Paard begint te hinikken tijdens wandeling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vang

Paard begint te hinikken tijdens wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 11:01

Hey,

nu het weer weideseizoen is kom ik steeds meer paarden tegen op wandeling met m'n paard. Vorige zomer was er een paard dat steeds begon gek te doen als het mijn paard zag, en dit weekend was het opnieuw zover. Het staat (denk ik) alleen op een weide, en begint dus als een bezetene rond te crossen en te hinnikken. Mijn paard reageert hier ook best heftig op, ze hinnikt namelijk enthousiast terug. Het probleem is dat ik er dan opzit en ik mijn hart zo sneller voel kloppen wanneer ze dit doet. Ik krijg m.a.w. schrik, en ik weet dat mijn paard dit enorm goed kan oppikken. Ik heb al geprobeerd om mijn emoties onder controle te houden, maar dit lukt niet zo best. Daarom zoek ik nu tips om haar te leren van dit paard gewoon te negeren. Ik weet namelijk niet goed hoe ik hierop moet reageren. Mag ik boos worden? (ze doet eigenlijk niets verkeerd) en zo ja, hoe moet ik dan boos worden?

Of is dit eigenlijk gewoon heel normaal paardengedrag waarmee iedereen te maken krijgt? :o

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:11

Boos worden omdat ze hinnikt? nee.
Je moet het gewoon negeren, en daarna haar ff een beetje aan het werk zetten om de aandacht
weer bij jou te krijgen.

Je word dus bang van dat haar reactie op dat andere paard?
ik vind namelijk dat je paard best goed op andere paarden reageerd, die van mij fokt zich
dan helemaal op en wilt gaan mee rennen, en ik zou blij zijn als ze alleen hinnikt.
Als je pony altijd alleen maar hinnikt moet je je angst gewoon laten gaan,
hinniken is een soort begroeting,van he jij daar. Dus daar hoef je echt niet bang voor te zijn.

En ik weet niet of je dressuur lessen hebt? Anders kan je eventjes net voor je paard tegen komt even een dressuur oefening doen, en als je er net voor bij bent weer, om de aandacht er bij te houden van je pony,en om jezelf rustig te houden!

Succes!

vang

Re: Paard begint te hinikken tijdens wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 11:34

Ja maar ze hinnikt echt op zo'n opgewonden toon (wat ook logisch is, maar toch ;) ) en ik krijg dus schrik dat ze plots gaat stijgeren of op hol slaan van opwinding (wat waarschijnlijk onterecht is van mij). Mijn vriendin haar paard stapt rustig voorbij het paard alsof er niets aan de hand is, vandaar dat ik dan ongerust word dat de mijne zich aan het opwinden is.
Dressuur rijd ik niet, en heb ik ook nooit gereden. Ik maak enkel wandelingen met m'n paard.
Wat ik wel beginnen doen ben is belonen met koekjes tijdens de wandeling. Waarschijnlijk zijn er veel tegenstanders, maar ik vind dat het een erg goed resultaat geeft bij mijn paard. Ik zou mijn paard dus graag leren het paard te negeren, zodat ik dit achteraf kan belonen. Alleen negeert ze het paard niet... :D
Maar misschien moet ik haar dan gewoon laten doen, als er geen gevaar is voor op hol slaan?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:40

vang schreef:
Ja maar ze hinnikt echt op zo'n opgewonden toon (wat ook logisch is, maar toch ;) ) en ik krijg dus schrik dat ze plots gaat stijgeren of op hol slaan van opwinding (wat waarschijnlijk onterecht is van mij). Mijn vriendin haar paard stapt rustig voorbij het paard alsof er niets aan de hand is, vandaar dat ik dan ongerust word dat de mijne zich aan het opwinden is.
Dressuur rijd ik niet, en heb ik ook nooit gereden. Ik maak enkel wandelingen met m'n paard.
Wat ik wel beginnen doen ben is belonen met koekjes tijdens de wandeling. Waarschijnlijk zijn er veel tegenstanders, maar ik vind dat het een erg goed resultaat geeft bij mijn paard. Ik zou mijn paard dus graag leren het paard te negeren, zodat ik dit achteraf kan belonen. Alleen negeert ze het paard niet... :D
Maar misschien moet ik haar dan gewoon laten doen, als er geen gevaar is voor op hol slaan?

Of ze op hol kan slaan kan niemand zeggen vanaf de computer, jij kent je paard,
en als je paard bijna nooit echt schrikt zou dit gevaar niet zo groot zijn nee.

Kan je niet 3 lessen dressuur nemen? want als je haar dan eventjes aan het werk zet,
b.v gewoon een pasje opzij of iets, zou wel haar aandacht meer bij jou houden denk ik.

Helpt het niet als je haar een keer aanspoort als je langs het paard rijd?
of veel overgangen maken. Je moet gewoon haar aandacht bij jou houden als je wilt dat ze paarden
gaat negeren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:43

Ook al dressuur je verder niet, je kunt je paard wel aan het werk zetten. Als het een breed pad is bijvoorbeeld voltes maken met goede stelling. Je paard binnen een gang langzamer of sneller laten gaan (kan in stap en in draf). Allemaal trucjes die je wel eerst moet oefenen als je op een stukje rijdt waar er weinig afleiding is (want je paard moet naturlijk wel weten wat de bedoeling is).
Laatst bijgewerkt door troi op 11-04-11 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:44

Ik heb ook een best moeilijke tijd gehad met mn pony, ze deed alles om me van haar rug te krijgen,
maar nu stap ik er op, en we gaan gelijk actief aan het werk,zodat ik geen tijd heb om te bedenken
wat ze kan doen,en zij geen tijd heeft om iets te bedenken dat ze eigenlijk liever niet werkt en hoe ze er onder uit kan komen.

Het belangerijkste is dat je paard op je vertrouwd en op je let, want dat letten ze veel minder op de omgeving.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:45

troi schreef:
Ook al dressuur je verder niet, je kunt je paard wel aan het werk zetten. Als het een breed pad is bijvoorbeeld voltes maken met goede stelling. Je paard binnen een gang langzamer of sneller laten gaan (dan in stap en in draf). Allemaal trucjes die je wel eerst moet oefenen als je op een stukje rijdt waar er weinig afleiding is (want je paard moet naturlijk wel weten wat de bedoeling is).

Precies,maar als ze echt nooit dressuur gereden heeft, kan ze b.v mischien wel 1 of 2 lessen volgen om
die stelling op de volte goed te krijgen.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 14:17

Bedankt voor de tips! Ik ga al beginnen met overgangen, wieweet is dit al voldoende. Anders kan ik idd enkele lessen overwegen (maar aangezien ik enkel een weide heb hoop ik dat dit niet nodig is ;) )
Ik ben al blij dat niemand het verontrustend paardengedrag vindt *\o/*
Ik zal gewoon zelf wat relaxter moeten zijn ;)

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:52

Vaak is het een teken van opwinding en vrolijkheid maar het kan ook uitdagend bedoeld zijn of een begroeting naar een ander paard

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:34

vang schreef:
Bedankt voor de tips! Ik ga al beginnen met overgangen, wieweet is dit al voldoende. Anders kan ik idd enkele lessen overwegen (maar aangezien ik enkel een weide heb hoop ik dat dit niet nodig is ;) )
Ik ben al blij dat niemand het verontrustend paardengedrag vindt *\o/*
Ik zal gewoon zelf wat relaxter moeten zijn ;)

Mischien is dat al genoeg ja! anders kan je overgaan op de voltes langs het paard!
volgens mij heb je heerlijk paard waar je lekker op kan buitenrijden!

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 08:56

Ze is idd een fantastische merrie :) Ik rijd zonder bit en met losse teugel, en moet steeds een stuk drukke baan doen, en dat gaat perfect! Alleen als ze opgewonden wordt bij dat paard wist ik niet goed wat dit nu betekende en hoe ik erop moest reageren. Nu weet ik dat het geen kwaad kan *\o/*