sterke fjord hoe het beste te rijden en longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Briiet

sterke fjord hoe het beste te rijden en longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 22:07

bij mijn pony staat een schat van een fjord. ze doen nu niks met hem omdat hij veel te sterk is. nu heb ik aan geboden om hem wat te longeren enz.
de fjord heeft een dubbel gebroken bitje in moet dit een andere zijn?
samen met een vriendin van mij hebben we hem gelongeerd maar we zagen al snel de andere bak rand dicht bij komen. de 1 van ons ging de longeer lijn vast houden en de andere rende naast hem mee dat ging goed maar zodra de andere ook in het midden ging staan begon hij weer. niet gemeen bokken maar weg te rennen.
hebben jullie tips?
zodat zijn eigenaars weer met plezier op hem kunnen rijden?
het is verder een schatje met borstelen ook. maar hij is zoooo sterk

Anoniem

Re: sterke fjord hoe het beste te rijden en longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:10

Met alle respect, maar ik denk dat je d'r niet aan moet beginnen, als ik dat zo lees...
Om een paard te corrigeren heb je wat meer kennis en ervaring nodig.

GerdaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:49

Wat jammer dat ze er niets meer mee doen omdat hij zo sterk is, er zijn toch ook nog zoveel andere dingen als rijden. Je kan er mee gaan wandelen of grondwerken. Denk dat dat erg belangrijk is om een goede band op te bouwen. Een ander bit erin hangen heeft naar mijn idee totaal geen zin, zo los je het probleem niet op. Ga terug naar de basis.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:59

FJ -> OPG

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 00:03

Ik zou mijn tijd aan men eigen beestje besteden

Catuja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:32

wat knap dat je het aandurft... zelf zou ik er niet aan beginnen.
er zijn inderdaad nog genoeg andere dingen om te doen met de Fjord

succes

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:34

Kneveltrens en een halsverlenger.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:46

EricPrast schreef:

een beetje onderbouwing?

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:52

Ik heb ook een ERG sterke fjord. Hij breek idd ook uit als je niet naast hem loopt tijdens het longeren. Mijn fjord vind het erg leuk om ''samen '' iets te doen. Miscchien bij jullie ook het geval? Zodra hij alleen loopt gaat hij weg rennen of komt juist met een noodvaart naar me toe. Longeren doe ik dus ook niet meer. Want hij wint het toch wel. Ik ben andere dingen gaan doen met hem .

Gewoon lekker rijden, parelli, Vrijheids dressuur, vrij springen, alles wat hij dus wel leuk vind en alles ''samen '' met hem doen. Dit gaat perfect, en vooral het leuk houden en veel belonen.
Ik dat dat jou ford net al de mijne gewoon niet van longeren houd?

Ik ben sinds 3 weken begonnen met tussen de lijne lopen. Dus een hoofdstelletje in, longeer singeltje om, en 2 longeer lijnen er aan. en zo achter hem gaan lopen en sturen. Dit gaat nu helemaal goed en hierbij breekt hij niet uit. In het begin eerst iemnd er naast laten lopen en nu helemaal los.

En afgelopen woe. heb ik er gewoon een longeerlijn aan gehangen en hoofdstelletje. en ben het nu aan het op bouwen het longeren. Eert naast hem mee lopen en weer belonen. ik beloon met snoepjes, sommige vinden dit een slechte beloning, maar ''braaf'' heeft die van mij niet zo veel dan geloof ik. :P

Eerst 1 rondje om je heen laten stappen naar je toe halen en gelijk belonen. en los klikken en wat anders met hem gaan doen, zodat hij zo iets heeft van zo ben ik nu al klaar.
en 2 dagen later weer longeren en dan 2 rondjes om je heen laten lopen en gelijk belonen, maar wel hiervoor eerst weer mee lopen, dan na 1 rondje om je heen weer belonen en de 2de rondje om je heen weer belonen en klaar.

Bij mijn fjordje helpt dit heeel erg. Ik merk heel erg dat hij het gewoon niet leuk vind het longeren en hij weet dat hij sterk is en gebruikt dat om onder eht longeren weg te komen...
Ik bouw het per keer op, en begin met het eerst leuk maken van het longeren. Hij heeft nu zoiets van oo als ik 2 rondjes loop krijg ik een snoepie, en hij gaat er steeds meer voor doen, steeds meer rondjes voor lopen om beloont te worden.

De mijne word hier ondanks het belonen met snoep niet happerig of gaat bedelen voor snoep, maar hij gaat er juist voor werken.

Ik hoop dat je misschien hier wat aan hebt? :)

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 12:06

natuurlijk gaat mijn eigen haffie voor maar ik vindt het zo zielig de fjord weet dat hij achter in de wei moet blijven.
zelf zat ik ook al met die vriendin die mee was dat we helemaal vanaf het begin weet moeten beginnen.
ze vinden het knap dat mijn eigen haf rustig los blijft staan bij het poetsen, dat doet die van hun ook wel als mijn haf er naast staat. toen we een poging deden te longeren stond mijn haf te kijken zo van wat spoken jullie nou weer uit.
zou het helpen als mijn haf ook mee de bak in gaat of zou de fjord dan niet meer alleen willen?
hoe kan het dat zo lief beest zo sterk geworden is? hij is 5 of 6 jaar.
met een halsverlenger wordt hij toch nog sterker?
bij het longeren loopt hij helemaal in een krul hij heeft even gestrekt gelopen dus wij erg belonen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:14

Ik heb sinds kort ook mijn eerste Fjord en de mijne kan zich ook met longeren en aan de hand supersterk maken.
Terwijl zij met het rijden super fijn te rijden is (wel wat eigenwijs... maar dat hoort er ook bij).
Dat hij lief is en heel sterk, staat wel los van elkaar.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:17

Ik heb niet alles gelezen maar zo te lezen heeft hij niet zo veel respect of hij denderd gewoon door je heen...
Ik denk dat het handig is om met wat grond werk te beginnen ho is ho stap is stap enzo... gewoon op lichaams taal en comando,

of als je begeleiding er in hebt met hulp teugels... maar tja om daar meteen aan te beginnen , of een dubbelelonge?

met het poesten als hij een stap verkeerd doet gewoon terug zetten, heel corrigerend blijven ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:18

EricPrast schreef:

misschien eerst de onkunde van de ruiter aanpakken voordat er hulpmiddelen toegediend worden?

ik ben het wel eens met Sonja....als je niet weet hoe is het beter om je er misschien niet mee in te laten en het over te laten aan iemand met ervaring
goede instructrice die je kan helpen bij het grondwerk en rijden en je kan helpen het respect van je paard te krijgen

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 12:56

helaas is de fjord niet van mij en ze hebben hem inlaten rijden door iemand anders die er mee gestopt is. hun dochter heeft er voor het laatst vorig jaar nog opgezeten. ze heeft laatst wel de manen geknipt.
hij wordt nu erg dik.
een verzorger nemen durven ze ook niet echt wegens dat die te sterk is.
longeren hebben we aan dubbele teugel gedaan. maar alle tijd voor hem heb ik ook niet. wil mijn eigen eigen ook lekker vertroetelen.
eerst maar eens met grondwerk bezig en anders die vriendin van me vragen als ik naar mijn eigen ga dat zij met de fjord wat grondwerk doet. te veel mensen aan hem hangen enz is ook niet goed.
wendie1992 met snoepjes / wortels heb ik eerst wel geprobeerd in de winter maar daar wordt hij op den duur brutaal door.
heb aleen aan de eigenaars gevraagt of ik hem af en toe moet longeren, mocht hem gewoon pakken, durf nu niet meteen een zadel er op te gooien en te kijken hoe dat gaat. hij moet eerst naar de stem luisteren want dat doet hij ook niet.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:07

savanna04 schreef:
samen met een vriendin van mij hebben we hem gelongeerd maar we zagen al snel de andere bak rand dicht bij komen.

Ik zou met een paard dat zich sterk maakt eerst zorgen dat je een goede ruimte hebt om te werken. Dus eerst zorgen dat je de bak door de midden kunt delen, zodat je een vierkantje krijgt. Als hij iedere keer maar weer de gelegenheid krijgt om zijn kracht te kunnen gebruiken dan leidt dat tot niks.

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:07

zie dat je in friesland woont mocht je een hulp nodig hebben
mischien kan ik je dan eens helpen
beleer en corrigeer ponys en paarden en heb op het moment genoeg tijd over om jullie eens een handje te helpen mochten jullie dat nodig hebben

tjerkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:24

tipisch fjorden gedrag respect heeft ie dat niet voor je neemt ie een loopje met je !!!
geduld is een schone zaak een ander bit of scherper heeft vaak geen zin omdat ze hierdoor nog harder worden in de mond ;)
longeren en ernaast rennen haha heb er nog nooit van gehoord zorg dat je een ronde ring heb of zet t af en ga proberen te freestylen heeft mijn fjord veel goeds gedaan en zo krijgen ze meer respect voor je een beetje gaan hangen aan een lijn heeft totaal geen nut en dat maakt ze nog sterker !!!!
heb precies hetzelfde met de mijne gehad en hij is nu 13 jaar oud en doe er alles mee buiten rijden springen dressuren en freestylen zonder met me weg te rennen ken er zelfs mee de weg op aan de hand met een normaal touwtje ;) en rij hem met een dubbel gebroken watertrens !!!
succes en boos worden heeft geen zin heb vooral geduld !!!!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:05

Ik versta best dat je het paardje graag wil helpen, je wil het een beetje meer opleren, je wil het corigeren, maar het ontbreekt jullie aan de nodige kennis om dat op een goed onderbouwde manier te gaan doen.
Zonder de nodige kennis moet je van zo'n paarden gewoon afblijven, je maakt het eigenlijk erger dan het al was.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:43

elk paard is sterk, en elk paard is sterken dan mensen, als een shetlander zijn gewicht en kracht in de strijd gooit heb je ook niks meer hoor.

Gewoon eerst een band met hem opbouwen, volgens mij gaat het er namelijk niet om dat
de fjord sterk is,maar dat hij gewoon geen respect voor mensen heeft.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:28

Mijn Fjord was ook zo toen ik haar kocht.
Wat bij haar het geval was, was dat ze zich te pletter verveelde. Ze stond in een landje, mocht er 1x per week uit voor een rondje. Dan werd ze drammmerig en liep zo door je heen. Geen land mee te bezeilen.

Ik ben met haar aan de slag gegaan en haar vaker laten bewegen. Rijden, longeren (minimaal), fietsen, wandelen, grondwerk, aangespannen. Ik heb les genomen, maar heb haar vooral heel veel beweging gegeven in elke vorm die ik kon verzinnen. Natuurlijk heb ik dit in een paar maanden opgebouwd, maar nu heeft ze een bereconditie!

Nu is ze nog steeds sterk maar respecteert mij wel. Wanneer ze te weinig beweging krijgt valt ze weer een beetje terug in het oude gedrag. Dan gaat ze weer trekken en drammen. Het is gewoon opgekropte energie die eruit MOET.

Ditzelfde heb ik meegemaakt met nog een stuk of zes andere Fjorden. Stonden allemaal 'weg te kwijnen' in een landje omdat de eigenaars er niet mee overweg konden omdat het paard 'te sterk' was. Vandaar dat ik hier uitgebreid op reageer.
Ga eerst maar eens een flink stuk fietsen, lekker energie drainen, en kijk hoe ze dan zijn.

Bottomline: ik denk dat deze Fjord zich stierlijk verveelt en teveel opgekropte energie heeft. Fjorden zijn oorspronkelijk gemaakt als endurancepaarden (en niet alleen als trekpony zoals velen denken). Ze werden geacht personen over lange afstanden comfortabel te vervoeren (vandaar de vlakke gang). Er zijn natuurlijk uitzonderingen die liever lui dan moe zijn, maar de meeste Fjorden zijn geboren om te lopen en uitgedaagd te worden. Begin eens met een week lekker een stuk fietsen met deze Fjord en ga na het fietsen in de bak eens aan een stukje grondwerk. Bouw een band op met het dier, respect is een belangrijk aspect. Maar dit moet je, zeker bij Fjorden, wel verdienen!

Of je hier dus mee aan de gang moet betwijfel ik. Half werk zal het vertrouwen van dit paard geen goed doen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:59

EricPrast schreef:

Dit vind ik het domste advies wat je kunt geven. Vooral bij meiden die het zelf ook niet helemaal onder de knie hebben (ook niet bij ervaren personen, maar dat even terzijde). Wij hebben op stal ook een jonge Fjord, die heel sterk en als een ongeleid projectiel door de bak ging, maar met heel veel geduld en het toepassen van de theorie van Emiel Voest was ze in no-time relaxed om mee te werken. Geen oneerbiedig gedoe met ijzerwaren en andere poespas, maar gewoon werken met je lichaamshouding en je stem. Het beestje loopt inmiddels met alle plezier voor de menkar (ze wordt één dezer dagen 3 jaar).

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:02

Het probleem is ook niet dat het beestje sterk is, dat zijn alle paarden, maar dat hij gewoon niet naar je luistert. Leer hem eerst maar eens aan de hand dat je naar je baas hebt te luisteren (grondwerk misschien) en ga dan aan de slag met rijden.
Met allerhande hulpstukken zul je zo'n dier er nooit onder krijgen, je zult hem hoogstens door pijn kunnen dwingen te doen wat jij wilt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 08:52

Ook longeren is een 'vak' apart. Je zult dus eerst zelf moeten weten van hoe of wat, voordat je dit kunt leren aan een paard. Een cursus is een goede optie, of iemand vragen die er het nodige van af weet en jullie op het juiste spoor kan zetten. Tijdens een cursus leer je ook welke hulpteugels er zijn, hoe ze te gebruiken en welke voor jou paardje wel/niet geschikt zijn. Een halsverlenger voor een paard wat zich sterk maakt is niet zo'n goede optie bijvoorbeeld. Zo zelf wat gaan knoeien heeft geen enkel nut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:20

Je kan m toch ook gewoon lekker losgooien?
Gewoon los in de bak met óf een vriendje óf een speeltje? Dan kan die zich lekker uitleven (: