Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gypsy schreef:Het lijkt mij eerlijk gezegd een beetje oneerlijke proef.
Dan zou je alle paarden die je test ook met hetzelfde bit moeten laten rijden.
Nu loopt het paard eerst met z'n vertrouwde optoming de proef, en dan met een optoming (ik vind kaakgekruist zowiezo niet prettig, je kunt er niet fijn dressuurmatig mee rijden imo, en het is iets waar een paard niet zomaar mee wegrijd) die het dier totaal niet kent. Zowiezo is maar een optoming niet representatief voor bitloos rijden.
Ik weet bijvoorbeeld zeker dat flame, die op een sidepull net iets fijner rond te rijden was dan op bit, met kaakgekruist helemaal niet zo'n prestatie neer zou zetten, puur omdat die optoming niet bij haar past. Terwijl dat niks zegt over bitloos, want met een andere bitloos optoming loopt ze dus wel goed....
Het enigste wat je nu beoordeelt is het verschil tussen het vaste vertrouwde bit, en een dr. cook hoofdstel. Dus je moet of de titel van je onderzoek aanpassen of het onderzoek zelf veranderen...
upendo schreef:Als ik het zo lees.. Wil ik even de vraag stellen of je er in de beoordeling rekening mee houdt dat een paard voor de eerste keer een bitloos hoofdstel omkrijgt en dan meteen een prestatie moet leveren?
Lijkt me dat het sowieso minder goed uitkomt dan een hoofdstel met bit waar het paard aan gewend is.
Puur interesse!
Akhal_Teke schreef:In ieder geval 4 paarden van verschillende rassen en leeftijden. evt 1 meer. en evt zou ik aan stalgenootjes kunnen vragen mee te doen dan zouden het er weer 2 extra kunnen zijn.
Maar moeten ze dan om de beurt? Heb je maar 1 hoofdstel? En welke maat is dat dan want er staat hier van arabier tot trekpaard.....
Gypsy schreef:Maar het maakt dus wel uit!
Je moet het namelijk zo zien, kaakgekruist, pelham, trens, sidepull, bosal, het zijn gewoon allemaal optomingen. Een pelham kun je niet met een trens vergelijken. Die pelham is niet representief voor alle bitten toch??? Dan is een kaakgekruist hoofdstel ook niet representief voor alle bitloos optomingen.
amber28 schreef:ik zou me wel willen op geven alleen moet ik dan ergens naar toe komen of komt u naar ons toe dan (ik het geen trailer namelijk of het moet onder de man te doen zijn ? ik rij vaak lange ritten)
groetjes amber (ik heb een fries)
Akhal_Teke schreef:Even een correctie. Ik zei dat het in ieder geval 4 paarden zouden zijn, maar daar zat ook het paard bij wat al bitloos werd gereden. Dus dan zijn het er eigenlijk 3 tot 6
Naskapower schreef:ik zal op de hyves van onze stal even een link van je plaatsen. Mischien willen er wel meer mensen meedoen.
amber28 schreef:ik zou het super vinden om met zoon onderzoek mee te doen hoor
en wanneer vind het plaats ??