nu het weer weideseizoen is kom ik steeds meer paarden tegen op wandeling met m'n paard. Vorige zomer was er een paard dat steeds begon gek te doen als het mijn paard zag, en dit weekend was het opnieuw zover. Het staat (denk ik) alleen op een weide, en begint dus als een bezetene rond te crossen en te hinnikken. Mijn paard reageert hier ook best heftig op, ze hinnikt namelijk enthousiast terug. Het probleem is dat ik er dan opzit en ik mijn hart zo sneller voel kloppen wanneer ze dit doet. Ik krijg m.a.w. schrik, en ik weet dat mijn paard dit enorm goed kan oppikken. Ik heb al geprobeerd om mijn emoties onder controle te houden, maar dit lukt niet zo best. Daarom zoek ik nu tips om haar te leren van dit paard gewoon te negeren. Ik weet namelijk niet goed hoe ik hierop moet reageren. Mag ik boos worden? (ze doet eigenlijk niets verkeerd) en zo ja, hoe moet ik dan boos worden?
Of is dit eigenlijk gewoon heel normaal paardengedrag waarmee iedereen te maken krijgt?
) en ik krijg dus schrik dat ze plots gaat stijgeren of op hol slaan van opwinding (wat waarschijnlijk onterecht is van mij). Mijn vriendin haar paard stapt rustig voorbij het paard alsof er niets aan de hand is, vandaar dat ik dan ongerust word dat de mijne zich aan het opwinden is.
Ik rijd zonder bit en met losse teugel, en moet steeds een stuk drukke baan doen, en dat gaat perfect! Alleen als ze opgewonden wordt bij dat paard wist ik niet goed wat dit nu betekende en hoe ik erop moest reageren. Nu weet ik dat het geen kwaad kan