Raar plasgedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Raar plasgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 22:16

Onze merrie plaste eerste niet meer buiten op de wei of in de paddoc.

Afgelopen zomer hebben ze gewoon 24/7 op de wei gelopen en geen enkel probleem. Toen het kouder werdt en de grond bevroren was plaste ze niet meer buiten. Oke dat kan dachten wij, het spettert teveel naar haar zin zeker (en grapte dat het te koud was voor haar muts op d'r staart omhoog te doen).
We hebben haar daarvoor nooit eerder op stal gezet trouwens. Alleen in hoge nood deed ze het buiten, maar dat was meer een uitzondering.
Als ze dan op stal kwam, nou dan hadden we een flinke waterval :o

D'r vriendje had er nooit geen problemen mee en plaste gewoon buiten.

Ze krijgen altijd hooi bijgevoerd, gewoon op de grond. Nooit geen problemen....
Uiteindelijk was al ons hooi van eigenland op en moesten we balen aankopen. Dit is trouwens voordroog. Dit gaf geen problemen en ze aten het zonder probleem.

Sinds een kleine maand ging d'r vriendje over het hooi heen plassen en nu ook onze merrie. Normaal hebben ze een vaste plek waar ze poepen en plassen. Maar nu plassen ze alleen over het hooi, en het maakt niet uit waar we het neerleggen.
Een houten kuubskist durven we niet in de paddoc te zetten omdat we bang zijn dat 1 van hun er problemen door krijgt. de ene is nl groter dan de ander.....

Maar waarom opeens eroverheen plassen?????

BenaLaars

Re: Raar plasgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:05

ik zit met hetzelfde probleem. mijn ruin staat sinds een week buiten en plast iedere dag royaal over het neergelegde kuil in het land. dit is natuurlijk erg onsmakelijk voor de andere paarden en enigszins beschamend voor de baas.. geen idee waar dit gedrag vandaan komt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:42

Misschien heeft het te maken met geur?
Als het van een ander land komt?
Het komt hier ook wel veel voor, wij hebben ook hooi aangekocht.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 00:19

ik interpreteer het altijd als het toe-eigenen van het voer. Als haar geur er aan zit, zal de ander het niet eten. Maar dat is wat ik denk..
Misschien kan je eens het hooi verdelen in 3 plekken? Zodat ze beide een eigen pluk hebben en een pluk extra?

succes!

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 00:23

Vooral de ruinen hier plassen over het verse gras of nieuwe kuil heen.
Dit is gewoon om er voor te zorgen dat de anderen er niet aan komen, dus volgens mij is het inderdaad gewoon het toe-eigenen van voer.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 00:23

Mijn paarden doen dit ook en ik weet ook precies wanneer en waarom :j

De grond is nu nog tamelijk hard, als ze niet de beschikking over een stal hebben met een flinke laag stalbedekking, zullen ze het hooi gaan gebruiken als zijnde 'stalbedekking'.

Mijn stallen zijn 's zomers altijd leeg (tenzij ze een week slecht weer voorspellen ofzo) dus ze kunnen er wel in staan maar heb geen bedekking. Ik merk dan ook regelmatig dat ze het hooi hebben gebruikt daarvoor.

Mij maakt het niet zoveel uit en ik laat het op de grond liggen, maar als je het echt niks vind zou ik gewoon zorgen dat het hooi niet meer op de grond ligt maar 30cm hoger ofzo.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 00:24

Kiwi_ schreef:
Dit is gewoon om er voor te zorgen dat de anderen er niet aan komen, dus volgens mij is het inderdaad gewoon het toe-eigenen van voer.

Nou... mijn paarden eten het hooi daarna niet meer op hoor :') Dus lijkt me stug dat het het toe-eigenen is... dan verzieken ze hun eten. Kunnen ze het net zo goed door andere op laten eten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 00:25

bij mij lijkt het meer als ik kan niet alle hopen alleen op dus plas ik over de een en eet ik van de ander :+

edit, ik voer ook stro en daar plassen ze ook overheen, maar ook en vooral over het hooi.

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:32

JessAndHope schreef:
Kiwi_ schreef:

Nou... mijn paarden eten het hooi daarna niet meer op hoor :') Dus lijkt me stug dat het het toe-eigenen is... dan verzieken ze hun eten. Kunnen ze het net zo goed door andere op laten eten

Het is ook echt niet zo dat hij er even lekker over heen zeikt en vervolgens het hooi al druipend naar binnen werkt. De rest hoeft het eten wat erom heen ligt ook niet meer, en dat is dus mooi voor hemzelf.

tinne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 08:28

Als je het hooi ergens in doet kunnen ze er niet meer in plassen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 22:17

Oke er zijn er dus meer die het doen....

Het heeft naar mijn idee bij hun niets met toe-eigenen te maken aangezien ze het nu beide doen. Verschillen bergen neerleggen maakt niet uit omdat ze altijd al 3 bergen hebben liggen.
Ze eten het hierna ook echt niet meer op, ook niet er omheen.....
En het rare is het is pas sinds kort begonnen terwijl ze al de hele winter zo staan...
Het enige wat ik bedenken is dat het ergens anders vandaan komt. Hiervoor hadden ze hooi van eigenland en nu van elders. Op stal doen ze het trouwens niet.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:48

Dus eerst eten ze ervan, om er vervolgens overheen te plassen en het niet meer te eten?
Mijn merrie deed dat ook wanneer ze het hooi niet lekker (meer) vond.
Kon soms wel weken duren voordat ze daarmee begon terwijl het dezelde kwaliteit hooi was.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 23:00

Het rare ervan is (zijn we nu achter) dat ze het alleen in de paddoc doen....
Er zit ook geen vaste logica in. De ene keer plast de één erover heen en dan pas de andere, maar kan ook omgekeerd wezen.... Hihihi lijkt wel een spelletje..... Jij erover heen piesen zodat het voor mij niet lekker meer is, dan doe ik het lekker ook.....
Want op stal doen ze het niet en op de wei ook niet kwamen we vandaag achter.

Maar goed nu zien hoe ze het vannacht doen want ze blijven nu lekker buiten

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 23:02

Mijn verzorgpaard deed het zodat zijn plas niet terug spetterde vanaf de grond :+
Misschien hier ook het geval?