Paard is niet meer te handelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carliijn

Paard is niet meer te handelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 15:41

:wave:

Ik zit hier met een steeds groter wordend probleem. Om te beginnen is dit het paard van mijn vader. Ik kan niets veranderen aan het rijden en dergelijke. Ik zorg alleen voor het binnen en buiten zetten/ voeren van dit paard.

Vanaf hij hier kwam was het een opgewonden standje. Soms liep hij letterlijk naast je te rennen. We dachten dat hij dit deed om ons uit te proberen.
Maar zolang als ik me kan herinneren proberen we dit rennen al te stoppen. En zonder resultaat. Hou je hem bij je dan kom hij helemaal jouw kant oplopen en heeft hij geen respect meer voor persoonlijke ruimte. Hij gaat zijwaarts lopen en staat te stuiteren om zijn plaats.

Hem door een hek krijgen is nog erger. Hij sprint door het hek alsof hij elk moment kan worden gegrepen. Ik ben met hem aan de slag gegaan want ookal was het niet mijn paard, van dit probleem had ook ik last.
Hij is goed bekend met het begrip achterwaarts dus hier heb ik gebruik van gemaakt. Ik plaatste hem achterwaarts voor het hek en lootste hem zo naar binnen, stelde hem gerust en draaide om wanneer ik dat wou. Echter begint hij bij het draaien opnieuw paniekerig rond te springen en te rennen.

En dan de stal in en uit. Op het moment dat hij de stal ziet begint hij te stuiteren. Ik heb hierop getraind en dit werd steeds beter. Echter bleef hij naar binnen springen. Hij neemt dan een enorme sprong naar binnen en draaft of gallopperd dus letterlijk zijn stal in. Hij is al een aantal keer flink onderuit gegaan en dit kan gewoon niet goed zijn voor zijn benen. Met hem meelopen de stal in is een gevaar voor eigen leven.

We hebben ook een periode gehad dat hij zijn stal niet uitkwam. 1 dikke week heeft hij binnen gestaan. We hebben het gevraagd, gelokt met brokken, met man en macht staan duwen, een touw achter de kont gespannen maar hij ging niet. We begrepen er niets van! Uiteindelijk is dit wel gelukt en stond hij weer buiten. Hij is van stal veranderd en hier is het nooit meer voorgekomen. Maar hij blijft zijn stal in en uitrennen en dit is nooit anders geweest.

Ik ben ten einde raad.. Ik probeer het met belonen, praten, kalm blijven, geruststellen, en ga zo maar door. Maar mijn geduld is op. Ik kan dit gewoon niet meer. Ik word langzaam steeds sneller kwaad op hem en ik word dagelijks het land doorgesleurd of op zijn minst bijna. En dat terwijl het niet eens mijn paard is!

Hij lijkt soms in blinde paniek en ik snap gewoon niet waar dit vandaan komt. Hij is al wat ouder maar ziet prima. Zou hij iets hebben meegemaakt wat al deze problemen veroorzaakt? Ik heb werkelijk geen idee :n

bedankt voor het lezen en het meedenken!

fjordnina

Re: Paard is niet meer te handelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:50

Als je bereid bent om in dit paard te investeren door middel van wat praktische handgrepen zou ik contact opnemen met Zefanja Vermeulen. Zij werkt volgens de methode van Emiel Voest en heeft dit soort dingen vaker op weten te lossen. Haar website is www.workinbalans.nl

Ik zou hier zelf niet meer mee verder gaan zonder hulp, want het kost je te veel en levert niets op.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:52

Ik denk dat dit paard zijn onderdanen uitstekend getraind heeft, helaas voor hem zijn zijn onderdanen blijkbaar toch wat ontevreden. Taak aan de onderdanen om de baas duidelijk te maken dat hij maar beter geen baas kan blijven..

Maw grondwerken die hap! Parelli is een uiterst praktisch begin, ik zou het wel onder begeleiding doen als ik dit verhaal zo lees.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:54

pfoee.. daar zeg je me wat. Als mijn paard zo zou doen, zou ik het niet lang uithouden, vrees ik :o
Ik denk niet dat er veel aan te doen is, zolang jij er verder niets mee doet (grondwerk oid). Hij ziet (nog) niet in dat jij de leider bent en dat hij jou moet respecteren. Wat gebeurt er als je bijv. met hem in de bak grondwerk doet? Blijft hij dan zo doen?

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 16:00

Nou weet je wat het is..Ik ben weleens met hem begonnen en daar reageerde hij naar mijn idee heel goed op. Maar het is gewoon niet mijn paard. Het klinkt ws cru want ik wil dit natuurlijk niet langer maar ik heb eigenlijk ook niet de tijd hiervoor. Dat maakt het zo lastig. Als hij van mij was, was ik hier al lang mee aan de slag gegaan maar op deze manier draai ik anderzijds ook op voor de problemen van mijn vaders paard.

Alleen heb ik de pech hiervan de dupe te zijn. Ben bang dat ik mijn eigenbelang aan de kant moet zetten en toch met hem aan de slag moet gaan.

Lastige situatie :\

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:04

Balinghof? Misschien daar eens een tijdje neerzetten, zit natuurlijk wel een kosten plaatje aan, maar die krijgen de meeste paarden wel weer in het gareel.
Hoe is het paard trouwens bij je pa? Is hij dan ook zo nerveus, of kan die meer met hem?

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 16:06

Het zelfde gedrag bij mijn pa. Andesr was het makkelijk opgelost met 'zorg zelf maar dat hij buiten komt' :+

Overweging, overweging, hmppff het is gewoon het beste om met hem aan de slag te gaan. Heb ervaring met grondwerken daar niet van. Maar het is zo vreselijk zuur dat ik dit moet oplossen :=

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:27

Heb je er al eens een hengsten ketting aan gehad?

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 16:28

Nee nog niet geprobeerd! *noteerd grondwerk en hengstenketting*

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:36

Let op de hengsten ketting NIET over de neus, maar onderdoor doen! Vaak hebben ze daar behoorlijk respect voor!
Natuurlijk het afstraffen en belonen wel in de juiste tijd doen!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:40

Parelli is net als Voest goed, alleen hier in de omgeving (ik woon een dorp verderop) zit niemand die parellilessen geeft. Wel mensen die 'aan parelli doen' maar of je daarmee zoveel op gaat schieten?

Balingehof is prima (en zal ongetwijfeld resultaat boeken), maar ik denk dat het in dit geval handiger is om het paard thuis te trainen. Enerzijds omdat het niet het paard van de TS is en anderzijds omdat het zomaar zou kunnen dat deze problemen zich alleen thuis, op de vertrouwde locatie zich voordoen.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:11

Naar mijn idee 2 verschillende problemen, het aan de hand lopen zou te trainen moeten zijn door consequent zijn zou je zo zeggen, op welke manier dan ook; Voest, Parelli of hengstenketting, dat is maar net waar je voorkeur ligt.
Maar het door de deur heen vliegen of de opening van een hek lijkt wel angst om door een nauwe ruimte te gaan. Is het ook wanneer het hek wijd open staat.
In beide gevallen een kwestie van veel geduld en rust uitstralen denk ik (en hoop ik)

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 19:45

@ maroesjka ja ook wanneer het hek volledig open staat. Die indruk kreeg ik indd ook :j Ook omdat de ingang van de stal niet zo groot is en hij die angst ook heeft op de trailer. Als hij echter al op stal staat of op de trailer vind hij het niet zo erg meer.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:55

Denk dat hij een trauma heeft misschien ooit vastgezeten tussen de staldeur-hek of een zwieper daarvan gekregen. ik denk dat het heel lang duurt om zijn angst hiervoor te overwinnen en denk ook zeker niet dat het een dominantie kwestie is omdat hij het puur bij de ingangen-uitgangen heeft. Hoe lang hebben jullie dit paard en misschien kan je info inwinnen bij vorige eigenaars.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:02

Eens meegemaakt met een paard die zich goed gestoten had tegen een deurpost en sindsdien erg moeilijk door kleine openingen ging en als hij ging, inderdaad met een noodgang.
De eigenaar heeft toen in de bak twee staanders genomen met aan de buitenkant een paar hindernisbalken om een soort "hekopening" na te maken. Deze staanders stonden eerst zover uit elkaar dat het niet echt een hek leek.
Toen het paard daar rustig door kon lopen werden de standers langzamerhand dichter naar elkaar gezet totdat het paard ook rustig door een 'normale' boxdeuropening kon lopen.
Het kostte even tijd maar nadien was het door-de-deuropening-racen een stuk minder en hoe meer hij vertrouwen kreeg hoe beter het ging.
Misschien iets om te proberen?

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:11

Hoe lang heb je het paard al? En sinds wanneer werd het erger toen hij de wei op mocht of mag hij elke dag naar de wei? Hoe oud is het paard? Hoe is het paard met rijden?

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:22

Waarom moet jij dit oplossen lijkt mij toch dat je vader eens een cursus moet gaan doen met hem bij een kundig iemand?

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 17:03

Samantha_01 schreef:
Eens meegemaakt met een paard die zich goed gestoten had tegen een deurpost en sindsdien erg moeilijk door kleine openingen ging en als hij ging, inderdaad met een noodgang.
De eigenaar heeft toen in de bak twee staanders genomen met aan de buitenkant een paar hindernisbalken om een soort "hekopening" na te maken. Deze staanders stonden eerst zover uit elkaar dat het niet echt een hek leek.
Toen het paard daar rustig door kon lopen werden de standers langzamerhand dichter naar elkaar gezet totdat het paard ook rustig door een 'normale' boxdeuropening kon lopen.
Het kostte even tijd maar nadien was het door-de-deuropening-racen een stuk minder en hoe meer hij vertrouwen kreeg hoe beter het ging.
Misschien iets om te proberen?

Dit vind ik ook een best goed plan! We beschikken ook over een eigen bak en staanders dus hier zou i krustig mee aan de slag kunnen gaan :j

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 17:04

MiniMaxi schreef:
Hoe lang heb je het paard al? En sinds wanneer werd het erger toen hij de wei op mocht of mag hij elke dag naar de wei? Hoe oud is het paard? Hoe is het paard met rijden?

We hebben het paard nu zo'n 3 jaar? Hij loopt altijd zo ook als hij de wei niet opkon en naar de paddock ging. Hij is een jaar of 11 en is met rijden gewoon heel makkelijk en lief. Dan doet hi jecht zijn best want hij vind het geweldig om voor je te werken :j

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 17:06

maar goed hier even een up-je

Vandaag en gister heb ik hem met een hengstenketting naar het landgbracht en dat ging eigenlijk heel goed! Omdat ik de controle deels weer terug had, had ik ook de kans om te belonen en gerust te stellen.

Als ik de smalle doorgangen ga trainen en gewoon consequent blijf, kan ik dat goed oplossen :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:35

Nou helemaal goed joh! Volhouden he! Je zal zien dat je de ketting zodirect niet meer nodig hebt!

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:50

loopt hij achter je, of loopt hij je ook echt voorbij?