verhuizing paard naar een andere manege

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liefhafje

verhuizing paard naar een andere manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 17:05

Beste mensen,
hebben jullie ervaring met het verhuizen van je paard naar een andere stal? over een paar maanden gaat mijn beestje verhuizen en ik wil de overgang zo goed mogelijk laten verlopen. Tips zijn meer dan welkom!
*\o/*

kimendana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:01

Alles op het gemak doen en wat je al vooraf kunt doen zorgen dat je dat gedaan hebt. Ik weet niet of je je paard onder het zadel gaat verhuizen of met de trailer. Als je gaat rijden kun je misschien iemand vinden die met je mee wil rijden, wel zo gezellig en stress verlagend als je al zenuwachtig bent :D Veel plezier op je nieuwe stal!

fjordjes

Re: verhuizing paard naar een andere manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:04

Gewoon doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Ik heb mijn paard eerst een dagje met rust gelaten zodat hij aan zijn nieuwe plek kon wennen en daarna los gezet in de binnenbak. Ging prima en daarna gewoon m'n dagelijkse ding gedaan en paard deed alsof het de normaalste zaak van de wereld was.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:07

Gewoon doen. Paarden wennen het snelst als ze in een ritme komen. Dus ook op de nieuwe stal, gewoon normale dingen met je paard doen. Niet wekenlang aantutten en zachtjes laten wennen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:08

zelf niet te druk maken, en de eerste dag paard eerst even lekker aan de nieuwe stal laten wennen, en misschien aan de hand even langs de omheining van de wei lopen. De volgende dag kan je lekker aan de slag gaan, overal even een rondje stappen, en niet teveel aandacht schenken aan 'enge' dingen :)

LouLouB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:11

Ik heb mijn paard 2 weken geleden ook verhuisd naar een andere stal.
Ik heb gezorgd dat ik alles al in orde had op die stal. Spullen lagen er allemaal al, stal was in orde. Het enige dat ik nog moest verplaatsen was mijn paardje. Hierdoor hoef je je niet bezig te houden met andere dingen. Mijn paardje heb ik eigenlijk vrij snel bij de andere paarden in de paddock gezet. Zodat ze niet 'alleen'was op die nieuwe plek. In stal heb ik dezelfde liksteen en wilgentak gehangen zodat dat 'hetzelfde'was. Ze is inmiddels helemaal gewend en voelt zich thuis. Ik heb eigenlijk niet gemerkt dat ze erg van slag was door de nieuwe plek, ze is dan ook wel cool in haar hoofd. Weet niet hoe dat met jou paardje is?

Succes met het verhuizen!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:03

In november heb ik mijn paard verhuist van een manege naar een kleine pensionstal. Van veel aandacht naar een rustige stal en van 2 uurtjes per dag op de wei naar de hele dag op de wei. Voor haar was het best een hele omslag. De verhuizing zelf vond ik niet zo erg. Gewoon in de trailer, naar de nieuwe stal gereden. Daar uit de trailer , de nieuwe stal in en klaar. Ze ging van een strostal naar een vlas-stal. Dus dat was ook al anders. De volgende dag ging ze gewoon met de andere paarden naar de wei. De rest van de paarden staat alleen, maar zij mocht bij het paard van de eigenaar in. Zij moest best wennen aan het de hele dag buiten lopen. In het begin stond ze rond de middag al te zeuren dat ze naar binnen wilde. Dat is nu wel over. Ook hebben we nu alleen een buitenbak en ook met rijden was het in het begin wennen. Ze kan op het zandpad kijken en dat is best spannend als daar mensen lopen of fietsen. De eerste paar weken was ze best heftig met rijden, maar ze bleef wel braaf.
Ook hebben we de arabier van mijn dochter verhuist. Hem zelfs 2x. Eerst eind oktober van de manege naar een stal bij ons in de buurt. En op 1 december naar de pensionstal waar ons andere paard ook staat (eerder was geen plaats). Het was best sneu, want toen hij zich eindelijk op zijn gemak voelde bij de ene stal, moest hij daar weg naar de andere stal. Gelukkig wende hij op de andere stal ook best snel. Zijn vriendinnetje (mijn merrie) stond er ook en dat vond hij wel leuk. Ze staan niet naast mekaar op stal en lopen ook niet samen in de wei. Maar we rijden wel veel samen. Nu kun je zien dat hij zich daar thuis voelt. Is ondeugend, loopt te spelen met de andere paarden, maar kan ook heel relaxed languit liggen slapen in de wei.
Je moet proberen zoveel mogelijk hetzelfde ritme aan te houden. Gewoon gaan rijden en je dingen doen die je normaal altijd doet. Ze hebben de tijd nodig om te wennen. De ene went sneller dan de andere. Verder heb ik geen tips, alleen kijk naar je paard en gun hem de tijd om te wennen. Maar er niet mee zeuren. O ja, wat in het begin wel weer wennen was voor ons, waren andere buitenrij-routes. De beide paarden kende de omgeving van hun manege heel goed en nu hebben we weer andere wegen. En dat is wel wennen. Hier buiten rijden vinden ze nog wel lastig, want hier zijn veel meer engere dingen als op de vorige stal.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:05

Mijn pony is per 1 februari jl. verhuisd naar een andere stal en ik had geen betere keuze voor haar kunnen maken: ze is zó ontzettend opgeknapt! Omdat ik elke week met één van de paarden op de "nieuwe" stal in de weer ben, kende ze het "luchtje" van het andere paard al. Dus toen ze samen los werden gezet, was het niet meteen onbekend. Verder heb ik niets speciaals gedaan, maar ben "gewoon" van de ene op de andere dag met haar die kant op gereden. Volgens mij vond ik het zelf spannender dan mijn pony, ha ha! :D

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:14

mijn 2 pony's heb ik in eerste week van februari verhuisd naar andere manege, ik heb mijn crusado E-pony en shetlander samen in een trailer gedaan zonder tussenschot en hun er samen heen gebracht. Het ging heel goed, de eerste week is het erg wennen maar ik heb mijn vaste ritueel wat ik had met poetsen, loslaten, wandelen, stal uitmesten gewoon weer gedaan. En als ik wegga krijgen ze brokjes,ik deed gewoon alles hetzelfde. Ze staan naast elkaar, wel in een aparte box.
Omdat ik mijn vaste ritueel aanhield waren ze naar een paar dagen weer rustig. Ook al stonden ze nu ergens anders.

Gewoon rustig blijven, doe net alsof je op wedstrijd gaat bijvoorbeeld. beetje optutten, dan op trailer en dan naar ander plekje.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:47

Mijn paard is 1,5 jaar geleden verhuisd en dat ging prima! Ik had me er vantevoren best wel druk om gemaakt, maar zij kwam uit de trailer, keek een beetje rond en ging op haar gemak gras staan eten. Daarna heb ik haar op stal gezet en met rust gelaten zodat ze rustig kon wennen. De dag erna heb ik haar gepoetst en zijn we samen het terrein rondgelopen om even te kijken hoe alles eruit zag. En de 3e dag ben ik gewoon gaan rijden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:38

Gewoon doen. het ene paard wordt er onrustig van, het andere laat het zo gebeuren. Probeer de overige dingen zo gelijk mogelijk te houden als dat kan. Neem dus een zak voer mee, en laat dit langzaam overgaan op het nieuwe voer. Gaat je paard nu van 8-18 naar buiten? Probeer dit dan ook op de nieuwe stal zo te doen. Rij je normaal om de dag? Dan nu ook. Hoe meer er hetzelfde blijft, en hoe meer jij hetzelfde doet, hoe gemakkelijker het gaat!

eszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:04

Bij mijn paard viel het niet mee.
Hij had ruim 9 jaar op dezelfde manege gestaan en moest toen verhuizen naar een rustig stalletje met (toen) maar 1 ander paard.
Hij was compleet van slag en ging heel erg aan het andere paard hangen. Onafscheidelijk was hij van haar (was een merrie, dat scheelt ook denk ik) En heeft de eerste week (bijna) niets gegeten. Ik had voor mezelf besloten dat als hij nog 1 dag niet zou eten ik hem terug zou brengen naar de manege. Maar gelukkig at hij weer. Ook gaf ik hem Bach rescue remedy..ik weet niet of het daar door kwam maar toen at hij wel weer.

Hij is pas echt rustig geworden toen er 5 paarden bij kwamen en dat was een paar maanden later. Nu is het een veel rustiger en vrolijker paard geworden dan dat het ooit is geweest. :)