hengst als 2 jarige laten dekken voor castratie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

natascha10

hengst als 2 jarige laten dekken voor castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 14:06

wij hebben een 2 jarige hengst die we willen castreren ma willen hem toch 1 keertje laten dekken kan dit kwaad op deze leeftijd

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:08

Waarom wil je er mee dekken? Dat je hem laat castreren betekent voor mij dat de hengst in jullie ogen blijkbaar niet de capaciteiten voor een dekhengst heeft...Waarom er dan überhaupt mee dekken?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:16

Behalve hetgeen Adil zegt zou ik het sowieso niet doen. Ik ken een ruin die ook 1x heeft gedekt, die kan nu dus niet bij merries staan omdat hij er steeds op springt. Niet echt praktisch dus.

Jessix

Re: hengst als 2 jarige laten dekken voor castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:29

Hoe bedoel je of het kwaad kan? Dat hij dan dekneigingen zal blijven houden? Dat kan, maar hoeft niet. Je hebt ook ruinen die als hengst nooit gedekt hebben, maar het als ruin wel doen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:47

Lastig te voorspellen.. Ik zou het risico niet wil nemen..

natascha10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 19:45

we willen hem tenminste 1 keer laten dekken we hebben geen keuze dan hem te laten castreren omdat we dan anders van de wei moeten met de paarden.want was de bedoeling om met hem te gaan dekken

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:44

Mijn pony heeft ook 1 keer gedekt (dit was bij de vorige eigenaar!, ik zou het zelf namelijk niet doen, hij is papierloos) voordat hij werd geruind. Hij heeft er geen hengstengedrag of 'dek neigingen' aan over gehouden. Er zijn ook ruinen die andere paarden proberen te 'dekken' zonder dat ze ooit als hengst gedekt hebben.

Het is aan jou of je het risico wilt nemen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:00

Niet doen. Dat is geen fokken, maar vermeerderen. Het veulen zal papierloos zijn, dus niet veel kans op een goed leven hebben. Eerder op de slacht. Dus moet je je afvragen, wil jij dat? Of ga je het heel zijn leven houden? Met het risico dat je hem uiteindelijk toch niet kunt houden en het dier alsnog een onzekere toekomst tegemoet gaat?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:22

natascha10 schreef:
we willen hem tenminste 1 keer laten dekken we hebben geen keuze dan hem te laten castreren omdat we dan anders van de wei moeten met de paarden.want was de bedoeling om met hem te gaan dekken

Je hebt dan denk ik al een merrie in gedachten? Ja.. die keuze ligt echt bij jou zelf. Het is heel moeilijk te voorspellen en je zou achteraf nooit weten hoe het anders had kunnen gaan. Als jij graag een veulen wil van dit paard dan zou ik er wel voor gaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:05

als je hem wilt laten dekken,dan gewoon doen.
hebben wij vroeger ook wel gedaan met jonge hengsten die dan op latere leeftijd werden gecastreerd
je hebt toch 1 nakomeling en dat is gewoon leuk :j