goed zuinig of te zuinig voor jong paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Popeye123

goed zuinig of te zuinig voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 14:35

Mijn vriendin heeft een hele leuke 2 jarige, ze is er erg zuinig mee en naar mijn gevoel iets te zuinig.
Deze merrie is aardig dominant en als je haar aait enz. hapt/bijt ze nog wel eens. Mijn vriendin zegt dan lachend dat hij jong is en nog niet weet wat hij doet, en als hij bij mij hapt en ik hem weg duw of eventjes knip met mijn vingers (om te laten zien dat dat niet mag) zegt ze dat ik dat niet moet doen omdat ze anders bang word van je hand. Ik snap heel goed dat ze voorzichtig is met haar paard, maar in de kudde laten oudere paarden toch ook meteen zien aan jonge paarden wat ze wel en niet mogen doen. Het lijkt me dat als mijn vriendin haar paard zo door laat gaan het straks een stuk moeilijker word om haar te beleren omdat ze dan denkt dat ze hoger staat dan mijn vriendin.
Verder is ze voor de rest van haar paarden echt goed consquent dus ik snap haar ook niet helemaal dat ze nou juist met haar veulen niet consquent is.
Is iemand het met me eens of oneens ik hoor het graag... Weet ook iemand hoe ik het aan men vriendin moet vertellen, want ik vind het wat sneu voor haar als ze straks een erg moeilijk paard krijgt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:38

lekker laten doen ;) het is haar paard en haar beslissing om haar paard zo op te voeden.

Het is dus haar keuze, ik zou mij er niet druk over maken :Y)

Popeye123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 14:59

listiglistje schreef:
lekker laten doen ;) het is haar paard en haar beslissing om haar paard zo op te voeden.

ben ik ook wel met je eens hoor ;) maar moet ik me dan zomaar laten bijten, kijk nu is het nog happen maar straks word het pijnlijk... :+

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:01

Popeye123 schreef:
listiglistje schreef:

ben ik ook wel met je eens hoor ;) maar moet ik me dan zomaar laten bijten, kijk nu is het nog happen maar straks word het pijnlijk... :+

Dan blijf je er toch 2 meter vanaf staan, kan hij je ook niet bijten ;)

Gewoon niet mee bemoeien, het is duidelijk haar eigen keuze....

Capriootje

Re: goed zuinig of te zuinig voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:07

Ik ben het eens met Listiglistje. Natuurlijk is het vervelend als een paard bijt, en moet dat in mijn ogen ook afgeleerd worden maar als de eigenaresse het zo wil... Lekker laten gaan.
Wat ik wel een beetje raar vind is dat ze dus bij andere paarden wel consequent is, en bij deze 2 jarige niet? Dan kan het ook zijn dat ze gewoon bang is om het fout te doen en daardoor nog te voorzichtig is ;)

Popeye123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 15:48

Capriootje schreef:
Ik ben het eens met Listiglistje. Natuurlijk is het vervelend als een paard bijt, en moet dat in mijn ogen ook afgeleerd worden maar als de eigenaresse het zo wil... Lekker laten gaan.
Wat ik wel een beetje raar vind is dat ze dus bij andere paarden wel consequent is, en bij deze 2 jarige niet? Dan kan het ook zijn dat ze gewoon bang is om het fout te doen en daardoor nog te voorzichtig is ;)

jullie hebben inderdaad ook gelijk... Het is haar keus..
Ja dat vind ik dus ook raar, het is niet haar eerste paard dat ze opvoed, ze heeft al een ander paard beleerd met hulp dus kan ze het nu zelf. Maar ze wil gewoon niet dat haar paard ergens bang voor word, dat snap ik wel maar het paard moet wel haar plek weten... Dus tja,, ach ik zie wel hoe het uitpakt.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:53

Dat niks doen ben ik het niet mee eens.
Ik ken soortgelijk verhaal, meisje had 1 eigen paard en 1 vz-paard bij elkaar op de wei.
Het eigen paard was nog jong en inderdaad was ze daar te voorzichtig mee, het begon met bijten maar na een tijdje kon ze in de wei het vz-paard niet eens meer pakken omdat haar eigen paard dan aan kwam stormen om haar omver te lopen (gebrek aan respect persoonlijke ruimte)

Nu maak ik het weer mee..dit keer met een paard uit de kudde die geen respect heeft.
Nou die zet ik mooi op z'n plaats hoor! (in dit geval wel gemeld aan de eigenaar)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 16:03

moeilijk, maar toch heel duidelijk. Of je accepteert de keuze van je vriendin en laat haar ook de "problemen" die hierdoor kunnen ontstaan verder oplossen en blijft uit de buurt van dat paard. En/of je maakt je vriendin duidelijk dat je een andere mening hebt en dat je OF uit de buurt van haar paard blijft OF dat zij er tegen moet kunnen dat jij het paard wel corrigeert.

Ik heb zo ook mee gezorgd voor een paard met weinig manieren. eigenaar kon er ook niet tegen dat ik het paard "aanpakte" als ze me omver liep of als een bezetene tegen de deur stond te stampen. Nou heel simpel, doe het dan allemaal zelf. Maar daar hadden ze geen tijd voor, dus tja jammer dan...

Popeye123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 16:19

ik denk dat ik er toch maar een keer met haar over ga praten, en als ze er dan nog anders over denkt. Tja dan moet ze het ook zelf weten...

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:21

Het is haar eigen paard, dus in principe kan jij er niks van zeggen, maar je kan haar wel een tip geven, want ik vind dat je juist van jongs af aan moet leren dat bijten niet mag.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:41

Veel jonge paarden onderzoeken dingen door er met de mond aan te prutsen, dat hoeft niet meteen dominatie te zijn gezien de leeftijd. Het is ook geen enkel probleem als ze maar de beheersing leren om geen tandjes te gebruiken.
En bang voor hand of ander lichaamsdeel worden ze echt niet als je timing maar klopt en je de juiste reacties ook beloont.