Hengstengedrag verslaving

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_S

Hengstengedrag verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 12:15

Ik weet niet of dit bij jullie al bekend is, maar ik vond het interessant dus ik denk ik deel het hier.
Er is een studie gedaan naar hengstengedrag bij ruinen.

Als een hengst op latere leeftijd word geruind, blijft hij hengstengedrag vertonen.
Dit komt dan niet meer door de hormonen maar doordat het gedrag een verslaving geworden is voor het paard.
Als ik me niet vergis was het vanaf een jaar of 5 - 6 dat het echt verslaving werd.

Mijn bron? Iemand die biologie studeert ;)
Laatst bijgewerkt door Lynn_S op 04-04-11 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:20

Leuk om te lezen dat hier studies naar worden gedaan.
Wat ik me dan afvraag, wat is het verschil tussen een verslaving en een gewoonte?
Ik zou het namelijk gewoonte noemen, en dat geldt natuurlijk voor veel soorten gedrag die wij als ongewenst beschouden.

Ik hoor het graag!

Lynn_S

Re: Hengstengedrag verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 12:25

Bij verslaving is er altijd sprake van controleverlies: ook al wil je stoppen of minderen, het lukt je niet. Wilskracht alleen is niet meer voldoende om te kunnen stoppen. Met een gewoonte kun je stoppen als je dat wilt.

Dus ik denk dat het voor de ruinen echt een verslaving is dan, ze kunnen (& willen denk ik) niet stoppen met het gedrag, ookal ontbreekt de hormonale stimulans.

Denk dat het ongeveer hetzelfde is als stalondeugden die na een hele lange tijd ook steeds moeilijker worden om af te leren.

Er worden trouwens nog meer studies gedaan rond paarden, bv naar het welzijn van de paarden in Nederland. En voor zover ik weet, is daar nog veel ruimte voor verbetering.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:26

Maar, van een verslaving kun je ook genezen, dus kan een ruin welke hengsten gedrag vertoont dan ook weer "gewoon normaal" worden?

Lijkt me een interessant stuk om te lezen!

Lynn_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 12:34

Ik denk niet dat er al publicaties van online staan.
Maar ik weet dat Machteld van Dierendonck bezig is met studies enz, als ik me niet vergis ook over dit onderwerp. Maar in ieder geval rond paardenwelzijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:34

mijn ruin is op zijn 6e gecastreerd en heeft nog zeker tot zijn 15e hengstengedrag vertoond inclusief dekken :j
ook graag knokken met andere ruinen om een stel merries vond hij wel leuk.

maar verslaafd aan dat gedrag??
eerste paar jaar wel,heb zelfs nog laten testen of hij een klophengst zou zijn,maar dat is echt wel gestopt

maar dat was ook alles.
verder in de omgang nooit vervelend geweest of wat dan ook.
hij is nu 19 en veel rustiger,al kan hij nog wel behoorlijk macho doen.. :D .

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:38

Ik denk dat je dat geen verslaving moet noemen, maar dat het gedrag een gewoonte/gewenning is. Hengsten vertonen toch geen ontwenningsverschijnselen nadat ze zijn geruind?

Je zegt wel dat je met een gewoonte kunt stoppen als je dat wilt, maar dat gaat in dit geval natuurlijk niet echt op voor paarden.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 04-04-11 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 12:40

Natuurlijk zal het van dier tot dier afhangen hoe zwaar de 'verslaving' is.
Maar over het algemeen blijven later gecastreerde ruinen hengstengedrag vertonen.

@Elenor: Ik kan een x vragen waarom ze het nu precies een verslaving noemen, ik weet ook 100% van het verslag niet,
ik geef alleen door wat ik heb gehoord & ik wel interessant vond voor dit forum :).

Misschien dat het gedrag zo diep geworteld zit dat ze het verslaving noemen?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:50

Ik denk dat het bij een dier gewoon ontzettend moeilijk is om te onderscheiden tussen verslaving / gewoonte, als dat uberhaupt al kan. Als je bij een gewoonte je de baas bent van je keuzes, terwijl je dat bij een verslaving niet bent, dan vraag ik me echt af in hoeverre je dat onderscheid bij paarden kunt maken. Paarden reageren in de eerste plaats instinctief, dus volgens mij maken die voor het grootste deel geen rationele keuze over hun gedrag. Een ruin denkt niet 'nou, dat dekken kan ik beter laten want het staat niet zo netjes en mijn baas heeft het liever niet en bovendien heeft het weinig zin meer."

Ik ben dan ook wel erg benieuwd naar waar dat verslag op is gebaseerd en welke definities er zijn gebruikt. :j

Lynn_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 13:06

Dan zou je het eerder Machteld van Dierendonck eens moeten vragen :p.

Ik denk dat het gedrag zo diep zit , dan het te sterk is om te stoppen, als er al zo een lange tijd een hormonale stimulans is geweest.
Want ruinen die sneller worden gecastreerd, hebben hier weinig tot geen last van.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:00

Mijn paard is op z'n e gecastreerd, vertoont nooi dekgedrag. Is ook niet meer schreeuwerig op stal en is veel rustiger geworden. Als hengst kon ie niet stilstaan op stal en de poetsplaats, nu wel.

Terwijl een paard bij mij op de manege vrij snel gecastreerd is, en die blijft wel dekken enzo.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:32

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:12

Die van mij is net voor zijn 3e jaar gecastreerd en heeft nu op zijn 11e jaar nog steeds hengstengedrag. Zwaar irritant.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:28

Bij een veslaving en een gewoonte is er in beide gevallen sprake van gehaalde gedragspatronen. Alleen in het geval van verslaving is er sprake van een een lichamelijke verandering in de hormoonspiegel, namelijk de aanmaak van serotonine, het 'prettigvoel' hormoon wat je ook aanmaakt als je veel sport. Daaraan kun je verslaafd raken, je moet als het ware steeds meer hetzelfde doen omdat je je dat steeds weer zo prettig voelt. Deze verhoging van serotoninen is uiteraard meetbaar bij paarden.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:35

Het gedrag van mijn paard lijkt ook op een verslaving, op het moment dat hij voor het hek van de merries heen en weer gaat lopen/rennen komt hij in een roes terecht en niets kan hem hieruit halen, behalve hem ver weg (zo'n paar honderd meter) van de merries zetten. En dat is gewoon onmogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:36

Die van mij is op z'n 4e gecastreerd en kan nog altijd voor hengst doorgaan ...
Moet wel zeggen dat het lijkt alsof de ergste kantjes eraf gaan het laatste half jaar, hij is nu 15 dus net zoals ellepel. Maar toch ... ik zou niet durven om een ruin zomaar bij hem en z'n merries op de weide te gooien := En sowieso is hij echt niet blij als zijn merries bv. weggaan en hij moet achterblijven ofzo ... Het gaat wel allemaal, maar je merkt toch dat hij liever bij z'n merries zou zijn (om hen te verdedigen indien nodig neem ik aan) ;)

De andere ruin die er staat is eerder gecastreerd, volgens mij als jaarling ofzo al, en die heeft dat allemaal totaal niet .. Dus ergens zou er best iets van waarheid in kunnen zitten :j Al zal het voor een stuk waarschijnlijk ook van het (type) paard afhangen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:40

Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat dergelijk gedrag een verslaving is geworden. Meer waarschijnlijk is het effect van testosteron op het brein. Testosteron heeft namelijk een aantal effecten op de ontwikkeling van het paardenbrein. Juist de delen die het hengstengedrag aansturen (amygdala, limbisch systeem) staan onder invloed van de testosteron. Maar de effecten zie je bijvoorbeeld ook terug in de hals en body van een ruin die lang hengst is gebleven.

Tussen 2 en 8 is er voor de hengst een soort pubertijd waarin deze invloed vooral plaatsvindt. In deze periode ontwikkelen de hersenen van een nog niet geruinde hengst zich dus net als een hengst die echt mag gaan dekken. Hierdoor gaat het paard dit gedrag als insticntief te vertonen.

Bij een verslaving spreek je altijd van een belonend effect van het hengstengedrag, en ik heb zo mijn vraagtekens of dat gebeurd als een nephengst op zijn flikker krijgt van een merrie of de baas voor zijn gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:47

Denk inderdaad ook niet dat je van een verslaving ofzo kan spreken, maar voor mij doelde ik gewoon erop dat als je paard later gecastreerd wordt dat het net lijkt alsof er nog hormonen achterblijven zeg maar :Y) Is natuurlijk niet zo, maar iets zal er wel zijn denk ik, en dan klinkt de reactie van MLoeser wel aannemelijk ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:27

Het heeft te maken met het patroon wat in de hersenen is "vastgesteld". Een soort blauwprint als het ware. Daardoor blijven dieren, maar ook mensen bepaald gedrag herhalen. Ik zou het zelf niet een verslaving noemen, tenzij bewezen is dat er met het gedrag endorfine vrij komt, zoals met weven wel het geval is?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:25

Jessix schreef:
Het heeft te maken met het patroon wat in de hersenen is "vastgesteld". Een soort blauwprint als het ware. Daardoor blijven dieren, maar ook mensen bepaald gedrag herhalen. Ik zou het zelf niet een verslaving noemen, tenzij bewezen is dat er met het gedrag endorfine vrij komt, zoals met weven wel het geval is?

Voor een deel is dat correct, in de zin dat endorfine inderdaad de stof is die aangemaakt wordt bij weven, maar als een hengst met zichzelf "speelt" komt hetzelfde stofje vrij, net als met het dekken. Of een hengst dat met hengstengedrag te tonen al aanmaakt, daar heb ik sterke twijfels bij, maar bewijs hiervoor heb ik niet.

Een ander belongingsmechanisme zit in de hersenen en is gebaseerd op dopamine. Hiervan maak je bijvoorbeeld al gebruik als je een paard klikkertraining geeft, de klikker geeft een associatie met eten, eten is goed en dat wordt in het beloningsmechanisme in de hersenen nog eens bevestigd. Het kan dus in die zin ook zijn dat de nephengst toch een associatie met beverdiging van zijn mannelijke behoeftes en dopamine aanmaak heeft, maar nogmaals, dit is vrij vergezocht omdat de nephengst al snel doorheeft dat zijn gedrag vooral negatieve consequenties heeft (een trap van een merrie of een touw tegen zijn neus van de consequente baas), en daarmee wordt dit mechanisme al snel teniet gedaan.