dianaw33 schreef:Dit heet in vaktermen singeldwang en wordt altijd veroorzaakt door pijn of angst voor pijn. Ook als je paard in het verleden pijn heeft gehad door een niet passend zadel, verkeerd rijden of vastzittende wervels kan die singeldwang als restgedrag overblijven. Je moet eerst zeker weten dat je paard nu geen pijn heeft, anders kun je het niet wegtrainen, dus: zadelcheck, rugcheck en jezelf laten checken op verkeerde rijgewoontes. Als dit allemaal ok is kun je langzaam gaan desensibiliseren op die singel en het aansingelen. Dit is een vrij uitgebreide procedure die niet zo eenvoudig op een forum is neer te zetten. Mijn advies is: haal er een geode gedragstherapeut bij om je op weg te helpen.
Ik heb inderdaad ook de zadelpasser een aantal keer laten kijken of het zadel nog steeds wel goed paste.
Ook heb ik hem een paar keer los laten masseren omdat hij al een poosje niets meer gedaan had wegens omstandigheden.
Ik heb hem weer aan het werk gezet(nou ja....werk....recreatief) waardoor zijn lijf veranderd.
Hij groeit nu nog steeds qua bespiering dus check ik de boel met regelmaat nog even.