wat moet ik met deze eigewijse haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lambriniF

wat moet ik met deze eigewijse haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 19:59

hallo allemaal!

ik rijd sinds 2011 januarie op de haflinger die bij mijn andere verzorg paard staat, ik ken het paard al 5 jaar en heb eerst alleen gepoets enzo NIET gereden.
nu rijd ik hem dus... maar het gaat egt NIET, ik heb hulp nodig?
ik rijd ruim 6 jaar en heb ervaring met dit soort poowns, maar dit gaat echt ver?

over het paard,bob:
- 21 jaar(lijkt jonger enzo!)
-stront eigewijs*
-haflinger
-kan aan de teugel, en heel laag springen
-bos ritten
-eigewijs in de bak en in het bos!

wat is het probleem?
-als ik het bos alleen met bob in wil, dan wilt hij niet! tenzij flopke, zijn weide maatje mee wilt. wat doe ik dan? ik spoor eerst aan en breng maar handen naar voren. geef tik met zweep, lusitert niet! sla ik op mijn hartst? hij gaat niet! met sporen? hij gaat niet! kortom: HIJ BLIJFT STAAN, hij loopt dan naar agter en bokt, en stijgert laag daarna geef ik tik, gaat ie nog door of blijft ie stil staan en niks doen!
-hij reageert slegt op mijn been, ik spoor aan om in draf te gaan: aan sporen handen iets naar voren en zeg''ddrrrraaf'''. hij blijft stappe -.- ik tik geven, stilstaan, op mijn hartst tik geve? stilstaan, agteruit bokke, laag stijgeren -.- wat moet ik ooit doen! zo gaat het bij alles wat we doen!

in de bak...
-hij blijft stil staan en doet niks -.- stilstaan,bokke,stijgeren -.-
komt me vriendin met longeer zweep, stil staan en kijken -.-
kortom; eigewijs! zo is hij zijn hele leven....

gallop:
in het bos gaat ie in gallop, maar dan stopt ie niet meer? maar na een paar meter wel, omdat hij dan moe is -.- wat doe ik dan? ik laat hem juist doorgalloperen als die moe is ;)
in de bak wilt hij niet galloperen ook niet als je met ze tienen er agterna rent? of tikke geeft sporen draagt, niks helpt!

ik heb geen idee meer wat ik meot doen!

poetsen: super braaf netjes stilstaan kijken hoe je poest :)
wandelen: hij loopt voor je uit, dit gaat al beter, dus hier geen hulp bij nodig.

aub, pb me!/mail me! of reageer hieronder!!
dank jullie(L)
groetzz lambrini met een bijrijd eigewijse haflinger!

troi

Re: wat moet ik met deze eigewijse haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:11

Les nemen lijkt me.. Dit kan je echt niet via i-net oplossen. Is nogal een basis probleem..

sndr_vdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:16

De enige oplossing met zo'n probleem is idd iemand erbij halen die hier veel ervaring in heeft.

Ik heb nu ook nog regelmatig lessen met m'n paard in de bos en dat helpt ongelofelijk. Een uurtje les en k kan bewijze van spreken nog beter rijden, en het is voor mezelf ook een stuk fijner.

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:18

Ehm.. fatsoenlijk nederlands schrijven staat al een stuk netter :)
ik zal les nemen, en niet zomaar wat uit gaan proberen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:39

Paard is een klever, wil niet bij andere paarden vandaan.
Paard is niet aan het been, heeft geleerd om beenhulp en daarop volgend zelfs zweep te ignoreren.
Verder blijkt uit alles dat hij jullie niet als leider ziet.
Ik zou aan grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten.
Verder even op dit moment in de bak blijven.
En op het moment dat je echt aan buitenrijden toebent, kun je het probleem van kleven aanpakken.

Stap 1: verdiep je in grondwerk, ga eventueel Parelli doen...
Stap 2: probleem van kleven aanpakken. Kleven in het Engels is barn sour/buddy sour.

Uitleg buddy sour/barn sour paard:

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_f ... re=related

Kort samengevat: je paard wil naar zijn vriendjes toe, dat is de kudde, daar is het veilig. Een manier van aanpak is om hem in de buurt van zijn vriendjes/stal hard aan het werk te zetten, en bij zijn vriendjes/stal vandaan te laten rusten. Naar zijn vriendjes/stal toetrekken = hard werk.
Bij zijn vriendjes vandaan = rust.
Dit is niet van de ene op de andere dag over, maar als je bovenstaande in je achterhoofd houdt, zou het gaandeweg beter moeten gaan.

Nog een ander topic, met wat uitvoerigere uitleg, ook wat barn sour betreft:

[OPG] Mijn paard is zo gehecht aan andere paarden :(

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:05

Ik denk dat hij gewoon een loopje met je neemt.
Zijn lichamelijk redenen uitgesloten? dus is hij helemaal gezond?

Ik zou echt les nemen als ik jou was!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:07

_lieff_ schreef:

Precies de twee dingen die ik ook wilde zeggen!

lambriniF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 18:39

_lieff_ schreef:

ik probeer niet wat uit -.-

lambriniF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 18:40

iedereen bedankt voorhet reageren!
ik denk dat ik idd les beter kan nemen... maar wij zijn neit bepaalt rijk ofzo, dus ik moet een goedkoop maar goed adresje hebben!

vndg had ik weer gerede... een andere eigenaar van een ander paard was er ook, die zij dat ik aan grond werk beter kon doen... dus dat ga ik doen!

hele erg bedankt allemaal!:D

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:42

Hij neemt je duidelijk niet serieus, je zal echt les moeten gaan nemen, dit kunnen wij je niet even uitleggen.
Zou je overigens je stukje op spelling willen checken, dit is geen goed Nederlands namelijk.

lambriniF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 18:43

oke ik zal gelijk wat verbeteren... ik kan niet bepaalt goed NL srry:S

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:08

Weet je zeker dat je zadel niet klemt of drukt?
Vaak is het ook zo dat paarden het gewoon niet KUNNEN lopen als er op de rug iets pijn doet.Bijv.als je zadel een brug-effect heeft.
Daarbij komt ook een stuk leiderschap kijken.Hafjes kunnen idd eigenwijs zijn maar soms zijn er uitingen die echt wel met een rede zijn.
Buitenritjes moeten nml leuk zijn voor een paard,wil ie niet weg van zn plek en maatje dan is dat vaak een gebrek aan vertrouwen en/of omdat het gewoonweg niet prettig voor het dier is.

Dus kijk eerst es grondig naar het zadel of laat iemand met ruime kennis ernaar kijken.
Zelf kun je ook voelen of je zadel een brug effect heeft,dit doe je zo;

je legt het zadel ZONDER dekje op de pony,dan ga je eerst zo met je vlakke hand van de schoft af tussen zadel en paard naar beneden glijden met je hand dit moet gewoon soepel kunnen.
Vervolgens leg je je linkerhand op het zadel (als je aan de linkerkant van de pony staat) en ga je met je rechterhand voelen of het zadel overal hetzelfde op de rug aansluit,als je een brug-effect hebt dan voel je halverwege het zadel dat je hand er ineens makkelijk tussen of zelfs onder kan.

Dit zelfde verhaal doe je nog eens maar dan aangesingeld,niet strak maar zo dat het zadel goed vast ligt en doe je die handelingen nog een keer.

Als je voelt dan het zadel overal netjes aansluit en niet drukt op de schoft en de kussens genoeg vrijheid bieden van de wervels dan mag je er vanuit gaan dat het wel goed ligt.Dan kun je het ergste in ieder geval een beetje uitsluiten.

Verder zou je het moeten proberen om het voor je pony wat leuker en vertrouwelijker te maken.
Ik heb de indruk dat het dier niet zo goed weet wat ie met jou aan moet.Als het vertrouwen er niet is dan loopt ie echt niet met je mee.
Slaan helpt al helemaal niet!!!

Probeer eens wat grondwerk,verzin zelf wat opdrachten en beloon goed als ie het voor jou goed heeft gedaan.
Bijv. ernaast staan en samen achteruit lopen,doet ie dat goed zonder geduw en getrek dan meteen belonen met een lekkertje en stem.
En zo kun je tal van dingen verzinnen,het gaat erom dat ie leert iets voor jou te doen en dat er een beloning aan vast zit.

Dit kun je dan ook uitvoeren als je in het zadel zit,als ie iets goed doet,tik je op de schouder zodat zn hoofd naar jou draait en geef je een lekkers en stembeloning.
veel oefenen baart kunst,probeer het maar,maar geweld lost niks op dat werkt enkel averechts

Succes!

lambriniF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 09:21

funnyhorses schreef:
Weet je zeker dat je zadel niet klemt of drukt?
Vaak is het ook zo dat paarden het gewoon niet KUNNEN lopen als er op de rug iets pijn doet.Bijv.als je zadel een brug-effect heeft.
Daarbij komt ook een stuk leiderschap kijken.Hafjes kunnen idd eigenwijs zijn maar soms zijn er uitingen die echt wel met een rede zijn.
Buitenritjes moeten nml leuk zijn voor een paard,wil ie niet weg van zn plek en maatje dan is dat vaak een gebrek aan vertrouwen en/of omdat het gewoonweg niet prettig voor het dier is.

Dus kijk eerst es grondig naar het zadel of laat iemand met ruime kennis ernaar kijken.
Zelf kun je ook voelen of je zadel een brug effect heeft,dit doe je zo;

je legt het zadel ZONDER dekje op de pony,dan ga je eerst zo met je vlakke hand van de schoft af tussen zadel en paard naar beneden glijden met je hand dit moet gewoon soepel kunnen.
Vervolgens leg je je linkerhand op het zadel (als je aan de linkerkant van de pony staat) en ga je met je rechterhand voelen of het zadel overal hetzelfde op de rug aansluit,als je een brug-effect hebt dan voel je halverwege het zadel dat je hand er ineens makkelijk tussen of zelfs onder kan.

Dit zelfde verhaal doe je nog eens maar dan aangesingeld,niet strak maar zo dat het zadel goed vast ligt en doe je die handelingen nog een keer.

Als je voelt dan het zadel overal netjes aansluit en niet drukt op de schoft en de kussens genoeg vrijheid bieden van de wervels dan mag je er vanuit gaan dat het wel goed ligt.Dan kun je het ergste in ieder geval een beetje uitsluiten.

Verder zou je het moeten proberen om het voor je pony wat leuker en vertrouwelijker te maken.
Ik heb de indruk dat het dier niet zo goed weet wat ie met jou aan moet.Als het vertrouwen er niet is dan loopt ie echt niet met je mee.
Slaan helpt al helemaal niet!!!

Probeer eens wat grondwerk,verzin zelf wat opdrachten en beloon goed als ie het voor jou goed heeft gedaan.
Bijv. ernaast staan en samen achteruit lopen,doet ie dat goed zonder geduw en getrek dan meteen belonen met een lekkertje en stem.
En zo kun je tal van dingen verzinnen,het gaat erom dat ie leert iets voor jou te doen en dat er een beloning aan vast zit.

Dit kun je dan ook uitvoeren als je in het zadel zit,als ie iets goed doet,tik je op de schouder zodat zn hoofd naar jou draait en geef je een lekkers en stembeloning.
veel oefenen baart kunst,probeer het maar,maar geweld lost niks op dat werkt enkel averechts

Succes!

dank je!!:D
mar het zadel past gewoon... het zit echt niet geklemt:)
ik verzorg dit paard nu 5 jaar, met 2x in de week poetsen hij vertrouwdt me wel en reageert als ik zijn naam roep dan hinnekt ie en komt ie naar het hek toe draven ;) maar ik ga zowals ik dagt ik eerder zij idd grondwerk doen...

lambriniF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 11:01

ik rijd ruim 6 jaar paard, 4x in de week 2x les maar niet op die haflinger. daar ga ik over tijdje mee beginnen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:03

Ik denk dat je dan wel verbetering gaat zien, mits je goed les krijgt uiteraard :)

lambriniF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 17:08

Quellian schreef:
Ik denk dat je dan wel verbetering gaat zien, mits je goed les krijgt uiteraard :)

jha idd! ik he 2 paarden van zo vrouw verzorgt, en die is heel kalm en rusit gmet paarden, dus ik vraag aan haar of ze wilt hebben:)

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:12

pfff probeer echt eens op je normaal nederlands schrijven te letten dit lezen is echt geen doen

maar goed ik denk echt dat les de enige manier is die je kan helpen en zoals eerder al gemeld is ga voorlopig niet naar buiten maar blijf in de bak en doe dingen zoals funnyhorse ook zegt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:14

HorsesWoman schreef:

Ja natuurlijk neemt deze Haflinger een loopje met haar! Maar amazone is duidelijk niet ervaren genoeg m dit op te lossen en moet dus hulp in schakelen!
En dan niet zo maar een meisje dat L kan rijden, maar echte hulp van een ouder persoon en daar hangt een prijskaartje aan!

Off topic...dit is dus het 3 de topic waar van alles mis gaat in denk nog geen 10 minuten waar ik in reageer!
Allemaal meisjes van 13/14 jaar!!
Meiden neem prive les!!!!!!!

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:22

Arme paarden.
Meiden hebben geen geld om goed les te nemen., laat staan dat ze de paarden door een prof na laten kijken of er geen lichamelijke afwijkingen zijn en of het zadel wel goed past.

Houdt het lekker bij poetsen en knuffelen van de paarden en stallen uitmesten.

En leer eens normaal schrijven want zo ben je bijna niet serieus te nemen.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:39

Ik kom ook even terug op het zadel.
Paard blijft stil staan ! Wil niet draven,komt omhoog etc etc.
Als hij eenmaal in galop is blijft hij rennen,misschien toch pijn?
TS zegt dat het zadel niet krap zit en niet knelt,maar ik denk
dat je die diagnose aan een zadelmaker over moet laten !

lambriniF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 21:16

mensen dit slaat nergens op! ik heb vorige maand zo speciaal iemand laten komen voor het zadel, alles hellemala top! ik heb wel geld, maar ik kan het op dit moment neit uitgeven... waarom niet? omdat ik aan het sparen ben voro die hafje voor een speciale masage geval ;) dat het paard ff lekker verwend kan worde! wrm zou ik les nemen als ik zo veel privee les heb gehad? ik heb echt 2 jaar lang privee les gevolgt van een Z ruiter dressuur. dus dat slaat nergens op dat ik totaal geen geld heb. en jullie weten niet hoe ik rijd? wat nou zielig voor het paard? er mankeert niks aanzijn hoeven, ik heb hoefsmid laten komen alles onderzogt, niks! zoals ik al eerder zij, zo is dit paard zijn hele leven al! dit paard had eerst een eigenaar die hem alles toe liet, dus als hij stil stond, ging die ruiter er gwn af? ging die er van door? ze liet hem gwnr enne todat die stopte en stijgde toen af. doe ik dat? nee! want ik ben de baas! mishandel ik me paard? nee! ik laat zien dat IK de baas ben! het paard heeft niks aan zijn rug! zonder zadel erop, doet ie het zelfde! ernaast, doet ie het zelfde! dus wil je zeggen dat hij geestelijk iets heefT? hou gwn njullie bek digt, en zegt neit dat ik MAAR een meisje ben die wat doet, ik weet wat ik doe en ik wil het beste voor het paard! dierenarts, niks gevonden! het paard is een echte haf, en heeft gwn geen zin! dit is neit het enigeste paard dat zo doet! jullie denken dat ik niet kan rijden ofzo? nou ik kan rijden en ik kan aanpakken! maar doe ik dat? nee want dan verpest ik het paard! wil ik dat? nee!
je kan 2 dingen doen.
1. ik krijg vertrouwen met het paard, en ga een lange tijd aan grond werk doen, en begin vanaf het begin(zoals ik eerder vemeld had).
of
2. ikg a gwn verder waar ik mee bezig was en ga les nemen! dat doe ik vanaf volgende maand! dan krijg ik les van een vrouw die 30 jaar is, zelf 3 paarden heeft, waarvan 1tje Z springen is, zij weet wat ze doet, zij is kalm en rustig. daarvan neem ik les! neit vaan een anky held!
dus allemaal bekken digt! als ik dit wil, dan wil ik dit!

lambriniF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 21:17

aerdenhout1 schreef:
HorsesWoman schreef:

Ja natuurlijk neemt deze Haflinger een loopje met haar! Maar amazone is duidelijk niet ervaren genoeg m dit op te lossen en moet dus hulp in schakelen!
En dan niet zo maar een meisje dat L kan rijden, maar echte hulp van een ouder persoon en daar hangt een prijskaartje aan!

Off topic...dit is dus het 3 de topic waar van alles mis gaat in denk nog geen 10 minuten waar ik in reageer!
Allemaal meisjes van 13/14 jaar!!
Meiden neem prive les!!!!!!!

ik heb 2 jaar priee les gehad, van Z ruiter?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:52

Zeg LambriniF,klein beetje netter mag je wel schrijven! >;)
Ik snap best dat je je "beledigd" voelt maar gelijk schreeuwen 'bekken dicht' is ook niet netjes.Reageer er dan niet op als je de tekst van een ander niks vind.Zo krijg je alleen maar waarschuwingen van mods en dat wil je vast niet. :n

Pak gewoon de tips waar je iets aan hebt en ga daar lekker mee aan de slag :)* ,en niet gelijk gillen 'bekken dicht' dat siert je totaal niet,daar word je niet serieus mee genomen en lok je enkel contra-reacties mee uit! ;)

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:39

Tja, krijg je hier dan ook nog tips van een andere tiener. Ik weet niet hoe goed je rijd, maar het lijkt duidelijk dat die halflinger je 'domineerd'. Dat bleek dus ook met mijn veulen aan de hand te zijn.
Misschien is het een goed idee om iemand die echt goed rijd (leraar, profesionneel ruiter ect. ) Vaak weten die het paard wel op hun plek te zetten. Ga direct daarna op het paard, met die persoon erbij, en doe wat oefeningen. Dan kan die persoon direct ook wat tips geven misschien.

Veel succes.

PS: soms leest je text iet wat moeilijk, dus als je tijd hebt is het misschien handig om je berichten eerst in een textdocument met spelinkontrole :D te schrijven en dan te kopiëren op het forum.

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:13

lambriniF schreef:
_lieff_ schreef:

ik probeer niet wat uit -.-

Zo vat ik het wel op ;)

Je hebt van alles geprobeerd zonder les te nemen? Het werkt niet? dan ben je volgens mij niet heel goed/professioneel bezig ;)