join-up verschijnselen bij los longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

join-up verschijnselen bij los longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 19:10

Allereerst wil ik duidelijk maken dat een join-up absoluut niet mijn doel is. Ik heb een ontzettend lief paard, totaal geen dominantieverschijnselen en hoef hem ook niet de baas te worden.
Wel longeer ik mijn paard regelmatig zonder longeerlijn, gewoon in een afgezette cirkel. Ik merk dat mijn paard dan verschijnselen gaat vertonen van een join-up: kauwen, naar binnen kijken, oor naar binnen draaien, enz..

Persoonlijk vraag ik me af of ik me hier zorgen over moet maken: ik heb altijd geleerd dat een paard op dat moment in een join-up aangeeft dat hij zich overgeeft en dat hij graag weer bij je wil komen, maar ik wil gewoon mijn paard wat beweging geven en hij mag dan dus bij mij niet stoppen.. Het voelt alsof ik iets doe waarmee ik mijn paard niet happy maak, doordat ik bang ben dat ik hem buiten blijf sluiten, terwijl hij toch al aangeeft dat hij graag weer bij me wil komen? Paard snapt natuurlijk niet dat mijn doel niet is om hem weg te jagen, maar gewoon dat ik hem beweging wil geven..

Hoop dat ik het zo goed omschrijf, weet niet goed hoe ik het anders uit moet leggen...

Mungbean

Re: join-up verschijnselen bij los longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:13

Onderdanige paarden kunnen dit al doen als je gewoon naast ze loopt. Probeer wat subtieler te worden in je hulpen, misschien geef je grotere aanwijzingen dan nodig.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:42

ik ben benieuwd naar meer meningen want de scheiding tussen los longeren en join up kan volgens mij best dun zijn idd. :j

irishaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:59

Wat nou als je hem longeert zoal jij wil en hem pas als je klaar bent naar je toe laat komen zoals in een join up. Dan sluit je het voor zijn gevoel ook goed af.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:03

wanner je paard dit met subtielere signalen ook zo duidelijk doet, zou ik er persoonlijk voor kiezen om hem dan met longeerlijn te longeren.
waarschijnlijk is het voor je paard dan duidelijker dat hij met een opdracht bezig is ipv met iets mentaals.
ik zou me er ook niet prettig bij voelen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:05

Ik probeer altijd om zelf mee te wandelen. Op het moment dat je stil in het midden staat, recht naar het paard toe, kom je heel dominant over. Dus ik probeer eigenlijk schouder aan schouder mee te wandelen, zodat het samen bewegen is. (Oké ik loop een wat kleinere cirkel haha.)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:07

Ik wil dit ook wel graag even volgen, mijn merrie doet dit ook aan de longeerlijn, kauwen, naar binnen kijken contact zoeken. Ze is nog geheel groen (wel al 9jr) en ik wil haar graag beweging geven met het oog op haar overgewicht. Maar gevoelsmatig vindt het erg sneu ik heb het gevoel dat ze er niets van snapt, ze loopt braaf haar rondjes in de gewenste gangen. Maar emotioneel is ze behoorlijk in de war.

Het is de bedoeling dat ze straks voor de wagen gaat, zou het anders voor haar voelen als ik het tuig vast opleg met longeren?

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:11

wat goed dat je zo naar je paard kijkt!

Ik longeer in de cirkel ook altijd los (wel altijd met singel en soms passoa, dus misschien doorbreek ik daardoor de verwarring).
Heb soms ook wel het idee dat mijn paard naar binnen gluurt en zijn oren draait, maar hij kauwt niet en loopt niet van me weg zeg maar. Het kan natuurlijk zijn dat hij gewoon oplet wat hij moet doen, want in principe loop ik mijn minirondje (met hem meegedraaid overigens) en geef hem stemhulpen. Mijn longeerzweep gebruik ik alleen nog maar ter ondersteuning bij het aanspringen, omdat hij daar nog wat moeite mee heeft op zo'n klein cirkeltje. De hulpen zijn dus eigenlijk best wel subtiel.
Ik weet niet of jij dit ook zo doet?

Ik heb wel het idee dat hij longeren leuk vind, want hij doet altijd hard zijn best, dus ik denk niet dat hij een join-up gevoel heeft... Maar dat is zo moeilijk te bepalen vind ik altijd, je weet niet wat je paard voelt.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:17

Mijn paard doet dit ook maar ik maak me daar geen zorgen over hoor.
Ik geloof niet dat je het zo enorm zwaar op moet vatten.

Mijn paard is ook gewoon aktief in de communicatie zeg maar.
Ze neemt ook zelf initiatief dat ik ook toesta.
Hoe zeg ik dat nou goed.. ehh soms is ze na een aantal rondjes galop even klaar, blijft staan met koppie omhoog en komt dan naar me toe om een aai te halen of iets lekkers,
daarna gaan we gewoon weer verder of doen we even schouderbinnenwaarts aan de hand waarna ze weer de cirkel oploopt en weer doorgaloppeerd.

Het is een beetje een wisselwerking, mijn paard is in de kudde de baas
alhoewel ik het idee heb dat ze de leiding deelt.

Ze heeft absoluut een eigen mening maar is naar mij niet dominant
Ik zie het meer als een soort gesprek wat je voert tijdens het longeren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:24

Wat jouw paard doet is de bedoeling tijdens het trainen van paarden op welke manier dan ook. Hij heeft aandacht voor jou (kijken, oor richten op je) en verwerkt het gevraagde of de informatie die jij hem geeft. (kauwen, likken) Dat is gewoon paardentaal en betekend dat jullie goed op een lijn zitten.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:00

Het is dus geen extreme mate van overgave, in de zin dat mijn pony het niet meer begrijpt.

Bij mij klopt het wel dat deze pony erg aan mij hangt, ik heb haar al v.a. 6 mnd, ze heeft altijd een leven gehad als keuringspony en fokmerrie (ze werpt de veulens letterlijk in mijn schoot, staat ook niet op als ze slaapt en bij ziekte is ze het liefst in de keuken)

Maar doordat ze dit jaar niet drachtig is is het voor haar eigen gezondheid beter dat ze aan het werk gaat.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 15:24

fijn dat het topic alsnog gaat lopen, is toch wel iets waar ik me druk om kan maken. Ik kan even kijken of ik deze week een filmpje kan uploaden hierover, moet even kijken of ik iemand kan regelen die kan filmen, bovendien heeftie nu een hoefzweer, dus even afwachten hoe dat verbetert :)

Wat hij met longeerlijn doet weet ik eigenlijk niet, heb nooit de mogelijkheid gehad tot een afgesloten cirkel, tot nu toe heb ik hem altijd gelongeerd in de bak. Dan ben ik meer bezig met mezelf en hem goed op de cirkel houden dan met de juiste signalen. Heb daarom ook altijd weinig aan het longeren gedaan.

@gypsy: meewandelen doe ik ook altijd wel wat, omdat ik duizelig wordt van in het midden blijven staan. Ik loop dus in een kleine cirkel mee.
@Wen_en_Jelle: Ik gebruik de longeerzweep redelijk actief, houd deze drijvend achter hem, als hij het tempo op moet voeren til ik de zweep wat omhoog, tot ongeveer heuphoogte, als het tempo goed is laat ik hem op de grond hangen. Als ik geen reactie krijg dan krijgt hij een tikje met de zweep op zijn bil. Zolang hij luistert blijf ik dus redelijk subtiel, maar als hij niet luistert geef ik wel een hele duidelijke hulp om hem te corrigeren zeg maar. Wellicht kan ik eens kijken of dit subtieler kan.
@Justkid: ik stop ook wel af en toe tijdens het longeren, maar het paard komt dan niet actief naar me toe. Hij draait zich wel naar mij, maar blijft op een afstandje staan wachten. Loopt overigens wel achter me aan daarna, maar wel met een afstand van ongeveer 2 meter.
@Jessix; als ik je goed begrijp zou dit dus het gewenste gedrag moeten zijn? Hoe weet ik dan of mijn paard zich niet ongemakkelijk voelt, zoals hij bij een join-up zou doen? Ik heb altijd geleerd dat dat dezelfde signalen zijn.. Hoop meer van je te horen, heb je nog uitleg daarover?
@Fiona1: fijn om te horen dat jij hetzelfde probleem hebt als ik. Hill hangt ook heel erg aan mij, heb hem gekocht na een hoop gedoe, deel daarvan is in mijn profiel te lezen. Iedereen kan op hem rijden, maar merk dat ik een van de weinige ben die echt met hem kan lezen en schrijven :).

Ik ga in ieder geval binnenkort eens kijken wat hij doet met een longeerlijn tussen ons in.

EvaaaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:27

secricible schreef:
Ik ga in ieder geval binnenkort eens kijken wat hij doet met een longeerlijn tussen ons in.

ik zou dat idd wel eens gaan proberen

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:36

secricible schreef:
Ik gebruik de longeerzweep redelijk actief, houd deze drijvend achter hem, als hij het tempo op moet voeren til ik de zweep wat omhoog, tot ongeveer heuphoogte, als het tempo goed is laat ik hem op de grond hangen. Als ik geen reactie krijg dan krijgt hij een tikje met de zweep op zijn bil. Zolang hij luistert blijf ik dus redelijk subtiel, maar als hij niet luistert geef ik wel een hele duidelijke hulp om hem te corrigeren zeg maar. Wellicht kan ik eens kijken of dit subtieler kan.
als je de longeerzweep dicht bij hem houdt, kan het best zijn dat dit niet subtiel genoeg is, dat ligt aan het karakter van je paard.
mijn 4-jarige ruintje is niet zo snel onder de indruk, die kijkt niet op of om van een tikje :')
maar als ik mijn oude ruin een tikje tegen zijn bil zou geven, gaat die door de omheining :=
probeer de zweep eens wat verder te houden, en niet tikken maar wapperen als je de hulp sterker wil maken, en kijk of hij dan rustiger reageert.
secricible schreef:
ik stop ook wel af en toe tijdens het longeren, maar het paard komt dan niet actief naar me toe. Hij draait zich wel naar mij, maar blijft op een afstandje staan wachten.
komt hij ook niet als je met je rug naar hem toe gaat staan?
alleen al het aankijken kan hem op een afstand houden :)
secricible schreef:
Loopt overigens wel achter me aan daarna, maar wel met een afstand van ongeveer 2 meter.
hij respecteert jouw persoonlijke ruimte, niks mis mee ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 15:37

moet wel een ding corrigeren: hij is niet echt onder de indruk ofzo hoor. In tegendeel, hij is ontzettend flegmatiek, reageert heel loom op alle signalen die ik geef verder, is ook niet onder de indruk van een keer een tik van de zweep. Alleen die signalen van zijn oren en mond, dat valt me op...

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:12

Ik denk dat geen enkel paard joepie roept als hij gelongeerd wordt, op welke manier dan ook. Is ook niet leuk toch, een beetje op een cirkeltje rondgejaagd worden? :D Je bent altijd drijvend bezig met of zonder lijn. Veel paarden willen dan ook een join-up, als een natuurlijke reactie op het drijven dat jij doet. Het is goed dat je het ziet, en helemaal negeren zou ik het niet. Maar er is in het stadium dat jij beschrijft echt geen sprake van enorme stress, dus daar hoef je je niet druk over te maken. Wat je bijvoorbeeld wel zou kunnen doen is je paard op dat moment toe te staan naar je toe te komen en het te gebruiken om op de andere hand over te gaan. Dan forceer je het natuurlijke gedrag niet maar maakt er gewoon gebruik van.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:13

Mijn eigen pony longeer ik eigenlijk altijd los in een afgezet stuk in de bak, omdat ze aan de lijn niet vooruit te branden is en werkelijk nergens op reageert (terwijl ik dan precies hetzelfde doe als wanneer ik haar zonder lijn longeer...). Doe ik het zonder lijn, dan loopt ze heel braaf haar rondjes. :roll:
Mijn leasepaard longeer ik wel altijd met lijn, want die reageert daar heel goed op. Daar hoef ik zo goed als niets bij te doen, want die blijft als een dieseltje doorlopen tot ik haar een ander commando geef. Echt relaxed, ha ha! :D

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:37

Er is helemaal niks mis met deze aanwijzingen. het betekend ontspanning en overgaven.

Een JU is je paard dwingen deze tekenen te laten zien,en je paard te breken
door hem netzo lang op de jaagen tot hij zich overgeeft.

Jou paard vertrouwd je gewoon en let op je, perfect juist!

Als ik mijn paard longeer ben ik super blij met dat oortje naar me toe, en dat kauwen!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:16

Je hebt ondervonden waarom een join-up nergens op slaat en het commentaar erop eigenlijk ook niet +:)+

Een paard dat een oor naar je toe draait of naar je kijkt, is gewoon actief bezig met de communicatie. Een paard dat wegkijkt op de cirkel of totaal niet met je bezig is, is niet wat je wilt.
Een paard dat de hals laat zakken, gaat likken en kauwen is ontspannen. Dit is prima, je wilt ontspanning. Dit heeft echt helemaal niets met "overgave" te maken.

De kritiek op de join-up is dat er met veel druk een paard naar voren gejaagd wordt, daarna de druk verminderd wordt en TADAA! het paard laat ontspanningssignalen zien :? Heb je helemaal niets aan, eerst je paard in de stress helpen en daarna blij zijn als hij ontspant := .
Goede communicatie zou zijn als je paard in de eerste plaats helemaal niet in de stress raakt.

Helaas hebben paarden geen metertje erop zitten die aangeeft hoeveel stress ze hebben (gehad). Het enige wat ze doen is na stress (piepklein danwel heel grote stress) is kauwen. Kauwen is dus niet perse een goed of een slecht signaal, het gaat erom wat je deed voordat je paard ging kauwen en of het paard daarbij veel stress vertoonde.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:47

Ik had dat ook met mijn oude verzorg paard. Daar had ik echt een band mee en durfde gewoon haar los te laten met longeren. Ze deet precies het zelfde. Maar haar gedrag veranderde er niet in. Nu ziet ze er slecht uti want verzorg haar al een tijd niet meer, arm beestje. Maarja ik had geen idee dat dat verschijnselen van een join-up was:O Trouwens mijn bijrijpaard/e.p. doet dat ook met longeren. Dus het komt veel voor:P

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 18:48

oke, nu ben ik helemaal confused, haha.
Dus een join-up is sowieso niet iets ergs begrijp ik sanne83? Ik heb juist altijd geleerd dat je een paard daarmee mentaal in de stress werkt. Nu snap ik er niets meer van.
Leg uit, leg uit!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:58

Een join-up is, vind ik, echt een laatste redmiddel. Het is vrij agressief en ik vind het onduidelijk, je paard steeds in negatieve zin wegjagen..
Maar, ik vind het zelf fijn als mijn paard tijdens het los longeren (doe ik alleen maar) gewoon zn oortje naar binnen heeft en smakt, vind ik een teken van acceptatie en rust, niet perse van mentale moeheid en overgave omdat het toch maar moet.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:02

ik volg dit ook even :+
mijn bijrijd/verzorg paarden doen dit ook allemaal, de een eerder dan de ander (zowel met of zonder zweep, halster of hoofdstel maakt ook niets uit). ben ook bang dat ik te grof overkom terwijl dit natuurlijk niet de bedoeling is....

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 19:07

Slofje schreef:
Een join-up is, vind ik, echt een laatste redmiddel. Het is vrij agressief en ik vind het onduidelijk, je paard steeds in negatieve zin wegjagen..
Maar, ik vind het zelf fijn als mijn paard tijdens het los longeren (doe ik alleen maar) gewoon zn oortje naar binnen heeft en smakt, vind ik een teken van acceptatie en rust, niet perse van mentale moeheid en overgave omdat het toch maar moet.

Waar zit in jou ogen het verschil? Hoe denk jij dat het paard het verschil ziet? Dat vraag ik me namelijk af, of mijn paard doorheeft dat ik hem niet wegjaag omdat hij "stout" is geweest, maar gewoon omdat hij moet bewegen. Hoe zie jij dit verschil, waaraan zie jij dat je paard tijdens het longeren alleen accepterend en rustig is, en niet in de stress en bang om niet meer bij de groep te horen?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:40

Ik heb 2 keer een join-up gedaan met hem, en daarbij ging ik met een halstertouw hem achterna, viel ik zeg maar naar hem uit zonder m aan te raken. Bij het los longeren houd ik zo veel mogelijk stand, heb ik een zweepje of longeerlijn als "drijfmiddel" maar doe het vooral met lichaamstaal, en werk met een combinatie tussen lichaamstaal en stemcommando's. Dan ben ik kalm, rustig en beheerst, bij een join up ben ik onrustiger en maak ik duidelijk dat ik hem wegjaag. Als je in een bak het probeert, zonder het af te zetten, en je paard draaft vanzelf rondjes om je heen, zit je goed naar mijn idee, dan heeft hij goede aandacht (gaat niet in t verste hoekje weg zitten loeren) en heeft hij ook respect voor je persoonlijke ruimte die je op dat moment aangeeft.