Wat moet ik doen????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1975chantal

Wat moet ik doen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 12:20

Hoiii medebokkers, ik heb jullie hulp nodig,

Ik zit met een "probleem". Ik ga het proberen kort te houden.. Daar komt ie. Vorig jaar 17 juli heb ik mijn huidige paardje gekocht bij XXX. XXX was een paar jaar eerder op mijn pad gekomen toen ik wanhopig was met het paard wat ik voor deze merrie had. Zij heeft dit paard toen voor mij opgenomen en verkocht. Ik zal daar nu niet over in details treden want ook dat is een lang verhaal :) . XXX weet dus van de nare ervaring van voor dit paardje. Volgens XXX was het een super braaf ding waar ik en mijn dochter van 9 veel plezier van zouden gaan hebben. Ik heb daar op haar gereden en idd erg braaf. Volgens XXX lag het allemaal aan de oude eigenaresse die volgens haar niet handig genoeg was om haar aan te kunnen. Ik was helemaal verliefd op de pony en heb haar mee genomen.

Eenmaal op stal aangekomen veranderde ze al vrij snel ze werd heel erg onstuimig. Maar oke, 2 verhuizingen achter elkaar gaat je ook niet in de koude kleren zitten. Dus ik ben gewoon los gaan gooien en gaan longeren en na een tijdje durfde ik het aan om haar te gaan rijden. Dit ging niet echt lekker ik merkte dat ze heel erg inhield met rijden en constant haar oren in haar nek legde. Ik heb XXX hierover benaderd en die vond dat allemaal heel vreemd omdat zij daar niks van gemerkt had. Misschien lag het volgens haar ook aan het feit dat ik vrij zwaar ben ( 80 kg ) :Y) . Dit leek mij wel erg vreemd want toen ik bij XXX reed had ze daar geen last van. Ik ben toen wel begonnen allerlei dingen uit te sluiten. Zadel, tanden en de osteopaat is geweest. Uiteindelijk er bleek dus dat dat allemaal oke was.

Maar goed ik had beloofd het kort te houden :+ , dus ik zal op gaan schieten. Ik heb onderwel contact gekregen met de oude eigenaresse en die vertelde hetzelfde verhaal. Dat inhouden met rijden deed zij bij haar ook en ze had er ook een osteopaat bij gehad die eigenlijk niks kon vinden. Ik ben hiermee naar XXX gegaan en die was dat "vergeten"te vertellen :( . Maar goed onderwel natuurlijk erg van het dier gaan houden. In de omgang is ze zo ontzettend lief ( wel een echte merrie overigens ) maar poetsen wandelen en lekker aantutten gaat super. Alleen met rijden is het nog steeds een drama. Ik ga vaak met haar naar buiten ( en dan echt met los teugeltje :D ) en dat gaat super goed. Maar zodra je in de bak gaat rijden en contact maakt met het bit dan begint het weer. Ze gaat schudden met haar hoofd en als je been geeft gaat ze inhouden. Mijn dochter is recentelijk op de manege tijdens een les eraf gevallen ( niet van deze hoor) en die had haar elleboog gebroken en heeft hier nog steeds wel last van. Dus die durft ook niet meer te rijden.

Ik sta op een boerderijtje ( heel gezellig ) maar ik mis een beetje begeleiding. Iedereen heeft een andere mening over hoe ik het aan moet pakken. En eigenlijk weet ik het niet meer zo goed. Ik ben er nu dus achter dat het een gedragsprobleem is, ze is gewoon super dominant met rijden. En ik weet gewoon niet meer hoe ik het op moet lossen. Ik heb al van alles geprobeerd. Ik wil zo graag op kunnen stappen en lekker ff een uurtje dressuurmatig met haar kunnen rijden. Maar het lukt gewoon niet. En ik word het vechten met haar gewoon een beetje zat, en vergaat de zin me dus een beetje om op haar te rijden.

NOU HIER KOMT IE:

Wat moet ik nou doen? Haar houden en doorvechten tot het goed komt of kijken voor een ander paardje???

Zucht ... vind het zo moeilijk... iemand een idee???

Omgeving Westland
Laatst bijgewerkt door Revanches op 06-05-11 19:36, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Naam en toenaam verwijderd, is niet toegestaan openbaar op internet te plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:26

Ik zou beginnen met een fijne instructrice in de arm te nemen die je in ieder geval kan begeleiden. Misschien ziet deze persoon wel wat het probleem is. Het kan natuurlijk ook zijn dat je pony het gewoon helemaal niet leuk vind om aan het werk te moeten en daarom wat gaat staken. Sommige paarden vinden er nou eenmaal niks aan in de bak.

Ik denk dat het belangrijk is dat je het werk in de bak leuk gaat maken. Het is moeilijk maar wellicht vind ze balkjes draven wel heel leuk of knapt ze al op van veel praten, dus wanneer ze braaf is uitbundig belonen met de stem.

Als ze verder lichamelijk gezond is zou ik dus eens kijken voor goede begeleiding, misschien wel iemand van bokt?!

Ps: Ik heb nog even in je profiel gekeken en ik zie inderdaad een chargrijnige merrie met rijden maar niet zozeer een merrie met pijn. Wellicht helpt het dus om het werk leuk voor haar te maken. Succes!
Oh en vermeld je woonplaats hier even, altijd handig!

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 13:32

@joolien

Dank je voor je reactie. :) Die chagrijnige merrie die je ziet op de foto's is alleen als ze dus "aan het werk" wordt gezet. En voor ons betekend aan het werk gewoon wat meer teugelcontact en voltes rijden en soms wat andere figuren. Als ik met haar gewoon los teugeltje door de bak ga, dan sjokt ze haar rondje wel. Het is dus pas als ik wat serieuzer wil rijden en dan echt nog niks bijzonders dat ze gelijk met haar hoofd gaat schudden en gewoon heel onregelmatig gaat lopen ( soort teugel kreupel). Ik heb al een aantal keer les gehad van verschillende instructrices en de een zegt eerst op ontspanning rijden ( dus met lange teugel ) en de ander zei gewoon niet banketstaaf maar lopen. Beide manieren hebben niet echt gewerkt. Want als ik eerst met lang teugeltje rij en dan weer contact neem begint ze gelijk tegen te sputteren. Maar als ik er gelijk vanaf het begin tegen in ga ... het niet banketstaaf maar lopen principe ... dan gaat zij ook steeds meer vechten en zich boos maken. Ik heb overigens als verschillende bitten geprobeerd zowel enkel als dubbel gebroken en zelf bitloos loopt ze alsof de handrem erop zit. Ik twijfel aan mijn eigen kunnen op dit moment. En weet niet of ik dit er zelf kan en durf uit te krijgen. En zit er echt behoorlijk mee |( Iedere hulp is dan ook van harte welkom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:35

Ik snap dat het je frustreerd. Heb je al eens iemand anders met kennis en ervaring erop gehad? Waar woon je trouwens? Oh Westland zie ik, dat is helaas voor mij erg ver :+

1975chantal

Re: Wat moet ik doen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 13:49

Ja er hebben al al een aantal opgezeten ( stalgenoten en een keer een istructrice) en die ervaren allemaal hetzelfde als ik. Gewoon een koppige merrie die zelfs gaat grommen omdat ze het niet leuk vind. Ze kan best leuk lopen maar om haar zover te krijgen moet je heel veel in je mars hebben en ik twijfel er nu aan of ik dat wel aankan en vooral ook aandurf.

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 13:49

Joolien

Jammer ... Almelo is inderdaad een stukje uit de buurt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:53

Ja dat is lastig. MAar goed buiten is ze wel braaf. Dus mocht je bedenken om deze merrie te verkopen zal ze het iig goed doen als recreatiepaard. Misschien is ze daar ook wel meer geschikt voor en past ze in dit geval niet goed bij je. Dan is het wellicht verstandig om te gaan zoeken naar een nieuw maatje :)

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 14:00

Ja dat klopt. En dat is nou ook zo jammer. Want ze hoeft van mij helemaal niet iedere dag te dressuren ofzo. Het is wel iets wat ik zelf heel leuk vind om te doen en ik zou het dus ook leuk vinden om dit met haar een paar keer in de week te kunnen doen. Dit afgewisseld met een lekkere buitenrit en longeren enz. Zucht... ik vind het zo moeilijk, want ik ben echt gek op die knol. Idd echt frustrerend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:04

1975chantal schreef:
Ja dat klopt. En dat is nou ook zo jammer. Want ze hoeft van mij helemaal niet iedere dag te dressuren ofzo. Het is wel iets wat ik zelf heel leuk vind om te doen en ik zou het dus ook leuk vinden om dit met haar een paar keer in de week te kunnen doen. Dit afgewisseld met een lekkere buitenrit en longeren enz. Zucht... ik vind het zo moeilijk, want ik ben echt gek op die knol. Idd echt frustrerend

Ja dat snap ik, je moet gewoon voor jezelf afwegen wat jij belangrijk vind. Je wilt rustig kunnen dressuurrijden en misschien wel wat verder daarmee komen maar zoals het er nu naar uitziet kun je dat met deze merrie niet, dressuurrijden frustreerd jullie nu beiden en dat is natuurlijk niet de bedoeling van paardrijden. Maar aan de andere kant, wanneer gooi je de handdoek in de ring of ga je nog wat proberen met de hoop dat het goed komt? Ja heel lastig, maar je moet maar rustig nadenken en gaan kijken wat jij uiteindelijk wilt.
Is de pony wel geschikt voor je dochter? Misschien weegt dat er ook in mee en kun je misschien op zoek gaan naar een iets kleiner model wat nog wat braver en betrouwbaarder is.

Dus ja afwegen...

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:09

Om te beginnen een lastig verhaal, eigenlijk niet vanaf de comp te beoordelen.
Verder zeg je dat iedereen wat anders zegt: welkom op bokt, hier zal het nog erger zijn als je topic gaat lopen!

Hoe reageert ze op bijvoorbeeld lange lijnen. Dan maak je ook teugel contact maar zonder erop te zitten.

Persoonlijk zou ik een instructrice gaan zoeken die ook in NH doet (dominantie probleem onder de knie te krijgen) maar ook erop begeleid. Zoek goed naar iemand waar je de aanpak vertrouwd en ga hier mee aan de slag. Vervolgens even een tijdje niet naar andere mensen luisteren. Je kiest voor een aanpak en daar moet je achter staan en mee aan de slag gaan. Iedereen vindt altijd iets anders dus als jij hebt gekozen vindt jij dat punt uit.

Hoop dat je er wat mee kunt!

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 14:16

Mijn dochter is na haar val een beetje genezen van het paardrijden. Ze vind het poetsen enzo wel leuk maar rijden ... nee dat durft ze op het moment ( nog) niet. Dus zij staat er dus op dit moment buiten omdat ik niet weet of zij überhaupt nog gaat rijden. Op dit moment zou ik haar sowieso ook niet op Aisha laten rijden, vooral omdat ik haar daar niet betrouwbaar genoeg voor vind.

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 14:26

@zoefff

je hebt gelijk. Ik heb het geprobeerd zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Maar dan blijft het idd nog moeilijk om de situatie in te schatten. Op stal kreeg ik ook al veel verschillende adviezen en ik weet dat op bokt toch wel een hoop mensen zitten met goede kennis van zaken. Vandaar dat ik er toch een topic van gemaakt heb. Aan de lange lijnen heb ik het nog nooit geprobeerd, eerlijk gezegd heb ik dat sowieso nog nooit gedaan :oo dus heb geen idee hoe ze daar op zal reageren. Ik zou het best wel eens willen proberen. Ik denk dat het het beste is om het gewoon goed op te pakken en het een aantal maanden te proberen ( hopelijk met goede hulp ) en daarna te kijken of het werkt of niet en dan de beslissing te nemen of ik haar houd of niet.

Oke, ik heb een plan :j , nu nog uitvinden hoe ik het aan ga pakken := . Als iemand in de buurt van het Westland verstand van zaken heeft en die mij zou willen helpen houd ik mij natuurlijk aanbevolen.

ppdroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:29

Ik zou inderdaad ook gaan kijken naar een ervaren instructrice die ervaring heeft hiermee. Succes!

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:32

Ik zie dat je haar pas een maand hebt. Zoiets kost ook tijd. In 1 maand al 2 instructeurs die allebei een hele andere manier hebben kan ook niet. Je moet een manier kiezen en die even volhouden.
Mijn paard wat in het begin ook zo. Ze vond het moeilijk en wilde daarom ook niet meer. Liep ook met de handrem erop en ging bij ekle beenhulp staken. Ik heb toen ik er helemaal klaar mee was en knop omgezet en ben toen 'begonnen' met de gewoon niet banketstaaf maar lopen methode (zoals jij hem noemt :))
Even erger geworden maar volgehouden en ze heeft nu geleerd om been is lopen. Of ze dat nu wilt of niet. Ze heeft er nu plezier in en ze doet nu veel voor me. Ik ben niet grof geweest ofzo maar wel heel duidelijk en concequent. En met goede begeleiding. Dat is wel heel belangrijk vooral als je wat onzeker bent over je eigen kunnen. Dus VOLHOUDEN!!!!!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:33

Sommige paarden zijn gewoon geen bak-paarden. Wat je ook gaat doen, ze houden er gewoon niet van. Als dit wel is wat je wilt: doe je paard en jezelf een plezier en ga op zoek naar een ander... je paard is dan waarschijnlijk beter af bij iemand die alleen naar buiten wilt, en jij wordt echt wel opnieuw verliefd hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:35

Komt Mindfields niet uit die buurt? Hoor alleen maar goede verhalen over haar manier van instructie, wellicht kan ze jullie helpen :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:38

Ik zie in je profiel het volgende staan: "Dit is mijn schatje!!Het is een NRPS merrie van 6 jaar oud. Ik heb haar nu een maand en het gaat harstikke goed met ons. Ons niveau is nu nog B, maar ons doel is om veel hoger te komen als dat. We moeten samen nog veel leren, maar gaan hard werken de komende tijd."

Als je veel hoger als de B wilt komen, dan moet je paard echt plezier vertonen in het werk in de bak... dat zie ik zo niet... en je geeft zelf aan dat er buiten geen probleem is. Ga niet vechten en tobben, van instructise naar instructrise gaat niet maken dat je paard ineens wel plezier krijgt in het in de bak lopen. Kies voor wat voor beide het beste is...

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 14:40

@CinTwiZo

Ik heb haar 9 mnd :D. Wel "grappig"dat jij een paard hebt met dezelfde streken. Fijn voor je dat je er helemaal uit bent gekomen met je paardje :j . Ik hoop dat dit met mij ook zo zal zijn en dat ik er niet na een aantal maanden achter moet komen dat het inderdaad geen "bak"paard is maar een buitenrij paard. Ik wil nog wel even zeggen dat de fokster contact met mij heeft opgenomen. Zij vertelde mij dat de moeder van mijn paardje ook absoluut geen dressuur/ wedstrijd/ bak paardje was. Zij heeft haar uit eindelijk ook moeten verkopen als recreatie buitenrij paardje. Zou dit over geërfd hebben???

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:44

1975chantal schreef:
@CinTwiZo

Ik heb haar 9 mnd :D. Wel "grappig"dat jij een paard hebt met dezelfde streken. Fijn voor je dat je er helemaal uit bent gekomen met je paardje :j . Ik hoop dat dit met mij ook zo zal zijn en dat ik er niet na een aantal maanden achter moet komen dat het inderdaad geen "bak"paard is maar een buitenrij paard. Ik wil nog wel even zeggen dat de fokster contact met mij heeft opgenomen. Zij vertelde mij dat de moeder van mijn paardje ook absoluut geen dressuur/ wedstrijd/ bak paardje was. Zij heeft haar uit eindelijk ook moeten verkopen als recreatie buitenrij paardje. Zou dit over geërfd hebben???

Ik denk dat paarden ook dit soort voorkeuren echt wel erven... als ze nu na 9 maanden nog geen plezier heeft...wilt dat wel iets zeggen denk ik.

En je kunt toch langzaam op zoek gaan naar iemand die het helemaal voor haar gaat zijn? Een fijne "baas" waar je nog contact mee kunt houden? Iemand die bijvoorbeeld endurance met haar wilt gaan doen? Je hebt natuurlijk alle tijd van de wereld om het best mogelijke voor haar te vinden... en echt... je wordt wel weer verliefd... zeker als je een paard vindt dat aan al je verwachtingen voldoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:46

Het is goed te weten dat de moeder het ook heeft, dan heb je dus idd kans dat het gweoon geen bakpaardje is...

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 14:48

Dank jullie wel voor jullie reacties... Ik ga het even allemaal laten bezinken... Er zitten een hoop reacties bij waar ik wel wat aan heb. Ik moet er gewoon nog eens even rustig over nadenken. Ik wil absoluut het beste voor ons allebei. Mijn paardje ligt me zeer aan mijn hart en ik zou idd niet willen dat ze alleen maar ongelukkig is.

@ joolien

Mindfields komt zoals ik zie in haar profiel uit de omgeving R'dam, dit is idd niet te ver van mij. Ik ga haar ff pben en haar ook nog even de situatie voorleggen.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:49

hoe reageert ze in het bos als je haar op pakt?? boompjes slalommen??

persoonlijk zou ik het nog wel een kans geven door een instructrice in de arm te nemen en samen er hard voor te werken in een methode waar je je goed bij voelt. Als het dan nog niet lukt kun je haar altijd nog verkopen!

Zoefff

Ow zie net dat je gereageerd hebt. Succes met zoeken en beslissen!

Anoniem

1975chantal schreef:
Dank jullie wel voor jullie reacties... Ik ga het even allemaal laten bezinken... Er zitten een hoop reacties bij waar ik wel wat aan heb. Ik moet er gewoon nog eens even rustig over nadenken. Ik wil absoluut het beste voor ons allebei. Mijn paardje ligt me zeer aan mijn hart en ik zou idd niet willen dat ze alleen maar ongelukkig is.

@ joolien

Mindfields komt zoals ik zie in haar profiel uit de omgeving R'dam, dit is idd niet te ver van mij. Ik ga haar ff pben en haar ook nog even de situatie voorleggen.

Dat is heel verstandig. Ik denk dat als iemand je kan helpen dat zij het is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:21

Als ik heel eerlijk ben geloof ik niet zo in het gegeven dat een paard bakwerk niet leuk kan vinden. Imo is goed dressuurmatig bakwerk een must voor ieder paard, om de juiste spieren te ontwikkelen, gangen en houding te verbeteren. Alleen moet jij als ruiter dat leuk gaan maken voor het paard en dat is bij sommige paarden gewoon moeilijk.
Denk dat je bij dit paard een hele trukendoos open moet gaan trekken om het rijden leuk te houden, maar als ik zo de foto's zie heeft ze een goede dressuurmatige training wel nodig. Alleen dan gaat ze beter in de spieren zitten en prettiger lopen. Het rijden zal je kort moeten houden denk ik, met echt goede begeleiding die je de grens op laat zoeken, maar je er niet overheen laat gaan zodat het leuk blijft. En wanneer je paard beter gaat lopen, gaat ze het lopen ook leuker vinden. Denk dat je met Mindfields een goed eind op weg bent :)