is dit goed of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

is dit goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 18:13

Hoi allemaal,
ik doe wel eens mijn vingers langs de ruggengraad van verschillende paarden. Veel reageren dan dat ze hun rug zegmaar een soort van omhoog en omlaag doen. Maar ik druk dan met 2 vingers langs de ruggengraad zegmaar en dan van de schoft tot de staart. Sommige paarden doen dan hun oren naar achter. Dan is het duidelijk dat ze het niet prettig vinden. Maar een ander paard leek het juist weer prettig te vinden. En de ander regaeert er niet op. Maar ik vroeg me dus af is het juist goed voor de rug om dat te doen, of niet? Een vriendin van mij dacht dat het wel goed is, omdat ze dacht dat je de rug dan los zou maken. Maarja zij weet het eigenlijk ook niet zeker.
Groetjes

ps; sorry voor de vage uitleg, ik weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven :o

Junia

Re: is dit goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 00:02

Mijn zadelpasser doet dit ook altijd. Ze vertelde laatst dat ze het een keer bij iemands paard deed en dat dat paard helemaal ineenkromp. Dus die eigenaresse: "Wat doe jij nou!" De zadelpasser: "Nee, wat doe JIJ!?" (paard had dus een zadel dat zo slecht paste dat heel de rug van het paard zeer deed).
Dus het is in ieder geval een handig trucje om te kijken of je paard een zere rug heeft. Maar of het goed is om te doen? Ik denk dat je het bij een paard met een zere rug beter kunt laten, daar kun je beter naar laten kijken door iemand die er verstand van heeft. Vindt je paard het lekker, dan lijkt het me niet dat het kwaad kan.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:37

Het is heel normaal dat een paard zijn rug ietwat samentrekt als je met je vingers over de zenuwen loopt (dus een beetje zijwaarts van de ruggengraad)
Als ze ineenkrimpen, dan is er hoogstwaarschijnlijk iets mis. Als je gewoon over de wervels heengaat, dan zou er normaalgesproken niet te veel reactie mogen zijn.
Dacht dat het zo was, kan me uiteraard vergissen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:39

Prima eerste indicatie op evt. gevoeligheden in de rug, mits uitgevoerd door iemand die ook enigszins weet hoe te voelen en waar op te letten.
Ik zou niet staan de juichen als de eerste de beste op deze manier mijn paarden zou gaan betasten eerlijk gezegd.

kimendana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:56

Ik neem aan dat als je het zachtjes doet en alleen even kort eroverheen gaat dat het geen kwaad kan, maar om het dagelijks te gebruiken als een soort van kriebel plekje zou ik niet doen. En als het paard aangeeft dat hij/zij het niet fijn vind, gewoon gelijk laten en niet meer doen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:29

Ik doe het af en toe, om te kijken of m'n paard nergens last van heeft. Geloof niet dat het goed of slecht is omdat te doen. Tenzij het paard het ineenkrimpt ofzo

vonny1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:42

er zijn wel manieren hoe je de rug kunt losmaken enzo.. maar dat moet je wel goed weten wat je doet.
als ik je omschrijving goed begrijp doe je dat wat jullie doen om te kijken of hij last van zijn rug en SI heeft. maar dat is niet zo goed als je dat heel vaak doet tenzij je weet wat je doet. als een paard in elkaar krimpt gaat hen niet echt lekker met zijn rug..

SylviaRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:54

Ze zeggen dat paarden die zo reageren als je over hun ruggengraat gaat gevoelig zijn in hun rug. Dit kan zijn omdat ze rugproblemen hebben. Ik zal het zeker niet "voor de lol" doen (om het 'los' te maken oid). Want volgens mij doet het pijn. Als een paard heftig reageert is het een teken dat er iets niet goed zit..

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:00

Ik check de lange rugspieren (die dus langs de ruggengraat lopen) vaak even door er met een vinger overheen te trekken. Ze beweegt dan iets mee met haar rug, maar is ontspannen.

Toen ze een paar weken geleden echt last had (ineenkrimpen, zakken in de achterbenen en een geluid erbij maken) heb ik gelijk de osteopaat laten komen en die heeft haar losgemaakt.

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 08:06

Sonja schreef:
Prima eerste indicatie op evt. gevoeligheden in de rug, mits uitgevoerd door iemand die ook enigszins weet hoe te voelen en waar op te letten.
Ik zou niet staan de juichen als de eerste de beste op deze manier mijn paarden zou gaan betasten eerlijk gezegd.

Helemaal mee eens.
Voorts ben ik van mening dat je dat soort handelingen niet zonder meer moet uitvoeren, maw weten waar je mee bezig bent, hoe je dat moet doen, wat voor reactie je kan verwachten en waarom.
Ik snap wel wat TS bedoelt. De fysio van mijn paard heeft het een keer voorgedaan. Met 2 vingertoppen vanaf de schoft over de rug (een hand links en een hand rechts van de ruggengraat) richting de lendenen en dan over de spieren van de bilpartij richting het spronggewricht. Als ik over de rug ga maakt mijn paard zijn rug hol, ga ik daarna over de bilpartij, dan maakt hij zijn rug bol. Volgens mijn fysio was dat de goede reactie, wat wil zeggen dat hij niet vastzit in de rug. Mijn paard blijft er ook heel vriendelijk en ontspannen onder. Krijg je helemaal geen reactie, of oren plat, extreem ineenkrimpen dan is er iets niet goed.
Dus nogmaals: doe dit niet zomaar zonder reden.

mitchellvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:44

je kan er goed de gevoeligheid van zien

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:01

Sonja schreef:

Helemaal mee eens.
En als je onderstaand filmpje bekijkt, zul je zien dat er plekken zijn op de rug van het paard waar je - als je drukt - een reflex mee kunt uitlokken. Dat houdt niet in dat het paard dan last van zijn rug heeft.

http://www.youtube.com/watch?v=40WzB00NhF8

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:04

Geeft idd gevoeligheid aan, paard mag wel wat reageren maar heel boos kijken of de rug ver terugtrekken is niet goed, sommige plekken reageren ze meer dan andere, beetje alsof je iemand met een vinger in zijn zij prikt, daar krijg je ook altijd reactie op dus je moet wel weten waar je mee bezig bent om de reactie goed te interpreteren.
Je kunt de rugspieren op die manier goed los maken, als je 't ook op de buik doet werkt het twee kanten op (bol-hol)

elizewe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 16:07

Een paard geeft inderdaad aan dan of het pijn doet of niet, maar het verschilt per plek. Het lijkt me beter als je dit door iemand laat doen die er verstand van heeft weet waar ie op moet letten etc.

lizavk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:40

als je over een paard zijn rug gaat.. moet hij wel reageren! maar niet extreem of niet reageren.. dan is er iets mis;)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:48

Nou dan ga ik maar eens een veearts bellen, want mijn merrie snurkt gewoon door als je over d'r rug gaat...

jb_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:55

als je over een paard zijn rug gaat is het normaal dat hij daarop reageert. overdreven reacties hierin zou ik dan ook zeker serieus nemen en verder later onderzoeken
wel is het zo dat je moet weten waar je mee bezig bent en hoe je de signalen moet interpreteren dus ik zou het of me heel goed uit laten leggen door iemand die er verstand van heeft en dan kan je ook meteen vragen of het goed of slecht is of helemaal niet zelf doen en het aan de mensen die hier meer verstand van hebben over laten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:06

ik denk dat je 'm maar even bij een rugarts moet laten nakijken... het klinkt niet goed...

Naomi_JRSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:16

Als je eenmaal weet dat het paard het niet fijn vind zou ik het niet doen.
Maar in het algemeen kan het volgens mij niet veel kwaad;)

joelle1809

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:33

Het is eigenijk wel goed, zo weet je ook wat een paard prettig vindt en niet, of waar ie gevoelig voor is, en waar niet....
ik zou het gwoon blijven doen bj de paarden die het lkkr vinden :)

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:35

Dit noemt met Hoogstand, een wervel is dan geblokkeerd. Paard kan dus niet los/pijnvrij bewegen

Dit kunnen o.a. osteopaten manipuleren. Heb dit niet zelf bedacht, daar worden zadelpassers ook minimaal voor opgeleid

gr