Altijd lief, tot je kont in het zadel gaat.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jillicious11

Altijd lief, tot je kont in het zadel gaat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 17:13

Hij deed altijd alles perfect, nu is ie uitgegroeid zijn zijn laatste tandjes aant doorkomen
en nu is het toch een puber!
Dachten eerst dat het aan de tanden lag, ging erop zitten en rug bol en springen bokken
sprinten. Zo hard mogelijk rennen. Stappen gaat vaak wel goed. Dan voel je die rug
weer bol en dan gaat ie weer, en nog een keer en nog een keer. Zit geen stop in.
Ook al beweegt ie elke dag, word ie gelongeert of losgegooid, krijgt bijna elke dag
wel aandacht.

Maar ben bang dat ik hem pijn doe laat staan hij heeft ergens last van,
dus woensdag nieuw zadel erop en kijken hoe
die daarop reageerd. Iemand ervaringen met z'n puberale beessies ?

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:20

grondwerk
consequent

dat heeft bij mij super geholpen!
had niet zo'n extreem geval als jou
maar heeft me wel een keer stegen recht voor me neus
maar dat wat hij nu doet is puuuur testen!
wie de baas is en wie moet luisteren.

en ik ben momenteel het boek van monty roberts aant lezen,
en daar staat in als het extreem is, een bokstopper ( ff googlen )

succes! +:)+ :)

Anoniem

Re: Altijd lief, tot je kont in het zadel gaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:40

Eerst eens een professionele zadelmakmaker uitnodigen. Kijken of die kan helpen. Tevens zou ik de dierenarts er even bijhalen om zijn rug na te laten kijken. WEllicht is daar iets mis.
Vaak puberen jonge paarden een tijden maar wordt het snel minder en geven ze zich over. Wanneer dit niet zo is, dan is dit vaak een uiting van pijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 19:11

Het kan een uiting van pijn zijn. Het kan ook zijn dat hij het één keer gedaan heeft en bij jou de stress is blijven hangen.

Reageert hij gevoelig op druk op zijn rug? Is hij rustiger met longeren zonder zadel dan met?

Dat zijn al kleine indicaties in wat er mis zou kunnen zijn, maar alleen een zadelmaker en osteopaat kunnen zien of er iets mis is.

Zoraida_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 19:15

Mijn merrie heeft dit ook onder het zadel gehad..
Toen bleek het zadel niet goed meer te liggen doordat ze gegroeid was en meer bespiering had gekregen.
Ze is toen door een osteopaat behandeld en er komt een zadelmaker langs voor een nieuw zadel.

jillicious11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 21:36

hij is nu volgende maand vier, met zadel op longoren is ie net zo rustig mee, maar
ik wacht nu tot woensdag tot ik het nieuwe zadel heb die helemaal gepast word
en dan zullen we zien of hij nog steeds zo doet. Ik ben er net geweest en heb ik
super rustig met hem gewoon beetje door bak gehold, met hem gespeeld.
Rustig gepoetst, en gewoon alles op zijn tijd. En het scheelde al super veel. Hij was
echt een stuk rustiger. Nog even buiten geweest, maar door die wind natuurlijk wel
beetje spannend. Maar hij is zo lief en nieuwschrierig er zit geen kwaad in.
Het is ook puur wanneer ik er op zit, dus ik wacht af tot het zadel en anders moet
ik hem laten onderzoeken. Is er niks aan de hand, dan zal ik hem maar is een lesje
lezen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:37

Allereerst even zadelmaker laten komen, fysio etc, kijken of hij lichamelijk in orde is :j

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:51

Al eens bitloos geprobeerd? Ondanks dat ruiters 'zacht' in de mond zijn kan een paard het bit als zeer pijnlijk ervaren. Dit wat jij beschrijft lijkt op een symptoom van een simpelweg bang paard dat pijn heeft. Als je er interesse in hebt, ik ben momenteel op zoek naar combinaties die bitloos rijden eens willen proberen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:55

Leer hem de "one rein stop" aan voor de veiligheid. Dat is het eerste wat ik alle jonge paarden aanleer. Mensen denken dat als een paard eenmaal gaat dat hij dan niet tegen te houden is. Dat is niet zo. Met de ORS kan je ook het bokken stoppen.

Zie:
http://www.youtube.com/watch?v=fmpDSbXP ... ure=relmfu