Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
tamary schreef:Jaagt ouw ruin enkel achter andere ruinen aan?
Slofje schreef:Ik zou overleggen of het mogelijk is om die 2 ha te delen, en de pony's dus ook.. Een wilde groep bestaat vaak maar uit een paard of 8, 15 is erg veel. Daarnaast kan het gewoon rangorde bepalen zijn, en blijft hij iedereen waarschuwen dat hij de dominante meneer is. Daar kan je niet veel aan doen, maar als de kudde steeds wisselen moet de rangorde helemaal opnieuw bepaald worden en krijg je dus veel gejaag en gevecht.
dianaw33 schreef:Mijn opmerking heeft niet met aansprakelijkheid van de eigenaar te maken maar met dingen als mestwetgeving waar je stalhouder zich aan te houden heeft. Afhankelijk van het gewicht/ grootte mag je maar een beperkt aantal paarden per hectare houden (grote paarden bv maar 3) Als je hieroverheen gaat riskeer je een fikse boete. Kun je niet in elk geval met hem praten over een andere manier van inscharen, dat beperkt een hoop schade waar jij helaas inderdaad gewoon aansprakelijk voor bent als eigenaar.
... maar is wel een optie Yamcha schreef:Slofje schreef:Ik zou overleggen of het mogelijk is om die 2 ha te delen, en de pony's dus ook.. Een wilde groep bestaat vaak maar uit een paard of 8, 15 is erg veel. Daarnaast kan het gewoon rangorde bepalen zijn, en blijft hij iedereen waarschuwen dat hij de dominante meneer is. Daar kan je niet veel aan doen, maar als de kudde steeds wisselen moet de rangorde helemaal opnieuw bepaald worden en krijg je dus veel gejaag en gevecht.
Klopt, het is vanuit je paard gezien volkomen natuurlijk gedrag. Met een stabiele kudde zou hij dit helemaal niet doen.
dianaw33 schreef:Het feit dat je paard nu de dominante ruin in de kudde is hoeft helemaal niet te betekenen dat hij dat ergens anders ook gaat worden. Rangorde is altijd afhankelijk van de groep. Misschien is hij in een nieuwe kudde wel ranglager en dan stopt het jagen.

carley schreef:Als ik jou was zou ik goed in de gaten houden hoe ver het gaat, want door gevolgen van zo'n jagende ruin bij ons in de kudde (van 5) heb ik mn merrie moeten laten inslapen!
ze is door de draad gejaagd en dat heeft geen goede gevolgen gehad.