Paard trekt zich los.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1906

Paard trekt zich los.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 19:52

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem, ik lease sinds een tijdje een 22 jarige merrie.
Ze is echt een schat van een paard, maar zodra ze het weiland in zicht krijgt gaat ze ervandoor.
Nou ben ik 12 en is zij een groot paard dus kan ik haar niet goed houden.
Er zijn al verschillende keren volwassenen mee gegaan om te helpen, maar zelfs die kunnen haar niet houden. We hebben al een hengstenketting geprobeerd, maar voordat je die van het halster af hebt gehaald is zij al weg. Eerst ging het nog wel omdat er een paddock aan het weiland vast zat die je af kon sluiten, dus ze kon nooit heel verweg rennen. Maar nu staat ze in een ander weiland en daar moet je eerst het weiland in en dan moet ze in een afgezet stuk van dat weiland.
Wat moet ik doen?

1906

Re: Paard trekt zich los.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 08:52

Niemand?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 08:56

Doe je al grondwerk met het paard? Op deze manier kan je elkaar rustig aan beter leren kennen en zal het paard jou als leider zien en accepteren.

1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 10:07

Ik longeer haar 1 keer in de week, maar verder doe ik geen grondwerk. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:08

Het paard leren wijken voor druk d.m.v. grondwerk. De natuurlijke reactie van het paard is doorduwen op het moment dat jij hem tegenhoud door druk op het halster te zetten. Aan jou de taak om hem te leren nageven.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:32

Dus als ik het goed begrijp begint hij in de wei te rennen?

Ik raad je dan aan om in de linkerhand het touw te houden, met rechts pak je het halster vast en trekt het hoofd naar je toe zodat het paard gebogen staat. Een paard kan alleen snelheid maken wanneer hij recht is. Of je kan dus wanneer je aanvoelt dat hij wil gaan rennen, het hoofd naar je toe trekken en je elleboog vastzetten in zijn hals. Zo kan hij geen snelheid maken en heb je controle.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:36

1906 schreef:
Ik longeer haar 1 keer in de week, maar verder doe ik geen grondwerk. :)

Mijn advies is om je te verdiepen in grondwerk. Neem de tijd ervoor en het zal zijn vruchten op den duur afwerpen. Google er maar eens naar of vraag les aan iemand die grondwerklessen geeft.