Bang voor klitteband

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stephen

Bang voor klitteband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 14:15

Hey iedereen,
mij paard is bang van klitteband zoals de titel al zegt.
Hij was een hele tijd geleden voor heel veel bang maar ik heb hem bijna van alles kunnen afhelpen maar van klitteband blijft hij schrik hebben.
Ik heb een vliegenmasker met klitteband en dat kan ik gewoon aandoen en dicht doen maar als ik de afsluiting met klitteband zelfs heel voorzichtig losmaak draait hij bijna door. Ik heb hem er gewoon aan proberen te laten wennen maar het lukt niet. Ik kan zijn vliegenmasker niet aandoen zo, ik heb een zadeltas gekocht met klitteband waterfleshouder die ik niet kan gebruiken omdat hij gewoon buiten zichzelf geraakt als hij het hoord. heeft iemand een tip voor mij om het hem makkelijker te maken?
groetjes

NZ92

Re: Bang voor klitteband

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:24

trainen? laat hem het eerst eens van ver af horen? en zo steeds dichter bij gaan staan goed belonen etc.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:29

in de stal zetten, zelf erbuiten gaan staan en net zolang met klittenband rommelen tot hij ontspant of naast je komt staan om te ontdekken wat het nou is en dan stop je met rommelen. Dit gewoon een aantal keer herhalen en dan steeds dichterbij gaan staan tot hij er niet meer van op kijkt en ontspant.

of aan een lange leadrope vasthouden in bijvoorbeeld de bak en m vooral niet proberen tegen te houden als hij wil lopen, laat maar om je heen lopen terwijl jij met het klittenband gaat spelen, vooral niet naar hem toe lopen, loop maar van hem weg dat hij achter je aan moet. Je zult zien dat hij na verloop van tijd nieuwsgierig wordt naar wat je nou aan het doen bent en dan ga je stil staan en je stopt pas als hij ontspant.

Dan pas ga je met het vliegenmasker aan de gang, niet eerder, anders maak je m alleen maar banger voor het klittenband en dat wil je juist kwijt.

stephen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 14:31

daar ben ik mee bezig maar ben nu al meer als een maand iedere dag bezig maar er is niet echt verbetering te zien,
met die leadrope ga ik straks eens proberen
het vliegemasker ligt ook al een maand in de kast, ik gebruik voorlopig een kettingkje van de hond dat iets minder hard klinkt

cissy

Re: Bang voor klitteband

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:40

je moet wel heel erg goed opletten wannéér je stopt met rommelen aan het klittenband, stop je te vroeg dan leert je paard niet ontspannen en maak je het probleem juist alleen maar erger.
Te laat stoppen is ook geen optie want dan krijgt hij geen beloning als hij ontspant en legt hij de link niet met het ontspannen en stoppen. Als je al een maand bezig bent dan doe je iets niet goed, dit hoeft nl niet zo lang te duren als je timing maar goed is.

Let dus heel goed op je paard wanneer je dit oefent, zodra hij maar ontspant (bijv hoofd lager, likken en kauwen, geen spierspanning meer in zn lijf, geen ogen meer als schoteltjes) dan stop jij, wacht even en aai m even lekker en dan begin je weer waar je was gestopt.

Je moet beginnen op een afstand waarbij hij nog blijft staan en niet wegrent, dat bouw je langzaam af naar dichterbij tot hij ontspant, dan weer dichterbij, wordt hij weer onrustig dan weer even een stapje terug.

Het wandelen aan de leadrope werkt ook erg goed, laat m maar aan een lange lijn achter je aan lopen terwijl je met de klittenband speelt. Niet willen controleren of constant kijken waar hij is, gewoon lopen en doen of je neus bloedt. Hij wordt vanzelf nieuwgierig.

mitchellvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:42

probeer het heel rustig open te maken

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:48

Als je al een maand bezig bent doe je iets verkeerd: het kan zijn dat je timing niet goed is, of zals boven staat je te lang doorgaat en niet op de lichaamsignalen van je paard let. Het kan ook zijn dat je meer moet belonen, alleen drukrelease is in veel gevallen niet voldoende. Als je ontspanning extra beloont zul je zien dat je paard veel eerder gewenst gedrag gaat vertonen.