Steigeren bij grondwerk & rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amandaa_

Steigeren bij grondwerk & rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 17:07

Hoi Bokkers,

Sinds zaterdag staat Evie bij ons op stal, en van zichzelf vrij dominante merrie maar dat is bij haar vorige eigenaren nogal uit de hand gelopen. Toen we daar aankwamen wilde haar vorige eigenaar haar graag uit de wei halen, Evie had daar geen zin in en verzette geen voet. Vervolgens kreeg ze een snoepje en werd ze op de plek waar zíj stond gepoetst en gezadeld. Bij het voorrijden kwam ze omhoog op het moment dat ik van haar meer vroeg dat een rondje stappen, ik heb haar daar wel direct doorgereden en afgesloten met een fatsoenlijke ronde lopen, op míjn tempo en manier. De 2e keer dat ik ging rijden was dit wel al beter, en toen zijn we over gegaan tot koop.
Tijdens de keuring liet ze alles wat vlak naast zich goed gebeuren (buigproef ed.), maar tijdens het galopperen op de kleine volte op de zachte ondergrond kwam ze weer omhoog. Op dat moment sprong ze ook gewoon echt een stuk naar je toe. Uiteindelijk heeft ze nog wel een ronde gedraafd, maar is ze niet meer in galop geweest.

Zaterdag zijn we haar op gaan halen, en dat ging allemaal prima. Ze liep zo de trailer op, ook met uitladen absoluut geen probleem. Zaterdag alleen wat gepoetst, maar verder laten staan om lekker aan haar omgeving te wennen. Zaterdag heeft ze náást de andere paarden gestaan, dus er nog niet bij. Zondag hebben we haar bij de andere paarden gezet, waarbij ze nu wel de laagste is in de groep. Zondag verder nog lekker een stuk met haar buiten gelopen, en even los gegooit in de bak. Buiten absoluut geen probleem, wel fris, maar niet vervelend oid (dit was dus wel aan de hand). Tijdens het losgooien kwam ze wel een paar keer naar me toe, en begon te steigeren recht voor me. Ik heb haar toen met enige overtuigingskracht weer een paar extra rondes in galop gehad, en gister precies hetzelfde. Buiten alles prima, maar in de bak wat steigeren, daarna wel gewoon weer braaf rondgerend.
Vandaag liep het echter uit de hand, omdat ons zadel pas volgende dinsdag gepast en aangemeten wordt, moeten we het deze week nog even met longeren en losgooien doen. Bij het losgooien bleef het deze keer niet alleen bij steigeren, maar kwam ze ook écht op me af. Ook zodanig dat ik achteruit moest springen om niet onder m'n pony te belanden.. Heb haar met 't touw een flinke klap op d'r flank kunnen verkopen waardoor ze inderdaad weer wegrende, maar was wel degelijk onder de indruk..

Ze doet dit dus zowel aan de longe, als wanneer ze los is. Poetsen ed is helemaal geen probleem, dan is ze onwijs vriendelijk.

Hoe kan ik hier nu het beste mee verder gaan? De staleigenaar, en de instructie van stal komen morgen ook helpen.. Maar misschien hebben jullie nog tips? Evie is absoluut niet bang, maar gewoon érg dominant. Ze staat natuurlijk nog maar 4 dagen bij ons, maar toch..

Haar vorige eigenaar heeft eigenlijk niks met haar gedaan, het meisje wat haar reed kon haar niet de baas. Daar is ze toen dominant over geworden. Ze heeft een klein jaar bij hun gestaan, en is daar nooit van het erf af geweest oid. De vorige eigenaren zeiden ook al dat ze een stuk makkelijker was dat ze kwam, dus ze is niet altijd zó extreem geweest. Verder ben ik opzoek naar contact met haar fokker, ze heeft daar gestaan tot haar 7e, en is daarna naar de mensen gegaan die haar voor mij hadden.

amyz

Re: Steigeren bij grondwerk & rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:10

Tsja... Klinkt allemaal als een paard dat altijd dr zin heeft gekregen.
Denk dat je het best wel goed aanpakt, steigeren flink afstraffen. Voor de dominantie is grondwerk idd een hele goede, maar denk wel dat je de komende tijd stevig in je schoenen zal moeten staan, ze zal helemaal opnieuw moeten leren wat wel en wat niet mag.

Ik zou iig niet echt weten wat voor tips ik zou moeten geven, klinkt alsof je weet waar je mee bezig bent en krijg de indruk dat je het allemaal prima aanpakt :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:28

Amandaa_ schreef:
Haar vorige eigenaar heeft eigenlijk niks met haar gedaan, het meisje wat haar reed kon haar niet de baas. Daar is ze toen dominant over geworden. Ze heeft een klein jaar bij hun gestaan, en is daar nooit van het erf af geweest oid.

Paard (pony?) heeft een jaar niks gedaan. Wordt uit de wei geplukt (waarin ze vermoedelijk wat uit conditie en stijfjes is geworden), accepteert voorrijden (onder een zadel dat vermoedelijk niet meer heel lekker gepast heeft na een jaar niks doen), accepteert keuring (met uizondering van galop op een klein rondje, een behoorlijk zware oefening voor een stijf paard), gaat braaf de trailer in en uit, wordt op een wildvreemde stal gezet, een dag later bij een vreemde groep paarden, is daar direct laagste in rang maar wordt als 'dominant' bestempeld omdat ze tijdens losgooien en longeren steigert.

Dit klinkt voor mij helemaal niet als een dominant dier, wel als eentje die zo goed en zo kwaad doet wat er van haar verwacht lijkt te worden maar zelf niet begrepen wordt als ze iets aangeeft. Ik denk dat ze gewoon niet zo goed begrijpt wat de bedoeling is bij dat losgooien en longeren, dat ze dat op haar manier een paar keer heeft geroepen en dat ze, toen daar ook niet op gereageerd werd nog iets harder heeft geroepen (laat me met rust ik begrijp/kan/durf niet wat je van me vraagt!!!). Mijn tip: ga verder werken aan de hand, paardje was daar braaf mee dus dat snapte ze in elk geval. Ook in de bak kun je aan de hand beginnen, eerst in stap, zelf ernaast lopen, stemhulpen leren, aanwijzingen met de zweep uitleggen en als dat goed gaat stuur je haar steeds iets verder van je af tot ze in stap een mooie volte om je heen maakt en op jouw verzoek van hand verandert, naar je toekomt en halt houdt op de plaats die jij wilt. Als dat lukt ga je verder met draf, overgangen stap-draf-stap-halt, van hand veranderen, naar je toekomen, vanuit draf halthouden. Als dat lukt vraag je pas galop. Als je paardje dominant is zal ze in stap ook niet willen doen wat je vraagt. Als ze niet dominant is heeft ze bij minder moeilijk werk waarbij jij als het ware haar handje vasthoudt voldoende kansen om duidelijk te maken dat ze iets niet durft/kan/begrijpt zonder meteen omhoog te komen, want ze zal minder snel overstuur raken. Je hebt haar pas een paar dagen, de zomer moet nog beginnen, gun jezelf en je paardje de tijd om aan elkaar te wennen.

Amandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 17:39

maura schreef:
Paard (pony?) heeft een jaar niks gedaan. Wordt uit de wei geplukt (waarin ze vermoedelijk wat uit conditie en stijfjes is geworden), accepteert voorrijden (onder een zadel dat vermoedelijk niet meer heel lekker gepast heeft na een jaar niks doen), accepteert keuring (met uizondering van galop op een klein rondje, een behoorlijk zware oefening voor een stijf paard), gaat braaf de trailer in en uit, wordt op een wildvreemde stal gezet, een dag later bij een vreemde groep paarden, is daar direct laagste in rang maar wordt als 'dominant' bestempeld omdat ze tijdens losgooien en longeren steigert.

Dit klinkt voor mij helemaal niet als een dominant dier, wel als eentje die zo goed en zo kwaad doet wat er van haar verwacht lijkt te worden maar zelf niet begrepen wordt als ze iets aangeeft. Ik denk dat ze gewoon niet zo goed begrijpt wat de bedoeling is bij dat losgooien en longeren, dat ze dat op haar manier een paar keer heeft geroepen en dat ze, toen daar ook niet op gereageerd werd nog iets harder heeft geroepen (laat me met rust ik begrijp/kan/durf niet wat je van me vraagt!!!). Mijn tip: ga verder werken aan de hand, paardje was daar braaf mee dus dat snapte ze in elk geval. Ook in de bak kun je aan de hand beginnen, eerst in stap, zelf ernaast lopen, stemhulpen leren, aanwijzingen met de zweep uitleggen en als dat goed gaat stuur je haar steeds iets verder van je af tot ze in stap een mooie volte om je heen maakt en op jouw verzoek van hand verandert, naar je toekomt en halt houdt op de plaats die jij wilt. Als dat lukt ga je verder met draf, overgangen stap-draf-stap-halt, van hand veranderen, naar je toekomen, vanuit draf halthouden. Als dat lukt vraag je pas galop. Als je paardje dominant is zal ze in stap ook niet willen doen wat je vraagt. Als ze niet dominant is heeft ze bij minder moeilijk werk waarbij jij als het ware haar handje vasthoudt voldoende kansen om duidelijk te maken dat ze iets niet durft/kan/begrijpt zonder meteen omhoog te komen, want ze zal minder snel overstuur raken. Je hebt haar pas een paar dagen, de zomer moet nog beginnen, gun jezelf en je paardje de tijd om aan elkaar te wennen.

Voor het steigeren onder het zadel wijs ik inderdaad ook naar het zadel dat erop lag, dat heeft namelijk voor dat zij bij hun kwam op een arabier gelegen, en daarna op een fjord..

We denken aan dominantie, omdat dit was wat de veearts opmerkte naar hoe ze deed bij en naar haar vorige eigenaar.

Stemhulpen aan de hand kent ze ook allemaal prima, doet ze zowel in de bak als ik ernaast loop in stap, als buiten als we door bijvoorbeeld het bos stappen. Zodra ze in een volte om je heen stapt begint ze met dreigen, stilstaan en zich naar je omdraaien en vervolgens komt ze ook direct omhoog. Ik heb zelf eerst ook aan onbegrip gedacht, maar juist doordat ze alles prima (lijkt te) snappen denk ik eerder aan dominantie naar mij toe. Ze was op haar vorige stal ook altijd over de andere pony's, het schaap en de eigenaren de baas. Zodra Evie begon uit te proberen, stopte het werken en kreeg ze een snoepje/wortel/appel of een andere beloning.

Ik wil inderdaad ook niks overhaasten, ze staat hier ook maar een paar dagen zoals je al zegt.. Maar ik heb dan liever nu alvast tips, zodat ik vandaar uit verder kan werken.. Dan dat ik dit straks te ver laat gaan, en helemaal met mn handen in het haar zit.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:37

Als ik het zo lees, dan denk ik dat jullie beide erg geholpen zullen zijn door les van Emiel Voest. Hij (of zijn gediplomeerde instructeurs) kan je pony door middel van grondwerk en eventueel een join-up laten zien wie de leider is en jou handvatten geven om een goede verstandhouding met je pony te hebben en te behouden. Op deze manier hebben jullie er allebei (weer) plezier in om samen te werken. ;)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:43

Hoe oud en ervaren is ze?

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:09

In dr fototopic staat 2003 ;) leuk paardje trouwens TS!
Zeiden de vorige eigenaren ook dat ze steeds steigerde? eerste wat ik dacht nl., t'is niet iets wat ze dr op commando geleerd hebben?
kan ook gevaarlijk worden als je dat niet weet als nieuwe eigenaar ;) (zo had die van mij ook een paar geintjes die ze er niet bij verteld hadden)

Shenavallie, Emiel Voest is wel meteen een hele uitgave hoor, die man kost wat :=

Maar je hebt ZAT mensen die je een basiscursusje grondwerk kunnen geven, dan kun je leren je paard met jouw lichaamstaal te vertellen wat wel en niet de bedoeling is ;) Paarden snappen het zo goed als allemaal, is veiliger voor jou (en verstaanbaarder voor je paard)
(heb zelf een haflinger, die zodra ik van me wegstuurde idióót hard wegdenderde en het liefst een rondje van een meter om me heen bleef razen.
Heb 1x een lesje gehad, en geleerd hoe te vertellen dat het ook rustig kan :D )

Zowiezo als ze met longeren steigert, zou ik liever "los" longeren, met een zweep of touw in je hand om haar te sturen.
Dan hoef je niet uit te kijken dat ze in de lijnen draait, heb je je handen vrij en je aandacht bij je lichaamstaal ;)

Dan nog, vier dagen is maar kort he, misschien moet ze gewoon nog even settlen, heb de mijne twee weken vakantie gegeven toen ze hier kwam, andere leefomgeving, andere routine (maar ze had haar vriendje mee), en paarden zijn routinedieren...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:01

Is het beest niet gewoon zo stijf als een plank? Dat ze omhoog komt als ze moet buigen?

En net 4 dagen verhuist en al zoveel moeten, een paard kan er een half jaar over doen om zich compleet veilig te voelen op een nieuwe plek!

Ik zou haar eerst lekker vakantie geven en er gewoon 'zijn'.

Amandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 14:56

Ze 'moet' van mij nog niet zoveel. Ik kreeg de tip om haar of te longeren of even los te gooien in de bak zolang m'n zadel er nog niet was, zodat ze wel haar energie kwijt kan. Heb vandaag haar fokker aan de telefoon gehad, en ze heeft daar gewoon aan de longe gelopen en dat is eigenlijk altijd goed gegaan. Ze vertelde me ook dat Evie af en toe flink 'dominant' kon doen, maar dat ze daar nooit zoveel last van hadden omdat er alle dagen wat met haar gedaan werd, en ze veel afwisseling had. Zij vermoeden dat Evie de baas is geworden over dat meisje waar ze hiervoor gestaan heeft en dat nu ook bij ons probeert. Ik ben me er van bewust dat ze ook nog moet wennen, maar vraag liever nu alvast tips dan dat we er straks echt niet meer uitkomen.
Ik vermoed ook dat ze als ze moet buigen gewoon last heeft van dr stijfheid dus we zijn nu gewoon begonnen met alles in stap, ze heeft het wel allemaal geleerd maar wellicht moeten we het even opfrissen omdat ze ruim een jaar gedaan heeft waar zij zelf zin in heeft.

Amandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 16:05

Edit: Ik wilde m'n laatste bericht wijzigen, maar dat gaat niet meer na een bepaalde tijd? Vorige post was via mobiel, dus zal nu wat uitgebreider reageren.

Vanmiddag gesproken met haar fokker, die mij vertelde dat ze daar gewoon gelongeerd is, en netjes ingereden. Ze heeft daar 1 malig een veulen gehad, maar ook na het veulen zijn ze nog met haar aan het werk geweest, ook aan de longe. Ze is toen verkocht aan de mensen waar wij haar van hebben gekocht, en heeft daar een klein jaar gestaan, en niet zoveel hoeven doen. Zowel de fokker als de vorige eigenaren vertelde ons dat ze je flink kon uitproberen, en bij haar vorige eigenaren kon het meisje wat haar reed, haar niet de baas. Waardoor ze daar eigenlijk weinig tot niks heeft moeten doen.

Toen we overgingen tot koop heb ik verschillende mensen gevraagd wat ik het beste kon doen, ook gezien de zadelpasser pas 1,5 week later zou komen en ik niks wilde overhaasten. Zij zeiden dat ik haar de 1e dag zowieso lekker moest laten staan, zodat ze kon wennen aan haar omgeving, en haar daarna wat longeren en losgooien zodat ze haar energie wel kwijt kan.
Dag 2 is ze geïntroduceert bij de 2 andere paarden waar ze nu dus ook bij staat, (wat ondertussen onwijs goed gaat.. Ze staat regelmatig met de 'alfa' van de groep te kroelen ed). Omdat ik ook toen niet zoveel van haar wilde vragen heb ik haar lekker gepoetst en ben daarna een klein rondje gaan lopen door de omgeving, heb haar daarna weer lekker bij de andere gezet.

Dag 3 wilde ik haar gaan longeren, maar nadat ze toen omhoog kwam, dachten wij dat losgooien wellicht beter zou zijn. Ook omdat ze nogal stijf is, en daardoor buigen inderdaad wat lastig/pijnlijk voor haar kon zijn. Op het moment dat ze zeg maar meer dan 2 meter van je verwijderd is, wordt ze lastig. Ze komt dan omhoog, en op je af. Ongeacht los, of aan de longe. Ik kreeg haar wel iedere keer weer netjes aan het rennen, maar hierna kwam ze dus écht vol op me af.

Ik heb het er ook over gehad met de staleigenaar, en met m'n instructie. Zij gaven ook het advies om haar los te gooien, en te longeren ipv te rijden.
Na het incident van zo op me af komen, schrok ik nogal. Gister heb ik dus vooral in stap gewerkt in de bak, en omdat ze zichtbaar geniet van het buiten stappen (in het bos), heb ik dat ook nog even gedaan. Op dat moment ook nog heuveltjes op en af gedraaft, en dat is allemaal geen probleem.

Verder ben ik me er van bewust dat ze nog erg kort bij ons staat, maar ik vraag liever te vroeg om hulp dan te laat.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:26

Sassol schreef:
Is het beest niet gewoon zo stijf als een plank? Dat ze omhoog komt als ze moet buigen?

En net 4 dagen verhuist en al zoveel moeten, een paard kan er een half jaar over doen om zich compleet veilig te voelen op een nieuwe plek!

Ik zou haar eerst lekker vakantie geven en er gewoon 'zijn'.

Onzin...ze deed het op haar "oude"plek ook al! Van mij zou ze alle hoeken van de bak zien als ze naar me toe kwam en me wilde aanvallen!
Hier is geen sprake van slecht passend zadel, hoofdstel, of pijntjes, maar een verwend paard dat haar zin heeft gekregen door eigenaars die bang werden van haar!
En dan word het een leuk spelletje! Een keer zo'n pak op d'r donder geven dat ze meteen weet wie de baas is, is met dit soort paarden bijna altijd nodig!
Vergeet niet om daarna wel weer "vriendjes" te worden met je paard!
Ik wil wedden, dat als je het goed doet, ze daarna als een lammetje achter je aan loopt!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:30

Als je goed leest zegt ze dat het paard nogal stijf is, er is dus wel degelijk sprake van pijn en niet van verwendheid. Vraag: kun je niet beter de koopovereenkomst ontbinden, dit paard is misschien een beetje de kat in de zak als ik het goed begrijp. Je zit met een groot probleem, de koper wist dat dit paard zo was en heeft het toch aan jou verkocht, reden genoeg om dit te proberen lijkt me.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:14

Bij ons staan ze nu 24/7 buiten, longeren en losgooien om energie kwijt te raken dacht ik dus even niet aan :+

Wat ook interessant is is om te kijken hoe de 'alfa' reageert op jouw paard. Is een oor naar achteren genoeg? Of geeft die ook grotere signalen?
Soms kunnen juist grote signalen (zoals een hele harde tik verkopen) een grote reactie uitlokken. Maar zie je nou dat de alfa ook extra duidelijk is bij jouw paard, kun jij dit ook toepassen.

Een dominant paard zal jouw voeten willen verzetten (het op je afrennen is ook als doel om jou van de plek af te krijgen) zorg er dus voor dat jij zo min mogelijk loopt en jij háár voeten verzet. En dan ook de kant op die jij wilt.

Probeer zo rustig mogelijk te blijven. Dus niet boos worden omdat ze op je af komt gerend. Wel corrigeren op het feit dat ze haar tempo en richting verandert.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:27

volgens mij heeft TS dit paard gekocht, zich wel bewust van de moeilijkheid van het paard.. Vind daarnaast ook echt niet dat dat paard alleen verwend is en gewoon op zn flikker moet krijgen, zo'n paard is ook uit zn routine nu en heeft tijd nodig om te wennen. Ik denk zelf dat het, als ik het zo lees, zowel verwaarlozing van de doorlopende opvoeding is zeg maar, maar ook pijn door stijfheid.
Natuurlijk moet je niet lief gaan staan praten als je paard op je af stormt, dan kan je best een tik of zwiep-naar-paard geven, maar boos worden heeft idd geen zin, met belonen wat wel goed gaat heb ik toch gemerkt dat dat een stuk beter gaat :)

Amandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 18:37

Ik was me inderdaad wel bewust van de moeilijkheid van Evie, en heb zelf ook het vermoeden dat het een combinatie is van voorheen weinig aandacht, stijfheid en toch een redelijk dominante kant hebben.
Heb vandaag een aantal van bovenstaande tips (waaronder met het longeren opnieuw beginnen, dus vanuit stap opbouwen) toegepast, en dat ging al een stuk beter. Heb haar wel een paar keer weer weg moeten sturen, omdat ze weer dreigend op me af kwam.. Denk niet dat dit volledig door stijfheid komt, maar ook een kwestie van uitproberen of ze hier weer onder het werk uit kan komen. Maar dit ging al een stuk beter door verschillende tips die ik al heb gekregen! Écht boos worden doe ik ook zeker niet, vooral omdat ze het nu zo goed oppakt. Ze krijgt een beloning als ze gewoon braaf is, maar goed, dat sprak voor mij nogal voor zich.

Ben met de tips die ik al gekregen heb in ieder geval vandaag al een heel stuk verder gekomen. Bij de 'alfa' heeft ze 1 keer een flinke schop gekregen, en daarna was het oren naar achter draaien al genoeg.
Kan ik nu zo verder gaan als vandaag? Dus gewoon in stap opwerken, en zodra ze wél begint te dreigen laten zien dat ík de baas ben?

Ik ga natuurlijk niet meteen uuuuren met haar aan het werk, ze moet wennen aan het feit dat ze gewoon weer dagelijks aan het werk moet. Maar het leek de staleigenaar en mij het beste om daar zo snel mogelijk mee te beginnen, en het dan in kleine stukjes op te bouwen..

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:11

maar wat is de oorzaak van die stijfheid dan?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:14

Stijf of niet, geen enkel paard komt met zn oren in zn nek op mij afgestormd, basta. Er zijn, ook voor een paard, best wel betere manieren om iets duidelijk te maken :+

Ik blijf erbij dat ik denk dat je het goed aanpakt. Probeer op te zetten voor succes, dus niet meteen dingen vragen die ''moeilijk'' zijn, om haar de gelegenheid te geven het opnieuw netjes te leren. Blijf je steeds tegen dat vervelende gedrag aanlopen zal je het wat meer op moeten gaan zoeken om het te kunnen corrigeren.
Geef haar iig de kans om het te leren en het goed te doen. Je merkt snel genoeg of een stevigere aanpak alsnog nodig is of dat ze begrijpt dat het nu eenmaal anders werkt in de wereld dan zij dacht. Zo zacht als het kan, zo hard als het moet.. Op dit paard denk ik een bijzonder passende uitspraak :+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:14

Als ik dat zo hoor denk ik ook dat dat best goed gaat komen. Super consequent en duidelijk zijn, geef haar ook tussendoor de tijd om te verwerken wat ze zojuist geleerd heeft. (Over haar heen willen lopen = tik, *kauw lik* niet meer doen)

Zorg er ook voor dat je genoeg leuke dingen doet! (Spelletjes, nieuwe dingen onderzoeken op het erf, keertje alleen kriebelen etc.)

Veel plezier samen:)