Wandelmak, netjes meelopen en verkeersmak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisanneOnne

Wandelmak, netjes meelopen en verkeersmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 17:53

Hallo Bokkers,

Een paar dagen geleden heb ik mijn 2 jarige nu ruin uit de opfok gehaald.
Hij is hartstikke braaf ondanks het feit dat hij net hengst af is.. :j

Ik wil langzaam aan met hem wat gaan wandelen om hem op een rustig tempo aan dingen en verkeer te laten wennen.
Hoe hebben jullie dit gedaan met je paard?
Hoe reageerde jullie als je paardje je 'voorbij' ging lopen en zich groot en sterk maakt?

Alle tips en trucs zijn welkom!! :D

THNX! +:)+

Rider01

Re: Wandelmak, netjes meelopen en verkeersmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:59

Hoi,

Kwa corrigeren het boek 'van veulen tot rijpaard' aangehouden, na 1x voorbij lopen + corrigeren bleef meneer mooi achter mij.

Verder rustig aan dingen laten wennen en geef hem de tijd iets 'engs' te onderzoeken :)
Nog 1 extra tip, als je de ruimte hebt ga dan ook eens buiten het erf trainen, zo plakt hij later niet zo aan stal :)

succes!
(pb box staat open en er is nog een 'veulen' HK topic voor tips, bitloos beleren HK is er ook nog mocht je interesse hebben)

Ocrab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:08

Met hengstenkettingkje onder zijn kin door (met slappe lijn) gewoon rustig naast je laten lopen.
Bij schrikreactie korte ruk daarna weer slappe lijn (als je zelf gespannen bent, breng je anders die spanning over op je paard).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:12

Ocrab schreef:
Met hengstenkettingkje onder zijn kin door (met slappe lijn) gewoon rustig naast je laten lopen.
Bij schrikreactie korte ruk daarna weer slappe lijn (als je zelf gespannen bent, breng je anders die spanning over op je paard).

Vooral niet vergeten te belonen!! Verder ben ik het met je eens, mits je niet bij elk wissewasje een ruk aan de ketting geeft natuurlijk!
Veel wandelen en juist de "enge"dingen een beetje op zoeken en laten zien en aan laten ruiken!
Vuilnisbakken b.v is vaak iets wat ze in het begin best raar vinden.
Leuk joh, zo'n jong dier stress mak maken! Succes!!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:05

Zoek een bomproof paard om achteraan te wandelen

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:07

corrigeren en 'loslaten' je spanning dan. Ik loop vaak alsof ik niets engs zie of hoor. groot deel van hun reactie hangt af van jou reactie.

lisanneOnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 20:48

Nou ik heb daad bij woord gevoegd en ben op pad gegaan.
Inderdaad langs vuilnisbakken, stilstaande auto's en glasbakken.. maar de allergrootste spoken waren toch wel de witte streken van het zebrapad op de weg ;).

Hetgeen waar ik tegenaan loop is dat hij constant harder wil lopen als ik en daar ook best dominant is.
Bij het corrigeren wordt hij nog 'heter' .

Hebben jullie hier ook nog tips voor?
*\o/*

seline1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:27

Ik zou je echt willen adviseren om met een ander paard op stap te gaan, dan loop je minder risico. Verder gaat het volgens mij al super goed toch?

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:29

Emiel Voest heeft wel leuke boeken, daar heb ik veel aan gehad. Staat ook in hoe je het paard kunt leren achter je te blijven lopen. Dit wel eerst even in de bak gaan oefenen, heb je dit nog niet geoefend en het paard wordt buiten druk en is hij al bezig met je voorbij lopen, dan ga je dat op dat moment niet redden om hem te corrigeren hiervoor. Je moet eigenlijk voorkomen dat hij in die gemoedstoestand komt van druk zijn en hard willen.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:32

Dat heter worden had mijn pony eerst ook puur omdat hij moest wennen aan de correctie. Daar werd hij opgefokt van. Ben zelf rustig gebleven en ponylief wende er best snel aan. Gewoon doorzetten hoor.

Met een ander paard kan zeker als je bv iets eng is waarvan je een heftige reactie verwacht. Al moet dan andere paard wel bomproof zijn. Niet te vaak doen anders went hij te snel dat er iemand meegaat en wordt hij onrustig zodra hij alleen moet.

Zodra het vertrouwen in jou gaat groeien gaat het makkelijker hoor.

lisanneOnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 23:25

Meiden hartstikke bedankt voor de vele tips.
Ik zit in de nacht dus ga eens even op zoek naar de boeken van Emiel Voest & Richard Maxwell.

@ Seline, jaa het gaat absoluut goed ik zie dat je in poortugaal woont! Wat grappig daar staat Mauro ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 06:20

Flint staat hier zoiezo al aan de kant van de weg, wat het voordeel maakt dat hij hier veel ziet (al loopt de weg dood) maar er is een school in die weg dus...dat is al veel

Ik heb eerste keren alleen met hem en met iemand met ander paard gaan wandlene, maar verder dan 100 meter kwamen we niet...was meestal met men moeder

week geleden mijn vader opgetrommelt en die een halstertouw in zijn handen geduwt en....hupsa met flint gaan wandelen
en mijn vader (die niks met parden heeft) vond het nog plezant ook

Muuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:21

Ik raad je ook zeker de boeken van Richard Maxwell aan!
Zelf heb ik er super veel aan, alles is duidelijk en goed beschreven en toegelicht met overzichtelijke foto's :).

Succes!

Samantha96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:09

hoi hoi,

Ik heb zelf een Friese merrie jaarling,
en ik ben daar nu ook mee bezig om haar verkeersmak te maken...
Ik probeer vooral heel rusig te blijven en veel tegen haar te praten en haar te belonen als ze iets goed doet,
maar ook laten merken als ze iets doet wat jij niet goed vindt..
Je kunt beter voordat je echt de weg opgaat zorgen dat als hij stil moet staan,dat ook echt doet en netjes naast je loopt,want op de weg heb je niet alleen met je paard te maken maar ook met fietsers,auto's,wanderlaars,verkeerslichten,borden,waaiende vlaggen enz...

Succes!

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:00

Ik wandel eigenlijk al vanaf 7 maanden oud geregeld met mijn inmiddels 2jarige hengst, maar heb dit geleerd volgens de TTouching Methode. Volgens het boek van Linda Tellington (als ik het goed heb). Je moet er wel wat dingen voor aanschaffen, een stokje en een extra lang touw met ketting maar het werkt echt super. Mijn dier kent mijn persoonlijke ruimte en volgt op de juiste manier.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:04

ik neem altijd een zweepje mee tijdens het wandelen. niet om te slaan maar puur om even voor haar neus te houden van hey tot hier en niet verder.. toen ik stage liep op een hengsthouderij namen we ook altijd een zweepje mee, en ik moet zeggen, dit werkt wel. werkt eigenlijk een beetje hetzelfde als het "toverstokje" van de ttouch methode,zoals sjel hierboven mij vermeld.