Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Amandaa_ schreef:Haar vorige eigenaar heeft eigenlijk niks met haar gedaan, het meisje wat haar reed kon haar niet de baas. Daar is ze toen dominant over geworden. Ze heeft een klein jaar bij hun gestaan, en is daar nooit van het erf af geweest oid.
maura schreef:Paard (pony?) heeft een jaar niks gedaan. Wordt uit de wei geplukt (waarin ze vermoedelijk wat uit conditie en stijfjes is geworden), accepteert voorrijden (onder een zadel dat vermoedelijk niet meer heel lekker gepast heeft na een jaar niks doen), accepteert keuring (met uizondering van galop op een klein rondje, een behoorlijk zware oefening voor een stijf paard), gaat braaf de trailer in en uit, wordt op een wildvreemde stal gezet, een dag later bij een vreemde groep paarden, is daar direct laagste in rang maar wordt als 'dominant' bestempeld omdat ze tijdens losgooien en longeren steigert.
Dit klinkt voor mij helemaal niet als een dominant dier, wel als eentje die zo goed en zo kwaad doet wat er van haar verwacht lijkt te worden maar zelf niet begrepen wordt als ze iets aangeeft. Ik denk dat ze gewoon niet zo goed begrijpt wat de bedoeling is bij dat losgooien en longeren, dat ze dat op haar manier een paar keer heeft geroepen en dat ze, toen daar ook niet op gereageerd werd nog iets harder heeft geroepen (laat me met rust ik begrijp/kan/durf niet wat je van me vraagt!!!). Mijn tip: ga verder werken aan de hand, paardje was daar braaf mee dus dat snapte ze in elk geval. Ook in de bak kun je aan de hand beginnen, eerst in stap, zelf ernaast lopen, stemhulpen leren, aanwijzingen met de zweep uitleggen en als dat goed gaat stuur je haar steeds iets verder van je af tot ze in stap een mooie volte om je heen maakt en op jouw verzoek van hand verandert, naar je toekomt en halt houdt op de plaats die jij wilt. Als dat lukt ga je verder met draf, overgangen stap-draf-stap-halt, van hand veranderen, naar je toekomen, vanuit draf halthouden. Als dat lukt vraag je pas galop. Als je paardje dominant is zal ze in stap ook niet willen doen wat je vraagt. Als ze niet dominant is heeft ze bij minder moeilijk werk waarbij jij als het ware haar handje vasthoudt voldoende kansen om duidelijk te maken dat ze iets niet durft/kan/begrijpt zonder meteen omhoog te komen, want ze zal minder snel overstuur raken. Je hebt haar pas een paar dagen, de zomer moet nog beginnen, gun jezelf en je paardje de tijd om aan elkaar te wennen.
leuk paardje trouwens TS!
(zo had die van mij ook een paar geintjes die ze er niet bij verteld hadden)
Paarden snappen het zo goed als allemaal, is veiliger voor jou (en verstaanbaarder voor je paard)
)
Sassol schreef:Is het beest niet gewoon zo stijf als een plank? Dat ze omhoog komt als ze moet buigen?
En net 4 dagen verhuist en al zoveel moeten, een paard kan er een half jaar over doen om zich compleet veilig te voelen op een nieuwe plek!
Ik zou haar eerst lekker vakantie geven en er gewoon 'zijn'.