Paard haalt hele stal overhoop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jjessica12

Paard haalt hele stal overhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 10:10

Mijn paard is een aantal maanden geleden verhuist. Ze is 9 maanden drachtig en is nu naar een stal gegaan waar ze een grote merriebox hebben en meer weidegang. Nu merk ik alleen dat ze sinds ik haar niet meer rijd, (zo'n 2 weken nu) dat ze heel haar stal overhoop haalt. Ze schraapt al haar stro op bergen.

Zelf denk ik dat het verveling is, omdat ze voorheen 's avonds nog gereden/gevoerd werd, en nu na de weigang alleen nog gepoetst wordt en meteen haar eten krijgt. Even over de oude stal en nieuwe stal:

Op haar oude stal ging ze van 9 tot 3 naar buiten en kregen ze eten om 7.00, 15.00, 19.00 en 22.30. De wei was hier vrij kaal, dus ze kregen best veel hooi.
Op haar nieuwe stal doe ik haar zelf naar buiten, van 8.15 tot ongeveer 18.00. Ze krijgt hier eten om 8.00 en 18.00. Hier is de wei wel heel vol, dus ze krijgt maar 1x hooi.

Het beste zou natuurlijk zijn om haar 's avonds nog een keer eten te geven, maar mijn probleem is een beetje dat nog een keer hooi/kuilgras denk ik te veel wordt, ook qua eiwitten e.d., aangezien ze al op zo'n volle wei staat.
Zelf heb ik al gedacht aan een liksteen, maar de gezonde likstenen doet ze niks mee, en de minder gezonde (lees: likit) ben ik niet zo van gecharmeerd.
Ze is 14 en een beetje een schijtlijster, dus het is ook niet echt een optie om een speelbal/voerbal in haar stal te hangen.

Nog een klein beetje extra info: aan haar stal/stro kan het niet liggen. Ze heeft een veel grotere box dan voorheen, en ze heeft nu een luik waar ze op de gang van de stal kan kijken en haar vriendjes kan zien, en een buitenluikje. Stro krijgt ze volop in haar box.

Sorry voor de uitgebreide beschrijving, maar ik dacht voor de meest bruikbare suggesties is het wel handig als ik zo uitgebreid mogelijk ben. :o Iemand ideeen hoe ik dit kan oplossen?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:18

Je rijdt niet meer. Ik neem aan vanwege de dracht.
Maar je kunt wel met haar wandelen oid. Dan heeft ze ook beweging en aandacht.
Dat zou al een stukje verveling kunnen weghalen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:18

Je zegt dat je savonds altijd reed en nu helemaal niets meer doet. Waarom ga je niet wandelen om haar bezig te houden?

Missbambie

Re: Paard haalt hele stal overhoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:26

Je kan haar ook aan de longeer laten stappen, als je het niet meer aandurft om een rondje te wandelen.
het is erg vervelend dat je paard alles op een hoop schopt. bij mij doen ze het met hooi tegen woordig krijgen ze hun kuil s avonds als de brokken op zijn. veulen krijg in hooi net want die doet dit ook.