2 problemen met m'n paardje.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caitlin_K

2 problemen met m'n paardje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 16:26

Hoi, mijn 1 jarige merrie Dante ,een shetlander, heeft 2 probleempjes.

De 1e is dat Dante bij het hoevenuitkrabben omvalt.
Ze moet natuurlijk haar evenwicht vinden maar Dante is nu erg zenuwachtig als ik met een hoefkrabber kom.
Ze gaat dan rondjes draaien en gaat heel hard naar achter. Soms steigert ze. Hoe kan ik haar minder bang maken?
Iemand tips? :o

2e.
Dante laat zich niet vangen in de wei.
Ik heb al een halster omgehouden ivm. Halstermak maken.
Het halster zit strak genoeg. Als ik bij haar in de buurt kom rent ze weg.
Ik maak mezelf klein, zit voor der. Ze is nieuwschierig en komt maar zodra ik het touw probeer te klikken is ze weg.
Hoe kan ik haar te pakken krijgen? Iemand tips? :o

Per dag pak ik haar ongeveer 2 uurtjes. Soms ietjes langer en soms ietjes korter.
Ze staat met 11 andere shetlanders en 1 welshje.
Ze staat dag en nacht in de wei, behalve bij slecht weer.

Wie oh wie weet antwoord op de vragen? :list:

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:33

Begin eens met hoefjes optillen, niet de hoefjes uit krabben, maar alleen het voetje op te tillen, doet ze dat braaf...belonen en direct weer neer zetten.
Het vangen in de wei...voor een 1 jarige is 2 uur veels te lang om zonder vriendjes te zijn! Ga het land in, pak hem beloon hem...snoepje van mijn part, en laat hem weer vrij! De 2 de dag loop je een stukje, beloon hem geef hem iets en laat hem weer vrij, zo bouw je dat uit naar echt uit het land halen.
Maar nogmaals 2 uur is veels te veel voor een 1 jarige!

Caitlin_K

Re: 2 problemen met m'n paardje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 12:24

Oké bedankt voor je tip.
Ik zal het voortaam wat korter houden :D.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:06

Als je naar het land ga, ga da niet alleen om hem te pakken maar kom eens lang voor een lekker snoepje of wortel te brengen. Zodra hij dat gewent is kan je hem bijv. een keertje mee nemen en pas bij het hek het touw eraan klikken zodat hij het touw niet ziet. En over zijn hoefjes. 1 jaar en nu al krabben is wel goed maar omdat hij geen evenwicht heeft moet je het opbouwen van dat hij je niet meer eng vind dat je hem gewoon mag aaien en poetsen en daarna zijn been voorzichtig optillen. Misschien naast een hek zetten zodat als hij omvalt tegen het hek aankomt maar hij mag natuurlijk niet bang worden dat wat meer ingesloten word. Succes

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 15:20

Dankjewel,
Ik kom al binnen met snoepjes en soms een lekkere wortel.
Dan blijft ze ook staan.
Maar als ze dat snoepje/worteltje te pakken heeft is ze gelijk weg.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:53

Ik ben ook een tijdje met 1 en 2 jarige gewerkt die in een groep stonden, en een half uurtje weg was ook genoeg voor ze hoor. anders waren ze totaal opgefokt. (hadden ook flink wat bloed maar toch.)