Is dit normaal bij het beleren van een 3 jarig paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Is dit normaal bij het beleren van een 3 jarig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 19:43

Vandaag was ik op een trainingsstal met iemand die daar met haar 3 jarige paard een longeerles kreeg.
Over een paar weken gaat dat paard voor een maand naar die trainingsstal om keuringsklaar gemaakt te worden en later om beleerd te maken.
Ik heb mijn ogen uitgekeken over wat ik daar zag.
Misschien was het wel heel normaal en heb ik nooit beter geweten hoe dat in z'n werk gaat. :o

De trainster van die stal wil dat elk paard koste wat kost gehoorzaamt en dat gaat met harde hand.
Op de poets/was plaats bijvoorbeeld hing een soort rubberen slang. Zodra een paard niet gehoorzaamt of z'n achterbeen optilt krijgt het paard een harde klap daarmee, totdat het voorbeeldig stilstaat.
Met longeren van het 3 jarige paard liep het paard los op de circel (wel hoofdstel en bijgezet met touwtjes). Zodra het paard het niet goed deed of ging stilstaan/omkeren sloeg de trainster met al haar kracht met de zweep op z'n achterbenen. Dit ging echt heel echt hard, ik had nog nooit zoiets gezien.
Na ongeveer 10 minuten snapte het paard het wel en gehoorzaamde. Dit was de bedoeling ook van de trainster. Het paard begon ook mooi te lopen.
Dit legde ze ook uit en het klonk ook wel logisch. Het paard weet waar het aan toe is: gehoorzamen of een geweldige klap met de zweep. Heel duidelijk voor het paard. Het paard moet niet dominant zijn en zijn plaats weten. De mens is de leider en het paard is altijd onderdanig aan de mens.
Alleen die geweldig harde slagen met de longeerzweep en de 'rubberen slangen' die op een paar plaatsen hingen om een ongehoorzaam paard tot de orde te slaan, vond ik wel apart.

De eigenaresse van het 3 jarig paard vond het eerst ook wel schrikken. Maar later was ze wel blij omdat ze waarschijnlijk over een paar maanden een keurig opgevoed, gehoorzaam paard terug krijgt.

Ik schrok eigenlijk wel vandaag van wat ik zag. Maar nu vraag ik mij af of dit gewoon een normale manier is om een jong paard op te voeden/beleren bij een trainingsstal? Maar dat ik dat nooit geweten heb en vind ik gewoon iets te snel 'zielig'.

_HS_

Re: Is dit normaal bij het beleren van een 3 jarig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:48

Ik heb geen idee hoe het er aan toe gaat op trainingsstallen, maar ik zou toch niet blij zijn als ze dit met mijn paard deden.
Het lijkt mij dat het paard nu meer uit angst gehoorzaamt, en ik weet niet of dat wel de juiste weg is.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:49

Eerlijk gezegd.... schrik ik hier enorm van! En lijkt mij dat het toch ook op een ander manier moet kunnen. Dit is echt een met angst en pijn zo snel mogelijk het juiste gedrag krijgen :n

Mijn paard (was wel wat ouder, 6) was geen poetsplaats gewend. Mooi niet dat ik met slaag en rubber slangen bezig ben geweest. Gewoon, even erop, belonen op het eerste moment dat ie ontspant en er weer af. En zo in een week tijd opgebouwd tot ie vast kon staan. Inmiddels kan ik zelfs naar de wc....

Omkeren met longeren? Geen snoeiharde klap voor nodig hoor.... En een driejarige al met touwtjes bijgezet longeren (kan dan dus niet eens leren op eigen benen te lopen) lijkt mij ook niet bepaald lekker.

Maar ook ik kan fout zitten hoor. Toch zou IK mijn paard daar niet heen brengen voor een training :n :n :n :n

Ik zou liever gaan voor een trainingstal waar ze dan misschien langer bezig zijn met een dier maar waar er met respect en geduld mee om gegaan wordt. En niet vanuit angst, pijn en dus het dieren (in mijn ogen ) breken....
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 30-04-11 19:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:50

Hmm, welke stal is dat? Daar breng ik mijn paard noooooooooooooiittttt heen. Het klopt, een paard moet gehoorzamen. Klopt, een paard kan wel eens een tik moeten krijgen. Maar zo? Ehm, nee, geen haar op mijn hoofd die dat accepteert.

Ik geef een paard ook wel eens een tik, ook met longeren als ze omdraaien krijgen ze een tik met de zweep. Alleen geen meppen en al helemaal niet eindeloos door slaan. Mep uitdelen met een rubberen slang? Nooit.

Wat een mensen en dat er mensen zijn die hier aan mee werken (door daar dus een paard heen te brengen). Sjonge.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:50

Nou ik zou gelijk haar een mep verkopen paard inladen en weg wezen. Ja je moet een leider zijn MAAR dat doe je met lichaamstaal niet zozeer met geweld! Geweld maakt je zwak en dus geen goede leider.
Maarja het paard laten gehoorzamen omdat ze bang zijn is geen kunst dat kan iedereen, maar zo hoort het imo niet te werken.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:51

Nee hoor, deze manier wordt gelukkig lang niet op elke trainingsstal toegepast :-(
Ik zou er mijn paard niet naartoe brengen!
Laatst bijgewerkt door JPS op 30-04-11 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 19:52

Lichaamstaal had de trainster het ook over. En ik moet zeggen dat het wel werkte ondanks alles.
Na een tijdje hoefde ze niet meer te slaan met de longeerzweep omdat het paard het toen wel begreep.
Dus het ging wel snel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:53

Wat voor de een geweldig hard lijkt, kan voor de ander wel meevallen. Het is maar wat je gewend bent. Ik neem aan dat ze niet de striemen op het paard zijn benen zette.
Maar het is wel gewoon zo dat zacht of half of niet corrigeren veel erger is voor de mensen die later met de paarden te maken krijgen, want die hebben geen respect voor paarden.

De ene driejarige is de andere niet, maar 1 die zo van de wei getrokken is moet echt hele duidleijk dit wel en dat niet boodschappen krijgen, anders kun je gevaarlijke situaties krijgen. een paard weegt vaak 10x zoveel als wij en we staan ook maar op twee benen en liggen dus zo om. Een paard hoeft maar even een trap te geven of een kopstoot en de gevolgen zijn niet te overzien. Als een paard leert dat het zo een mens de baas kan zijn, heb je een onhandelbaar paard.

Een van de problemen die jullie tegenwoordig in Nederland hebben is juist dat te zoet met paarden omgaan door leken waardoor ze onhandelbaar worden.

Het gaat hier duidelijk om niet uit boosheid of frustratie slaan (waarmee je een paard angstig of nog kwaaier maakt), maar om correcties in verband met opvoeding. Het is zo dat een paard vrij snel doorkrijgt wat het niet moet doen en zal dan totaal geen klappen meer ontvangen. Hij heeft het dus ergens zelf in de hand en gelukkig zijn paarden heel slim wat dat betreft.

Verder bestaat er geen standaard voor opvoeding en inrijden, ieder doet het naar zoals het bij hemn het meest succesvol is gebleken en blijkbaar heeft deze stal het meeste succes met deze methode.
Het komt misschien raar over in de ogen van een leek, maar het zit hele dicht bij paardentaal. Paarden geven elkaar ook er flink van langs als ze over de streef gaan.

En het belangrijkste om te onthouden is beter 1 goede klap dat het paard het nooit meer doet, of moeten blijven slaan waarbij paard en ruiter gefrustreerd raken omdat ze elkaar niet begrijpen!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:57

Lusitana schreef:
Wat voor de een geweldig hard lijkt, kan voor de ander wel meevallen. Het is maar wat je gewend bent. Ik neem aan dat ze niet de striemen op het paard zijn benen zette.
Maar het is wel gewoon zo dat zacht of half of niet corrigeren veel erger is voor de mensen die later met de paarden te maken krijgen, want die hebben geen respect voor paarden.

De ene driejarige is de andere niet, maar 1 die zo van de wei getrokken is moet echt hele duidleijk dit wel en dat niet boodschappen krijgen, anders kun je gevaarlijke situaties krijgen. een paard weegt vaak 10x zoveel als wij en we staan ook maar op twee benen en liggen dus zo om. Een paard hoeft maar even een trap te geven of een kopstoot en de gevolgen zijn niet te overzien. Als een paard leert dat het zo een mens de baas kan zijn, heb je een onhandelbaar paard.

Een van de problemen die jullie tegenwoordig in Nederland hebben is juist dat te zoet met paarden omgaan door leken waardoor ze onhandelbaar worden.

Het gaat hier duidelijk om niet uit boosheid of frustratie slaan (waarmee je een paard angstig of nog kwaaier maakt), maar om correcties in verband met opvoeding. Het is zo dat een paard vrij snel doorkrijgt wat het niet moet doen en zal dan totaal geen klappen meer ontvangen. Hij heeft het dus ergens zelf in de hand en gelukkig zijn paarden heel slim wat dat betreft.

Verder bestaat er geen standaard voor opvoeding en inrijden, ieder doet het naar zoals het bij hemn het meest succesvol is gebleken en blijkbaar heeft deze stal het meeste succes met deze methode.
Het komt misschien raar over in de ogen van een leek, maar het zit hele dicht bij paardentaal. Paarden geven elkaar ook er flink van langs als ze over de streef gaan.

En het belangrijkste om te onthouden is beter 1 goede klap dat het paard het nooit meer doet, of moeten blijven slaan waarbij paard en ruiter gefrustreerd raken omdat ze elkaar niet begrijpen!

Heb je duidelijk neer gezet en ben ik het zeker mee eens. :j
Maar blijven slaan en met rubberen slangen??????

Mijn paarden (of paarden waar ik mee werk) krijgen ook een corrigerende tik en ook als ze omdraaien aan de longe zullen ze weten dat dat niet mag. Als ze bijten, slaan, steigeren of wat dan ook. Ook dan krijgen ze geheid een tik. Maar blijven slaan, of zo hard (wat ik uit het bericht op vat. Kan natuurlijk altijd minder hard zijn dan nu overkom) komt niet bij mij voor hoor.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:59

mika11 schreef:
Lichaamstaal had de trainster het ook over. En ik moet zeggen dat het wel werkte ondanks alles.
Na een tijdje hoefde ze niet meer te slaan met de longeerzweep omdat het paard het toen wel begreep.
Dus het ging wel snel.

Lichaamstaal is lichaamstaal daar heb je niet eerst een zweep of iets voor nodig. Dus dan geeft ze toch echt de verkeerde lichaamstaal als ze het eerst moet aanleren met een zweep.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:01

Ik vind het sowieso niet kunnen om een paard van 3 jaar al in te rijden, laat staan op zó'n manier :x

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 20:01

Ter duidelijkheid: de trainster sloeg niet zomaar in het wilde weg op het paard natuurlijk.
Het waren wel slagen op het juiste moment.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:02

mika11 schreef:
Ter duidelijkheid: de trainster sloeg niet zomaar in het wilde weg op het paard natuurlijk.

Ik heb mijn beide paarden ingereden zonder één klap.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:02

Oh, een correctie op zijn tijd (en een goede duidelijke) is niet fout. Maar moet je een paard wat nog niet eens een poetsplaats van dichtbij gezien heeft meteen hard met een rubberen slang op de benen slaan omdat ie niet stil staat? Je kunt het echt eerst ook met rust en leiderschap proberen voor je erop mept.

Ook met grondwerken/ longeren kun je met lichaamstaal goed aangeven wat er van het paard verlangt wordt. Luistert het niet dan kun je tot correctie dmv een tik overgaan. Maar geef een 3 jarige eerst de kans naar een gewoon signaal te luisteren en er juist op te reageren! En leren stilstaan op een poetsplaats kun je ook (mits je daar de tijd voor neemt) met geduld opbouwen. Is dan echt geen rubber slang bij nodig. Maar ja... dan moet er wel tijd voor uitgetrokken worden!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 20:03

Lusitana schreef:

Dat is zo, net wat je bent gewend. Wat jonge paarden opvoeden/beleren ben ik niks gewend dus daarom vroeg ik dat.
Met mijn eigen paard zal ik wel te zachtzinnig omgaan, maar gelukkig is het een makke merrie die zich alles laat aanleunen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:03

Tigra_ schreef:
Nou ik zou gelijk haar een mep verkopen paard inladen en weg wezen. Ja je moet een leider zijn MAAR dat doe je met lichaamstaal niet zozeer met geweld! Geweld maakt je zwak en dus geen goede leider.
Maarja het paard laten gehoorzamen omdat ze bang zijn is geen kunst dat kan iedereen, maar zo hoort het imo niet te werken.

En waar blijf je met je lichaamstaal als een paard je tegen de wand wil pletten?
Ik nodig je uit om een tijdje met hengsten te komen werken die amper mensen van dichtbij gezien hebben of daar letterlijk en figuurlijk over heen gelopen zijn. Ees kijken hoever je komt met je lichaamstaal. Ik was ook zo van alles kan met lichaamstaal, tot ik bijna geplet werd. Toen heb ik echt wel even hard geramd met wat ik toevallig in handen had!
Het heeft verder niks met gehoorzamen op angst basis te maken, maar op keuze! Slechte keuze is straf, goede keuze niet. Waardoor ze systematisch slechte dingen afleren, zonder dat je daar veel voor hoeft te slaan.
Angst krijg je als je onterecht slaat, op de verkeerde manier, op het verkeerde moment en op de verkleerde plek en in de verkeerde mate.

Het gaat om gedrag dat gevaarlijk/onegwenst is, als trappen en bijten en pletten niet voor je wijken bv. Daar mag je best redelijk hard bij optreden, dat doen ze onderling ook. Als je echt iets van paardentaal weet, moet je dat ook weten.
Deze paarden zullen niet achteraf bang zijn voor de zweep! Het heeft niets met angst aanjagen te maken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:03

mika11 schreef:

En was het dier dan voor de klap ook al gecorrigeerd dmv lichaamstaal of stem? OOK in de kudde wordt er eerst signalen afgegeven dmv lichaamshouding, oren of geluid voor er een trap wordt uitgedeeld.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:04

ik heb nog nooit op die manier paarden beleerd hoor.
Dit is zeker niet mijn manier....om een paard te laten gehoorzamen hoef je hem niet te slaan.
Hij krijgt dan geen respect voor je maar is gewoon bang,dat vind ik absoluut geen basis voor een leuke samenwerking tussen mens en paard.
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik nooit een tik uitdeel,maar zeer zelden.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:06

Lusitana schreef:
Tigra_ schreef:

En waar blijf je met je lichaamstaal als een paard je tegen de wand wil pletten?
Ik nodig je uit om een tijdje met hengsten te komen werken die amper mensen van dichtbij gezien hebben of daar letterlijk en figuurlijk over heen gelopen zijn. Ees kijken hoever je komt met je lichaamstaal. Ik was ook zo van alles kan met lichaamstaal, tot ik bijna geplet werd. Toen heb ik echt wel even hard geramd met wat ik toevallig in handen had!
Het heeft verder niks met gehoorzamen op angst basis te maken, maar op keuze! Slechte keuze is straf, goede keuze niet. Waardoor ze systematisch slechte dingen afleren, zonder dat je daar veel voor hoeft te slaan.
Angst krijg je als je onterecht slaat, op de verkeerde manier, op het verkeerde moment en op de verkleerde plek en in de verkeerde mate.

Het gaat om gedrag dat gevaarlijk/onegwenst is, als trappen en bijten en pletten niet voor je wijken bv. Daar mag je best redelijk hard bij optreden, dat doen ze onderling ook. Als je echt iets van paardentaal weet, moet je dat ook weten.
Deze paarden zullen niet achteraf bang zijn voor de zweep! Het heeft niets met angst aanjagen te maken.

Ja, ok. Natuurlijk kom je dan met lichaamstaal niet ver. Maar nu trek je het meteen naar gevaarlijke situaties toe. Niet elk opgetild been op een poetsplaats lijdt tot het pletten van de mens die ernaast staat. Een duidelijk NEE of een ferme tik met de platte hand is dan vaak OOK afdoende. Daar hoeft dan toch niet meteen een rubber slang voor gepakt te worden?

Ik zeg ook niet ALLES kan met lichaamstaal worden aangepakt (zacht als het kan, hard als het moet!) en die van mij krijgt ook wel eens een tik. Maar er is toch wel verschil of je dat eerst ferm (dus niet zacht!) met de hand doet bijv of met een zweep dan met een rubber slang of met al je kracht met een zweep.... Je moet een paard ook de kans geven om op een kleiner doch duidelijk signaal te reageren.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 30-04-11 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:07

Arabesk schreef:
Ik heb mijn beide paarden ingereden zonder één klap.

Precies, ik deel je ervaring Arabesk.. en imo is dat ook helemaal niet nodig, als de vertrouwensband en de voorbereiding maar goed is. Paarden kunnen reageren op de kleinste signalen en ik vraaf me af.. waarom zulke grove maatregelen?
Laatst bijgewerkt door JPS op 30-04-11 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:10

Lusitana schreef:
Tigra_ schreef:

Ik zeg nergens dat ik helemaal tegen ben als je een paard een tik verkoopt helemaal niet heb die van mij ook weleens een paar tikken gegeven. Maar als je alles wil oplossen met een klap ben je verkeerd bezig. Zoiezo ben ik er tegen om op de benen te mikken maar goed dat is een ander verhaal. Lichaamstaal is wat je gebruikt voor een paard die een paard al begrijpt. Als een trainer die eerst wil aanleren door een paard net zo lang een tik te geven tot ze het snappen heeft dat weinig meer met lichaamstaal te maken vindt ik.
Nu kunnen we allemaal wel vanuit gaan dat dit een mega gevaarlijk paard is. Dat is een optie maar de optie dat dat je gewoonweg trainers hebt die alles met geweld lijken op te lossen die lopen ook nog rond. Waarom moet er altijd bij gehaald worden als een paard jouw iets levensbedreigends aandoet spreekt toch voorzich hoe je dat oplost daar gaat dit hele ding toch niet over?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:14

Ik neem voor het gemak aan dat niet ELK paard ook meteen een mep krijgt bij elk gedrag. Maar een opgetild been corrigeren is beter dan als het al slaat en een klap is duidelijker dan alleen tetteren.
Het ene paard is sensitief, maar het andere niet. Ik neem aan dat ze daar het verschil ook kennen.
Je zegt ook zelf dat het vaak afdoende is, maar het is lang niet altijd afdoende. En als je een paard treft dat lacht om een boze stem, zul je toch wat moeten. En voor een klap met de platte hand moet je best dicht op het paard staan. Dat kan in veel situaties gevaarlijk zijn. Daarbij kan zelfde klap kan ook beloning zijn... Dat is pas verwarrend! Dan beter een schop!

En ja, ik ga uit van gevaarlijke situaties. Ik heb wat jaartjes meegedraaid op bedrijven met jonge paarden en je moet gewoon geen risicos nemen. Ik heb zelf gezien waar het toe leid. "Dat doet hij anders nooit, hoor" zijn gevleugelde woorden van gewonde mensen.

Het beroepsmatig met paarden bezig zijn is wat anders dan met je eigen paard werken!

Ik werk met de opvang paarden heel voorzichtig, en met eigen paarden kan ik lezen en schrijven, ik ben niet voor hardhandigheid in het algemeen!
Ik leg alleen uit waarom zo'n stal zo'n methode hanteert en dat het feitelijk niet buiten normaal hoeft te zijn.
Ik kan van hieraf niet beoordelen hoe "erg" dingen zijn, maar op zich klinkt het niet oncorrect.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:21

Lusitana schreef:
Ik neem voor het gemak aan dat niet ELK paard ook meteen een mep krijgt bij elk gedrag. Maar een opgetild been corrigeren is beter dan als het al slaat en een klap is duidelijker dan alleen tetteren.
Het ene paard is sensitief, maar het andere niet. Ik neem aan dat ze daar het verschil ook kennen.
Je zegt ook zelf dat het vaak afdoende is, maar het is lang niet altijd afdoende. En als je een paard treft dat lacht om een boze stem, zul je toch wat moeten. En voor een klap met de platte hand moet je best dicht op het paard staan. Dat kan in veel situaties gevaarlijk zijn. Daarbij kan zelfde klap kan ook beloning zijn... Dat is pas verwarrend! Dan beter een schop!

En ja, ik ga uit van gevaarlijke situaties. Ik heb wat jaartjes meegedraaid op bedrijven met jonge paarden en je moet gewoon geen risicos nemen. Ik heb zelf gezien waar het toe leid. "Dat doet hij anders nooit, hoor" zijn gevleugelde woorden van gewonde mensen.

Het beroepsmatig met paarden bezig zijn is wat anders dan met je eigen paard werken!

Ik werk met de opvang paarden heel voorzichtig, ik ben niet voor hardhandigheid in het algemeen!
Ik leg alleen uit waarom zo'n stal zo'n methode hanteert.

Nouja ik zou niet weten waarom het beroepsmatig wel toegestaan zou zijn om overmatig er op te slaan, met geduld kun je veel bereiken als je dat wil en tuurlijk als particulier is dat is makkelijker als prof. Maar toch vindt ik het een slechte zaak als een trainer al zo veel slaat. Als dat 3 x op een dag gebeurd kan ik mee leven maar hoe ik het hier lees was dat wel iets meer en zou ik als eigenaar echt niet pikken.
En het is waar dat je vaak met je eigen paard wat voorzichtiger of zachtaardiger bent maar dat maakt het nog niet goed dat andere maar meteen de zweep erover halen hoor. Ik vindt dat niet getuigen van kundigheid.
Ik ken toch wel mensen die overmatig hard met paarden omgaan. En dan bedoel ik ook echt kei en keihard. Nog erger als hier beschreven, Maar je weet toch helemaal niet waarom deze precieze stal deze methode handhaaft? Daar ga jij vanuit maar dat weten we toch niet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 20:21

Lusitana:
Dat is zo, op zo'n trainingsstal gaan mensen beroepsmatig met de paarden om en moeten binnen 4 weken een paard keuringsklaar hebben. (in dit geval, na de keuring gaat het paard weer terug om onder het zadel beleerd te worden)
Maar het ziet er wel heel hard uit, als je het niet gewend bent.
Dat zal dan wel 'te zachtzinnig' zijn.

Sommige reacties lees ik nog steeds alsof de trainster te pas en te onpas het paard sloeg.
Dat was niet zo, het ging alleen verschrikkelijk hard, op de momenten dat ze sloeg.
Voornamelijk de eerste 10 minuten met longeren en op de poetsplaats een keer.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 30-04-11 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:23

Tijdsdruk dus..