Wat moet ik nu toch!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Wat moet ik nu toch!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 21:43

Ik heb een shetlanderruin van 8 jaar. We staan sinds een tijdje op een hele leuke stal. We zijn er zowieso 4 dagen per week te vinden in het weideseizoen. Daar zou hij bij de groep met shetlanders komen, in een groepsstalling. Dit ging helaas niet goed, hij werd compleet verrot getrapt, en kreeg een eigen stal. Daar knapte hij op. het weideseizoen begon, hij kon helaas niet bij de shetlanders, het ging ook buiten niet. Vervolgens is hij samen met een hele oude fjord op het land gezet, 24 uur per dag. Dit was gelijk dikke mik! De twee zijn zeer aan elkaar verknocht. Ik merk echter, sinds een weekje, dat hij zonder haar, dus buiten de wei, niet meer te hanteren is. Hij wil perse terug naar de wei, naar haar. Hij loopt continu te draaien, te wiebelen, te schrapen met zijn hoeven, te hinneken, en ik kan niets met hem beginnen. Poetsen gaat moeilijk, over optuigen al helemaal niet te spreken. Zodra we het terrein af zijn, gaat het overigens prima.
Als hij weer bij haar op wei is, gedraagt hij zich weer normaal.
Hoewel ik het fijn voor hem vind dat hij zo blij met haar is, ben ik bepaald niet blij met zijn gedrag!
Ik dacht dus vandaag hem toch weer bij de groep shetlanders te zetten, in de hoop dat dat toch weer zou gaan lukken. Helaas.... hij is door alle drie (!) de schrikdraden gelopen en zo weer terug naar haar. Dit nadat hij eerst een paar uur (!) heeft lopen ijsberen voor dit schrikdraad, al hinnekend naar zijn grote liefde.

Wat moet ik nu toch doen?!! Hij is ook in de bak niet meer hanteerbaar (zij loopt in de wei naast de bak)en mijn dochtertje kan zo echt niet op hem rijden. Ook kan zij zo niet helpen poetsen, dan staat hij telkens op haar tenen, en bijt hij haar door zijn onrustige gedrag.

Help help help, wie heeft een gouden tip!? Ik kan toch niet als ik uit wei ga, die pony ook telkens mee gaan nemen! Want als hij dus naast haar staat met poetsen, heb ik geen probleem! Maar eigenlijk wil en kan ik er niet aan toe gaan geven. Die andere pony is niet van mij.

aeolusnr1

Re: Wat moet ik nu toch!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:10

Dit probleem is zeker voor het grootste deel een dominantie probleem, het gebrek aan een leider.
Jij moet die leider leren te zijn.
Dit vraagt mssn een heel andere instelling van jou, een andere kijk op de dingen, maar je kan dit echt ook wel leren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 08:33

Ga samen met je dochter grondwerklessen nemen. Zoals aeolus al zegt, de pony ziet jullie niet meer als baas. Het dier moet leren vertrouwen in jullie te krijgen. Deze lessen zijn niet alleen heel nuttig maar ook vreselijk leuk, je gaat op een andere manier om met je pony en leert ontzettend veel over ponygedrag en wat ze er eigenlijk mee willen zeggen.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 08:56

Je pony is een kuddedier. Dat betekent dat hij zich het allerpre ttigst voelt bij die weidegenoot waar hij vriendjes mee is geworden. En helaas vindt hij het minder leuk bij jullie. Een deel van je probleem is opvoeding: hij mag gewoon niet over jullie heenlopen. Consequent en duidelijk zijn is dan nodig, inderdaad is grondwerk heel erg goed om een wat betere band te krijgen. Maar verder moet je ook niet vergeten om het leuk te maken voor hem als hij met jullie weggaat. Maak je het wel de moeite waard voor hem? Bij een goede opvoeding van een paard hoort ook op tijd belonen als hij wel iets goed doet, meestal zit daar het grootste probleem. Je moet er niet vanuit gaan dat je paard alles zomaar voor je doet, dat doe jij zelf ook niet voor je baas, toch? Wil jij leuker zijn dan die weidegenoot zul je daar dus eerst heel veel aandacht aan moeten gaan besteden, dan zie je binnen de kortste keren een ander werkwillig paard terug.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 10:10

Hoi Dianaw33
Misschien heb je wel gelijk, maar ik probeer het echt gezellig te maken voor hem. We poetsen hem heerlijk uitgebreid, maken leuke ritjes met hem, of wandelen naar leuke plekjes. Maar misschien heb ik wel teveel van hem geeist; we hebben hem nog niet zo lang, en misschien heb ik niet genoeg tijd geinvesteerd in gewoon gezellig doen ipv echt aan de slag. Maar ja, aan de andere kant neem ik dus wel genoeg tijd voor zijn verzorging, en gaan we altijd als we gaan rijden lekker naar buiten (waar hij zich dus bijna altijd wél normaal gedraagd)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:12

Gezellig maken is iets menselijks, je pony ziet het duidelijk anders, dat is niet leuk om te horen maar probeer vanuit hem te denken. Hij voelt zich niet veilig bij jullie omdat jullie geen leider zijn.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:22

Mijn paard had dat omgekeerd. Als maatje van de wei ging gallopeerde hij de wei op en af al hinnikend. Precies of hij gespeend werd. Nadat er meer paarden in het groepje kwamen was dit opgelost. Dan stond hij niet meer alleen als maatje weg ging.

sirkand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:26

helemaal eens met mindfields. Jij vind het misschien gezelliig om ritjes te maken en te wandelen maar zolang jij niet de leider bent van je paard, voelt hij zich niet vertrouwd om met jouw weg te gaan. De flord ziet hij waarschijnlijk als zijn leider. Zoals al eerder is aangegeven kun je met grondwerk dit bereiken. Zodra jij dit bent, vind hij het prettig om bij je te zijn.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 11:47

Ik kan me niet voorstellen dat hij me niet als leider ziet.... ik ben best streng voor hem als dit nodig is....

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:50

Je pony laat heel duidelijk zien dat hij als het er op aankomt, absoluut helemaal voor nog niet 1% op jou vertrouwt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:01

In dit soort gevallen laat je pony je duidelijk weten wie hij als leider ziet en helaas laat hij nu blijken dat jij dat niet bent. Leiderschap in de ogen van een pony/paard is veel meer dan streng zijn. Het gaat je om je hele lichaamshouding. Iets dat je bij grondwerken kunt leren. En dat is echt niet saai of suf. Ik kan je echt aanraden om eens een lesje te proberen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:01

Brendaaaa schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat hij me niet als leider ziet.... ik ben best streng voor hem als dit nodig is....

jij bent helaas niet degene die bepaalt of hij jou als leider ziet of niet, dat doet hij zelf.... ;) en als jij in zijn ogen niet leiderwaardig bent zul je je tegenover hem moeten 'bewijzen' en dat is niet alleen door streng te zijn maar op de juiste momenten de juiste reactie te geven en consequent te zijn. Strens zijn is wat anders dan de leider zijn en dat verschil leer je met goede grondwerklessen.
Laatst bijgewerkt door cissy op 10-04-11 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:02

Haha, ik zie dat Troi hetzelfde zegt, we zijn het dus eens! :)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:19

Wat jij als gezellig vindt: leuk wandelen en naar leuke plekjes toe gaan, is vermenselijking en is voor je paard niet gezellig. Nogmaals: Je hebt een kuddedier, die is genetisch zo geblueprint dat hij optimaal functioneert in een kudde paarden op een wei. Als jij dat paard uit zijn natuurlijke omgeving meeneemt, ben jij degene die moet zorgen dat hij op een paardige manier zich veilig blijft voelen en het de moeite waard vindt om mee te gaan. Dat doe je niet door naar hem te kijken alsof het een hond is. Je zult je dus moeten gaan verplaatsen in zijn belevingswereld om te begrijpen hoe je hier het beste mee om kunt gaan.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:05

Je pony is zo blij met zijn vriendin dat hij graag bij haar is.
Hij moet leren dat hij ook weer terugkomt bij haar als hij uit de wei wordt gehaald.
Dit komt met de tijd, pony regelmatig uit de wei halen, even wat met hem doen en weer terug zetten.

Bij ons op stal zie ik het regelmatig als er een nieuw paard is, de paarden staan dag en nacht in de kudde.
Nieuwe paarden willen dan niet uit de groep en zijn onrustig met poetsen en werken. Na verloop van tijd weten ze dan dat ze toch weer terug komen in de groep en worden dan ook makkelijker.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 17:53

Ja misschien is het wel een kwestie van tijd, hij doet dit nog niet zo lang... ik vind het in elk geval megavervelend. Vandaag was weer een drama. We gingen naar het lokale natuurgebied, met meertje en alles. De heenweg was al een ramp, hij liep telkens over mij heen om maar weer te kunnen omdraaien om terug te gaan naar huis. Paar tetsen met de zweep maakte geen enkele indruk. Eenmaal bij het meertje aangekomen wilde ik hem aan een boom zetten, lekker grazen en wij lekker zitten en met hem ook pootje baden en zo. Nou het was bepaald niet gezellig.... hij liep heen en weer te rennen aan die boom, liet zich amper meer opzadelen toen ik wegwilde en stil staan; noway! Nou ik kan je zeggen, hij heeft echt wat tikken van me gekregen, ik heb hem terug op zijn plek gezet, achteruit. maar niks hielp. Ik weet wat grondwerken is, doe dat met regelmaat, maar het heeft blijkbaar geen effect op zijn gedrag nu.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:55

Wat je nu doet met al dat slaan, is het steeds minder leuk maken voor hem. Waarom zou hij nu nog met je mee gaan, als hij ook nog geslagen wordt? Dit is nu precies niet wat we bedoelen met leiderschap. Leiderschap dwing je niet af met een zweep.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:57

Ik zou je echt aanraden niet op deze manier verder te werken, je gaat het echt alleen maar erger maken, je zegt dat je zelf af en toe wat grondwerk doet, wel je doet het heel waarschijnlijk totaal fout.
Mijn excuses hoor, neem het me niet kwalijk ik wil je niet beledigen of afkraken, maar neem eens een lesje grondwerk en je zal al bij de eerste les echt versteld staan , je zal dadelijk zien dat je paard heel anders kan reageren, tis niet de vraag die belangrijk is, het is de manier waarop je de vraag stelt, de timing, je houding, je uitstraling, en dit alles tesamen, je paard zal al na 1 lesje heel anders reageren.
Je moet altijd de fout bij jezelf zoeken en dus niet bij het paard of bij de slechte ondergrond of bij de zon die schijnt of het is veel wind of ...... nee kijk naar jezelf,
neem eens een lesje en je zal verbaast staan wat er allemaal kan.

Brendaaaa schreef:
Ja misschien is het wel een kwestie van tijd, hij doet dit nog niet zo lang... ik vind het in elk geval megavervelend. Vandaag was weer een drama. We gingen naar het lokale natuurgebied, met meertje en alles. De heenweg was al een ramp, hij liep telkens over mij heen om maar weer te kunnen omdraaien om terug te gaan naar huis. Paar tetsen met de zweep maakte geen enkele indruk. Eenmaal bij het meertje aangekomen wilde ik hem aan een boom zetten, lekker grazen en wij lekker zitten en met hem ook pootje baden en zo. Nou het was bepaald niet gezellig.... hij liep heen en weer te rennen aan die boom, liet zich amper meer opzadelen toen ik wegwilde en stil staan; noway! Nou ik kan je zeggen, hij heeft echt wat tikken van me gekregen, ik heb hem terug op zijn plek gezet, achteruit. maar niks hielp. Ik weet wat grondwerken is, doe dat met regelmaat, maar het heeft blijkbaar geen effect op zijn gedrag nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:02

Brendaaaa schreef:

Waar ben je in hemelsnaam mee bezig?! :')
Dat grondwerken doe je blijkbaar (nog) niet goed, en in ieder geval nog veel te kort om samen op pad te gaan.
Ga bij jezelf te rade in plaats van op je pony in te meppen, en neem goed les!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:11

Je had een tijd geleden al aangegeven dat je paard voortdurend bijt

[OPG] Dat irritante gebijt! Hoe leer je dat nou effectief af!

Er is in dat topic aangegeven dat je het beste onder begeleiding grondwerklessen kon nemen. Bijten is een symptoom van gebrek aan leiderschap, en wat je nu krijgt, is hetzelfde symptoom.

Je hebt toen advies gehad. Om grondwerk mee te nemen.

Uit je reactie in bovenstaande topic begrijp ik dat je niet verder gekomen bent bij het grondwerken dan het paard af en toe een flinke mep te verkopen. Grondwerk is echter veel meer, en als je het goed doet, hoef je niet meer te meppen.
Ik ga het in bovenstaande topic gegeven advies hier nogmaals herhalen.

Ga alsjeblieft grondwerklessen nemen om de verhoudingen recht te zetten. Een enkele keer op jouw manier streng zijn cq meppen gaat hem niet worden. Jij moet leren begrijpen hoe een paard denkt, en waarom een paard zo reageert zoals hij reageert en daar op leren in te spelen.
En voordat de verhoudingen op eigen terrein echt voor 100% zijn rechtgezet, zou ik dergelijke acties zoals die van vandaag even niet meer doen....

Veel wijsheid toegewenst...

Edit: voor jou en voor je dochter is het te hopen dat je hier niet met een klever (buddy sour of barn sour paard) te maken hebt, want dat de wereld uit te helpen heeft wat meer voeten in de aarde dan de leiderschapspositie in te nemen....

Uitleg buddy sour/barn sour paard:

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_f ... re=related

Kort samengevat: je paard wil naar zijn vriendjes toe, dat is de kudde, daar is het veilig. Een manier van aanpak is om hem in de buurt van zijn vriendjes/stal hard aan het werk te zetten, en bij zijn vriendjes/stal vandaan te laten rusten. Naar zijn vriendjes/stal toetrekken = hard werk.
Bij zijn vriendjes vandaan = rust.
Dit is niet van de ene op de andere dag over, maar als je bovenstaande in je achterhoofd houdt, zou het gaandeweg beter moeten gaan.

Nog een ander topic, met wat uitvoerigere uitleg, ook wat barn sour betreft:

[OPG] Mijn paard is zo gehecht aan andere paarden :(

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 07:59

Beste mensen, ik geloof wel dat jullie nu een totaal verkeerd beeld van me hebben. Ik ben totaal niet van het meppen, maar als een pony óver je heen, dóór je heen loopt, je bijt en contstant op je tenen staat door zijn gedraai, zich niet laat optuigen, enz enz, geloof me, dan verlies je ook wel eens je geduld; ja, toen heeft hij wat tikken gehad (gedoseerd, ik heb niet als een malle mijn pony staan aftuigen!). Men zei eerder dat ik te lief voor hem was, nu heb ik mijn geduld een keer verloren en nu ben ik een mishandelaar? Geloof me, dat is niet zo.
Grondwerklessen, allemaal leuk, maar ik heb niet zomaar een goede instructie hier in de buurt die ook nog een beetje redelijke prijzen vragen. De meeste wonen nogal uit de buurt waardoor de kosten voor mij onbetaalbaar worden.
DianaW hoe dwing je DAN leiderschap af? Want het is zo makkelijk om daar van de zijlijn over te oordelen, maar kom dan eens met iets concreets dan alleen 'grondwerk'. Want grondwerk is nogal een groot begrip.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:17

Leiderschap kun je niet afdwingen die moet je verdienen en dát is een wezenlijk verschil.
Als je niet weet hoe je dat moet doen zul je toch echt lessen moeten nemen, dat is niet via internet uit te leggen dan moet je ervaren.

Vergelijk het op school met leraren, de ene leraar komt binnen en de hele klas zit achterstevoren van alles en nog wat te doen, de leraar schreeuwt een keer en iedereen gaat lekker door waar ie mee bezig was. De leraar slaat een keer op tafel en grijpt de voorste leerling bij zn kraag, de rest komt in opstand en het wordt een klerebende.....

Een andere leraar komt binnen en de hele klas gaat gelijk recht zitten en opletten. Die leraar straalt autoriteit uit en hij hoeft niet te schreeuwen of op het bord te slaan. De leerlingen weten feilloos dat er met deze leraar niet te sollen valt.

Dat werkt hetzelfde bij paarden, je moet dus zien te zorgen dat je de 2e leraar wordt. :D en dat leer je door (goede) grondwerklessen te volgen.

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:25

Gewoon doorgaan met hem van de wei afhalen en poetsen, rijden, wandelen en noem maar op , op den duur gaat hij heus wel leren dat hij terug komt bij zijn vriendinnetje en wordt het gedrag vanzelf minder.
Het heeft alleen even tijd nodig en is niet zomaar in 3 a 4 keer gewend.
Enne de aanhouder wint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:45

@Brendaaaa,
Je geduld een keer verliezen, kan inderdaad gebeuren. En achteraf besef je dan dat je fout gehandeld hebt en dat je toch echt iets bij jezelf moet veranderen om de relatie met je pony een andere wending te geven.
Zoals ik het lees, vind jij je eigen ongeduld en je handelen terecht. En daar ga je de fout in.

Je pony is hyper, gespannen, onzeker en nerveus.
In plaats van die emoties en het daaruit voortkomende gedrag af te straffen, zul jij aan jezelf moeten werken. Zodat je pony zich uiteindelijk op z'n gemak en veilig voelt bij jou, graag met je meegaat en graag bij je is. Dat is het uiteindelijk doel, toch?
Meppen helpt daar niet bij. Les in grondwerk wel. Iemand die jou leert en bewust maakt de juiste energie te gebruiken, de juiste intentie te hebben en de stabiele, veilige en aangename leider te zijn. En dat kun je niet afdwingen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:16

Als je paard constant op je tenen gaat staan, je omver loopt en bijt, heeft hij geen respect voor je persoonlijk ruimte. En dat is het eerste waar je aan gaat werken als je met grondwerk begint: hij moet je personal space gaan respecteren, en daar niet ongevraagd binnenkomen, en hij moet toestaan dat jij zijn personal space binnenkomt, en hem op ieder plekje van zijn lichaam aan gaat raken. Zonder dat hij bijt.

Je roept nu dat mensen van de zijlijn niet kunnen oordelen hoe je paard is, maar geloof me, zulke voorbeelden en dergelijk gedrag heeft ieder van ons al een keer meegemaakt, dat is niet shetten eigen.
Wij hebben het doorgaans op andere manieren opgelost dan kwaad en gefrustreerd een tik te geven. De oplossing moet je op paardenpsychologisch vlak zoeken, en niet door continu lichamelijk in te komen. En die paardenpsychologie, daar speelt grondwerk nu op in.