Onderdanig paard op nieuwe stalling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

Onderdanig paard op nieuwe stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 18:17

Sinds een week staat mijn paard op een nieuwe stalling die gericht is naar het natuurlijk houden van paarden. Ik vond het een goed plekje voor mijn paard en na anderhalf jaar gestaan te hebben op mijn oude stalling, vond ik op deze stalling meer wat ik zocht.
Ik dacht er mijn paard ook een plezier mee te doen continue weidegang en continu hooi in kuddeverband.
Een kleine voorstelling van de stalling:
2 grote paddocks met elk een grote schuilstal, ze liggen niet naast elkaar (er ligt een verzorgpaddock tussen) maar worden verbonden door een trail die omheen de weides loopt. Om de paarden aan elkaar te introduceren hebben we vorig weekend op de ene paddock 4 paarden gezet (3 die elkaar kenden en dan mijn paard nieuw) en op de andere 3 paarden die elkaar reeds kenden(toen was de verzorgpaddock open en konden ze aan de draad elkaar leren kennen en snuffelen enz). Mijn paard lag redelijk goed in de groep van die 4 paarden, hij was op zich ook weer de laagste in de groep maar hij werd niet aangevallen ofzo.
Sinds dit weekend is de trail open en kunnen alle paarden dus bij elkaar. De groep die bestond uit 3 paarden waren allen heel dominant, en ook nu blijkt dat zij grote baas zijn over de kudde waar mijn paard instond.
Maar nu is mijn paard echt wel helemaal onderaan en wordt hij vaak gebeten en gestampt en weg gejaagd. Ik heb het gevoel dat hij zich nergens thuis voelt en hij staat vaak alleen op de paddock terwijl de rest toch beetje bij beetje begint kennis te maken met die drie dominante paarden.
Elk paard jaagt mijn paard op ik vind het bijgevolg dus enorm zielig voor hem. Ik vraag me af of ik wel de juiste beslissing heb genomen en of dit misschien maar tijdelijk gedrag is?
Kan ik hier iets aan doen om hem het wat gemakkelijker te maken of iets anders? Raar maar waar is mijn band met mijn paard nu wel beter (voordien was hij ook al goed, ik ben zijn leider), maar nu lijkt hij mij echt te volgen bij alles. We spelen vaak met elkaar in de piste en op de weide, hij komt ook heel vaak knuffelen. Nu lijk ik precies zijn maatje, maar ik zou het toch leuker vinden dat hij een echt paardenmaatje heeft...
Moet ik me zorgen maken of moet ik het wat meer tijd geven?

Desire__

Re: Onderdanig paard op nieuwe stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:19

Ik denk dat ze gewoon moeten wennen. Hij staat ernnog maar een weekje. Het duurde ook een paar weken voordat mijn paard echt welkom was in de groep.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 18:28

Moet wel zeggen dat mijn paard op z'n vorige stalling ook het onderdanigst was, het heeft een jaar geduurd eer hij boven een halflinger kwam.
De kudde van nu gaat over 6 ruinen en 1 heel zure merrie die het natuurlijk voor het zeggen heeft. Het jammere is gewoon dat ze ook echt aanvalt en kapt met het voorbenen. Haar 2 volgelingen staan onder haar, maar doen net hetzelfde. Tussen hun groepje van 3 is er ook een paard dat volledig overhoop wordt gestampt, maar wanneer dat paard dan bij mijn paard raakt is hij dan weer heel agressief naar mijn paard.
Rare hierarchie bij zo'n kudde zeg!

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:31

Ja het is lastig, maar ze zullen toch de rangorde moeten bepalen. Bij een vriendin van mij is haar paard helemaal aangevallen en zit nu onder de bijtwonden, maar nu gaat het al beter. Ik denk dat je gewoon moet afwachten. Het is natuurlijk niet leuk om je paard zo te zien, maar het komt vast wel goed.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:13

ik zou het nog eventjes aanzien

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 23:07

hoeveel tijd moet je zo iets geven..? Gisteren bij hem geweest, hij moet een harde klap hebben gehad van een hoef want zijn haar was wel over een lengte van 30cm en 3 cm breed, geen vleeswonde maar wel echt tot op het blote vel. Heb het maar ontsmet en vandaag opnieuw. Doet me wel pijn dat mijn paard echt nergens wordt aanvaard en ook zoveel 'slaag' krijgt... Zendt hij misschien verkeerde signalen uit?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 01:32

Ik vind het niet de meest logische of natuurlijke samenstelling van de kudde, 6 ruinen en 1 merrie, ik heb al eerder een keer meegemaakt bij zo'n kudde dat er constant onrust blijft omdat de ruinen competitie blijven voeren om de merrie.
Een groep merries met slechts 1 of 2 ruinen is meestal veel rustiger.

Maar.. jouw paardje staat er pas een week. Als er genoeg ruimte is op de wei voor jouw paard om de kudde te ontvluchten (dat het dus niet té gevaarlijk wordt) dan zou ik het een maandje aankijken. Is het dan niet verbeterd dan zou ik vragen of er een ander kudde kan worden samengesteld of anders jouw paardje samen met 1 andere ruin apart zetten. Soms komt het gewoon niet goed en blijft een paard het pispaaltje en dan kunnen ze echt depressief raken en het is een gedoe met voeren (krijgt ie wel voldoende hooi binnen etc). Je paard moet er niet structureel onder gaan lijden, dan maar geen kudde hoor.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:36

Snap je gevoel goed TS.
Je wilt je paard graag gelukkig zien.Geef het idd nog wat tijd !

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:34

Ik ben het met Waves eens dat dit niet bepaald een ideale samenstelling is voor een kudde. Mijn eerste gedachte was gelijk "dat zijn wel heel veel ruinen bij elkaar!" In het wild bestaan de kuddes juist voornamelijk uit merries(+veulens) en een hengst, en zijn er 'kuddes' die bestaan uit kleine groepjes jonge hengsten. Ik denk dat je een groep ruinen het best met die laatste kunt vergelijken, maar (volgens mij) worden die groepjes nooit zo groot en moet je dat met ruinen dus ook niet doen.
Wij hadden bij ons op stal wat ruinen betreft o.a. 2 groepen met 3 ruinen, waarvan er al eentje is opgesplitst in 1 ruin in 1 weiland en de andere 2 in het andere, omdat ze elkaar echt geen seconde met rust lieten.
Ik zie het daarom somber voor je in, wat ik tot nu toe met ruinen ervaren heb is dat die zo lang blijven klieren met elkaar. Merries bepalen de rangorde en dan is het klaar. Soms verandert er nog een beetje omdat er eentje die er als jonkie bij kwam volwassen wordt en zich wat omhoog werkt, maar over het algemeen vind ik merriekuddes vaak rustig. Bij de kuddes ruinen die ik heb gezien heb ik eigenlijk zelden echt een leider er tussenuit kunnen pikken. Het lijkt alsof ze daarom blijven 'vechten.'

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:43

Wat dan met een leider van een groepje bijna 3 jarigen?
Als die verplaatst wordt naar een nieuwe stal, vanuit de opfok, en met een nieuwe groep volwassen paarden het land op gaat?
Zou die respect hebben voor de "oudere" leider van het groepje of zou hij het gewoon gaan proberen die lefgozer? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:52

Junia schreef:
Ik ben het met Waves eens dat dit niet bepaald een ideale samenstelling is voor een kudde. Mijn eerste gedachte was gelijk "dat zijn wel heel veel ruinen bij elkaar!" In het wild bestaan de kuddes juist voornamelijk uit merries(+veulens) en een hengst, en zijn er 'kuddes' die bestaan uit kleine groepjes jonge hengsten. Ik denk dat je een groep ruinen het best met die laatste kunt vergelijken, maar (volgens mij) worden die groepjes nooit zo groot en moet je dat met ruinen dus ook niet doen.
Wij hadden bij ons op stal wat ruinen betreft o.a. 2 groepen met 3 ruinen, waarvan er al eentje is opgesplitst in 1 ruin in 1 weiland en de andere 2 in het andere, omdat ze elkaar echt geen seconde met rust lieten.
Ik zie het daarom somber voor je in, wat ik tot nu toe met ruinen ervaren heb is dat die zo lang blijven klieren met elkaar. Merries bepalen de rangorde en dan is het klaar. Soms verandert er nog een beetje omdat er eentje die er als jonkie bij kwam volwassen wordt en zich wat omhoog werkt, maar over het algemeen vind ik merriekuddes vaak rustig. Bij de kuddes ruinen die ik heb gezien heb ik eigenlijk zelden echt een leider er tussenuit kunnen pikken. Het lijkt alsof ze daarom blijven 'vechten.'

Bij ons op stal staan de merries en ruinen apart. De ruinengroep bestaat uit 15 ruinen op een grote wei, en dat gaat (al jaren, in wisselende samenstelling) prima. Er is juist veel meer rust dan bij de merries.

Wat TS betreft, mijn pony was ook een tijdje de laagste in de rangorde. In het begin kwam hij ook wel eens met een wondje de wei uit, maar een week is gewoon weinig tijd om te wennen. Ik zou het zeker nog een maandje of 3 aankijken, tenzij het écht gevaarlijk wordt. Je paard moet sowieso nog wennen aan zijn nieuwe huis, misschien durft hij ook wat meer van zich af te bijten als hij beter gewend is.