Lees even goed door want dit is niet een standaard ik-krijg-hem-niet-uit-de-wei-probleem zoals hier al meerdere topic over lopen.
Mijn paard laat laat zich gewoon nog steeds niet vangen in de weide.....
Ik heb hem nu bijna vier jaar en tot drie weken geleden is het noooooit een probleem geweest. Hij heeft het spelletje (want dat is het inmiddels) ontdekt bij mijn bijrijder. Hij is bij haar een aantal keer weggelopen in de weide omdat hij toen wat angstig was voor het halstertouw (waarschijnlijk een klap gehad van iemand met het paard uit de weide halen en heb een beetje overgevoelige volbloed ruin
) Ze heeft toen twee keer opgegeven na een uur vangen en daar is de ellende mee begonnen want hij heeft het nu tot een dagelijks ding gemaakt! Zodra ik een halve meter in de buurt ben, als dat al lukt, rent/loopt hij weg. Heb hem twee keer bij het halster kunnen pakken en hij rukt zich gewoon los en rent weer weg. Hij dreigt niet en doet verder niet lelijk maar went zich gewoon afDit heb ik al meerdere malen geprobeerd de afgelopen weken zonder enig effect:
- Zonder na te denken direct op hem aflopen
- Verschillende vreemde en andere bekende hem laten pakken.
- Lokken met allerlei soorten voer en lekkers
- Klein maken (geen bedreiging)
- Streng "halt" roepen
- Heel lang op één plek blijven staan en wachten tot hij komt
- Opjagen (ja sorry maar je word wanhopig)
- Hem alleen een koekje brengen in de weide. (effect is dat hij dat niet aanneemt of in vluchtstand heel snel het koekje pakt en weg is)
- Een ander paard pakken en hopen dat hij meeloopt. (met toestemming van andere eigenaar natuurlijk)
- Vloeken en smeken
- Vier dagen helemaal met rust gelaten (normaal komt er 6 a 7 dagen in de week iemand voor hem)
Tot nu toe in drie weken tijd toevallig twee keer mazzel gehad na een uur proberen met één keer het opjagen en één keer het lokken maar de volgende dag al geen succes meer.
Ik hem wel beide keren uiteraard uitvoerig beloond voor het vangen en hem eten en alles gegeven.
Verder staat hij wel wel heel rustig na me te kijken van een afstandje met de oren naar voren
Als ik hem apart in een andere weide of longeerton laat zetten is er geen enkel probleem met pakken!(loopt die flikker zelfs na me toe) Zodra ik hem ook heb is er niks aan de hand en is hij super braaf in de omgang en met rijden. Ook krijg hij echt voldoende afwisseling en, wordt hij zeker nu, niet te vaak gereden. Verder is hij kerngezond en heeft hij geen pijn met rijden.
In mijn ogen zijn er nog drie opties: Twee weken helemaal apart laten staan in de hoop dat het gedrag doorbroken wordt, in een andere weide zetten en het laatste zou verhuizen moeten zijn na mijn oude stal waar ze om 16:00 uur al naar binnen gaan. Wat ik echt NIET wil maar ja ik heb hem niet voor de sier. Hij staat nu lekker van 07:00 t/m 22:00 uur buiten in een groep in een grote weide en 's avonds op stal maar dan komt hij tegelijk met de hele groep binnen.
De hele dag op stal zetten vind ik GEEN optie!
WAT ZIE IK OVER HET HOOFD?
) , maar ik heb de oplossing gevonden
de aanhouder wint echt.....ofwel jij, of t peerd, en ik geloof dat t paard van ts al veel streepjes op zijn boxdeur heeft kunnen zetten..
Overigens komen mijn paarden altijd en overal naar mij toe, onafhankelijk van voer of vriendjes, ik doe dan ook hard mijn best om een leuk baasje te zijn en geen 'rotklus'