schrapen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

schrapen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 23:42

Mijn paardje schraapt met haar hoeven als ze vast staat (of stilstaat)
En niet een beetje ook! Ze blijft maar doorgaan, beide voorbenen, tot je echt even boos op haar word!

Ze is een jong paardje, en daardoor snel verveeld.. maar het is al na 2 tellen!

Wat kan ik doen met dit gedrag? Hoe kan ik het haar zo vriendelijk mogelijk afleren?

Anoniem

Re: schrapen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:44

Wat het beste helpt is niet je stem gebruiken of een tik geven maar je been tegen haar been leggen, zodat je haar stiekum een beetje tackelt. Klinkt misschien heel gek maar ik rij nu een paard die dat ook doet en het werkt verbazingwekkend goed.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:46

Negeren.
Als jij haar straft is dat ook aandacht. Negeren negeren negeren. Dit moet je een tijd volhouden, en is ook erg moeilijk maar werkt wel!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 10:33

@ H_Nalanta,
Dat kan echt niet.. ze molt haar hoeven..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:36

Heb je dat al weleens gezien dan? Want dan moet ze écht heel lang blijven schrapen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 10:37

Ze zijn bijna vierkant zo afgesleten is het al.. dus ja..
(ze heeft erg zachte hoeven momenteel)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:38

Die van mij doet dat ook maar ik negeer het gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:58

Negeren werkt in dit geval niet, dan weten ze ook niet dat het niet mag...

Een tik met je voet tegen het schrapende been werkt toch echt.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:02

Negeren zou ik ook niet doen, paard bij ons op stal doet het ook, zijn baas negeert het ook en het helpt écht niet. Paard gaat al zo lang als ik op stal sta (2 jaar) vrolijk door. En ik wordt er eerlijk gezegd niet zo blij van, dat rotgeluid de héle tijd als ik rustig m'n paard sta te poetsen.

Wat de beste manier van afstraffen is weet ik niet, maar in ieder geval wel iets mee doen!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 11:10

Precies.. negeren is in dit geval dus NIET mogelijk, en naast dat denk ik inderdaad ook niet dat ze er dan ineens op wonderlijke wijze ineens mee ophouden.

Ik beloon haar wel als ze rustig staat en niet schraapt (zeldzame momenten)
Een tikje met mijn hand tegen haar schouder/been negeert ze.. pas toen ik (klinkt echt gemeen.. maar was het niet.. ik wil niet dat ze haar hoef sloopt) kneep in haar vel van haar been stopte ze even..

Maar er is dus denk ik meer nodig dan een tikje of boos worden om dit continue gedrag te doorbreken..
Ik hoor graag tips!

muts95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:32

Joolien schreef:
Wat het beste helpt is niet je stem gebruiken of een tik geven maar je been tegen haar been leggen, zodat je haar stiekum een beetje tackelt. Klinkt misschien heel gek maar ik rij nu een paard die dat ook doet en het werkt verbazingwekkend goed.

Idd, en vooral het gedrag verder negeren. Want ze wil dus aandacht.
En, negatieve aandacht = ook aandacht.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 12:54

Ik ga het 'tackelen' eens proberen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:58

Klijntjuh schreef:
Ik ga het 'tackelen' eens proberen ;)

Doe dat, het s heel grappig omdat je het paard dan echt zo ziet kijken van wtf :')
MAar het paard waar ikhet nu bij doe heeft het voor %80 afgeleerd binnen een week.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:00

weet je ook waarom ze schraapt?

mijn pony deed het vroeger ook,maar dat kwam omdat hij dan hongerig was.
hij kreeg vrij weinig hooi, en als ik hem dan uit zijn stal haalde dan schraapte hij omdat hij dus eten wilde.
hooinetje ophangen of pluk hooi op de grond was dan voldoende.

tegenwoordig krijgt hij genoeg dus schraapt hij niet meer :)
ik zie het wel eens bij de jonge paarden dat ze ongeduldig zijn,houdt het poetsen enzo vrij kort,als het te lang duurt dan gaan ze inderdaad ook wel eens schrapen.
ik waarschuw dan een keertje met de stem en als ze niet luisteren dan krijgen ze van mij dus een trap tegen hun been aan.
niet hard,maar een tik met de punt van mijn voet tegen hun pijpbeen aan , en ik zeg meteen 'neerzetten"

als ze dan later nog es dat been omhoog willen doen zeg ik ehhh! neerzetten!
en dan is het wel klaar :j

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:04

met je voet op de kroonrand van het andere been gaan staan of even aantikken werkt ook vaak wel.
het is gewoon ongeduld waar ze nog mee moet om leren gaan.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 18:40

Ja precies, het is nu vooral ongeduld, maar ik wil dit niet dat dit straks een aangeleerde verkeerde gewoonte word.
Ze moest nu wel even vast en doorbijten.. moest wassen tegen luizen.
Maar vandaag lekker met een pluk hooi in de box los gepoetst, dat vind ze veel fijner, en doet ze het ook niet.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:46

Dat ''tackelen'' is inderdaad wel slim. Doe ik ook altijd als ze loopt te klieren met poetsen. Mijn pony schraapt héél soms maar bij haar ik het vooral dat ze haar been optilt als ik in de buurt van haar been kom. Ook om aandacht te krijgen. Dan pak ik altijd even haar been vast en daarna doet ze het niet meer.

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:01

Bij 1 van mijn verzorgpaarden hielp een tik ook niet. Dat tackelen was wel echt effectief!

Ocrab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:01

Probeer haar anders op een dikke rubberen mat te zetten bij het poetsen/stilstaan (miss. zwerven er bij jou op stal ook her en der nog van die matten - vroeger gebruikten ze ze bij ons kennelijk voor in een koeienstal). Dan blijven haar hoeven in ieder geval stukken beter!
Dat tackelen lijkt me ook een goeie - die moet ik onthouden :+ .
Heb zelf ook geprobeerd bij dit type gedrag (aandacht vragen) met een plantenspuit met water wat te bereiken en dat werkte maar deels...

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 23:45

Hihi plantenspuit wil ik niet doen, ik wil haar juist comfortabel maken met water.
Er zijn geen rubberen matten op stal ed, helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:48

Mijn shire doet het ook en als ik hem negeer begint hij op een gegeven moment heel hard te stampen, net een klein kind :D
Ik klap dan altijd een keer heel hard in mijn handen en roep dan heel hard "afgelopen nu!" en dan stopt hij wel.

kellyyy88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 00:02

ik zou het negeren:)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 13:01

kellyyy88 schreef:
ik zou het negeren:)

Het is zooo moeilijk om even verder te lezen dan de openingspost :')

Zonnetje81Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:03

Mijn vorige paard heb ik het niet kunnen afleren. Die ik nu heb doet het ook en als ik de zweep vasthou doet ie niks. Puur streken. Gek wordt je ervan....maar ik heb het wondermiddel ook niet gevonden :+ Soms roep ik hard of geef ik em een schop onder zn hol (niet vaak want ik ben te klein) en als hij me echt boos maakt krijgt hij er met de zweep van langs. Maar ik hoef dat alleen maar te laten zien en dan weet hij al hoe laat het is. (dat had ie al toen hij bijmij kwam, ontzag voor de zweep ofzo? :+ )

Bij ons is het probleem dat de stal niet dicht is en ze naar buiten kunnen kijken, worden ze ongeduldig van. Want op een dichte drukke stal doet mijn paard het niet.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 04-05-11 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:06

ellepel schreef:
weet je ook waarom ze schraapt?

mijn pony deed het vroeger ook,maar dat kwam omdat hij dan hongerig was.
hij kreeg vrij weinig hooi, en als ik hem dan uit zijn stal haalde dan schraapte hij omdat hij dus eten wilde.
hooinetje ophangen of pluk hooi op de grond was dan voldoende.

ik heb hetzelfde probleen dus lees even mee.
bij negeren houdt de mijn inderdaad ook echt geen hoeven meer over |( en stem verheffen of tik geven werkt redelijk, maar zodra ik wegloop begint hij weer moet ik er echt naartoe lopen dan stopt hij, heb al paar keer een borstel naar zijn kont gegooid en dan kijkt hij zo van ´´ hallo ´´
heb het idee dat het aandacht is en hij dus ongeduldig is, maar zo gaan wel zijn hoefjes eraan en dat al bij 1 keer schrapen zie je al een hele rechte streep.

en hongerig haha nee daar kan het niet aan liggen, dat is echt gewoon schooien in mijn ogen als ze dat doen, die van mijn kan echt niet hongerig zijn. vollop in het gras 24/7 elke dag van het jaar.

dus ik lees even mee, mischien helpt het bij jou om ook eens een paar keer een borstel naar zijn voetje te gooien of zijn kont. (voordat ik bokt over me heen krijg met borstels gooien bedoel ik niet net als je met een handbal gooit maar gewoon dat het de pony net aanraakt en hij hiervan schrikt, )