stormt op de zweep af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

stormt op de zweep af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 19:09

Met mn 2-jarige doe ik heel af en toe wat grondwerk of, als ik merk dat ie druk is, moedig ik m wat aan om de sprintjes te trekken die hij uit zichzelf niet altijd trekt. In beide gevallen gebruik ik een longeerzweep omdat ik bij hem gewoon wat verlenging nodig heb. Overigens heb ik ervaring met grondwerk, heb boeken gelezen enz, en doen we t niet vaak en nooit lang, 5 minuten is veel denk ik :+ Puur als voorbereiding op commando's ed. Nou wil ik hem nog wel eens van hand laten veranderen en doe dat netjes volgens t boekje en zoals ik t bij alle andere paarden heb gedaan: 'blokken' door mn arm, in dit geval dus met zweep, ruim voor hem uit te steken. Omdat hij steeds alleen versnelde ben ik zijn pad écht gaan blokkeren met de zweep.. En tot mijn verbazing ging ie niet netjes de andere kant op, maar versnelde, stak zn oren naar voren en sprong vol enthousiasme over de zweep heen :') T is niet dat ie nooit wendt als ik t op die manier vraag, maar meestal springt ie dr dus heel vrolijk overheen.. Ik weet wat ik doe en hij snapt wat ik vraag, das t punt niet :+ Maar heb dit nooit eerder meegemaakt eigenlijk.. Hij is verder lief, absoluut niet dominant, ik overvraag m niet oid. Vind t gewoon heel apart gedrag, vooral omdat hij het zo vol enthousiasme doet, en ik vroeg me af of iemand dr meer van begrijpt dan ik :P

Sassol

Re: stormt op de zweep af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:35

Blokkeren is wel een ietwat plotselinge manier om hem te wenden.

Je kunt ook in een achterwaartse spiraalbeweging de hele tijd het oog vragen, als hij dan draait, maak je weer ruimte en stuurt hem dan de andere kant op.

Ik denk dat jouw paard het een beetje een respectloze manier van vragen vind en er daarom ook geen respect voor heeft! Je kunt het ook gewoon netjes vragen... :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 10:37

Blokken is miss een wat ongelukkig gekozen term, komt zo heftiger over dan t is :+ Op zich zou t me niks verbazen hihi, hij is wel zo brutaal om t duidelijk aan te geven als ie het dr niet mee eens is en meestal doet ie daarbij erg zn best om mij compleet in de war te maken := Maar de methode komt gewoon uit t boek en ik heb nog nooit bij een ander paard ook maar enige vorm van protest gezien.. Daarom vind ik t zo apart.. Maar ik zal t iig proberen om t beleefd te vragen, zou me niks verbazen als dat t hele euvel was :P

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:47

He amy!

Ik probeer het bij sil ook altijd op de manier die sassol zegt.
Ik loop dan schuin naar achter en vraag sil dus om naar binnen te komen, daarna wijs ik hem de andere richting op :)
Alleen doet sil de ene kant wel.. maar de andere kant weigert hij haha.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:19

Je paard mag niet weigeren he, jij zou de leider moet zijn.
Als de leider zegt, het is naar daar dan is er maar één keuze , en dat is de richting die jij hebt bepaald.
Als je je paard de vrijheid geeft om te kiezen tjaaa dan is het einde in zicht.

Jenkins schreef:
He amy!

Ik probeer het bij sil ook altijd op de manier die sassol zegt.
Ik loop dan schuin naar achter en vraag sil dus om naar binnen te komen, daarna wijs ik hem de andere richting op :)
Alleen doet sil de ene kant wel.. maar de andere kant weigert hij haha.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 02:35

Mee eens.. Absoluut. Maar ik ga er vanuit dat als Bis niet doet wat ik vraag, ik de vraag verkeerd gesteld heb. Protest, voor zover dat bij hem al aan de orde is, is vrij herkenbaar. Juist omdat hij vol enthousiasme versnelt en over de zweep springt vind ik t apart :+ Was het er vergeten bij te melden, maar hij reageert t zelfde met ieder ander, ligt dus niet puur en alleen aan mij.. Hij krijgt van mij wel ruimte voor eigen initiatief zeg maar, met vd hebben we nu een heel leuk, volledig door hem bedacht kunstje :) En ff voor de duidelijkheid: dat bestaat uit een soort half compliment, dat jullie niet dat t iets vanuit slecht gedrag oid is :) Dit met de zweep ervaar ik ook niet als probleem, t is gewoon weer eens een uitdaging om uit te zoeken wat ie me probeert duidelijk te maken. En miss wil ie me vertellen dat ik t niet beleefd genoeg vraag, miss probeert ie uit te leggen dat ie het een enorm leuk nieuw kunstje vindt :+ ik ga t iig op de andere manier proberen :j

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:26

Wat ik doe is m'n paard gewoon het commando 'keren' geven, en hem daar ruimte voor geven. Stel, paard loopt linksom. Ik zeg 'keren' daarbij doe ik een stap naar achteren en strek mijn rechterarm uit. Dat om aan te geven welke kant hij op moet. Dan maakt mijn paard ook (9 van de 10 keer) netjes linksomkeert en loopt verder.

Al heeft ie wel eens buien dat ie me doodleuk negeert, en dan pas houd ik de zweep voor 'm om te blokkeren

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 11:18

Das wel een goeie idd :j Ben met Bis nog bij de absolute basis, tot 2 maanden geleden keek ie me alleen maar stom aan als ik m wilde laten lopen := Heb nog niet gegrondwerkt, over 2 weken naar de keuring dus daar even druk mee, naar ik zal iig laten weten of t op een andere manier is gelukt :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:29

Energie versterken door met de zweep voor hem op de grond te slaan, als hij het blokkeren door de zweep voor hem te houden negeert. Maar eigenlijk zou het zover niet moeten mogen komen.

Ik zou vaker binnendoor laten keren door je blik op de achterhand te vestigen en de achterhand weg te draaien. Oefen dit met een leadrope. En two eyes is better than two heels...two eyes is respect...

http://www.youtube.com/watch?v=nES2Lxj6Dtc

Gaat uiteindelijk wel goedkomen als je aan grondwerk gaat doen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 09:14

Dat van 2 ogen heb ik idd al eerder ergens gelezen, ben erop gaan letten en hij kijkt me eigenlijk altijd met 2 ogen aan :) Ik ga filmpje later vandaag even kijken krijgen als t goed is eindelijk weer normaal internet vandaag :)

Grondwerk wil ik sowieso idd meer gaan doen maar wil ook niet te veel vragen nog.. Hij gaat 1 mei lekker t land op en als ie terugkomt ga ik alles wat meer oppakken, ook in voorbereiding op zadelmak maken ed, dus dan ga ik ook al wat meer vragen. T is nu vooral basisprincipes aanleren :) Als ik een paar maanden terug kijk is t al een wereldwonder dat ie in beweging komt voor de zweep, en met puur drijven kan ik die zelfs al zowat achterwege laten :) En ben t er verder helemaal mee eens dat zo'n sterke hulp niet nodig zou mogen zijn mja, so be it. Had t niet helemaal zien aankomen dat ie compleet anders zou reageren dan ieder ander paard hihi.