veulen opleeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

veulen opleeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 19:33

hey mensen
sins zaterdag staad er eenb belgisch trekpaard veulen van 10 maanden oud bij mijn paard.
tot hij bij ons kwam werde er niet naar opgekeken, dus hij is heel schuw.
ik heb gisteren zijn vertrouwen kunnen winnen, maar hij is erg sterk en ondeugend.
hij was nooit geborstelt dus kent dit niet, dit laat hij nu al toe.
een halster heeft hij om, maar als ik hem probeer te leiden (langs me te stappen).
slaat hij gewoon op hol.
weet iemand hoe ik hem dit kan leren?

fuego3

Re: veulen opleeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:35

ik zou hem in de opfok doen en hem eerst lekker laten spelen met leeftijdsgenootjes , en het liefst ook wat oudere paarden er tussen ,,
hem eerst volwassen tussen de oren laten worden , en dan met een jaar of 3 beleren en andere dingen doen ,,

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 19:41

dat is het probleem
hij is niet van mij, hij staad bij mijn paard (die15 is).
ze staan op een weiland.
hij sjokt wel achter me aan , tot ik de leider wil zijn

ik snap best dat ik hem niet kan echt beleren nu, maar hij zou aan de hand geleid moeten kunnen worden voor practische dingen( bv. dierenarts en hoefsmid)
maar dit lukt echt niet en als hij op hol slaat doet mijne dat ook, dus we vrezen dat ze uit zullen breken als dit vaak gebeurt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:47

Het opleiden van een veulen met dit soort problemen vereist toch echt een kenner. Als je dit dus echt wilt doen zou ik les nemen met het dier. Anders kon je nog wel eens flink in de problemen komen. Hij hoeft maar 1 keer gericht te schoppen (uit nieuwsgierigheid wat er dan gebeurt) en je bent zwaargewond of nog erger..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 19:50

hij schopt niet hij galopeerd gewoon weg en laat me de eerste 10 min niet in zijn buurt komen

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:51

ik zou zeggen: veel geduld!
Succes!!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:53

Dit is een dier dat zichzelf de baas vindt. En naarmate je meer omgaat met zo'n dier en dat niet weet te corrigeren zal hij vermoedelijk steeds brutaler worden. Voor je het weet heb je dan een hap te pakken of een paar achterbenen tegen je borst. Dit zijn echt potentieel gevaarlijke zaken als je geen kennis van zaken hebt..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 20:42

hy bijt of stampt echt niet
en ik kan niemand inhuuren, want hij is niet van mij
maar ik ben de enige die erbij durft omdat hij nogal groot is en hevig
heeft iemand misschien handige tips, om het hem spelenderwijs aan te leren want hij speelt echt graag

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:06

probeer met een paardenvoetbal en lage sprongetjes en VDen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:29

Gaan spelen met een dier dat aan de dominante kant is moet je alleen doen als je goed weet hoe je hem kan laten weten dat jij de baas bent. Anders gaat hij jou behandelen als een gelijkwaardig speelmaatje. Heb je wel eens gezien hoe ruig jongen hengsten/ruinen met elkaar spelen? Dat wil je echt niet geloof me..

Verder zal ik trouwens niet meer reageren want ik heb geloof ik voldoende gewaarschuwd. Het is uiteindelijk jouw keuze.. Hoe dan ook wens ik je veel succes!

Nynkeee94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:32

Ik heb ook wel gedaan dé ik een touwtje achter de kont. als ik dan wou lopen ging ik hoe het anders ook gaatmara omdat zeniet fijn vinden dat het druk op het hoofd komt gaf ik als extra aanwezig druk achter de kont door dat touwtje.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:34

troi schreef:
Gaan spelen met een dier dat aan de dominante kant is moet je alleen doen als je goed weet hoe je hem kan laten weten dat jij de baas bent. Anders gaat hij jou behandelen als een gelijkwaardig speelmaatje. Heb je wel eens gezien hoe ruig jongen hengsten/ruinen met elkaar spelen? Dat wil je echt niet geloof me..

Verder zal ik trouwens niet meer reageren want ik heb geloof ik voldoende gewaarschuwd. Het is uiteindelijk jouw keuze.. Hoe dan ook wens ik je veel succes!

precies!

een onervaren 13 jarige alleen met een dominant jong Belgisch trekpaard gaat niet samen :n
Spelen is levensgevaarlijk, uit de wei blijven dus, voordat er binnenkort een ambulance moet komen!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 12-04-11 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:37

-> OPG

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:30

olafgek schreef:
dat is het probleem
hij is niet van mij, hij staad bij mijn paard (die15 is).
ze staan op een weiland.

ik snap best dat ik hem niet kan echt beleren nu, maar hij zou aan de hand geleid moeten kunnen worden voor practische dingen( bv. dierenarts en hoefsmid)
maar dit lukt echt niet en als hij op hol slaat doet mijne dat ook, dus we vrezen dat ze uit zullen breken als dit vaak gebeurt

Wie is de eigenaar van die wei?
Mits er een goede omheining omheen zit is de rest van de verantwoordlijkheid voor de eigenaar van het veulen, als die er geen manieren in stopt is dat zijn probleem. Is het gedrag van het veulen dusdanig dat de andere eigenaren er last van hebben/hele kudde risico loopt uit te breken, dan zal de eigenaar van de wei er het verstandigst aan doen om het dier weg te sturen.

Verder TS is dat veulen niet jouw verantwoordelijkheid hoe schattig hij mischien ook is. Ga lekker met je eigen paard aan de slag en zorg er in 1e instantie voor dat veulen uit jouw persoonlijke ruimte blijft. Zorg er verder voor dat je eigen paard jouw als de leider ziet. Hopelijk voed volwassen paard het veulen dan een beetje op.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:39

caaramel schreef:
probeer met een paardenvoetbal en lage sprongetjes en VDen

hallo , t beessie is 10 maanden ??????????

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:12

waarom niet zolang je maar speelt niet echt om het iets te leren

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:37

Met veulens moet je niet spelen. Veulens moet je opvoeden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:43

caaramel schreef:
waarom niet zolang je maar speelt niet echt om het iets te leren

Precies zoals de post onder je. Niet spelen, leren.

Een veulen nu al van alles mee doen is niet goed. Juist rust, weidegang met soortgenoten en weinig in handen is prima.

Leren borstelen, vaststaan en meelopen in stap is prima maar daar blijft het dan ook bij.

TS: ik denk dat je teveel tegelijk verwacht. Hij staat er net en nu wil je al 'leider zijn' en dat hij en geborsteld kan worden, meeloopt enz. Neem eens de tijd, je hebt nog meer dan 2 jaar voor er echt mee gewerkt kan worden.
Eerst eens laten wennen aan het plekje waar hij nu staat.

Als het borstelen braaf gaat dan eens een touw er aan en een stapje. 1 stapje is genoeg, belonen en met rust laten. De dag of misschien wel dagen er na dit telkens met een stapje uitbereiden. Om mij part doe je er een half jaar over tot hij met je mee gaat maar overhaasten werkt heel erg verkeerd bij zo'n jong paard.

Daarbij wil ik wel de kanttekening plaatsen dat ik het best gevaarlijk vind om een 13 jarige met een zo'n bonk van een jong paard bezig te laten zijn. Een stuk begeleiding van de eigenaar is toch echt het minimale om ongelukken te voorkomen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:24

Cowgirl schreef:
Met veulens moet je niet spelen. Veulens moet je opvoeden.

:j zo is het maar net , naar mijn mening.
en dan nog eens , het is een brok van een beest aan het worden en vind dat ook niet iets voor een 13 jarig meisje.
stel er gebeurd iets waardoor je de rest van je leven bang blijft of erger je houd er lichamelijks aan over en jij de rest van je hobby nooit meer uit kan voeren.

zou heeeel erg jammer zijn ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:46

fuego3 schreef:
ik zou hem in de opfok doen en hem eerst lekker laten spelen met leeftijdsgenootjes , en het liefst ook wat oudere paarden er tussen ,,
hem eerst volwassen tussen de oren laten worden , en dan met een jaar of 3 beleren en andere dingen doen ,,

en dan straks met een sterke 3 jarige aan de gang gaan om die te leren mee lopen en voetjes geven?
beter nu, hoe jonger hoe beter :j

olafgek:
dit is een veulen wat nog niks kent en ook al is het 10 maanden je moet het benaderen alsof het pasgeboren is.
dus stapje voor stapje,beste is als je iemand mee krijgt die je een en ander voordoet en uitlegt want via bokt kan niemand je het uitleggen hoe het moet.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:50

Het veulen is niet van jou, dus ook jouw "probleem" niet. Als er een DA of hoefsmid aan te pas moet komen, dan is dat de verantwoording van de eigenaar.

Ik zou zeggen laat het diertje lekker met rust en laat het aan de eigenaar zelf over ;)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:03

ellepel schreef:
fuego3 schreef:

en dan straks met een sterke 3 jarige aan de gang gaan om die te leren mee lopen en voetjes geven?
beter nu, hoe jonger hoe beter :j

olafgek:
dit is een veulen wat nog niks kent en ook al is het 10 maanden je moet het benaderen alsof het pasgeboren is.
dus stapje voor stapje,beste is als je iemand mee krijgt die je een en ander voordoet en uitlegt want via bokt kan niemand je het uitleggen hoe het moet.

in een goede opfok worden ook de hoefjes gedaan lijkt me , je kan een paard niet de eerste 3 jaar niet bekappen ,, er werd hier gesproken over laten springen ed ,, is naar mijn mening niet echt nodig of uberhaubt zinvol.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:13

een veulen hoef je niet op te leren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:15

fuego:
oke ,dat snap ik,maar jouw berichtje kwam op mij over alsof je ze 3 jaar lang in een groep zet en dan pas er wat mee gaat doen,snap je/
daar moest ik even op reageren..

maar ik lees het nu pas goed .
het is niet het veulen van olafgek zelf
dus lekker van af blijven,laat de eigenaar er maar mee bezig gaan,

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:21

olafgek schreef:

Een paard loopt in de natuur achter zijn leider en schouder aan schouder aan zijn vriend. Op het moment dat hij achter jou aanloopt ziet hij je dus als de baas, maar op het moment dat je hem naast je haalt geef je dus de opening aan hem om zelf de leiding te nemen. Hier begint het bij jou dus al verkeerd, want zo te zien weet jij niet hoe je dit in de hand moet houden...

Ik ga mee met het advies van de rest, laat het aan iemand over die er echt verstand van heeft ;)