Shet hengstig of gewoon boos????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ulfeino

Shet hengstig of gewoon boos????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 12:18

Vrijdag hebben we een 2 jarige shetlandmerrie gekocht, ze loopt bij mijn KWPN ruin in de wei.
Ulf is helemaal weg van haar <3 en zij ook wel van hem, ze kunnen het heel goed vinden zijn veel samen en kroelen ook veel, als hij aan haar achterhand snuffelt blijft ze vaak gewoon staan, maar ook regelmatig wordt ze boos, gaat de de staart wat omhoog en begint ze ineens achteruit te schoppen en ondertussen plast ze een beetje, deze urine heeft een hele sterke lucht.
Ze schreeuwt er dan ook bij.
Is ze hengstig of plast ze gewoon uit boosheid.
Gister plaste ze een beetje en bleef ze staan en deed de staart opzij, mijn ruin was er zo te zien helemaal klaar voor, maar toen puntje bij paaltje kwam wist hij niet wat hij moest doen (gelukkig maar was al een beetje bang dat ik geen echte ruin had :D ) en deed dus niets.

Is ze hengstig of is het boosheid of komt het gewoon omdat het allemaal nog wat nieuw is?

Afbeelding

Afbeelding

Memories

Re: Shet hengstig of gewoon boos????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:35

Wat leuk die 2 samen <3
Ik denk persoonlijk dat het henstigheid is :)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 18:59

Verder niemand met verstand van shetlandergedrag? :)

Wilde ze zojuist samen vanuit de wei naar de stal brengen, maar dat was een kansloze missie :(, had die kleine links vast en de grote rechts, maar die kleine begon gelijk te meppen als Ulf naast me kwam lopen.
Wat denken jullie is het verstandig om haar een keer flink te straffen als ze dat weer doet?

Moet 400 mtr over de weg en moet dat nu dus steeds 2x heen en terug is 1600 mtr. wel goed voor mijn conditie en mijn lijn :D

Goesju

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:02

Ik denk ook dat het gewoon hengstigheid is, als ze echt boos zou zijn, zou ze wel anders tegen je paard doen denk ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:06

Advies: meppen goed aanpakken. Slaan waar jij bij bent mag nooit!! Is levensgevaarlijk, ook die kleine kan je het licht uit je ogen slaan!
De kleine is hengstig maar dan mag ze nog niet meppen. Doe ze eerst maar om en om naar stal brengen totdat kleine zich goed gedraagt. En als ze zich goed gedraagt en weet dat jij de baas bent dan ga je ze samen terug brengen. Je hebt haar net dus geef haar de tijd. Ik zou wel de kleine eerst mee terug nemen en dan de grote (zodat ze niet door de draad komt). Shetten kunnen lastig en koppig zijn dus wel de baas blijven over die kleine hé. Ben er maar niet te flauw mee want die shetten kunnen wel tegen een stootje. Streng maar rechtvaardig en als het goed gaat dan kun je altijd nog gaan kroelen en lief zijn voor haar. :D Leuk span samen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 07:12

Je mag haar zeker wel een tik geven als ze mept ;) het maakt niet uit dat ze hengstig is, zulk gedrag vertonen mag gewoon niet als je met ze bezig bent. Zoals mijn voorganger al zegt, shetten kunnen best tegen een stootje! Ik heb ze vaak genoeg de baas zien spelen over volwassenen wanneer ze niet goed werden aangepakt. En natuurlijk niet vergeten te belonen als het goed gaat!

kellyyy88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:30

ik denk hengstigheid..

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 09:39

Even een update :)
Ik denk dat het een combi is geweest van hengstigheid en nieuwigheid.
Ze schopt bijna niet meer naar hem, soms dreigt ze even.
Ulf is nog wel een beetje bang voor haar, maar kan ze nu zonder problemen samen naar de wei brengen en ook weer terug van wei naar stal :)