Pony steigert en wil niet meer aan het werk worden gezet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loesannebb

Pony steigert en wil niet meer aan het werk worden gezet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 15:09

hallo,
het gaat om een haflinger van 15jaar oud.
we rijden haar dagelijks, maar na de winter steigert ze heel veel en wil niet meer luisteren.
ik ben al bij een man en het is geen rug probleem ofzo iets.
wat moet ik nu doen.
ik kan niet meer met dr rijden, ze steigret als je been geeft.
ze gooit je dr af in de draf.
heeft iemandt misschien een tip?

Groetjes.

_Patriciaa

Re: Pony steigert en wil niet meer aan het werk worden gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:10

Ik zal toch nog eens goed na laten kijken of er niks mis is..
Ook met bv het zadel..

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:12

Zou het kunnen dat ze het werken beu is?
Ik denk ook eerder aan een medische oorzaak maar je weet maar nooit eh.. x

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:13

Weet niet wat voor man gekeken heeft? Een osteo of zadelmaker? Of gewoon iemand met wat verstand van paarden?
Ik zou idd ook wel uit willen sluiten dat t iets lichamelijks is en dat t niet aan het zadel ligt.

T paard heeft t voor de winter nooit eerder gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:14

loesannebb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 16:29

Jellie schreef:
Weet niet wat voor man gekeken heeft? Een osteo of zadelmaker? Of gewoon iemand met wat verstand van paarden?
Ik zou idd ook wel uit willen sluiten dat t iets lichamelijks is en dat t niet aan het zadel ligt.

T paard heeft t voor de winter nooit eerder gedaan?

nou iemandt die paarden traint en er veel van afweet.
maar er was niks met het zadel en ook niet met de Pony zelf.
maar wel bedankt voor je Reactie!

SylviaRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:41

Vraag iemand om hulp.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:42

Ze wil je iets vertellen of ze verdomd het of ze heeft ergens last van.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:14

Rij je in de winter ook dagelijks of alleen als het beter weer begint te worden? In het laatste geval zou de oorzaak duidelijk zijn, namelijk dat je teveel hetzelfde doet. Misschien is het een idee om sowieso wat minder vaak in de week te rijden en het afwisselend te houden. Zo nu en dan eens een spelletje in plaats van rijden of serieus grondwerk. En verder ook regelmatig een hele dag vrij, ook bij mooi weer! ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:40

Voor ik ook maar iets zou doen zou ik e.e.a. medisch uit willen sluiten. Laat even bloed prikken en de dierenarts een onderzoekje uitvoeren, dan weet je hoe je dit aan kunt pakken.

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:45

Haha zo een heb ik nu ook onder me kont.
Als jij door hebt dat hij/zij omhoog gaat komen geef hem een gruwlijk harde klap tussen oren! En laat hem gelijk voor voorwaarts lopen!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:47

joyfortuna schreef:
Als jij door hebt dat hij/zij omhoog gaat komen geef hem een gruwlijk harde klap tussen oren! En laat hem gelijk voor voorwaarts lopen!

Lekker als het paard misschien kissing spines heeft of een ander lichamelijk gebrek...

TS: laat het paard eerst door een arts nakijken voordat je er weer op gaat... zulk extreem protest komt namelijk niet vaak voort uit onwilligheid :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 02:02

loesannebb schreef:
nou iemandt die paarden traint en er veel van afweet.
maar er was niks met het zadel en ook niet met de Pony zelf.

En dat is een denkbaar verkeerde bron om daar je kennis en diagnose vandaan te halen.
Paard inladen en naar een paardenkliniek toe. Een trainer die veel van paarden afweet heeft geen roentgenogen. Kan geen kissing spines zien met het blote oog, kan geen medische problemen uitsluiten.

Dus paard door de medische molen halen...bij een erkende kliniek. Niet door een vriend-van-een-kennis-van-de-neef-van-een-instructeur-die-misschien-wel-of niet-veel-van-paarden-afweet.

Je paard probeert iets te vertellen.
Probeer daar naar te luisteren. Begin met het doorlichten of er geen medisch probleem is. Laat een ECHTE en GOEDE zadelmaker naar dat zadel kijken, en niet de vriend-van-een-kennis-van-de-neef-van-een-instructeur-die-misschien-wel-of niet-veel-van-paarden-afweet.

Ja dat gaat misschien geld kosten.
En nee, dat heeft niet iedereen zomaar liggen.
En ja, je paard is het uiteindelijk waard dat je hem de beste zorg geeft.
En nee, zonder dat er echt door een arts uitgesloten is, met foto's en uitgebreid onderzoek.
Zonder dat je een paardentandarts te laten komen,
En er ook een KUNDIGE zadelmaker/passer bij is geweest
Kun je PERTINENT GEEN diagnose stellen.
En zelfs als het zadel past, kunnen er spierproblemen zijn. Door verkeerd rijden.
Laat eventueel fysio/osteopaat komen.
Die vriend-van-een-kennis-van-de-neef-van-een-instructeur-die-misschien-wel-of niet-veel-van-paarden-afweet kan toch echt niet uitsluiten dat er een medisch probleem is.

*Edit: gezien je leeftijd begrijp ik dat je geen inspraak hebt over het wel of niet naar een kliniek toegaan met dit paard.
Maar je moet dan ook begrijpen dat er vanachter de PC geen tip gegeven kan worden op het moment dat we niet weten of er een lichamelijk probleem is, of dit ongehoorzaamheid is.
Is het echt ongehoorzaamheid is, behoort het aangepakt te worden, want steigeren is een BIG NO-NO.
Maar voordat je begint met corrigeren, sluit lichamelijke problemen uit. En ik heb zo mijn vraagtekens bij die "kundige persoon". Iemand die er veel van afweet is geen arts, en al helemaal geen zadelpasser.

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:59

c_alsemgeest schreef:
joyfortuna schreef:

Lekker als het paard misschien kissing spines heeft of een ander lichamelijk gebrek...

TS: laat het paard eerst door een arts nakijken voordat je er weer op gaat... zulk extreem protest komt namelijk niet vaak voort uit onwilligheid :)

Ze was niet helmaal goed maar dat komt door dat het een 'manege' paard is.
Maar het was soms (bij mij dan) alles was gooed ook als ik ging draven maar als ik ging stappen dan ging ze stil staan. En de hebben haar ook al een keer los gemaakt. Maar ze deed het nog steeds. Maar nu met hem tussen de oren slaan heeft ze het niet meer geprobeerd. En ik doe nu alles met d'r. Dus bij haar zat het tussen de oren. :P

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:04

joyfortuna schreef:

Luisteren naar een paard is niet van toepassing zeker? :roll:

Nee we gaan direct meppen.. :n

TS kijk aub even of het niet medisch is.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:04

Of ze denkt nu, rijden doet pijn maar als ik dat aangeef krijg ik een mep midden op mijn hoofd....dan blijf ik toch maar lopen. Wat ontzettend jammer dat je het allerallerslechtste advies in dit topic hebt uitgeprobeerd en de goede adviezen niet.

Nath_2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:37

Je gaat toch niet een paard tussen zijn oren meppen!
Als een paard steigerd kun je ook een ballonnetje met water pakken en zodra je paard omhoog komt
deze boven haar hoofd los laten.... paarden vinden dit niet fijn en het is een vriendlijke manier en
je bereikt op deze manier meer met je paard dan wanneer je haar tussen haar oren slaat.
In de eerste instantie zal ik het paard na laten kijken, vooral omdat ze eerst wel normaal heeft gelopen.

Paarden vertellen je meer dan dat je soms zelf weet!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 22:38

Laat je paard alsjeblieft goed nakijken. En dan ook echt goed. Verzorgpony van mijn zusje vertoonde exact hetzelfde gedrag. Was altijd een leuk en lief paard. Tot een maand geleden. Hij werd steeds nukkiger en 'vervelender'. Was niet meer te berijden, ging stilstaan, of bokken en steigeren als je wel been/tikje gaf. Heb haar nadat ik er op had gezeten direct geadviseerd met de eigenaresse te gaan praten omdat dit geen vervelend gedrag was. (ik voelde het hele paard blokkeren zodra je iets anders dan een normaal staptempo vroeg) DA laten komen, die riep dat het onzin was dat hij moest komen, paard was kerngezond waren zijn woorden. Toch er op aangedrongen dat het paard dan in elk geval een bloedtest zou krijgen. En wat bleek... de spieren van het paard waren dusdanig verzuurd dat er een stofje in het bloed met een waarde van 1000 keer zoveel in het bloed voorkwam. Uiteindelijk heeft het paard 4 dagen op de kliniek doorgebracht en bleek er nog meer aan de hand te zijn, en moet het nu een maand absolute rust krijgen en een herstelperiode daarna voordat dit weer goedkomt. Hadden ze nog langer op dit paard doorgereden onder het mom van 'dit is vervelend gedrag wat er uit geslagen moet worden' was het zeer waarschijnlijk heel slecht afgelopen.

Luister alsjeblieft naar je paard, dit is geen vervelend gedrag maar zeer waarschijnlijk een laatste redmiddel van je paard om je duidelijk te maken dat het echt niet meer gaat.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:59

Erg herkenbaar heeft de pony van me zusje ook gehad gaat op het moment beter. Meestal is het gewoon geen zin meer. Je gaat opeens weer wat vragen of meer vragen dan eerst en daar hebben ze geen zin in en dan gaan ze vervelend doen. Zo ie zo naar het zadel laten kijken en naar de rug en tanden van het paard/pony of daar niets mee aan de hand is. Zo niet goed aanpakken.

loesannebb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 18:46

Het is weer helemaal goed gekomen met de pony!
ze was gewoon te lui om aan het werk te gaan
en omdat ik en mijn nicht niet zoveel zin hadden om egt goed aan te pakken,
deed deze haflinger zo.
maar ze is nu weer de leukste en de allerliefste pony! <3

evelienDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:09

loesannebb schreef:
Het is weer helemaal goed gekomen met de pony!
ze was gewoon te lui om aan het werk te gaan
en omdat ik en mijn nicht niet zoveel zin hadden om egt goed aan te pakken,
deed deze haflinger zo.
maar ze is nu weer de leukste en de allerliefste pony! <3

Hey,
men pony rijd goed op de piste maar buiten steigerd ze voor het minste en wil dan naar huis.Kheb haar al eens door een
dierenarts laten onderzoeken en alles was normaal.
Maar als ik jullie zo bezig hoor.. zet me dat tot denken!
Zou er dan toch lichamelijk iets schelen?!
Ik herken men pony zoals die van jou.. ze trekken preschies op elkaar
dus zit ik waarschijnlijk met het zelfste probleem..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:12

Dat is anders denk ik evelienDM. Als hij in de piste goed loopt en werkwillig is en buiten niet. Ga je in je eentje naar buiten dan? of doet hij het ook met andere paarden?

verder totally eens met cassidy.

evelienDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:01

VivaLaVida schreef:
Dat is anders denk ik evelienDM. Als hij in de piste goed loopt en werkwillig is en buiten niet. Ga je in je eentje naar buiten dan? of doet hij het ook met andere paarden?

verder totally eens met cassidy.

Buiten doet ze zo als ze alleen is maar ook met andere paarden.
Maar bij ons zijn die andere paarden jong en onervaren.
Mss gaat het beter als men pony mee rijd met een ouder ervaren rustig paard..
Heb ik nog niet kunnen testen.
Grtz

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:23

Ik had het ook ben zusje van Nowylover mijn pony was ook te lui om te werken en na wat goed aanpakken doet ie nu alles(bijna dan) maar we gaan goed verder voor dressuur springen hoeft ie niet te verbeteren dat kan ie zowiezo al :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:35

Een paard dat in de rijbak goed te rijden is maar het terrein niet afwil is een klever. En dat heeft niets te maken met een rugprobleem, maar alles met het feit dat de stal en zijn vriendjes veiliger zijn dan die buitenrit met jou.

Ik heb een tip voor je. Volg dit maar eens:

Uitleg buddy sour/barn sour paard (klever in het Engels):

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_f ... re=related

Kort samengevat: je paard wil naar zijn vriendjes toe, dat is de kudde, daar is het veilig. Een manier van aanpak is om hem in de buurt van zijn vriendjes/stal hard aan het werk te zetten, en bij zijn vriendjes/stal vandaan te laten rusten. Naar zijn vriendjes/stal toetrekken = hard werk.
Bij zijn vriendjes vandaan = rust.
Dit is niet van de ene op de andere dag over, maar als je bovenstaande in je achterhoofd houdt, zou het gaandeweg beter moeten gaan.

Nog een ander topic, met wat uitvoerigere uitleg, ook wat barn sour betreft:

[OPG] Mijn paard is zo gehecht aan andere paarden :(