Afgelopen vrijdag is Luna, het veulentje van Otje, overleden. Ze had door de extreme hitte tetanus gekregen, en was nog geen maand oud. Helaas kon de dierenarts er niets meer aan doen.
Otje, de moeder van het overleden veulen, staat nu weer bij haar oude vriendje, wat een hengst is.
Voordat ze het veulentje had liep ze daar ook al mee in de wei.
Alleen nu zit ik met wat vragen, aangezien de hengst steeds word weggetrapt bij de merrie. Vóór het veulen er was, werd hij ook weleens weggetrapt (omdat de merrie gek genoeg de baas is tussen die twee
)Maar nu is het veel erger geworden. Ik hoor ze weleens 'gillen' maar ik zie ze ook nog vaak elkaar kriebelen. Is dit erg? Hoelang hoort dit? Moeten die twee uit elkaar of is dit normaal gedrag?
En aangezien de merrie nu ineens geen veulen meer heeft hoeft ze ook geen melk meer te geven. Hoe kan je dit natuurlijk afwennen? We geven al minder eten, ze staat wel 24/7 in de wei, maar dat stond ze altijd al. Er wordt verder niet mee gereden etc. Moet de merrie nog iets hebben wat het melk produceren verminderd, of gaat dat natuurlijk en vanzelf als we haar minder eten geven?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Gr. Taartje33