Goede oplossing of juist niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Goede oplossing of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 20:26

Sloeg vandaag toch ineens aan het twijfelen..

Was bij mn 2-jarige hengst op t land geweest, beetje kroelen. Pony komt vervolgens, as usual, (ongevraagd overigens) braaf achter me aan gebanjerd. Keurig een metertje achter me hoor, daar verder helemaal niks op aan te merken. Kan hem heel makkelijk met me mee vragen en meestal hobbelt ie wel achter me aan in de bak/land/paddock/you name it..

Waar ik over twijfel... Ik ga dan niet weg voordat hij van me weggelopen is. Heb m al vanaf dat ie een half jaar oud was, hij ging toen lekker 24/7 buiten, en wachtte toen ook altijd met de wei uit gaan totdat hij zélf van me weggelopen was. Gewoon, omdat ie me anders ook volgde naar het hek en eerlijk is eerlijk, ik vond (en vind) het mega-''sielugh'' om t hek voor zn neus dicht te gooien. Vandaag dus niet anders, ben uiteindelijk maar langs zn vriendje gelopen en daar bleef ie uiteindelijk plakken.

Ik kan hem overigens vrij eenvoudig van me wegsturen, das dus het punt ook niet. Maar hij dringt zich niet op oid, volgt me gewoon netjes op gepaste afstand..

Wat ik me dus ineens afvroeg is of t nou wel zo wijs is om hém de keuze te geven.. Ik bedoel, in zekere zin heeft hij dan toch de controle? Híj mag immers bepalen wanneer ik weg mag, bij wijze van spreken.
Hij is verder heel lief, totaal niet dominant oid, keurig gemanierd.. Voor zover een 2-jarige kleuter manieren kan hebben dan :=

Zou graag willen weten wat jullie ervan denken, hek dichtklappen of gewoon hem de gelegenheid geven zelf weg te lopen? Wel graag onderbouwd, either way..
Eigenlijk hoop ik dus op een reactie die een stukje paardenpsychologie bevat oid :j
Laatst bijgewerkt door amyz op 02-05-11 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassol

Re: Goede oplossing of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:45

Ik loop altijd weg net voor mijn paard wegloopt.

Dus halster af, even kriebelen en de wei uitlopen. Zij gaat dan zelf ook meteen haar eigen weg.

Komt hij achter je aangelopen zou ik hem gewoon wegsturen. Hij hoeft niet altijd achter je aan te plakken;)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:49

De leider beslist hoe lang contact duurt.
voor een paard is dit niet meer dan normaal dus zie niet in waarom jouw paard erom zou treuren.
Voor hem is dit logisch en voor jou zou je de leider moeten willen zijn, niet zijn beste vriend.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 20:52

Hihi was vandaag dus toch inderdaad een helder moment := Ben dan wel voor wegsturen ipv hek voor zn neus dichtgooien... Stom eigenlijk, snap niet waarom ik er nooit eerder bij stil heb gestaan..

Thnx iig, voortaan dus toch anders aanpakken!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:59

nee je hoeft idd het hek niet voor z'n neus dicht te gooien. Maar jij hoort te beslissen wanneer hij terug kan beschikken en zijn "zin" mag doen. Dus stuur hem weg al het jou het gepaste moment lijkt.

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:29

Het is opzich heel goed dat hij jou volgt, want jij bent tenslotte zijn leider. als jij stilstaat, moet hij ook stilstaan, en hij moet ook weten dat hij niet te dicht in jouw buurt mag komen.
Maar als jij hem een keer wegjaagt moet hij ook weg gaan. En als jij teruguitloopt moet hij ook teruguitlopen enz. Dit zijn gewoon grondoefeningen, en als hij daar aan gehoorzaamd kun je hem ook gewoon wegjaren als je uit de wei wil. Zo bepaal jij wanneer hij weg moet, en hoef je niet het hek voor z'n neus dicht te doen, want dat is inderdaad wel een beetje sneu :P

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 11:56

Qua grondwerk zit de basis er wel in :j
Denk dat t destijds gewoon zo begonnen is omdat ie nog zo klein was... Heel in t begin kon ik hem nog niet echt van me wegsturen (was ook al blij dat ie kwam hihi) dus zal het zo opgelost hebben... En daar uiteindelijk nooit meer over nagedacht := Laatste tijd was t al een hele tijd niet meer aan de orde, haalde ik m van t land naar stal dus dat hooi was verleidelijker dan mijn kriebeltjes.. En sinds zn verhuizing ging ie altijd meteen vrolijk zn vriendje pesten in de paddock :+ Maar omdat ie me nu ineens weer zo keurig bleef volgen schoot t me te binnen :P

Zal m toch maar gewoon gaan wegsturen dan (en dan snel naar t hek sprinten voor ie zich bedenkt := ).

Thnx voor jullie meningen erover :)

gracita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:12

Misschien als je een dominanter paard had gehad, dat het problemen had kunnen opleveren... maar denk niet dat je je al teveel zorgen over hoeft te maken hoor... Maar goed, als jij weg wilt, hoef je je natuurlijk niet schuldig te voelen dat je weggaat...
Mijn paard volgt mij ook overal in de wei, en in het begin bleef ze ook zo zielig bij het hek staan kijken waardoor je je idd bijna schuldig gaat voelen haha... Wat ik nu doe is simpelweg mijn houding veranderen als ik wegga... eerst bleef ik namelijk achterom kijken etc..
Op het moment dat ik nu wegga, gedraag ik me wat afstandelijker, loop gewoon rustig weg zónder achterom te kijken .. et voila.. 9/10x loopt ze dan ook niet meer achter me aan... of ik nou een tasje (oftewel vanuit paard perspectief; mogelijkheid tot eten) bij me heb of niet... (zelfs als ik het hele half uur ervoor door de wei heb lopen cruisen met een paard achter me aan, als ik wegga is het opeens duidelijk...) Dat kan jij vast ook wel bereiken als je dat wilt...

mitchellvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:37

je meot er wel mij uit kijken het blijven hengsten

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 17:46

Doe tegenwoordig netjes wegsturen :) Al moet ik zeggen, de laatste tijd doe ik vooral een knuffel in t land, hooi en water geven, en weer weg.. Dan heeft ie t al die tijd veeeel te druk met hooi eten :+

gracita; goeie idd! Ik loop ook altijd achterom te kijken enz.. Maar eens aan gaan werken, altijd handig :) Thnx!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:51

Tsja, je hebt wegsturen en wegsturen... Ik stuur mijn paard niet weg met groot gebaar of zelfs geen klein gebaar eigenlijk. Hij blijft bij me staan en dan kroel ik hem. En wanneer ik besluit dat het genoeg is en we ieder weer onze eigen weg gaan (en dat kan zijn omdat ik daadwerkelijk weg wil OF omdat ik zie dat hij graag wil gana eten bijv bij in de wei zetten) zeg ik: Toe maar! Doei! Dus daarmee sluit ik altijd welk gebeuren dan ook in de wei af. Soms kijkt ie me dan droopie achtig na, maar vaak loopt ie weg en gaat ie eten, of rollen...