nerveuze, angstige en wantrouwige pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liekeav

nerveuze, angstige en wantrouwige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 17:44

hoi!
mijn pony van 8 jaar is nerveus, angstig en wantrouwig. Hij schrikt vaak en raakt heel snel ik paniek. Ik kan ook niet eens in mijn eentje opstappen, er moet altijd iemand bij zijn die hem goed vasthoudt, en zelfs dan kan hij er nog eens vandoor gaan. Tijdens buitenritten schrikt hij echt continu, waardoor ik niet echt normaal buiten kan rijden.
Hij is door een van zijn vroegere eigenaren mishandelt en verwaarloost. Ik weet niet precies wat die eigenaar met hem heeft gedaan, maar ik ben er zeker van dat dit zijn gedrag er beïnvloed heeft.
Ik ben de enige persoon die hij een beetje toelaat in zijn buurt. Hij kan nogal eens vals zijn tegen mensen die hij niet kent. Dit was een paar maanden geleden trouwens nog veel erger, dus op dat punt is hij wel een beetje vooruit gegaan.
Ik wil graag op wedstijden gaan starten, maar dan moet er toch wel iets veranderen. Op een wedstrijd, met een compleet onbekende omgeving en allemaal onbekende paarden en pony's, moet hij zich wel normaal en ontspannen kunnen gedragen.

Heeft iemand misschien tips voor mij hoe ik meer vertrouwen met hem op kan bouwen en hoe ik hem rustiger en meer ontspannen kan maken?
Alvast bedankt!

Juangi

Re: nerveuze, angstige en wantrouwige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:53

Hoelang heb je hem al?

Ik had hetzelfde, niet nerveus of angstig, wel wantrouwend. Als ik jouw was zou ik de eerste tijd niet gaan rijden maar vooral op de grond bezig zijn. In het begin vooral poetsen, zo nu en dan een knuffelmomentje en lekker gaan staan kroelen, zo nu en dan licht longeerwerk (niet aan het werk). Na een paar maanden begin je met grondwerk (Parrelli is een aanrader, orienteer je op de verschillende stromingen). Na een maandje grondwerk ga je een keer langs iets engs, zoals landbouwzeil en ga je zijn angst overwinnen. Voorbeeld: Hij vind een zeil eng, jij loopt er met hem aan longeerlijn naar toe. Hij zal eerst flink staan briezen en jij blijft stilstaan, rechtop, negeert hem en kijkt alleen naar het plastic, niet naar hem. Wanneer hij na een paar minuten gekalmeerd is, beloon je hem en stap je er rustig op af. Zelfverzekerd loop je erop af, niet naar hem kijkend alleen naar het plastic en rechtop lopen. Wat voor geks hij ook gaat doen (ook al staat hij op zijn kop te hoelahoepen) jij negeert hem en beloont pas wanneer hij rustig stilstaat. Zo laat je zien dat jij de leider bent, dat het niet eng is en dat hij je kan vertrouwen. :)

Daarna pas met het rijden bezig. Leer hem om rustig stil te blijven staan. Dan pas ga je erop. (die eerste keer erop niet meteen aan het werk, rondje bak stappen en er weer af). Wanneer hij staat te draaien of te doen, wacht je af tot hij rustig staat en dan beloon je hem flink. Gewoon afwachten, hij kan geen uren nerveus en raar doen.

Succes! :)

liekeav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 17:58

ik heb hem nu een jaar ongeveer, dus niet zo lang.
ja, ik wilde zelf ook al een cursus grondwerk doen, met allemaal van die dingen waar hij bang van zou kunnen worden zoals paraplu's en een grondzeil enzo.
ik ga het gewoon rustig aan doen met hem, ik heb alle tijd haha.

dankjewel voor de tips! :D

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:01

Ik zou niet meteen met de enge dingen beginnen. Eerst een band opbouwen. :)

Wat voor ras is het? Hoeveel krachtvoer krijgt hij? Arabieren zijn zoiezo vaak 'nerveuzer' dan andere, en als hij veel krachtvoer krijgt kan het zijn dat hij teveel energie heeft waardoor dit ook kan gebeuren.

liekeav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 18:04

het is een kruising van een andalusiër en een of ander ponyras haha.
en hij krijgt een halve schep brok en twee keer hooi op een dag. hij staat elke dag behalve zondag buiten op zand van 10 uur tot 5 uur, dus daar kan hij zijn energie ook wel een beetje kwijt haha.

jillicious11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:07

Allereerst vind ik het top van je dat je de pony kocht ondanks hij mishandeld/verwaarloosd
bleek te zijn. Het vaagt veel energie en tijd van je wil je deze pony naar je hand zetten en
hier vervolgens wedstrijden mee wilt rijden.
Stap voor stap, inderdaad beginnen met aaien, borstelen.
Steeds bij aankomst een brokje geven zodat hij/zij het leuk vind dat je komt.
Wanneer het borstelen goed gaat, gewoon rondjes met hem/haar lopen.
Heeeel veel tegen het beestje praten, dat wekt vertrouwen en went aan je stem.
Wanneer het lopen en borstelen alles goed gaat, kan je hem wel gaan longeren.
Of in de bak laten met bijvoorbeeld een paraplu, gewoon stil laten liggen in de bak
en hem eraan laten ruiken, geen rare bewegingen maken of niks.
Dit doe je een paar maal per week, en beloon hem bij goed gedrag. Daarna laat je hem los
en ga je bijvoorbeeld lopen met de paraplu. En dit doe je met meerdere oefeningen
plastic zakken, poncho etc etc.

Succes, meer vragen dan pb maar.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:11

heel veel aaien, belonen, snoepjes geven, poetsen, en een 'curses' grondwerk. heb het ook bij iemand anders gedaan en met succses!! nu is het een super brave pony!