Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Peelie schreef:dus niet al laatst binen of buiten zetten, maar ergens er tussen in...
Dus eerst 4 paarden naar buiten, dan die van jou en dan de andere 3.
Voorkomt een hoop heibel.
Je paard staat er net, die moet ook wennen aan het nieuwe ritme. Geef haar een beetje tijd
crazyshar schreef:is er verder geen poetsplaats waar je haar kunt opzadelen? of een andere centrale plek van waaruit jou merrie de andere paarden kan zien, zonder dat jij jezelf ingevaar brengt door haar in de stal op te zadelen?
verder ben ik het met naar buiten brengen eens, neem haar in het midden of met een ander paard mee?
crazyshar schreef:dan is het misschien toch de ruimte die ze nodig heeft. zoals pleiada al zei een paard is gewend aan vluchtroutes die van jou ook met de inloopstal. oplossingen zouden kunnen zijn, grondwerk, dat je eerst met een basis begint, en daarna een paar problemen oplost, door haar te laten wennen aan gesloten ruimtes, halfgesloten ruimtes,...
doet ze het op de trailer wel goed dan?
Peelie schreef:je moet je paard gewoon laten aclimatisteren. Je kan niet van haar verwachten dat ze in eer keer braaf is als je haar ven de ene op de andere dag op stal zet...
Ik zou je niet al te gek laten maken met poetsen en opzadelen. Ik heb zelf ook het idee dat je bang bent. Dat werkt al helemaal niet. Vertouw jezelf dat het gewoon goed komt. Als jij gaat lopen stressen gaat zij dat alleen maar meer.
Blijf rustig, kalm en assertief (om millan er maar even bij te halen) en blijf gewoon doorzetten. Naar mijn idee is stijgeren trouwens gewoon een teken van dominantie. Want als ze stijgerd steld ze zich uiterst kwetsbaar op. Haar achterbenen en buik is helemaal bloot voor roofdieren. Dus stijgeren is niet uit angst.
crazyshar schreef:steigeren kan in mijn ogen zeer zeker uit angst gebeuren, hangt van de omstandigheden af hé, maar dat is weer een andere discussie.
ik heb geen ervaring met homeopathie of accupresuur, maar ik zou je paard eerder wat meer tijd geven, met homeopathie kun je ook symptomen of gedrag onderdrukken, en dat haalt de oorzaak niet weg.
waar is die schetland pony in het verhaal, waar ze vroeger mee stond? misschien dat daar nog iets mee te veranderen valt?
pleiada schreef:Zweten op de trailer is stress,dus heeft ze daar toch wel moeite mee!Ik zou het de tijd geven..
Over het steigeren,kan zijn dat als het haar teveel wordt ze reageert door te steigeren(haar uiting van stress dus)