!!Onderzoek naar BITLOOS rijden!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sam_Elena

!!Onderzoek naar BITLOOS rijden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 21:48

Beste bokkers!

Voor mijn scriptie doe ik een onderzoek naar bitloos rijden! Voor dit onderzoek heb ik test-combinaties nodig! Wie vindt het interessant om mee te werken?

Om precies te zijn; ga ik een onderzoek doen naar de korte termijn verschillen die een paard vertoont door het rijden met een bitloos hoofdstel.

Hoe ziet mijn onderzoek eruit?
Ik ga een sampling houden onder zo veel mogelijk vrijwillige combinaties. Dit houdt in dat de ruiters/ amazone met het eigen paard (of bijrijdpaard) een proefje rijden in eigen omgeving (gewoon in de bak waar het paard normaal ook gereden wordt). In totaal wordt hetzelfde proefje 2 keer gereden; 1 keer met het ‘normale’ hoofdstel (paard zijn eigen hoofdstel) en daarna met een bitloos hoofdstel (kaakgekruist hoofdstel, model van R. Cook). Het bitloze hoofdstel wordt door mij ter beschikking gesteld.
Beide proefjes worden gefilmd en vervolgens zorgvuldig beoordeeld (note: gemaakte filmpjes worden NIET gepubliceerd, het is natuurlijk wel mogelijk je eigen filmpje te ontvangen per email). De beoordeling wordt gedaan volgens ‘Mismatch’ (http://www.ontwikkelcentrum.nl/matchmis ... php?menu=1).

Het doel is om te detecteren of er verschil in gedrag zichtbaar is zodra een paard zonder bit gereden wordt. Dit is dus een uitgelezen proefje voor paarden die moeilijk te rijden zijn (hoofdschudden, wegrennen, bokken, steigeren, schrikken van niets, overmatig kauwen op het bit/ speekselen). Vaak worden gedragsindicaties verkeerd geïnterpreteerd en kan een bitloze optoming soelaas bieden.
Voorwaarde is dat paard en ruiter aan elkaar gewend moeten zijn. In principe is het niet zo dat paarden ‘gek’ worden doordat er ander hoofdstel gebruikt wordt, maar paard en ruiter moeten wel in elkaar vertrouwen.

Bij interesse of vragen; Email mij!! Ik heb VEEL combinaties nodig om een goed resultaat uit dit onderzoek te krijgen!

Email is Sam_my_me@hotmail.com

Akhal_Teke

Re: !!Onderzoek naar BITLOOS rijden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:50

Ik heb verschillende paarden op stal waarbij je het zou kunnen testen.
! daarvan wordt al met bitloos hoofdtsel gereden en zou dus niet geschikt zijn voor je onderzoek.

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 21:59

Meerdere paarden op stal zou geweldig zijn! Is het mogelijk dat je de eventuele vrijwilligers vraagt of zij in dit onderzoek geinteresseerd zijn.
Ik kan met mijn begeleider overleggen of het onderzoek 'de andere kant op' ook een mogelijkheid is.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:01

Als ik het zo lees.. Wil ik even de vraag stellen of je er in de beoordeling rekening mee houdt dat een paard voor de eerste keer een bitloos hoofdstel omkrijgt en dan meteen een prestatie moet leveren? :)
Lijkt me dat het sowieso minder goed uitkomt dan een hoofdstel met bit waar het paard aan gewend is. :)

Puur interesse! :)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:02

In ieder geval 4 paarden van verschillende rassen en leeftijden. evt 1 meer. en evt zou ik aan stalgenootjes kunnen vragen mee te doen dan zouden het er weer 2 extra kunnen zijn.

Maar moeten ze dan om de beurt? Heb je maar 1 hoofdstel? En welke maat is dat dan want er staat hier van arabier tot trekpaard.....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:09

Het lijkt mij eerlijk gezegd een beetje oneerlijke proef.
Dan zou je alle paarden die je test ook met hetzelfde bit moeten laten rijden.

Nu loopt het paard eerst met z'n vertrouwde optoming de proef, en dan met een optoming (ik vind kaakgekruist zowiezo niet prettig, je kunt er niet fijn dressuurmatig mee rijden imo, en het is iets waar een paard niet zomaar mee wegrijd) die het dier totaal niet kent. Zowiezo is maar een optoming niet representatief voor bitloos rijden.
Ik weet bijvoorbeeld zeker dat flame, die op een sidepull net iets fijner rond te rijden was dan op bit, met kaakgekruist helemaal niet zo'n prestatie neer zou zetten, puur omdat die optoming niet bij haar past. Terwijl dat niks zegt over bitloos, want met een andere bitloos optoming loopt ze dus wel goed....

Het enigste wat je nu beoordeelt is het verschil tussen het vaste vertrouwde bit, en een dr. cook hoofdstel. Dus je moet of de titel van je onderzoek aanpassen of het onderzoek zelf veranderen...

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 22:13

Gypsy schreef:
Het lijkt mij eerlijk gezegd een beetje oneerlijke proef.
Dan zou je alle paarden die je test ook met hetzelfde bit moeten laten rijden.

Nu loopt het paard eerst met z'n vertrouwde optoming de proef, en dan met een optoming (ik vind kaakgekruist zowiezo niet prettig, je kunt er niet fijn dressuurmatig mee rijden imo, en het is iets waar een paard niet zomaar mee wegrijd) die het dier totaal niet kent. Zowiezo is maar een optoming niet representatief voor bitloos rijden.
Ik weet bijvoorbeeld zeker dat flame, die op een sidepull net iets fijner rond te rijden was dan op bit, met kaakgekruist helemaal niet zo'n prestatie neer zou zetten, puur omdat die optoming niet bij haar past. Terwijl dat niks zegt over bitloos, want met een andere bitloos optoming loopt ze dus wel goed....

Het enigste wat je nu beoordeelt is het verschil tussen het vaste vertrouwde bit, en een dr. cook hoofdstel. Dus je moet of de titel van je onderzoek aanpassen of het onderzoek zelf veranderen...

Dat het misschien niet de beste optoming is, klopt. Maar er is wel een reden dat er voor deze optoming is gekozen, en iedereen heeft een eigen mening over allerlei optomingen, dat zal altijd zo zijn. Het is geen oneerlijke proef; Ik ga uit van een 'beginsituatie' die hoeft niet voor iedereen hetzelfde te zijn, wel is het gebruik van een bit hetzelfde. Voor mijn onderzoek maakt het niet uit dat niet alle bitten hetzelfde zijn.

upendo schreef:
Als ik het zo lees.. Wil ik even de vraag stellen of je er in de beoordeling rekening mee houdt dat een paard voor de eerste keer een bitloos hoofdstel omkrijgt en dan meteen een prestatie moet leveren? :)
Lijkt me dat het sowieso minder goed uitkomt dan een hoofdstel met bit waar het paard aan gewend is. :)

Puur interesse! :)

Daar hou ik inderdaad rekening mee! en ik weet ook dat dat sowieso niet perfect is (zal in het artikel ook ter discussie worden gebracht) maar testpaarden/ ruiters krijgen natuurlijk wel eerst de kans om het hoofdstel te proberen voordat we gaan filmen ;)
Akhal_Teke schreef:
In ieder geval 4 paarden van verschillende rassen en leeftijden. evt 1 meer. en evt zou ik aan stalgenootjes kunnen vragen mee te doen dan zouden het er weer 2 extra kunnen zijn.

Maar moeten ze dan om de beurt? Heb je maar 1 hoofdstel? En welke maat is dat dan want er staat hier van arabier tot trekpaard.....

Ik heb inderdaad 1 hoofdstel (die dan ook elke dag schoon gemaakt wordt ivm ziekten ed) en dat hoofdstel is wel zo ver verstelbaar dat het past van arabier tot fries in ieder geval (dat heb ik gepast ;))

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:17

Maar het maakt dus wel uit!
Je moet het namelijk zo zien, kaakgekruist, pelham, trens, sidepull, bosal, het zijn gewoon allemaal optomingen. Een pelham kun je niet met een trens vergelijken. Die pelham is niet representief voor alle bitten toch??? Dan is een kaakgekruist hoofdstel ook niet representief voor alle bitloos optomingen. ;)

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:18

ik zou me wel willen op geven alleen moet ik dan ergens naar toe komen of komt u naar ons toe dan (ik het geen trailer namelijk of het moet onder de man te doen zijn ? ik rij vaak lange ritten)

groetjes amber (ik heb een fries)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:19

Even een correctie. Ik zei dat het in ieder geval 4 paarden zouden zijn, maar daar zat ook het paard bij wat al bitloos werd gereden. Dus dan zijn het er eigenlijk 3 tot 6

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 22:25

Gypsy schreef:
Maar het maakt dus wel uit!
Je moet het namelijk zo zien, kaakgekruist, pelham, trens, sidepull, bosal, het zijn gewoon allemaal optomingen. Een pelham kun je niet met een trens vergelijken. Die pelham is niet representief voor alle bitten toch??? Dan is een kaakgekruist hoofdstel ook niet representief voor alle bitloos optomingen. ;)

Bij een onderzoek zijn afbakeningen belangerijk; Mijn onderzoek is op een bepaalde theorie gebaseerd en ik heb gekozen om te werken met een kaakgekruist hoofdstel. Als ik een onderzoek zou doen onder alle bitloze optomingen zou doen wordt het veel te breed, ik doe dit onderzoek alleen (onder begeleiding van docenten). Dit is een onderzoek voor een scriptie en zal dus niet gepubliceerd worden.

amber28 schreef:
ik zou me wel willen op geven alleen moet ik dan ergens naar toe komen of komt u naar ons toe dan (ik het geen trailer namelijk of het moet onder de man te doen zijn ? ik rij vaak lange ritten)

groetjes amber (ik heb een fries)

Superleuk als je mee wil doen! Ik kom naar de deelnemers toe; het levert voor een paard ook 'stress' op om naar een andere locatie te komen waardoor de resultaten onbetrouwbaar worden :)

Akhal_Teke schreef:
Even een correctie. Ik zei dat het in ieder geval 4 paarden zouden zijn, maar daar zat ook het paard bij wat al bitloos werd gereden. Dus dan zijn het er eigenlijk 3 tot 6

Alsnog, geweldig! :D Als dat een mogelijkheid zou zijn, super!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:27

Laat maar weten hoe of wat. Liefst deze week of volgende week. Dan ben ik nml hele dagen vrij.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:31

@vampiregirl: Maar noem het dan een onderzoek naar het dr. cook hoofdstel.
Het zou toch ook belachelijk zijn als ik een onderzoek naar bitten deed en daarbij alleen maar een stangbit oid gebruikte?

miesie22

Ik had al in het andere topic gereageerd, dus hier nog maar een keer! :) Ik had een mail gestuurd en ik hoop dat die goed aangekomen is!

Naskapower

ik zal op de hyves van onze stal even een link van je plaatsen. Mischien willen er wel meer mensen meedoen.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:32

ik heb zelf een bijrijdijslander waarmee het me wel leuk lijkt om mee te doen aan dit onderzoek, enige hoe we af en toe bitloos rijden is gewoon met halster en halstertouw eraan, verder nooit écht gedaan, hij geeft alleen niet veel problemen, wel meer problemen met alleen naar buiten

daarbij staat ook een draver die ik soms bijrijd, die geeft wel problemen in de bak, liefste loopt ze lekker buiten 30 km met dr neus in de lucht, en in de bak zijn er altijd dingen heeeel eng.

beide paarden worden met enkel gebroken trens gereden :j

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:33

ik zou het super vinden om met zoon onderzoek mee te doen hoor
en wanneer vind het plaats ??

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:35

Ik wil wel mee doen. Ik rijd mijn paard nu bitloos met een sidepull, maar ik zou best willen meedoen aan het onderzoek. :j Woon in Groningen. Is het nodig dat ik ook nog een mailtje stuur? Of kan het ook zo?

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 23:31

Naskapower schreef:
ik zal op de hyves van onze stal even een link van je plaatsen. Mischien willen er wel meer mensen meedoen.

Super! Bedankt! :D

amber28 schreef:
ik zou het super vinden om met zoon onderzoek mee te doen hoor
en wanneer vind het plaats ??

Ik begin in principe nu met het maken van afspraken!

-------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------

(Soms staan reacties niet hier; ik heb dan een privé-berichtje gestuurd :) )

PS; het liefst zoek ik combinaties een beetje in de buurt (Omgeving Veluwe, Utrecht) Of goed met de trein bereikbaar! Ik hoop op veel reacties!

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 08:45

ik had geen reactie van je gehad, ben (redelijk) goed te bereiken met de trein, vanaf station zou ik je evt kunnen ophalen met mn fiets, en misschien kan ik nog een ijslander voor je regelen ;) (dan heb je meteen 3 vliegen in 1 klap :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:59

Leuk dat je dit gaat doen.
Echter, zoals jij je onderzoek hebt opgezet, kun je het geen onderzoek naar bitloos rijden noemen.
Je vergelijkt namelijk allerlei soorten bitten met één soort bitloze optoming. Dat zegt nog niets over de andere bitloze systemen en ook niet zo heel veel over bitloos rijden an sich. Het is dus meer een onderzoek naar het kruislings systeem en ook niet veel meer dan dat.

Verder vind ik, als je een goed beeld wilt krijgen, dat je moet kiezen voor ruiters die al bitloos rijden met hun paard. Dus geen ruiters die heel onwennig en onzeker en met de verkeerde intentie zonder bit aan de gang gaan.
Het blad Bit heeft namelijk ook eens een dergelijke poging gedaan, en de uitkomst was o.a. dat de betreffende ruiters met enorm veel kracht zaten te rijden. Ze wilden hun paard zo graag in de krul hebben ("nageeflijk" noemden ze dat), dat ze dat met enorm veel druk op de teugels voor elkaar wilden krijgen en vervolgens niet zo tevreden waren over dat 'in de krul' (wat niet zo gek is, want een leren band om je neus of hoofd werkt niet zo pijnlijk in als een ijzeren voorwerp in de mond).

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:05

:+ geloof best dat er ruiters in de krul trekken, maar mijn haffie wil ook zakken als de teugls alleen aan haar neusriem en bakstukken zitten (zonder bit). Lijkt me niet dat ik haar naar beneden kan trekken op alleen een neusriem.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:06

@JoviBan: Komt mij bekend voor ja. Heb wel eens een vriendinnetje op ponylief gezet, die ook dacht dat je met bitloos meteen hard moest trekken. Want ja bij mij liep ze ook aan de teugel met de sidepull, hoe zou je het anders voor mekaar moeten krijgen? Correct rijden komt dan niet in ze op helaas...
(Ik flipte overigens wel, heb geschreeuwd dat ze nu moest stoppen daarmee en dat ik haar er anders af kwam meppen. Ik was juist zo trots dat ze zo goed liep ermee. := )

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:07

Worden de 2 proeven achter elkaar gereden?
want ik ken genoeg paarden die de 2e proef altijd al beter lopen.... (ook op wedstrijd).
Dus dan krijg je nooit een eerlijke uitkomst.
goed idee, maar Ik vind de proef op dit moment nog niet zo waterdicht.....

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:02

ik heb wel eens met een stal halster gereden en mijn paard loop daar uit zijn eigen al nagefelijk op ook als ik de teugels ziet een goed opmaat vast heb
maar ja dat kan ook paard eigen zijn :o