Paard kan niet alleen staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veloz

Paard kan niet alleen staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 08:47

Misschien kan iemand mij hier helpen... Ik lees al veel verhalen dat het lastig is om een paard uit de wei te halen, maar bij mij is het net iets anders...

Nu de paarden weer een poos op de wei staan krijg ik mijn paard niet zover dat hij alleen blijft staan.
Hij staan samen met nog een ruin op de wei. Deze gaat er wel eens uit (om te rijden) en soms gaat ze met de trailer weg.
Mijn paard gaat echt helemaal in paniek dan als het andere paard uit de wei word gehaald. Proberen om hem gerust
te stellen heeft geen zin, alles negeren heeft ook geen zin... Hij blijft helemaal in paniek!! Er staan nog wel meer paarden
om hem heen welliswaar in een andere wei, maar hij is niet echt helemaal alleen. Wie kan me helpen dat dit paard het gewoon
accepteerd dat hij soms alleen op de wei staat?! Dit is uiteraard tijdelijk, maar hij word helemaal gek en is niet meer te bedwingen...

Ik hoor het graag! :o

tosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:52

mijn paard is ook zo een stres kip.
ze moet als eerste naar buiten anders komt ze over de deur heen, op het land staat ze met 6 andere paarden en als er 1 word weg gehaald maakt dat haar weer niks uit dus ik ga je even volgen.

Bojangles

Re: Paard kan niet alleen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:59

Sommige paarden hebben daar inderdaad erge moeite mee.
Het kan helpen om de tijd van alleen staan op te bouwen, maar meestal kun je er vrij weinig aan doen.
Kan je er op dat moment geen ander paard bij in zetten?

Tonke17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:02

Mijn paard raakte ook altijd in paniek als ze even alleen stond. Ik liet r dan altijd maar gewoon razen, als je het vaker oefent dus eigenlijk minimaal iedere week een keer half uurtje alleen laten staan wenen ze er wel aan (alhoewel ze het nooit leuk vindt). Ik ben nu zover dat ze 5 minuten na vertrek ofzo weer rustiger wordt. Als je het gaat oefenen wel langzaam opbouwen, dus eerst 5 min, dan 10min, etc. Succes!

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:50

Mijn paard breekt ook de stal af als zijn maatje even weg is.
Niks wat helpt.Tegen de tijd dat het andere paard terug komt
is hij helemaal nat van het zweet en doodmoe van de stres.
Tot nu toe geen oplossing gevonden en ben bang dat deze
er ook niet gaat komen,ik hoop dat hij er ooit aan went.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:56

Misschien in een grotere groep zetten zodat de kans dat ie alleen is bijna niet aanwezig is? Aan de andere kant zal hij toch moeten wennen. Doet ie gevaarlijk/gek/idioot als ie alleen blijft en wordt het ook minder na verloop van tijd of blijft hij net zo lang stressen totdat het andere paard er weer is?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:59

Ik volg dit ook eens even.
Hier zitten we al jaren met hetzelfde.
Als er een weg gaat, schreewt de ander alles bij elkaar en zijn we genoodzaakt om het achterblijvende dier in stal op te sluiten tot de ander terug is.

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 14:03

Ja hij schiet in de paniek als het andere paard weg gaat. Heel irritant, ik heb dit al jaren. Geeft niet als er 1 uit word gehaald hij doet het alleen bij dat paard. De rest interesseerd hem dan niet meer :-( Vandaag heb ik geoefend maar nu gebeurde er niets... Hij bleef rustig. Meestal word dat andere paard van de wei af gehaald rond de tijd dat ze naar binnen gaan.. Dit zal ook wel meespelen. Word er in ieder geval niet goed van! Heel vervelend... Hopelijk word het minder als ze 24/7 op de wei staan dan raakt ie er aan gewend denk ik... Maar als er nog mensen zijn die de oplossing weten dan hoor ik dat graag! ;-)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:07

Nu zeg je zelf al een heel belangrijk aspect. Het beessie word uit de weide gehaald op het moment dat het binnen haal tijd is en dus ook vaak voer is binnen. k denk dat je daar je oorzaak al gevonden hebt.
Is het geen optie om jou paard dan alvast ook op stal te zetten. Of als dat andere paard gaat rijden word jou paard dan gek in de stal?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:11

De enige instant-oplossing is om ze in een grotere groep te zetten. Als er dan een uit gaat, is er meestal geen probleem.

Apart altijd om te zien dat dit soort paarden absoluut geen steun halen uit andere paarden achter een draadje. Blijkbaar valt contact over de draadje absoluut niet onder veilig kudde contact.

Je kan hier met gedragstraining zeker wat aan doen, maar je moet echt hele goede timing hebben en de mogelijkheid hebben om er veel tijd in te stoppen. Als je het langzaam kan opbouwen, kan je ervoor zorgen dat je paard meer zelfvertrouwen krijgt, ook als hij alleen is.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:13

Mijn merrie wil niet van de kudde weg en vindt het ook niks als haar maatje eruit gehaald wordt.
Als ik in de bak rijd is er niks aan de hand, maar zoals gisteren dacht ik van buiten uitstappen wil ze niet van het erf af..
Zelfde probleem met trailerladen... ( hier zit denk ik ook een dominantie probleem aan vast)

De tip over gedragstraining is een goed. Ik start er morgen mee..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:18

Een paard die zelf niet weg wilt van de kudde, is makkelijker op te lossen. Jij bent er namelijk bij en je kan er uiteindelijk voor zorgen dat het paard genoeg vertrouwen in jou heeft. Een paard dat alleen achter blijft, is een groter probleem. Daar heb je namelijk heel erg weinig invloed op.

@chance: trailerladen is vaak ook een herdbound probleem. Als ze het moeilijk vind om alleen te zijn, moet je nagaan hoe vervelend het is om EN alleen te zijn EN ook nog eens in een trailer te staan.
Niet van de kudde weg willen, niet van het erf af willen en het trailerladen zijn dus waarschijnlijk allemaal hetzelfde probleem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:33

Beide eruit halen, de een inladen, de ander eten geven op stal en als de trailer weg is en de acherblijver zijn eten op heeft weer opnieuw in de wei zetten. Kan soms werken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:36

Ik denk ook dat het probleem zit in de voertijd en het dan weghalen. Zet je paard dus alvast binnen, of voer het buiten, als het andere paard wordt opgehaald.

paarden kunnen bang zijn het voer te missen..

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 19:44

Thanks voor de reacties! Ik denk ook dat het vooral komt omdat het voertijd is. Ze staan vanaf nu 24/7 dus dan moet t al beter gaan ;-) Paard heeft in de kudde altijd hetzelfde probleem gehad, het maakt hem niet uit met hoeveel paarden hij staat, meestal is het gewoon 1 paard wat echt ze maatje is en dan gaat het ook echt alleen om dat paard. Vandaag was zijn maatje naar het bos met de trailer geweest en nu ging het wel aardig goed. Hij bleef wel kijken en af en toe hinneken, maar er werd niet gerend o.i.d. Dus er zit vooruitgang in! We blijven volhouden. Hij moet het gewoon even leren... Het moet natuurlijk niet zo zijn dat hij ook elke keer mee moet als zijn maatje eruit gaat. Er staan genoeg paarden om hem heen... Straks weet ie dat ze maatje terug komt en word het hopelijk 'normaal'. Maar ik zal jullie op de hoogte houden. Het is gewoon een lastig probleem, maar ben blij dat ik niet de enige ben. Vind het zo knap dat sommige paarden er gewoon niets van hebben haha...

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:22

je zei dat er meerdere paarden zijn alleen dan in een andere wei. wij hebben ook 1 van ons paarden die panisch wordt als hij alleen achter blijft. hij is zelf 2 keer over het weilandhek gesprongen. Dat doet ie gelukkig niet meer, maar ben er soms wel bang voor. ik haal hem dan uit zijn weide en zet hem bij de shetlanders in de wei en dan is het goed.

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 11:02

Ik ga dit ook even volgen, ik heb zelf ook zo'n paard met mega verlatingsangst. Nu ze 24/7 op de wei staan hoop ik dat ie genoeg heeft aan de andere paarden om hem heen. Gister heb ik hem alleen terug in de wei gezet omdat de 2 andere paarden waar hij al 18 jaar mee samen staat naar het bos waren en ik niet mee ging, dat ging op wat hinnikken na vrij rustig. Hij kan ook gewoon met de andere paarden bezig zijn, die staan wel gescheiden dmv stroom maar hij kan ze aanraken en zien, dat scheelde enorm.Ik probeer de afstand tussen de kudde en hem wel steeds wat uit te bouwen, en steeds wat langer uit het zicht te zijn, hij blijft wel constant hinnikken als ik bv in de binnenbak bezig ben.Dus een bosritje alleen zit er nog niet in. Anders gaat hij drammen en daar heb ik dan weer de moed niet voor. Succes in ieder geval, maar heb het gevoel dat het wel goed komt.