Paard wil erf niet af!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RM_

Paard wil erf niet af!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 23:13

Hallo,

Sinds 3 weken staat mijn verzorgpaard op een nieuwe stal. In het begin was alles natuurlijk nog erg spannend maar ging allemaal prima. Nu krijgen we steeds meer problemen met hem van het erf af halen. Paard staat dag en nacht op de wei maar om op de poetsplaats en bij de bak te komen moet je een stukje over de weg en dan het erf op. Het erf op gaat goed maar als we hem dan terug in de wei willen zetten of buiten willen rijden staakt hij gewoon. Echt bang lijkt hij niet maar hij wilt gewoon niet en zet zich met alles tegen. Het is nogal een grote haflinger en kent helaas zijn kracht. Hangen heeft dus totaal geen zin. We hebben alles geprobeerd, rustig laten kijken, boos worden, iemand ervoor lopen, erop gaan.. maar niks helpt! Ik snap het echt niet want vandaag liep hij na het rijden om te oefenen na een tijdje zo het erf af, achter iemand aan. Daarna gingen we hem afzadelen en kreeg hij eten. Toen was het toch echt tijd om hem terug in de wei te zetten maar meneer dacht daar heel anders over. We hebben 20 minuten geprobeerd en uiteindelijk is er iemand met een lange zweep achter hem flink veel kabaal gaan maken en hem als ware opgejaagd en ik nam hem dan aan het touw mee. Maar dit kan ik natuurlijk niet doen als ik in mijn eentje ben. Druk op het touw geven heeft totaal geen zin en werkt juist averechts omdat hij dan tegen gaat hangen en omhoog komt.

Wie heeft voor ons de gouden tip??

aeolusnr1

Re: Paard wil erf niet af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 00:26

Dit is voor een heel groot deel een opvoedkundig en dominantie probleem, dit paard ziet in jullie niet de leider.
Dit klinkt mssn heel banketstaaf, maar ik durf dit echt met zekerheid te stellen, verander je eigen houding en je hebt een heel ander paard voor je staan.

RM_

Re: Paard wil erf niet af!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 00:32

Klinkt niet banketstaaf hoor ;) Dacht ik zelf ook al aan.
Maar op welke manier mijn houding veranderen dan? Hoe kan hij gaan inzien dat ik de leider ben?