarden met voedernijd werkt dat niet.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 21:02

Nooit een strijd aanbinden.. Een voorbeeld: als je wilt dat je paard zn hoofd omlaag doet, en je trekt aan t halstertouw.. eerste reactie? Hoofd omhoog.
Zo gaat dat bij alles. Geef jij druk, geeft zij als eerste reactie druk terug, verzet is t eerste.
Probeer ook bijvoorbeeld eerst eens alleen een halstertouw over een dwarspaal (vastbindplaats, GEEN vastmaakring) heen te leggen, en haar dan aan te raken. Dan paniekt ze ook niet omdat ze vast staat, maar leert ze aan het idee wennen. Als ze uiteindelijk niet meer raar reageert (Je laat haar panieken, vraagt haar terug en legt opnieuw het touw eroverheen, geeft bijvoorbeeld een brokje en begint opnieuw, totdat ze snapt dat het niets engs is), wikkel je bijvoorbeeld het touw 1 keer om de dwarspaal, en als ze dan opnieuw reageert komt er ietsje meer druk omdat het touw meegaat. Blijf dat herhalen totdat ze helemaal rustig is als je hem er 1 keer omheen wikkelt, etc etc, totdat je er een knoop in kunt leggen zonder dat je paard paniekt.

rosali00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 21:16

Bedankt voor de tips...Een meisje op stal zij tegen mij:.."Je paard is al 16 die heeft al een aardig leven achter zich...en die weet precies wat er gaat gebeuren en waar ze geen zin meer in heeft daar verzet ze zich gewoon tegen omdat ze verwend is...en niet goed opgevoed is waarschijnlijk in haar jongere leven...Ik kijk hier zelf anders tegen aan...een paard leert elke dag opnieuw en heeft elke keer andere ervaringen denk ik en ik denk niet dat dit de oorzaak is...Ik heb haar nu 4 maand...maar ik denk niet zo zeer dat dit de oorzaak is van haar gedrag hoe denken jullie hier over?

De praam is ook een probleem om deze om te doen, ze verzet zich hier ook tegen. En ze weet precies hoe ze de hoefsmid moet mikken. De hoefsmid was er zat van na die trap...en die heeft haar vast gemaakt met spanbanden...omdat ze al pasta en een praam op had en nog trapte dus...En het was goed raak 2 keer mis laatste keer raak.
Ze heeft verder geen mok of andere wondjes aan de benen alleen stalbenen wat al een heel stuk minder is met in het begin toen ik haar kreeg.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:10

RT-P -> OPG

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:14

rosali00 schreef:
Bedankt voor de tips...Een meisje op stal zij tegen mij:.."Je paard is al 16 die heeft al een aardig leven achter zich...en die weet precies wat er gaat gebeuren en waar ze geen zin meer in heeft daar verzet ze zich gewoon tegen omdat ze verwend is...en niet goed opgevoed is waarschijnlijk in haar jongere leven...Ik kijk hier zelf anders tegen aan...een paard leert elke dag opnieuw en heeft elke keer andere ervaringen denk ik en ik denk niet dat dit de oorzaak is...Ik heb haar nu 4 maand...maar ik denk niet zo zeer dat dit de oorzaak is van haar gedrag hoe denken jullie hier over?

De praam is ook een probleem om deze om te doen, ze verzet zich hier ook tegen. En ze weet precies hoe ze de hoefsmid moet mikken. De hoefsmid was er zat van na die trap...en die heeft haar vast gemaakt met spanbanden...omdat ze al pasta en een praam op had en nog trapte dus...En het was goed raak 2 keer mis laatste keer raak.
Ze heeft verder geen mok of andere wondjes aan de benen alleen stalbenen wat al een heel stuk minder is met in het begin toen ik haar kreeg.

Een paard dat verwend is en zich zo gedraagt klinkt een beetje raar, maar ze heeft wel gelijk je weet niet wat zo'n beesie heeft mee gemaakt dat ze zo reageert.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:54

Ik vraag me af wat voor smid dat dan is, een paard zijn angst bestrijden met nog meer angst-makende dingen.. Erg slim bedacht.. Ik zou, als ik jou was, misschie eens een cursus spiegelen of NH doen. Dan kun je al achter heel veel dingen komen, zowel van jou naar je paard toe als andersom. :)

rosali00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 06:26

De hoefsmid die ik heb is erg rustig en pakte het rustig aan...de 1e keer is hij niet verder gegaan want hij durfde het niet aan. De tweede keer was er voor hem geen andere oplossing want hij kwam zelf in gevaar zei hij. Dat is dus ook gebeurt...hij is er de hele middag mee bezig geweest...eigenlijk geen drukte maker..hele rustige man die goed met paarden omgaat. Maar als een paard je gericht trapt mag je toch ook wel even op spreken lijkt mij. Ik vond het echt heel naar om te zien!

rosali00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 06:27

En een cursus ga ik ook zeker doen ik ben er even aan het achter komen welke cursussen hier worden gegeven in de buurt :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 06:35

Goed idee :) Maar, als er nou iets is wat verder weg ligt maar wat je veel meer aanspreekt, laat je dan niet weerhouden door de afstand..

rosali00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 06:40

Nee dat is ook geen probleem.Dan maken we gewoon een vakantie van haha :) Het kan alleen maar beter worden. En ik denk dat ik er zelf ook heel veel van leer.

Anne_Pieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:22

Inderdaad geen strijd aangaan!
Is het geen angst?
Als het ook maar even goed gaat gelijk belonen, het kan natuurlijk ook wel even duren.

Succes!!

rosali00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 14:51

Het kan idd ook angst zijn...Ik ben er 3 maand mee bezig geweest..om haar op de wasplaats op te zadelen..maar elke keer heeft ze een andere streek...Nu heb ik haar gister op stal op gezadeld en dan is er niks aan de hand en blijft ze super braaf staan..Ik vind het zo raar. De vorige eigenaresse heeft mij ook gezegd dat het op de wasplaats een probleem was. Maar ik wil haar dit zo graag leren...Nu heeft ze natuurlijk wel haar zin om op de stal opgezadeld te worden. Ik beloonde haar ook elke keer als ze het op de wasplaats goed deed.Maar ik kan niet elke keer iemand vragen om haar vast te houden Ik wil mezelf kunnen redden en dat kan ik dus alleen als ik haar op stal opzadel....Moeilijk hoor, wat ik nu moet doen maar als ik haar in de stal opzadel is er geen strijd meer.
Alleen de hoefsmid en de achterbenen dat is wel een strijd...Als ik het dan bekijk met alleen opzadelen in de stal.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:18

Ga alleen de uitdaging aan als je daar de tijd en het geduld voor hebt. De andere dagen kies je er gewoon voor om op stal op te zadelen. Je kiest je trainingsmomenten