Wat mag ik allemaal al doen met mijn 1jarige shetlander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

Wat mag ik allemaal al doen met mijn 1jarige shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 11:31

hallo bokkers!

Misschien klinkt de vraag wel raar.
Want zoveel kunnen&mogen we niet doen met z'n jong beestje
Dat is ook wel heel logisch.

Nu is het probleem dat mijn pony behoorlijk vervelend begint te worden.
Veel onrustig en druk.
Veel bijten, en steigeren/slaan als het even anders word als hij dat wilt...
Hij heeft gewoon te veel energie ook!

Nu dus mijn vraag,
Wat mag ik allemaal met hem doen, om dit alles een beetje te kunnen minderen?

Ik vind moeilijk wat wel en niet mag.
Het is ook mijn eerste eigen pony. En gelijk dan een jong ding.
Dus ik moet dingen uitzoeken nu...

Wie kan me helpen?

Sappos

Re: Wat mag ik allemaal al doen met mijn 1jarige shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:32

Lekker in de kudde gooien en eens per week er eens uithalen om te poetsen en een stukje te wandelen. Voor de rest de opvoeding aan soortgenoten overlaten

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:33

Lekker toekijken hoe het met zijn vriendjes in de wei staat te ravotten :D

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:33

Ik heb mijn 1 jarige shethengst in de opfok staan , 1 keer per week even eruit.Even een borstel, hoefjes nalopen stukje lopen op het erf en klaar .
Ze zijn jong en moeten lekker groot kunnen worden .

Staat hij alleen, heeft hij wel vriendjes ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:34

Loopt het diertje wel buiten in een kudde?
Zo ja, wat is de samenstelling van de kudde?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:35

Het enige wat wij deden met onze jonkies was veel langs de weg wandelen voor ervaring, gewoon lekker wandelen, een keertje het water in als het kan gewoon voor de ervaring (hadden wij op loopafstand), lekker poetsen en spelen in de bak (geen longe oid)

En verder, gewoon lekker veel jong laten zijn nu, niet teveel willen en verwachten. Lekker kijken hoe hij/zij met zijn vriendjes aan het spelen is <3

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:36

Sappos schreef:
Lekker in de kudde gooien en eens per week er eens uithalen om te poetsen en een stukje te wandelen. Voor de rest de opvoeding aan soortgenoten overlaten

:j
Beetje socializen met de baas. Verder idd toekijken hoe hij wordt opgevoed door zijn maatjes..

thunderking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:39

uit jouw verhaaltje is moeilijk op te maken wat zijn leefomgeving nu is! Het beste is idd lekker in de opfok ergens zetten, of iig tussen een groepje leeftijdgenootjes! Waar ze onderling lekker kunnen klieren en ravotten, ook krijgt hij hier opvoeding in zijn eigen paardentaal. Verders zou je hem dan zo af en toe is kunnen poetsen. Als hij nu alleen in een stalletje staat of op de wei dan vind ik het niet heel vreemd dat hij nu erg klierig is!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:50

Wel belangrijk dat hij regelmatig in handen is en braaf is daarbij. Hij moet gewoon de basisdingen kunnen voor een jaarling en die zijn imo zich overal laten aanraken en poetsen, netjes meewandelen, netjes voetjes geven en evt trailermak/verkeersmak :) Steigeren aan de hand of bijten direct afstraffen, anders krijg je dat er later niet meer uit.

Als voorbeeld mijn jaarling staat 24/7 buiten bij 2 volwassen hengsten en een volwassen ruin. Hij is de hele dag lekker aan het spelen en klieren maar wordt op zijn plek gezet als hij te brutaal wordt. Ik ben er elke dag om hem even een kriebel te geven en 2/3x per week wandel ik met hem naar stal (300 m, langs de weg) waar hij even wat extra brokken krijgt en ik af en toe een borstel over hem heen haal. Dan staat ie vaak een uur of 2 op stal, meestal ligt hij dan te slapen, en nadat ik met de andere pony gewerkt heb breng ik hem weer terug. Omdat er hier nog niet genoeg gras staat wil ik de 4 nu elke dag minimaal een uurtje op het gras in de berm zetten aan een lange lijn terwijl ik erbij zit. Zo komt mijn jaarling dus heeeel veel in handen maar beperk ik hem niet in het jong zijn. Ik vraag geen belastende dingen van hem, enkel basis.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 20:16

Mijn shetlander staat op de weide bij een wat oudere en stuk grotere paard op de wei.
En bij schapen.
S'ochtends gaat hij naar buiten, s'avonds naar binnen.
Alleen dan is hij in de handen en afentoe met poetsen/ nu behandelen van luis...