lieve mensen, ik ga met m''n paard verhuizen naar een andere stal. sta nu op een manege en ga ook weer naar een manege. M'n paard heeft het grootste deel van haar leven gestaan waar ze nu staat. hebben jullie tips over hoe ik de overgang zo goed mogelijk voor het paard kan laten verlopen (qua wennen bedoel ik). ik hoor heel graag jullie reacties..
Shenavallie
Geplaatst: 19-04-11 14:32
Hier zijn al meerdere topics over. Maar kort gezegd is vaak de eigenaar zenuwachtiger dan het dier in kwestie.
ik ben pas verhuisd, mijn ene paard gaat regelmatig mee op pad, op wedstrijd op vakantie, en die was zo gewend, heb ik de volgende dag ook gewoon gereden. Mijn andere paard is een stresskip en de afgelopen tijd voordat ze van mij was al veel heen en weer gesleept. Die heb ik een weekje rust gegeven en heeft voor de rest alleen op de wei gestaan
stefje
Geplaatst: 19-04-11 21:26
Mijn ervaring is dat het niet te voorspellen is. Mijn merrie heb ik vorig jaar een week in Ermelo gehad, daar kon ze compleet niet aarden (stond wel in een matige stal met weinig zicht). Ze at geen biks meer en was flink afgevallen. Deze winter op 2 stallen gestaan, en de 2e keer ging het verhuizen nog makkelijker dan de 1e keer. Geen enkel probleem. Toen weer naar huis. Mijn conclusie was: je moet het afwachten, wees voorbereid op wat moeten wennen en geef die tijd en ruimte ook, maar het kan ook zijn dat het direct goed is. Ik zou bijv. geen wedstrijd plannen binnen een week. Gewoon even aankijken dus.
Mijn paard is na jaren ook pas geleden verhuisd naar een andere stal.
Dat vond ik best spannend, want de oude stal was een prima adres waar ze niets tekort kwam. Maar die spanning was echt helemaal voor niets, ik heb geen moment de gedachte gehad dat ze heimwee heeft.
Ik denk overigens wel dat ze het leuk zou vinden om haar oude stal-genootjes weer eens te zien, maar dan gaat ze even vrolijk weer terug naar haar huidige adres (waar ze ook niets tekort komt).
Dus ik denk dat je je niet druk hoeft te maken. Dat kan je altijd nog doen als het niet goed zou gaan, maar als je nieuwe stal ook goed is, gaat het waarschijnlijk gewoon goed.
PercyLeen
Geplaatst: 19-04-11 21:38
Die van mij is zaterdag verhuisd. Hij is zaterdag direct de groep in gegaan en heb hem zondag voor het eerst gereden. Gewoon normaal doen, wennen ze het snelst.
Niet te veel drukte van maken. Zo snel mogelijk gewoon meedraaien in het stalritme.. De meeste paarden maken er niet zo'n probleem van. Let er alleen even op dat de voer samenstelling niet totaal anders is dan je paard gewent is. Bv. van hooi naar natter kuilgras..
Dat is inderdaad wel verstandig.. Dan is die overgang niet zo groot. Eventueel op je nieuwe stal nog even wat hooi bijvoeren naast het kuil. Hangt ook een beetje van de kwaliteit van het kuilgras af. Wij voeren heel droog kuil en er is geen paard die daar problemen mee had, als het natter/zuurder is moet je even oppassen.. Veel plezier op je nieuwe stal trouwens..
ja dank jewel. ik vind het wel spannend maar kijk er ook naar uit. ik vind paarden leuk, maar niet alle paarden-mensen.. waar ik nu sta zijn er wel een paar vervelia's die de hele tijd met je bemoeien en ongevraagd adviezen geven..(er staan ook lieve mensen hoor).
Onze paarden zijn afgelopen winter ook verhuisd, de mijne heeft niet vaak een andere stal gezien en was dus ook erg gestrest, hebben equinerva gegeven,heeft in totaal anderhalve week geduurd voor hij weer rustig was. Toen ben ik pas weer opgestapt om hem te rijden. Ook voor mijn gevoel hoor, had voor het eerst nl de andere kant van mijn paard gezien.Normaal de rust zelve en toen ineens een hittepettit die alles nogal interessant vond om van te schrikken, we hebben wat briesend langs de stallen en over het erf gelopen.. Nu 3 maanden later gaat het super en is het net of hij daar al heel lang staat, helemaal gewend en met iedereen bevriend. Ik heb mijn kalme beestje weer terug. Dus de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Mijn paard was rustig toen ze gebracht werd door de vorige eigenaresse en keek rustig rond. De vorige eigenaresse is op het terrein gaan wandelen met het paard en dat ging allemaal goed. Daarna op stal gezet en daar heeft ze even gesnuffeld en ging toen wat eten. Het is per paard verschillend maar ik denk ook dat de eigenaresse vaak gespannender is dan het paard.
Gewoon doen alsof er niks aan de hand is en zorgen dat het paard gewoon alles heeft wat hij daar ook had.. Dan went hij het snelst Leuke maatjes om mee te kletsen, goed voer en een schone stal !
Lekker doen alsof er niets is en gewoon lekker doen wat er eerder ook was! Weet je misschien of er verschil tussen het voer is? Misschien is het verstandig om dat verschil rustig te overbruggen door het eten te mengen.